REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Preferencje podatkowe w krajach unijnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polska nie wykorzystała tak jak inne nowe kraje Unii Europejskiej wszystkich możliwości, negocjując warunki akcesji. Nie udało nam się wywalczyć zbyt wielu odstępstw od regulacji zawartych w VI dyrektywie. Ośmiu największym nowym krajom UE udało się wynegocjować pewne odstępstwa od wymogów unijnych. Są to przepisy, które gwarantują prawo do uregulowań innych niż przewidzianych w przepisach wspólnotowych.
Derogacje wynikające z Traktatu Akcesyjnego chronią poszczególne państwa przed zarzutem niezgodności ich wewnętrznych przepisów o VAT z VI dyrektywą.
Niższe stawki

Czechy wynegocjowały w Traktacie Akcesyjnym 5-proc. obniżoną stawkę na budownictwo mieszkaniowe i usługi remontowe. Będzie ona obowiązywać do 31 grudnia 2007 roku. Do tego czasu Czesi będą mieli też prawo do stosowania 5-proc. stawki na dostawy energii cieplnej. Podobną gwarancję uzyskała także Łotwa. W jej przypadku obowiązuje nie obniżona stawka, lecz zwolnienie dla dostaw energii cieplnej. Jednak dotyczy ona tylko dostaw energii na rzecz osób fizycznych, a odstępstwo będzie obowiązywać tylko do 30 czerwca 2006 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jedynym odstępstwem, jakie wynegocjowała Litwa, jest stawka 0 proc. dla międzynarodowego przewozu osób. Będzie ona obowiązywać do końca okresu przejściowego. Taki sam przywilej przypadł w udziale Węgrom, które dodatkowo wynegocjowały obniżoną stawkę dla dostaw energii cieplnej, elektryczności, gazu i usług gastronomicznych. Mają prawo korzystać z niego do 30 grudnia 2007 roku.

Ciekawa sytuacja miała miejsce w przypadku Słowacji, która wynegocjowała kilka przejściowych derogacji w zakresie obniżonych stawek VAT na usługi budownictwa mieszkaniowego i usługi remontowe, dostawy energii cieplnej i elektrycznej. Jednak ze względu na zniesienie obniżonych stawek VAT od 1 stycznia 2004 roku odstępstwa te nie zostały wprowadzone do ustawy o VAT, a Słowacja faktycznie nigdy nie skorzystała z wynegocjowanych preferencji.

Liczne odstępstwa

Wiele odstępstw w stosunku do obowiązujących w UE zagwarantowała sobie Estonia. Nie tylko wynegocjowała tak jak inni 0-proc. stawkę VAT dla międzynarodowego przewozu osób do końca okresu przejściowego, ale uzyskała dodatkowo prawo do stosowania 5-proc. stawki dla dostaw energii cieplnej do osób indywidualnych, spółdzielni mieszkaniowych i domów jednorodzinnych. Ze stawki tej może korzystać do 30 czerwca 2007 roku.

REKLAMA

Słowenia do końca okresu przejściowego ma prawo do 0-proc. stawki dla usług międzynarodowego i wewnątrzwspólnotowego transportu osób w transporcie morskim, lotniczym i kolejowym. Ponadto jako jedyna uzyskała stawkę 8,5 proc. dla usług budowy, renowacji i utrzymania czy konserwacji obiektów mieszkalnych i budynków specjalnych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych do 31 grudnia 2007 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Polskie sukcesy negocjacyjne

Na tle innych nowych państw UE Polska nie wypada najgorzej. Zgodnie z treścią Traktatu Akcesyjnego Polska wynegocjowała 5 stawek przejściowych. Tak jak inne kraje, uzyskała prawo do stosowania do końca okresu przejściowego 0-proc. stawki dla usług międzynarodowego przewozu osób. Podobnie możemy opodatkowywać książki i czasopisma specjalistyczne. W tym przypadku termin stosowania zerowego VAT upływa 31 grudnia 2007 roku. Ponadto Polska ma prawo do stosowania 3-proc. stawki na niektóre nieprzetworzone produkty rolne. Tu obowiązuje najdłuższy z wynegocjowanych terminów, bo do 30 kwietnia 2008 roku. Do końca zaś 2007 roku będziemy mogli opodatkowywać obniżoną 7-proc. stawką usługi budownictwa mieszkaniowego i usługi remontowe oraz usługi gastronomiczne.

Eksperci nie tryskają jednak entuzjazmem. Roman Namysłowski, doradca podatkowy z Ernst & Young uważa, że Polska zaprzepaściła szansę uzyskania zgody na stosowanie odstępstw od VI dyrektywy, które uchroniłyby Polskę przed zarzutem braku pełnej harmonizacji. Chodzi przede wszystkim o możliwość stosowania 7proc. stawki VAT na materiały budowlane.

Kolejnym nie do końca wykorzystanym odstępstwem jest podwyższenie limitu rejestracji. Jak podkreśla Roman Namysłowski, Polska wynegocjowała większy niż wynika z dyrektywy limit (równowartość 10 tys. euro), ale jest to jeden z najniższych limitów wśród nowo przyjętych krajów.

Podobnego zdania jest Przemysław Skorupa, doradca podatkowy z Baker & McKenzie.

– Wydaje się, iż w trakcie prowadzonych z Unią Europejską negocjacji akcesyjnych Polska mogła zadbać o wprowadzenie większej liczby odstępstw od przepisów VI dyrektywy – uważa. Choć przedmiotem negocjacji były przede wszystkim odstępstwa w zakresie stawek VAT, zupełnie pominięto kwestie, które obecnie powodują, iż polskie przepisy są w niektórych przypadkach ewidentnie niezgodne z przepisami dyrektywy. Jako przykład podaje przepisy dotyczące ustalania podstawy opodatkowania w przypadku transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Zastrzeżenia mają też eksperci w innych krajach. Trudno się dziwić. W końcu zaprzepaszczenie możliwości stosowania każdej kolejnej preferencji bezpośrednio wpływa na wysokość VAT, jaki musi zapłacić podatnik.

LIMITY ZWOLNIEŃ Z OBOWIĄZKU REJESTRACJI DLA CELÓW VAT

Podatnicy obowiązani są do rejestracji po przekroczeniu określonego obrotu. Wynosi on:
w Czechach
• przy rejestracji dla potrzeb VAT – 35 000 euro
• przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów – 11 400 euro
w Estonii
• przy rejestracji dla potrzeb VAT – 16 000 euro
• przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów – 10 230 euro
na Litwie
• przy rejestracji dla potrzeb VAT – 29 000 euro
• przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów – 10 000 euro
na Łotwie
• przy rejestracji dla potrzeb VAT – 14 200 euro
• przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów – 19 000 euro
w Polsce
• przy rejestracji dla potrzeb VAT – 10 000 euro
• przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów – 10 000 euro
na Słowacji
• przy rejestracji dla potrzeb VAT – 40 000 euro
• przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów – 11 200 euro
w Słowenii
• przy rejestracji dla potrzeb VAT – 21 000 euro
• przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów 10 000 euro
na Węgrzech
• przy rejestracji dla potrzeb VAT – 16 000 euro
• przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów – 10 000 euro

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA