REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować przychody z funduszy unijnych - metoda wynikowa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W praktyce podmioty gospodarcze stosują najczęściej metodę wynikową ewidencjonowania otrzymanych przychodów z tytułu dotacji. Jest ona właściwa i powinna być stosowana przez jednostki, w odniesieniu do których przepisy systemowe nie zawierają szczególnych, innych niż zawarte w ustawie o rachunkowości, uregulowań.
Podmioty gospodarcze, ustalając zasady (politykę) rachunkowości w zakresie ewidencji przychodów z dotacji unijnych, powinny mieć na uwadze dwa podstawowe przepisy ustawy o rachunkowości, tj.:
art. 3 ust. 1 pkt 30 – zawierający definicję przychodów rozumianych jako uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli,
art. 3 ust. 1 pkt 32g
– określający pozostałe przychody operacyjne jako przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki, w szczególności z otrzymaniem nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny aktywów, także środków pieniężnych na inne cele niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, podmioty gospodarcze mogą wybrać jedną z kilku metod ewidencji dotacji.
Metoda 1
Bazuje na założeniu, że w momencie podpisania umowy o dotację znana jest dokładnie kwota dotacji i jednostka posiada pewność, że ją otrzyma. W tym przypadku ewidencja księgowa może przebiegać w następujący sposób:
Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce np. „Rozrachunki z tytułu przyznanych dotacji”)
Ma konto 760
„Pozostałe przychody operacyjne”.
Wydaje się, że taki sposób ewidencji można bezpiecznie stosować, jeżeli dotacja będzie związana z działalnością w bezpośrednio następujących okresach sprawozdawczych tego samego roku obrotowego.

PRZYKŁAD
Podmiot gospodarczy wystąpił o przyznanie dotacji unijnej w styczniu 2006 r. Wniosek o dotację został zaakceptowany. W marcu 2006 r. podpisana została umowa, na mocy której jednostce przyznano dotację w kwocie 150 000 zł. Zgodnie z treścią umowy jednostka ma za uzyskane dofinansowanie przeprowadzić nieodpłatne szkolenia dla osób fizycznych w okresie kwiecień–maj 2006 r.

Metoda 2
Bazuje na założeniu, że w momencie podpisywania umowy o dotację podmiot dokładnie zna jej kwotę i jednostka posiada pewność, że dotację otrzyma, ale dotacja będzie związana z przyszłymi, bliżej nieokreślonymi okresami sprawozdawczymi. Nieznany jest również termin faktycznego otrzymania dotacji. W takiej sytuacji ewidencja księgowa może przebiegać w następujący sposób:
Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce np. „Rozrachunki z tytułu przyznanych dotacji”)
Ma konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
W momencie wpływu dotacji na wyodrębniony rachunek bankowy należy dokonać księgowania:
Wn konto 131
„Bieżący rachunek bankowy” (w analityce np. 133 „Rachunek dotacji…”)
Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce np. „Rozrachunki z tytułu przyznanych dotacji”).

PRZYKŁAD
Podmiot gospodarczy wystąpił o przyznanie dotacji unijnej w styczniu 2006 r. Wniosek o dotację został zaakceptowany i w marcu 2006 r. podpisana została umowa, na mocy której jednostce przyznano dotację w kwocie 120 000 zł. Zgodnie z treścią umowy jednostka ma za uzyskane dofinansowanie przeprowadzić nieodpłatne szkolenia dla osób fizycznych najpóźniej do końca 2006 r. Dotacja zostanie przekazana po przeprowadzeniu 50% szkoleń.

Metoda 3
Bazuje na założeniu, że w momencie podpisania umowy o dotację podmiot gospodarczy dokładnie zna jej kwotę i jednostka posiada pewność, że dotację otrzyma. Wartość dotacji jest jednak niewielka (np. 5000 zł). Stosując zasadę istotności, jednostka może nie dokonywać żadnych zapisów w ewidencji księgowej w momencie podpisania umowy, lecz dopiero w momencie wpływu dotacji na rachunek bankowy zapisem:
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” (w analityce np. 133 „Rachunek dotacji…”)
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.

Metoda 4
Umowa o przyznanie dotacji została podpisana w listopadzie 2005 r., ale dotacja będzie związana z działalnością w 2006 r. W takiej sytuacji należy stosować metodę ewidencji 2 lub 3.
WAŻNE!
Stosowane metody ewidencji przychodów z tytułu dotacji powinny zostać opisane w zasadach (polityce) rachunkowości danego podmiotu gospodarczego.
Należy ponadto podkreślić, że w przypadku jednostek stosujących metodę wynikową otrzymanie środków pieniężnych z przeznaczeniem na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych (środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych), jak również równowartość nieodpłatnie otrzymanych środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych ze środków UE zawsze powinno być odnoszone na konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
WAŻNE!
W przypadku otrzymania dotacji finansujących środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne – jednostki stosujące metodę wynikową muszą księgować je poprzez konto rozliczeń miedzyokresowych przychodów.
W tej sytuacji zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększać będą stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych lub kosztów prac rozwojowych sfinansowanych ze środków funduszy unijnych.
Ewidencja księgowa w przypadku księgowania dotacji otrzymanych na zakup środków trwałych przebiegać będzie następująco:
• wpływ środków pieniężnych z funduszy strukturalnych UE na rachunek bankowy jednostki
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” (w analityce np. 133 „Rachunek dotacji…”)
Ma konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”
• zakup środka trwałego
Wn konto 010 „Środki trwałe”
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” lub konto 240 „Pozostałe rozrachunki” lub konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” (w analityce np. 133 „Rachunek dotacji…”)
• odpisy amortyzacyjne dokonywane od zakupionego środka trwałego
Wn konto 408 „Amortyzacja” lub konto zespołu 5
Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych”
• zarachowanie do pozostałych przychodów operacyjnych równolegle do dokonanych odpisów amortyzacyjnych
Wn konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.

• art. 3 ust. 1 pkt 30, art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. g) ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA