REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Straty mogą sięgać 100 miliardów euro

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Policja i urzędnicy podatkowi tropią tzw. oszustwa karuzelowe, mające na celu unikanie płacenia VAT. W Unii Europejskiej straty budżetowe z tego powodu mogą sięgać 100 mld euro.

Sprawa oszustw karuzelowych jest prowadzona jako jedno z najtajniejszych działań policji w Europie od 2005 roku (kryptonim Wschód Słońca). Sprawą zajmuje się 400-osobowy zespół specjalistów podatkowych i 100 policjantów – poinformował Gazetę Prawną Krzysztof Kubala, prawnik z kancelarii TaxWays.

Jak podkreślił, karuzela polegała na sprzedawaniu w łańcuszku firm tego samego towaru na terytorium Wspólnoty, a następnie wywiezieniu go poza obszar celny Unii i ponownym przywiezieniu do UE. Wszystkie firmy, które dokonały tego przestępstwa, posiadały rejestracje VAT na terenie UE.

Unijna ośmiornica

Sprawa oszustw karuzelowych dotyczy głównie Wielkiej Brytanii, Niemiec i Szwajcarii jako miejsca wyjścia towaru.
– Schemat działania przestępców jest podobny do polskiej ośmiornicy: spółka rejestruje się dla potrzeb VAT w kilku krajach Unii i przerzuca faktury. Na końcu łańcucha jest np. szwajcarski eksporter, ostatni europejski pośrednik domaga się zwrotu VAT. VAT trafia na rachunek banku w Szwajcarii i nie wiadomo, co dalej się dzieje ze względu na tajemnicę bankową – tłumaczył nam Krzysztof Kubala.

Po co to wszystko? Aby nie płacić VAT.

W Anglii aresztowania

Brytyjskie władze podejmują zdecydowane działania przeciwko oszustwu karuzelowemu. Ich efektem było aresztowanie w połowie sierpnia 22 osób podejrzewanych o udział w tym procederze.

Brytyjskie władze podatkowe wskazują, że była to największa tego typu operacja. Stanowi ona element międzynarodowego dochodzenia dotyczącego oszustwa, w które zaangażowane mogą być setki milionów funtów. Według brytyjskich inspektorów nadużyć dokonują dobrze zorganizowani przestępcy i rosną obawy, że proceder wymknie się spod kontroli.

Według szacunków brytyjskiego ministerstwa skarbu, straty budżetowe, które są wynikiem oszustw karuzelowych, wyniosły 1,1–1,9 mld funtów w roku podatkowym 2004/2005. Ostatnie jednak raporty dotyczące wymiany handlowej sugerują, że skala popełnianych oszustw może być znacznie większa, a zaangażowane w nich jest około 10 mld funtów.

Brytyjskie władze podejmują zdecydowane działania przeciwko oszustwu karuzelowemu, których efektem było aresztowanie w połowie sierpnia 22 osób podejrzanych

Niemcy prowadzą śledztwa

Także niemieckie władze podatkowe podjęły zdecydowane działania przeciwko oszustwom podatkowym. Na celowniku inspektorów znalazły się podmioty dokonujące oszustwa karuzelowego.

Wykrycie przypadków oszustwa karuzelowego, czyli sytuacji, w której sprzedający posługujący się fałszywym numerem VAT sprzedaje towary i nie odprowadza VAT z tytułu tej sprzedaży, możliwe było dzięki współpracy brytyjskich i niemieckich władz podatkowych. Niemieccy inspektorzy wykryli je poprzez porównanie numerów seryjnych importowanych telefonów z tymi, które zostały przewiezione do Wielkiej Brytanii. W ten sposób wykryte zostały duże dostawy telefonów komórkowych ze Szwajcarii do krajów należących do Unii Europejskiej.

Śledztwo skoncentrowało się na stale rosnącej skali przewozów towarów przez granicę niemiecko-szwajcarską. Z powodu niewielkiej liczby porozumień dotyczących wymiany informacji podatkowej, które podpisała Szwajcaria, władzom podatkowym z Unii Europejskiej trudniej jest śledzić dostawy towaru z tego kraju. Oszustwo karuzelowe obejmuje małe, wartościowe towary, takie jak telefony komórkowe czy procesory. Ze względu na małe rozmiary są łatwe do przewozu. Jednocześnie są to towary wartościowe. Eksperci szacują, że oszustwo podatkowe obniża o 2 proc. wpływy budżetu niemieckiego z tytułu VAT.

Popularna Szwajcaria

Ujawnione oszustwa karuzelowe, dokonywane przez zorganizowane grupy, wskazują, że Szwajcaria jest krajem coraz częściej wykorzystywanym jako punkt rozpoczęcia się łańcucha dostaw wykorzystywanych w tym oszustwie. Do tej pory inspektorzy podatkowi koncentrowali swoje działania na śledzeniu przepływu pieniędzy z tego kraju. Teraz konieczne jest także podjęcie działań zmierzających do zwiększenia kontroli przepływu towarów.

Według przedstawicieli władz podatkowych Unii Europejskiej, działania dotyczące zwalczania nadużyć podatkowych utrudnia brak porozumienia między Szwajcarią a Unią Europejską w sprawie zwalczania oszustw podatkowych i sprawnej wymiany informacji, która by walkę z nadużyciami ułatwiała.

Szwajcarskie władze przyznają, że część towarów wykorzystywanych w oszustwie karuzelowym pochodzi z tego kraju. Jednak także inne kraje spoza Unii Europejskiej są źródłem takich dostaw.

Mimo braku umowy o wymianie informacji podatkowej, w porozumieniach podpisanych przez Szwajcarię z krajami członkowskimi i samą Unią znajdują się klauzule w części tę lukę zapełniające. Jednocześnie przyznaje się, że niemożliwe jest wskazanie, czy i kiedy zostanie zawarte porozumienie, które kompleksowo regulowałoby zagadnienia dotyczące wymiany informacji podatkowej pomiędzy Szwajcarią a Unią Europejską.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA