REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe państwa w Unii - zmiany w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o VAT

REKLAMA

Zmiany w rozporządzeniu są spowodowane przystąpieniem z dniem 1 stycznia 2007 r. nowych państw członkowskich do Wspólnoty Europejskiej. Są to Rumunia i Bułgaria. W rozporządzeniu wprowadzono przepisy przejściowe w odniesieniu do transakcji realizowanych z tymi państwami.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. powstała bowiem sytuacja, gdy transakcje realizowane początkowo jako import i eksport stają się wewnątrzwspólnotowym nabyciem lub dostawą. Nowe regulacje są tożsame z tymi, które funkcjonowały w momencie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Zmiany w rozporządzeniu polegają na dodaniu nowych art. 41g-41j. Wchodzą one w życie 1 stycznia 2007 r.


Wywóz towarów

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Paragraf 41g rozporządzenia dotyczy wywozu towarów objętych procedurą wywozu przed 1 stycznia 2007 r., w sytuacji gdy towary te wyjadą z terytorium kraju dopiero po 31 grudnia 2006 r. Nie będą one mogły być uznane za eksport, gdyż zgodnie z ustawą o VAT eksport dotyczy tylko wywozu towarów do krajów trzecich, tj. poza terytorium Wspólnoty. Podatnikowi, który dokonywałby eksportu towarów, przysługuje prawo do stosowania stawki 0%. Podobnie jest z wewnątrzwspólnotową dostawą. W § 41g Minister Finansów wprowadził uregulowania umożliwiające zastosowanie do tych transakcji stawki podatku 0%. Warunkiem jest posiadanie przez podatnika przed złożeniem deklaracji VAT stosownych dokumentów umożliwiających stwierdzenie, że towar został faktycznie dostarczony do nabywcy. Są to takie same dokumenty jak te, które dotyczą wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (wymienione w art. 42 ust. 3 i 11 ustawy o VAT).


Zaliczki


Nowy § 41h ma na celu umożliwienie zastosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku VAT, w sytuacji gdy podatnik pobrał zaliczkę z tytułu eksportu towarów, a wywóz towarów nastąpi dopiero po 1 stycznia 2007 r. Zgodnie z § 41h wywóz towarów, za które pobrano zaliczkę, powinien nastąpić nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki. Warunkiem zastosowania 0% stawki VAT jest również posiadanie dokumentu potwierdzającego przyjęcie przez nabywcę towaru.

REKLAMA


Uszlachetnianie czynne

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nowe regulacje mają również rozstrzygnąć problem opodatkowania VAT przywozu towarów z terytorium nowych państw członkowskich, które to towary zostały przywiezione na terytorium kraju przed 1 stycznia 2007 r., w celu objęcia ich procedurą uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń. Przed 1 stycznia 2007 r. towary przywożone do uszlachetniania były zwolnione z VAT z uwagi na zastosowanie procedury celnej zawieszającej. Aby zachować ten stan rzeczy, w § 41i wprowadza się (na okres przejściowy) zwolnienie z tytułu importu tych towarów, tj. niepobieranie podatku od towarów i usług w takiej sytuacji. Zwolnienie stosuje się pod warunkiem złożenia zabezpieczenia (w wysokości podatku, który nie został uiszczony). Nie trzeba składać zabezpieczenia, gdy importer przedłoży organowi celnemu dokumenty:

- potwierdzające, iż towary po uszlachetnieniu zostały niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia wykonania tych usług, wywiezione poza terytorium kraju, oraz

- przewozowe, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium nowego państwa członkowskiego, oraz

- potwierdzające przyjęcie przez usługobiorcę towaru na terytorium nowego państwa członkowskiego.


Przepisy te stosuje się odpowiednio do importu towarów, w przypadku gdy towary te zostały przywiezione w celu poddania ich procesowi uszlachetniania z terytorium nowego państwa członkowskiego na terytorium kraju po 31 grudnia 2006 r. i zostały dopuszczone do obrotu zgodnie z przepisami celnymi.


Import rzeczy osobistego użytku


Paragraf 41j ma zapobiec możliwości zaistnienia podwójnego opodatkowania towarów uprzednio sprowadzonych (zaimportowanych) przez osoby fizyczne z terytorium nowych państw członkowskich. Zakres regulacji dotyczy wyłącznie rzeczy osobistego użytku zdefiniowanych w art. 46 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem za rzeczy osobistego użytku uważa się towary bezpośrednio używane przez osobę fizyczną lub wykorzystywane w gospodarstwie domowym, jeżeli ich ilość lub rodzaj nie wskazują na przeznaczenie handlowe lub do działalności gospodarczej, a także przenośny sprzęt niezbędny do wykonywania przez osobę zainteresowaną zawodu.


Zgodnie z § 41j import rzeczy osobistego użytku jest zwolniony z VAT. Zwolnienie dotyczy rzeczy, które zostały przywiezione z terytorium nowego państwa członkowskiego na terytorium kraju przed 1 maja 2004 r. i 1 stycznia 2007 r. pozostawały w dalszym ciągu na terytorium kraju objęte procedurą odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, która to procedura kończy się dopuszczeniem do obrotu tych rzeczy na terytorium kraju.


Zwolnienie stosuje się, pod warunkiem że:

- w stosunku do rzeczy ma zastosowanie zwolnienie od cła,

- przez 12 miesięcy od dnia zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu rzeczy nie zostaną oddane jako zabezpieczenie, sprzedane, wynajęte, użyczone, wydzierżawione lub w inny sposób odstąpione odpłatnie lub nieodpłatnie.


Zwolnienia nie stosuje się do artykułów potrzebnych do wykonywania zawodu lub zajęcia, innych niż przenośne przedmioty sztuki stosowanej lub wyzwolonej.


Podstawa prawna:

- rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 245, poz. 1784



Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA