REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe państwa w Unii - zmiany w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmiany w rozporządzeniu są spowodowane przystąpieniem z dniem 1 stycznia 2007 r. nowych państw członkowskich do Wspólnoty Europejskiej. Są to Rumunia i Bułgaria. W rozporządzeniu wprowadzono przepisy przejściowe w odniesieniu do transakcji realizowanych z tymi państwami.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. powstała bowiem sytuacja, gdy transakcje realizowane początkowo jako import i eksport stają się wewnątrzwspólnotowym nabyciem lub dostawą. Nowe regulacje są tożsame z tymi, które funkcjonowały w momencie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Zmiany w rozporządzeniu polegają na dodaniu nowych art. 41g-41j. Wchodzą one w życie 1 stycznia 2007 r.


Wywóz towarów

REKLAMA


Paragraf 41g rozporządzenia dotyczy wywozu towarów objętych procedurą wywozu przed 1 stycznia 2007 r., w sytuacji gdy towary te wyjadą z terytorium kraju dopiero po 31 grudnia 2006 r. Nie będą one mogły być uznane za eksport, gdyż zgodnie z ustawą o VAT eksport dotyczy tylko wywozu towarów do krajów trzecich, tj. poza terytorium Wspólnoty. Podatnikowi, który dokonywałby eksportu towarów, przysługuje prawo do stosowania stawki 0%. Podobnie jest z wewnątrzwspólnotową dostawą. W § 41g Minister Finansów wprowadził uregulowania umożliwiające zastosowanie do tych transakcji stawki podatku 0%. Warunkiem jest posiadanie przez podatnika przed złożeniem deklaracji VAT stosownych dokumentów umożliwiających stwierdzenie, że towar został faktycznie dostarczony do nabywcy. Są to takie same dokumenty jak te, które dotyczą wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (wymienione w art. 42 ust. 3 i 11 ustawy o VAT).


Zaliczki


Nowy § 41h ma na celu umożliwienie zastosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku VAT, w sytuacji gdy podatnik pobrał zaliczkę z tytułu eksportu towarów, a wywóz towarów nastąpi dopiero po 1 stycznia 2007 r. Zgodnie z § 41h wywóz towarów, za które pobrano zaliczkę, powinien nastąpić nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki. Warunkiem zastosowania 0% stawki VAT jest również posiadanie dokumentu potwierdzającego przyjęcie przez nabywcę towaru.


Uszlachetnianie czynne

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nowe regulacje mają również rozstrzygnąć problem opodatkowania VAT przywozu towarów z terytorium nowych państw członkowskich, które to towary zostały przywiezione na terytorium kraju przed 1 stycznia 2007 r., w celu objęcia ich procedurą uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń. Przed 1 stycznia 2007 r. towary przywożone do uszlachetniania były zwolnione z VAT z uwagi na zastosowanie procedury celnej zawieszającej. Aby zachować ten stan rzeczy, w § 41i wprowadza się (na okres przejściowy) zwolnienie z tytułu importu tych towarów, tj. niepobieranie podatku od towarów i usług w takiej sytuacji. Zwolnienie stosuje się pod warunkiem złożenia zabezpieczenia (w wysokości podatku, który nie został uiszczony). Nie trzeba składać zabezpieczenia, gdy importer przedłoży organowi celnemu dokumenty:

- potwierdzające, iż towary po uszlachetnieniu zostały niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia wykonania tych usług, wywiezione poza terytorium kraju, oraz

- przewozowe, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium nowego państwa członkowskiego, oraz

- potwierdzające przyjęcie przez usługobiorcę towaru na terytorium nowego państwa członkowskiego.


Przepisy te stosuje się odpowiednio do importu towarów, w przypadku gdy towary te zostały przywiezione w celu poddania ich procesowi uszlachetniania z terytorium nowego państwa członkowskiego na terytorium kraju po 31 grudnia 2006 r. i zostały dopuszczone do obrotu zgodnie z przepisami celnymi.


Import rzeczy osobistego użytku

REKLAMA


Paragraf 41j ma zapobiec możliwości zaistnienia podwójnego opodatkowania towarów uprzednio sprowadzonych (zaimportowanych) przez osoby fizyczne z terytorium nowych państw członkowskich. Zakres regulacji dotyczy wyłącznie rzeczy osobistego użytku zdefiniowanych w art. 46 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem za rzeczy osobistego użytku uważa się towary bezpośrednio używane przez osobę fizyczną lub wykorzystywane w gospodarstwie domowym, jeżeli ich ilość lub rodzaj nie wskazują na przeznaczenie handlowe lub do działalności gospodarczej, a także przenośny sprzęt niezbędny do wykonywania przez osobę zainteresowaną zawodu.


Zgodnie z § 41j import rzeczy osobistego użytku jest zwolniony z VAT. Zwolnienie dotyczy rzeczy, które zostały przywiezione z terytorium nowego państwa członkowskiego na terytorium kraju przed 1 maja 2004 r. i 1 stycznia 2007 r. pozostawały w dalszym ciągu na terytorium kraju objęte procedurą odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, która to procedura kończy się dopuszczeniem do obrotu tych rzeczy na terytorium kraju.


Zwolnienie stosuje się, pod warunkiem że:

- w stosunku do rzeczy ma zastosowanie zwolnienie od cła,

- przez 12 miesięcy od dnia zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu rzeczy nie zostaną oddane jako zabezpieczenie, sprzedane, wynajęte, użyczone, wydzierżawione lub w inny sposób odstąpione odpłatnie lub nieodpłatnie.


Zwolnienia nie stosuje się do artykułów potrzebnych do wykonywania zawodu lub zajęcia, innych niż przenośne przedmioty sztuki stosowanej lub wyzwolonej.


Podstawa prawna:

- rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 245, poz. 1784



Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA