REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe państwa w Unii - zmiany w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmiany w rozporządzeniu są spowodowane przystąpieniem z dniem 1 stycznia 2007 r. nowych państw członkowskich do Wspólnoty Europejskiej. Są to Rumunia i Bułgaria. W rozporządzeniu wprowadzono przepisy przejściowe w odniesieniu do transakcji realizowanych z tymi państwami.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. powstała bowiem sytuacja, gdy transakcje realizowane początkowo jako import i eksport stają się wewnątrzwspólnotowym nabyciem lub dostawą. Nowe regulacje są tożsame z tymi, które funkcjonowały w momencie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Zmiany w rozporządzeniu polegają na dodaniu nowych art. 41g-41j. Wchodzą one w życie 1 stycznia 2007 r.


Wywóz towarów

REKLAMA

REKLAMA


Paragraf 41g rozporządzenia dotyczy wywozu towarów objętych procedurą wywozu przed 1 stycznia 2007 r., w sytuacji gdy towary te wyjadą z terytorium kraju dopiero po 31 grudnia 2006 r. Nie będą one mogły być uznane za eksport, gdyż zgodnie z ustawą o VAT eksport dotyczy tylko wywozu towarów do krajów trzecich, tj. poza terytorium Wspólnoty. Podatnikowi, który dokonywałby eksportu towarów, przysługuje prawo do stosowania stawki 0%. Podobnie jest z wewnątrzwspólnotową dostawą. W § 41g Minister Finansów wprowadził uregulowania umożliwiające zastosowanie do tych transakcji stawki podatku 0%. Warunkiem jest posiadanie przez podatnika przed złożeniem deklaracji VAT stosownych dokumentów umożliwiających stwierdzenie, że towar został faktycznie dostarczony do nabywcy. Są to takie same dokumenty jak te, które dotyczą wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (wymienione w art. 42 ust. 3 i 11 ustawy o VAT).


Zaliczki


Nowy § 41h ma na celu umożliwienie zastosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku VAT, w sytuacji gdy podatnik pobrał zaliczkę z tytułu eksportu towarów, a wywóz towarów nastąpi dopiero po 1 stycznia 2007 r. Zgodnie z § 41h wywóz towarów, za które pobrano zaliczkę, powinien nastąpić nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki. Warunkiem zastosowania 0% stawki VAT jest również posiadanie dokumentu potwierdzającego przyjęcie przez nabywcę towaru.

REKLAMA


Uszlachetnianie czynne

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nowe regulacje mają również rozstrzygnąć problem opodatkowania VAT przywozu towarów z terytorium nowych państw członkowskich, które to towary zostały przywiezione na terytorium kraju przed 1 stycznia 2007 r., w celu objęcia ich procedurą uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń. Przed 1 stycznia 2007 r. towary przywożone do uszlachetniania były zwolnione z VAT z uwagi na zastosowanie procedury celnej zawieszającej. Aby zachować ten stan rzeczy, w § 41i wprowadza się (na okres przejściowy) zwolnienie z tytułu importu tych towarów, tj. niepobieranie podatku od towarów i usług w takiej sytuacji. Zwolnienie stosuje się pod warunkiem złożenia zabezpieczenia (w wysokości podatku, który nie został uiszczony). Nie trzeba składać zabezpieczenia, gdy importer przedłoży organowi celnemu dokumenty:

- potwierdzające, iż towary po uszlachetnieniu zostały niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia wykonania tych usług, wywiezione poza terytorium kraju, oraz

- przewozowe, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium nowego państwa członkowskiego, oraz

- potwierdzające przyjęcie przez usługobiorcę towaru na terytorium nowego państwa członkowskiego.


Przepisy te stosuje się odpowiednio do importu towarów, w przypadku gdy towary te zostały przywiezione w celu poddania ich procesowi uszlachetniania z terytorium nowego państwa członkowskiego na terytorium kraju po 31 grudnia 2006 r. i zostały dopuszczone do obrotu zgodnie z przepisami celnymi.


Import rzeczy osobistego użytku


Paragraf 41j ma zapobiec możliwości zaistnienia podwójnego opodatkowania towarów uprzednio sprowadzonych (zaimportowanych) przez osoby fizyczne z terytorium nowych państw członkowskich. Zakres regulacji dotyczy wyłącznie rzeczy osobistego użytku zdefiniowanych w art. 46 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem za rzeczy osobistego użytku uważa się towary bezpośrednio używane przez osobę fizyczną lub wykorzystywane w gospodarstwie domowym, jeżeli ich ilość lub rodzaj nie wskazują na przeznaczenie handlowe lub do działalności gospodarczej, a także przenośny sprzęt niezbędny do wykonywania przez osobę zainteresowaną zawodu.


Zgodnie z § 41j import rzeczy osobistego użytku jest zwolniony z VAT. Zwolnienie dotyczy rzeczy, które zostały przywiezione z terytorium nowego państwa członkowskiego na terytorium kraju przed 1 maja 2004 r. i 1 stycznia 2007 r. pozostawały w dalszym ciągu na terytorium kraju objęte procedurą odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, która to procedura kończy się dopuszczeniem do obrotu tych rzeczy na terytorium kraju.


Zwolnienie stosuje się, pod warunkiem że:

- w stosunku do rzeczy ma zastosowanie zwolnienie od cła,

- przez 12 miesięcy od dnia zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu rzeczy nie zostaną oddane jako zabezpieczenie, sprzedane, wynajęte, użyczone, wydzierżawione lub w inny sposób odstąpione odpłatnie lub nieodpłatnie.


Zwolnienia nie stosuje się do artykułów potrzebnych do wykonywania zawodu lub zajęcia, innych niż przenośne przedmioty sztuki stosowanej lub wyzwolonej.


Podstawa prawna:

- rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 245, poz. 1784



Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA