REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Straty mogą sięgać 100 miliardów euro

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Policja i urzędnicy podatkowi tropią tzw. oszustwa karuzelowe, mające na celu unikanie płacenia VAT. W Unii Europejskiej straty budżetowe z tego powodu mogą sięgać 100 mld euro.

Sprawa oszustw karuzelowych jest prowadzona jako jedno z najtajniejszych działań policji w Europie od 2005 roku (kryptonim Wschód Słońca). Sprawą zajmuje się 400-osobowy zespół specjalistów podatkowych i 100 policjantów – poinformował Gazetę Prawną Krzysztof Kubala, prawnik z kancelarii TaxWays.

Jak podkreślił, karuzela polegała na sprzedawaniu w łańcuszku firm tego samego towaru na terytorium Wspólnoty, a następnie wywiezieniu go poza obszar celny Unii i ponownym przywiezieniu do UE. Wszystkie firmy, które dokonały tego przestępstwa, posiadały rejestracje VAT na terenie UE.

Unijna ośmiornica

Sprawa oszustw karuzelowych dotyczy głównie Wielkiej Brytanii, Niemiec i Szwajcarii jako miejsca wyjścia towaru.
– Schemat działania przestępców jest podobny do polskiej ośmiornicy: spółka rejestruje się dla potrzeb VAT w kilku krajach Unii i przerzuca faktury. Na końcu łańcucha jest np. szwajcarski eksporter, ostatni europejski pośrednik domaga się zwrotu VAT. VAT trafia na rachunek banku w Szwajcarii i nie wiadomo, co dalej się dzieje ze względu na tajemnicę bankową – tłumaczył nam Krzysztof Kubala.

Po co to wszystko? Aby nie płacić VAT.

W Anglii aresztowania

Brytyjskie władze podejmują zdecydowane działania przeciwko oszustwu karuzelowemu. Ich efektem było aresztowanie w połowie sierpnia 22 osób podejrzewanych o udział w tym procederze.

Brytyjskie władze podatkowe wskazują, że była to największa tego typu operacja. Stanowi ona element międzynarodowego dochodzenia dotyczącego oszustwa, w które zaangażowane mogą być setki milionów funtów. Według brytyjskich inspektorów nadużyć dokonują dobrze zorganizowani przestępcy i rosną obawy, że proceder wymknie się spod kontroli.

Według szacunków brytyjskiego ministerstwa skarbu, straty budżetowe, które są wynikiem oszustw karuzelowych, wyniosły 1,1–1,9 mld funtów w roku podatkowym 2004/2005. Ostatnie jednak raporty dotyczące wymiany handlowej sugerują, że skala popełnianych oszustw może być znacznie większa, a zaangażowane w nich jest około 10 mld funtów.

Brytyjskie władze podejmują zdecydowane działania przeciwko oszustwu karuzelowemu, których efektem było aresztowanie w połowie sierpnia 22 osób podejrzanych

Niemcy prowadzą śledztwa

Także niemieckie władze podatkowe podjęły zdecydowane działania przeciwko oszustwom podatkowym. Na celowniku inspektorów znalazły się podmioty dokonujące oszustwa karuzelowego.

Wykrycie przypadków oszustwa karuzelowego, czyli sytuacji, w której sprzedający posługujący się fałszywym numerem VAT sprzedaje towary i nie odprowadza VAT z tytułu tej sprzedaży, możliwe było dzięki współpracy brytyjskich i niemieckich władz podatkowych. Niemieccy inspektorzy wykryli je poprzez porównanie numerów seryjnych importowanych telefonów z tymi, które zostały przewiezione do Wielkiej Brytanii. W ten sposób wykryte zostały duże dostawy telefonów komórkowych ze Szwajcarii do krajów należących do Unii Europejskiej.

Śledztwo skoncentrowało się na stale rosnącej skali przewozów towarów przez granicę niemiecko-szwajcarską. Z powodu niewielkiej liczby porozumień dotyczących wymiany informacji podatkowej, które podpisała Szwajcaria, władzom podatkowym z Unii Europejskiej trudniej jest śledzić dostawy towaru z tego kraju. Oszustwo karuzelowe obejmuje małe, wartościowe towary, takie jak telefony komórkowe czy procesory. Ze względu na małe rozmiary są łatwe do przewozu. Jednocześnie są to towary wartościowe. Eksperci szacują, że oszustwo podatkowe obniża o 2 proc. wpływy budżetu niemieckiego z tytułu VAT.

Popularna Szwajcaria

Ujawnione oszustwa karuzelowe, dokonywane przez zorganizowane grupy, wskazują, że Szwajcaria jest krajem coraz częściej wykorzystywanym jako punkt rozpoczęcia się łańcucha dostaw wykorzystywanych w tym oszustwie. Do tej pory inspektorzy podatkowi koncentrowali swoje działania na śledzeniu przepływu pieniędzy z tego kraju. Teraz konieczne jest także podjęcie działań zmierzających do zwiększenia kontroli przepływu towarów.

Według przedstawicieli władz podatkowych Unii Europejskiej, działania dotyczące zwalczania nadużyć podatkowych utrudnia brak porozumienia między Szwajcarią a Unią Europejską w sprawie zwalczania oszustw podatkowych i sprawnej wymiany informacji, która by walkę z nadużyciami ułatwiała.

Szwajcarskie władze przyznają, że część towarów wykorzystywanych w oszustwie karuzelowym pochodzi z tego kraju. Jednak także inne kraje spoza Unii Europejskiej są źródłem takich dostaw.

Mimo braku umowy o wymianie informacji podatkowej, w porozumieniach podpisanych przez Szwajcarię z krajami członkowskimi i samą Unią znajdują się klauzule w części tę lukę zapełniające. Jednocześnie przyznaje się, że niemożliwe jest wskazanie, czy i kiedy zostanie zawarte porozumienie, które kompleksowo regulowałoby zagadnienia dotyczące wymiany informacji podatkowej pomiędzy Szwajcarią a Unią Europejską.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA