REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać akcyzę od samochodu sprowadzonego z Unii Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którzy sprowadzili z Unii Europejskiej używany samochód i chcą odzyskać część zapłaconej akcyzy, powinni złożyć w urzędzie celnym wniosek o zwrot podatku.

Rozmowa z WOJCIECHEM PIETRASIEWICZEM z Baker & McKenzie

Podatnicy, którzy zapłacili za wysoką akcyzę od auta sprowadzonego po 1 maja 2004 r. z innego kraju Unii Europejskiej, będą mogli ją teraz odzyskać. Kto dokładnie będzie mógł starać się o zwrot?

- Przede wszystkim z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym mogą występować podatnicy, którzy sprowadzili z UE samochód osobowy starszy niż dwa lata. Tylko podatek akcyzowy nakładany na takie samochody został uznany przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości za naruszanie przepisów prawa wspólnotowego. W pozostałych przypadkach, nawet jeżeli podatnik złoży wniosek o stwierdzenie nadpłaty akcyzy, wniosek ten może okazać się nieskuteczny.

REKLAMA


Czy walka o zwrot podatku jest warta czasu i poświęcenia podatników?

- Każdy musi sam ocenić, czy warto złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego. Jeżeli wartość zwróconej akcyzy może wynieść kilka tysięcy złotych, warto chyba będzie przejść przez całą procedurę związaną ze stwierdzeniem nadpłaty i zwrotem akcyzy, aby odzyskać nadpłaconą kwotę. W każdym przypadku podatnik indywidualnie powinien przeanalizować, czy w jego sytuacji warto poświęcić swój czas, aby odzyskać nadpłaconą akcyzę.


Kiedy i gdzie złożyć wniosek o zwrot?

- Wniosek o stwierdzenie nadpłaty należy skierować do właściwego naczelnika urzędu celnego. Moim zdaniem, im podatnik szybciej złoży wniosek, tym lepiej. Organy podatkowe (w tym przypadku naczelnik urzędu celnego) mają określone terminy na rozpatrzenie wniosku podatnika i jeśli nie dotrzymają tego terminu, podatnikowi przysługuje oprocentowanie nadpłaty liczone od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Co powinno znaleźć się we wniosku składanym do naczelnika urzędu celnego?

REKLAMA

- Jeśli chodzi o podstawę prawną wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego, to podatnik powinien powo- łać się na art. 75 par. 2 pkt 1 lit. a) i par. 3 Ordynacji podatkowej, stanowiący podstawę formalną wniosku. Jako że podstawą żądania jest niezgodność polskich przepisów z prawem wspólnotowym, warto w składanym wniosku o stwierdzenie nadpłaty powołać się także na art. 90 Traktatu o utworzeniu Wspólnoty Europejskiej (TWE) oraz wyrok ETS z 18 stycznia 2007 r. w sprawie Brzeziński (C-313/05).

Wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty należy złożyć skorygowaną deklarację na podatek akcyzowy. Choć na podstawie art. 76 Ordynacji podatkowej w razie braku zaległości podatkowych i niezapłaconych bieżących zobowiązań podatnika organ podatkowy ma obowiązek dokonać zwrotu nadpłaty, warto w treści wniosku złożyć dyspozycję, że żądamy zwrotu bezpośredniego na rachunek bankowy. Organy podatkowe, mimo jednoznacznego brzmienia przepisu, często w toku postępowania zwracają się o formalne złożenie dyspozycji co do ewentualnej formy zwrotu nadpłaty.


Podatnicy muszą jednak pamiętać, że nie odzyskają całej zapłaconej akcyzy...

- Tak, to prawda. Nadpłatą nie będzie cała kwota podatku akcyzowego zapłaconego od sprowadzanego z UE auta, a jedynie różnica pomiędzy podatkiem zapłaconym przez podatnika a obliczonym z zastosowaniem stawek funkcjonujących w przypadku sprzedaży w kraju (odpowiednio 3,1 proc. i 13,6 proc.).


Jakie dodatkowe dokumenty, poza wnioskiem, będzie trzeba przedstawić w toku postępowania?

REKLAMA

- Wszystko zależy od okoliczności sprawy oraz dokumentów, jakimi dysponuje podatnik. Podstawą opodatkowania w przypadku sprowadzania samochodów osobowych z UE jest kwota, jaką podatnik jest zobowiązany zapłacić. Jeżeli więc podatnik dysponuje umową, w której określono cenę nabycia samochodu, warto dołączyć do wniosku o stwierdzenie nadpłaty kopię takiej umowy. Podobnie, jeżeli podatnik dysponuje dokumentami potwierdzającymi uiszczenie ceny za samochód (np. kopią przelewu bankowego) lub innymi dokumentami związanymi z rozliczeniem transakcji, można dołączyć je do składanego wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Wymienione dokumenty potwierdzą z jednej strony dokonanie transakcji oraz fakt, że doszło do płatności w określonej kwocie, z drugiej stanowią potwierdzenie prawidłowości ustalenia podstawy opodatkowania w podatku akcyzowym.

Biorąc pod uwagę zapowiedzi ministra finansów, że wszystkie transakcje nabycia samochodów osobowych będą badane przez pracowników urzędów celnych, warto zebrać i ewentualnie dołączyć do wniosków dokumentację potwierdzającą: dokonanie transakcji, uiszczenie ceny nabycia, wartość, za jaką podatnik nabył samochód osobowy. Jednocześnie podatnicy nie powinni zniechęcać się do składania wniosków o stwierdzenie nadpłaty, tylko ze względu na zapowiadaną przez MF szczegółową weryfikację prawidłowości transakcji. Jeśli racja jest po stronie podatników, to powinni oni skorzystać ze swych praw i ubiegać się o zwrot nadpłaconej akcyzy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wojciech Pietrasiewicz

doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe


Rozmawiała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA