REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Straty mogą sięgać 100 miliardów euro

REKLAMA

Policja i urzędnicy podatkowi tropią tzw. oszustwa karuzelowe, mające na celu unikanie płacenia VAT. W Unii Europejskiej straty budżetowe z tego powodu mogą sięgać 100 mld euro.

Sprawa oszustw karuzelowych jest prowadzona jako jedno z najtajniejszych działań policji w Europie od 2005 roku (kryptonim Wschód Słońca). Sprawą zajmuje się 400-osobowy zespół specjalistów podatkowych i 100 policjantów – poinformował Gazetę Prawną Krzysztof Kubala, prawnik z kancelarii TaxWays.

Jak podkreślił, karuzela polegała na sprzedawaniu w łańcuszku firm tego samego towaru na terytorium Wspólnoty, a następnie wywiezieniu go poza obszar celny Unii i ponownym przywiezieniu do UE. Wszystkie firmy, które dokonały tego przestępstwa, posiadały rejestracje VAT na terenie UE.

Unijna ośmiornica

Sprawa oszustw karuzelowych dotyczy głównie Wielkiej Brytanii, Niemiec i Szwajcarii jako miejsca wyjścia towaru.
– Schemat działania przestępców jest podobny do polskiej ośmiornicy: spółka rejestruje się dla potrzeb VAT w kilku krajach Unii i przerzuca faktury. Na końcu łańcucha jest np. szwajcarski eksporter, ostatni europejski pośrednik domaga się zwrotu VAT. VAT trafia na rachunek banku w Szwajcarii i nie wiadomo, co dalej się dzieje ze względu na tajemnicę bankową – tłumaczył nam Krzysztof Kubala.

Po co to wszystko? Aby nie płacić VAT.

W Anglii aresztowania

Brytyjskie władze podejmują zdecydowane działania przeciwko oszustwu karuzelowemu. Ich efektem było aresztowanie w połowie sierpnia 22 osób podejrzewanych o udział w tym procederze.

Brytyjskie władze podatkowe wskazują, że była to największa tego typu operacja. Stanowi ona element międzynarodowego dochodzenia dotyczącego oszustwa, w które zaangażowane mogą być setki milionów funtów. Według brytyjskich inspektorów nadużyć dokonują dobrze zorganizowani przestępcy i rosną obawy, że proceder wymknie się spod kontroli.

Według szacunków brytyjskiego ministerstwa skarbu, straty budżetowe, które są wynikiem oszustw karuzelowych, wyniosły 1,1–1,9 mld funtów w roku podatkowym 2004/2005. Ostatnie jednak raporty dotyczące wymiany handlowej sugerują, że skala popełnianych oszustw może być znacznie większa, a zaangażowane w nich jest około 10 mld funtów.

Brytyjskie władze podejmują zdecydowane działania przeciwko oszustwu karuzelowemu, których efektem było aresztowanie w połowie sierpnia 22 osób podejrzanych

Niemcy prowadzą śledztwa

Także niemieckie władze podatkowe podjęły zdecydowane działania przeciwko oszustwom podatkowym. Na celowniku inspektorów znalazły się podmioty dokonujące oszustwa karuzelowego.

Wykrycie przypadków oszustwa karuzelowego, czyli sytuacji, w której sprzedający posługujący się fałszywym numerem VAT sprzedaje towary i nie odprowadza VAT z tytułu tej sprzedaży, możliwe było dzięki współpracy brytyjskich i niemieckich władz podatkowych. Niemieccy inspektorzy wykryli je poprzez porównanie numerów seryjnych importowanych telefonów z tymi, które zostały przewiezione do Wielkiej Brytanii. W ten sposób wykryte zostały duże dostawy telefonów komórkowych ze Szwajcarii do krajów należących do Unii Europejskiej.

Śledztwo skoncentrowało się na stale rosnącej skali przewozów towarów przez granicę niemiecko-szwajcarską. Z powodu niewielkiej liczby porozumień dotyczących wymiany informacji podatkowej, które podpisała Szwajcaria, władzom podatkowym z Unii Europejskiej trudniej jest śledzić dostawy towaru z tego kraju. Oszustwo karuzelowe obejmuje małe, wartościowe towary, takie jak telefony komórkowe czy procesory. Ze względu na małe rozmiary są łatwe do przewozu. Jednocześnie są to towary wartościowe. Eksperci szacują, że oszustwo podatkowe obniża o 2 proc. wpływy budżetu niemieckiego z tytułu VAT.

Popularna Szwajcaria

Ujawnione oszustwa karuzelowe, dokonywane przez zorganizowane grupy, wskazują, że Szwajcaria jest krajem coraz częściej wykorzystywanym jako punkt rozpoczęcia się łańcucha dostaw wykorzystywanych w tym oszustwie. Do tej pory inspektorzy podatkowi koncentrowali swoje działania na śledzeniu przepływu pieniędzy z tego kraju. Teraz konieczne jest także podjęcie działań zmierzających do zwiększenia kontroli przepływu towarów.

Według przedstawicieli władz podatkowych Unii Europejskiej, działania dotyczące zwalczania nadużyć podatkowych utrudnia brak porozumienia między Szwajcarią a Unią Europejską w sprawie zwalczania oszustw podatkowych i sprawnej wymiany informacji, która by walkę z nadużyciami ułatwiała.

Szwajcarskie władze przyznają, że część towarów wykorzystywanych w oszustwie karuzelowym pochodzi z tego kraju. Jednak także inne kraje spoza Unii Europejskiej są źródłem takich dostaw.

Mimo braku umowy o wymianie informacji podatkowej, w porozumieniach podpisanych przez Szwajcarię z krajami członkowskimi i samą Unią znajdują się klauzule w części tę lukę zapełniające. Jednocześnie przyznaje się, że niemożliwe jest wskazanie, czy i kiedy zostanie zawarte porozumienie, które kompleksowo regulowałoby zagadnienia dotyczące wymiany informacji podatkowej pomiędzy Szwajcarią a Unią Europejską.

Ewa Matyszewska
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA