REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować przychody z funduszy unijnych - metoda wynikowa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W praktyce podmioty gospodarcze stosują najczęściej metodę wynikową ewidencjonowania otrzymanych przychodów z tytułu dotacji. Jest ona właściwa i powinna być stosowana przez jednostki, w odniesieniu do których przepisy systemowe nie zawierają szczególnych, innych niż zawarte w ustawie o rachunkowości, uregulowań.
Podmioty gospodarcze, ustalając zasady (politykę) rachunkowości w zakresie ewidencji przychodów z dotacji unijnych, powinny mieć na uwadze dwa podstawowe przepisy ustawy o rachunkowości, tj.:
art. 3 ust. 1 pkt 30 – zawierający definicję przychodów rozumianych jako uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli,
art. 3 ust. 1 pkt 32g
– określający pozostałe przychody operacyjne jako przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki, w szczególności z otrzymaniem nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny aktywów, także środków pieniężnych na inne cele niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, podmioty gospodarcze mogą wybrać jedną z kilku metod ewidencji dotacji.
Metoda 1
Bazuje na założeniu, że w momencie podpisania umowy o dotację znana jest dokładnie kwota dotacji i jednostka posiada pewność, że ją otrzyma. W tym przypadku ewidencja księgowa może przebiegać w następujący sposób:
Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce np. „Rozrachunki z tytułu przyznanych dotacji”)
Ma konto 760
„Pozostałe przychody operacyjne”.
Wydaje się, że taki sposób ewidencji można bezpiecznie stosować, jeżeli dotacja będzie związana z działalnością w bezpośrednio następujących okresach sprawozdawczych tego samego roku obrotowego.

PRZYKŁAD
Podmiot gospodarczy wystąpił o przyznanie dotacji unijnej w styczniu 2006 r. Wniosek o dotację został zaakceptowany. W marcu 2006 r. podpisana została umowa, na mocy której jednostce przyznano dotację w kwocie 150 000 zł. Zgodnie z treścią umowy jednostka ma za uzyskane dofinansowanie przeprowadzić nieodpłatne szkolenia dla osób fizycznych w okresie kwiecień–maj 2006 r.

Metoda 2
Bazuje na założeniu, że w momencie podpisywania umowy o dotację podmiot dokładnie zna jej kwotę i jednostka posiada pewność, że dotację otrzyma, ale dotacja będzie związana z przyszłymi, bliżej nieokreślonymi okresami sprawozdawczymi. Nieznany jest również termin faktycznego otrzymania dotacji. W takiej sytuacji ewidencja księgowa może przebiegać w następujący sposób:
Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce np. „Rozrachunki z tytułu przyznanych dotacji”)
Ma konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
W momencie wpływu dotacji na wyodrębniony rachunek bankowy należy dokonać księgowania:
Wn konto 131
„Bieżący rachunek bankowy” (w analityce np. 133 „Rachunek dotacji…”)
Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce np. „Rozrachunki z tytułu przyznanych dotacji”).

PRZYKŁAD
Podmiot gospodarczy wystąpił o przyznanie dotacji unijnej w styczniu 2006 r. Wniosek o dotację został zaakceptowany i w marcu 2006 r. podpisana została umowa, na mocy której jednostce przyznano dotację w kwocie 120 000 zł. Zgodnie z treścią umowy jednostka ma za uzyskane dofinansowanie przeprowadzić nieodpłatne szkolenia dla osób fizycznych najpóźniej do końca 2006 r. Dotacja zostanie przekazana po przeprowadzeniu 50% szkoleń.

Metoda 3
Bazuje na założeniu, że w momencie podpisania umowy o dotację podmiot gospodarczy dokładnie zna jej kwotę i jednostka posiada pewność, że dotację otrzyma. Wartość dotacji jest jednak niewielka (np. 5000 zł). Stosując zasadę istotności, jednostka może nie dokonywać żadnych zapisów w ewidencji księgowej w momencie podpisania umowy, lecz dopiero w momencie wpływu dotacji na rachunek bankowy zapisem:
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” (w analityce np. 133 „Rachunek dotacji…”)
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.

Metoda 4
Umowa o przyznanie dotacji została podpisana w listopadzie 2005 r., ale dotacja będzie związana z działalnością w 2006 r. W takiej sytuacji należy stosować metodę ewidencji 2 lub 3.
WAŻNE!
Stosowane metody ewidencji przychodów z tytułu dotacji powinny zostać opisane w zasadach (polityce) rachunkowości danego podmiotu gospodarczego.
Należy ponadto podkreślić, że w przypadku jednostek stosujących metodę wynikową otrzymanie środków pieniężnych z przeznaczeniem na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych (środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych), jak również równowartość nieodpłatnie otrzymanych środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych ze środków UE zawsze powinno być odnoszone na konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
WAŻNE!
W przypadku otrzymania dotacji finansujących środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne – jednostki stosujące metodę wynikową muszą księgować je poprzez konto rozliczeń miedzyokresowych przychodów.
W tej sytuacji zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększać będą stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych lub kosztów prac rozwojowych sfinansowanych ze środków funduszy unijnych.
Ewidencja księgowa w przypadku księgowania dotacji otrzymanych na zakup środków trwałych przebiegać będzie następująco:
• wpływ środków pieniężnych z funduszy strukturalnych UE na rachunek bankowy jednostki
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” (w analityce np. 133 „Rachunek dotacji…”)
Ma konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”
• zakup środka trwałego
Wn konto 010 „Środki trwałe”
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” lub konto 240 „Pozostałe rozrachunki” lub konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” (w analityce np. 133 „Rachunek dotacji…”)
• odpisy amortyzacyjne dokonywane od zakupionego środka trwałego
Wn konto 408 „Amortyzacja” lub konto zespołu 5
Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych”
• zarachowanie do pozostałych przychodów operacyjnych równolegle do dokonanych odpisów amortyzacyjnych
Wn konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.

• art. 3 ust. 1 pkt 30, art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. g) ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA