REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe państwa w Unii - zmiany w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o VAT

REKLAMA

Zmiany w rozporządzeniu są spowodowane przystąpieniem z dniem 1 stycznia 2007 r. nowych państw członkowskich do Wspólnoty Europejskiej. Są to Rumunia i Bułgaria. W rozporządzeniu wprowadzono przepisy przejściowe w odniesieniu do transakcji realizowanych z tymi państwami.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. powstała bowiem sytuacja, gdy transakcje realizowane początkowo jako import i eksport stają się wewnątrzwspólnotowym nabyciem lub dostawą. Nowe regulacje są tożsame z tymi, które funkcjonowały w momencie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Zmiany w rozporządzeniu polegają na dodaniu nowych art. 41g-41j. Wchodzą one w życie 1 stycznia 2007 r.


Wywóz towarów

REKLAMA

Autopromocja


Paragraf 41g rozporządzenia dotyczy wywozu towarów objętych procedurą wywozu przed 1 stycznia 2007 r., w sytuacji gdy towary te wyjadą z terytorium kraju dopiero po 31 grudnia 2006 r. Nie będą one mogły być uznane za eksport, gdyż zgodnie z ustawą o VAT eksport dotyczy tylko wywozu towarów do krajów trzecich, tj. poza terytorium Wspólnoty. Podatnikowi, który dokonywałby eksportu towarów, przysługuje prawo do stosowania stawki 0%. Podobnie jest z wewnątrzwspólnotową dostawą. W § 41g Minister Finansów wprowadził uregulowania umożliwiające zastosowanie do tych transakcji stawki podatku 0%. Warunkiem jest posiadanie przez podatnika przed złożeniem deklaracji VAT stosownych dokumentów umożliwiających stwierdzenie, że towar został faktycznie dostarczony do nabywcy. Są to takie same dokumenty jak te, które dotyczą wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (wymienione w art. 42 ust. 3 i 11 ustawy o VAT).


Zaliczki


Nowy § 41h ma na celu umożliwienie zastosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku VAT, w sytuacji gdy podatnik pobrał zaliczkę z tytułu eksportu towarów, a wywóz towarów nastąpi dopiero po 1 stycznia 2007 r. Zgodnie z § 41h wywóz towarów, za które pobrano zaliczkę, powinien nastąpić nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki. Warunkiem zastosowania 0% stawki VAT jest również posiadanie dokumentu potwierdzającego przyjęcie przez nabywcę towaru.


Uszlachetnianie czynne

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nowe regulacje mają również rozstrzygnąć problem opodatkowania VAT przywozu towarów z terytorium nowych państw członkowskich, które to towary zostały przywiezione na terytorium kraju przed 1 stycznia 2007 r., w celu objęcia ich procedurą uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń. Przed 1 stycznia 2007 r. towary przywożone do uszlachetniania były zwolnione z VAT z uwagi na zastosowanie procedury celnej zawieszającej. Aby zachować ten stan rzeczy, w § 41i wprowadza się (na okres przejściowy) zwolnienie z tytułu importu tych towarów, tj. niepobieranie podatku od towarów i usług w takiej sytuacji. Zwolnienie stosuje się pod warunkiem złożenia zabezpieczenia (w wysokości podatku, który nie został uiszczony). Nie trzeba składać zabezpieczenia, gdy importer przedłoży organowi celnemu dokumenty:

- potwierdzające, iż towary po uszlachetnieniu zostały niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia wykonania tych usług, wywiezione poza terytorium kraju, oraz

- przewozowe, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium nowego państwa członkowskiego, oraz

- potwierdzające przyjęcie przez usługobiorcę towaru na terytorium nowego państwa członkowskiego.


Przepisy te stosuje się odpowiednio do importu towarów, w przypadku gdy towary te zostały przywiezione w celu poddania ich procesowi uszlachetniania z terytorium nowego państwa członkowskiego na terytorium kraju po 31 grudnia 2006 r. i zostały dopuszczone do obrotu zgodnie z przepisami celnymi.


Import rzeczy osobistego użytku


Paragraf 41j ma zapobiec możliwości zaistnienia podwójnego opodatkowania towarów uprzednio sprowadzonych (zaimportowanych) przez osoby fizyczne z terytorium nowych państw członkowskich. Zakres regulacji dotyczy wyłącznie rzeczy osobistego użytku zdefiniowanych w art. 46 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem za rzeczy osobistego użytku uważa się towary bezpośrednio używane przez osobę fizyczną lub wykorzystywane w gospodarstwie domowym, jeżeli ich ilość lub rodzaj nie wskazują na przeznaczenie handlowe lub do działalności gospodarczej, a także przenośny sprzęt niezbędny do wykonywania przez osobę zainteresowaną zawodu.


Zgodnie z § 41j import rzeczy osobistego użytku jest zwolniony z VAT. Zwolnienie dotyczy rzeczy, które zostały przywiezione z terytorium nowego państwa członkowskiego na terytorium kraju przed 1 maja 2004 r. i 1 stycznia 2007 r. pozostawały w dalszym ciągu na terytorium kraju objęte procedurą odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, która to procedura kończy się dopuszczeniem do obrotu tych rzeczy na terytorium kraju.


Zwolnienie stosuje się, pod warunkiem że:

- w stosunku do rzeczy ma zastosowanie zwolnienie od cła,

- przez 12 miesięcy od dnia zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu rzeczy nie zostaną oddane jako zabezpieczenie, sprzedane, wynajęte, użyczone, wydzierżawione lub w inny sposób odstąpione odpłatnie lub nieodpłatnie.


Zwolnienia nie stosuje się do artykułów potrzebnych do wykonywania zawodu lub zajęcia, innych niż przenośne przedmioty sztuki stosowanej lub wyzwolonej.


Podstawa prawna:

- rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 245, poz. 1784



Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA