REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Straty mogą sięgać 100 miliardów euro

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Policja i urzędnicy podatkowi tropią tzw. oszustwa karuzelowe, mające na celu unikanie płacenia VAT. W Unii Europejskiej straty budżetowe z tego powodu mogą sięgać 100 mld euro.

Sprawa oszustw karuzelowych jest prowadzona jako jedno z najtajniejszych działań policji w Europie od 2005 roku (kryptonim Wschód Słońca). Sprawą zajmuje się 400-osobowy zespół specjalistów podatkowych i 100 policjantów – poinformował Gazetę Prawną Krzysztof Kubala, prawnik z kancelarii TaxWays.

Jak podkreślił, karuzela polegała na sprzedawaniu w łańcuszku firm tego samego towaru na terytorium Wspólnoty, a następnie wywiezieniu go poza obszar celny Unii i ponownym przywiezieniu do UE. Wszystkie firmy, które dokonały tego przestępstwa, posiadały rejestracje VAT na terenie UE.

Unijna ośmiornica

Sprawa oszustw karuzelowych dotyczy głównie Wielkiej Brytanii, Niemiec i Szwajcarii jako miejsca wyjścia towaru.
– Schemat działania przestępców jest podobny do polskiej ośmiornicy: spółka rejestruje się dla potrzeb VAT w kilku krajach Unii i przerzuca faktury. Na końcu łańcucha jest np. szwajcarski eksporter, ostatni europejski pośrednik domaga się zwrotu VAT. VAT trafia na rachunek banku w Szwajcarii i nie wiadomo, co dalej się dzieje ze względu na tajemnicę bankową – tłumaczył nam Krzysztof Kubala.

Po co to wszystko? Aby nie płacić VAT.

W Anglii aresztowania

Brytyjskie władze podejmują zdecydowane działania przeciwko oszustwu karuzelowemu. Ich efektem było aresztowanie w połowie sierpnia 22 osób podejrzewanych o udział w tym procederze.

Brytyjskie władze podatkowe wskazują, że była to największa tego typu operacja. Stanowi ona element międzynarodowego dochodzenia dotyczącego oszustwa, w które zaangażowane mogą być setki milionów funtów. Według brytyjskich inspektorów nadużyć dokonują dobrze zorganizowani przestępcy i rosną obawy, że proceder wymknie się spod kontroli.

Według szacunków brytyjskiego ministerstwa skarbu, straty budżetowe, które są wynikiem oszustw karuzelowych, wyniosły 1,1–1,9 mld funtów w roku podatkowym 2004/2005. Ostatnie jednak raporty dotyczące wymiany handlowej sugerują, że skala popełnianych oszustw może być znacznie większa, a zaangażowane w nich jest około 10 mld funtów.

Brytyjskie władze podejmują zdecydowane działania przeciwko oszustwu karuzelowemu, których efektem było aresztowanie w połowie sierpnia 22 osób podejrzanych

Niemcy prowadzą śledztwa

Także niemieckie władze podatkowe podjęły zdecydowane działania przeciwko oszustwom podatkowym. Na celowniku inspektorów znalazły się podmioty dokonujące oszustwa karuzelowego.

Wykrycie przypadków oszustwa karuzelowego, czyli sytuacji, w której sprzedający posługujący się fałszywym numerem VAT sprzedaje towary i nie odprowadza VAT z tytułu tej sprzedaży, możliwe było dzięki współpracy brytyjskich i niemieckich władz podatkowych. Niemieccy inspektorzy wykryli je poprzez porównanie numerów seryjnych importowanych telefonów z tymi, które zostały przewiezione do Wielkiej Brytanii. W ten sposób wykryte zostały duże dostawy telefonów komórkowych ze Szwajcarii do krajów należących do Unii Europejskiej.

Śledztwo skoncentrowało się na stale rosnącej skali przewozów towarów przez granicę niemiecko-szwajcarską. Z powodu niewielkiej liczby porozumień dotyczących wymiany informacji podatkowej, które podpisała Szwajcaria, władzom podatkowym z Unii Europejskiej trudniej jest śledzić dostawy towaru z tego kraju. Oszustwo karuzelowe obejmuje małe, wartościowe towary, takie jak telefony komórkowe czy procesory. Ze względu na małe rozmiary są łatwe do przewozu. Jednocześnie są to towary wartościowe. Eksperci szacują, że oszustwo podatkowe obniża o 2 proc. wpływy budżetu niemieckiego z tytułu VAT.

Popularna Szwajcaria

Ujawnione oszustwa karuzelowe, dokonywane przez zorganizowane grupy, wskazują, że Szwajcaria jest krajem coraz częściej wykorzystywanym jako punkt rozpoczęcia się łańcucha dostaw wykorzystywanych w tym oszustwie. Do tej pory inspektorzy podatkowi koncentrowali swoje działania na śledzeniu przepływu pieniędzy z tego kraju. Teraz konieczne jest także podjęcie działań zmierzających do zwiększenia kontroli przepływu towarów.

Według przedstawicieli władz podatkowych Unii Europejskiej, działania dotyczące zwalczania nadużyć podatkowych utrudnia brak porozumienia między Szwajcarią a Unią Europejską w sprawie zwalczania oszustw podatkowych i sprawnej wymiany informacji, która by walkę z nadużyciami ułatwiała.

Szwajcarskie władze przyznają, że część towarów wykorzystywanych w oszustwie karuzelowym pochodzi z tego kraju. Jednak także inne kraje spoza Unii Europejskiej są źródłem takich dostaw.

Mimo braku umowy o wymianie informacji podatkowej, w porozumieniach podpisanych przez Szwajcarię z krajami członkowskimi i samą Unią znajdują się klauzule w części tę lukę zapełniające. Jednocześnie przyznaje się, że niemożliwe jest wskazanie, czy i kiedy zostanie zawarte porozumienie, które kompleksowo regulowałoby zagadnienia dotyczące wymiany informacji podatkowej pomiędzy Szwajcarią a Unią Europejską.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA