REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać akcyzę od samochodu sprowadzonego z Unii Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którzy sprowadzili z Unii Europejskiej używany samochód i chcą odzyskać część zapłaconej akcyzy, powinni złożyć w urzędzie celnym wniosek o zwrot podatku.

Rozmowa z WOJCIECHEM PIETRASIEWICZEM z Baker & McKenzie

Podatnicy, którzy zapłacili za wysoką akcyzę od auta sprowadzonego po 1 maja 2004 r. z innego kraju Unii Europejskiej, będą mogli ją teraz odzyskać. Kto dokładnie będzie mógł starać się o zwrot?

- Przede wszystkim z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym mogą występować podatnicy, którzy sprowadzili z UE samochód osobowy starszy niż dwa lata. Tylko podatek akcyzowy nakładany na takie samochody został uznany przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości za naruszanie przepisów prawa wspólnotowego. W pozostałych przypadkach, nawet jeżeli podatnik złoży wniosek o stwierdzenie nadpłaty akcyzy, wniosek ten może okazać się nieskuteczny.

REKLAMA


Czy walka o zwrot podatku jest warta czasu i poświęcenia podatników?

- Każdy musi sam ocenić, czy warto złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego. Jeżeli wartość zwróconej akcyzy może wynieść kilka tysięcy złotych, warto chyba będzie przejść przez całą procedurę związaną ze stwierdzeniem nadpłaty i zwrotem akcyzy, aby odzyskać nadpłaconą kwotę. W każdym przypadku podatnik indywidualnie powinien przeanalizować, czy w jego sytuacji warto poświęcić swój czas, aby odzyskać nadpłaconą akcyzę.


Kiedy i gdzie złożyć wniosek o zwrot?

- Wniosek o stwierdzenie nadpłaty należy skierować do właściwego naczelnika urzędu celnego. Moim zdaniem, im podatnik szybciej złoży wniosek, tym lepiej. Organy podatkowe (w tym przypadku naczelnik urzędu celnego) mają określone terminy na rozpatrzenie wniosku podatnika i jeśli nie dotrzymają tego terminu, podatnikowi przysługuje oprocentowanie nadpłaty liczone od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Co powinno znaleźć się we wniosku składanym do naczelnika urzędu celnego?

REKLAMA

- Jeśli chodzi o podstawę prawną wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego, to podatnik powinien powo- łać się na art. 75 par. 2 pkt 1 lit. a) i par. 3 Ordynacji podatkowej, stanowiący podstawę formalną wniosku. Jako że podstawą żądania jest niezgodność polskich przepisów z prawem wspólnotowym, warto w składanym wniosku o stwierdzenie nadpłaty powołać się także na art. 90 Traktatu o utworzeniu Wspólnoty Europejskiej (TWE) oraz wyrok ETS z 18 stycznia 2007 r. w sprawie Brzeziński (C-313/05).

Wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty należy złożyć skorygowaną deklarację na podatek akcyzowy. Choć na podstawie art. 76 Ordynacji podatkowej w razie braku zaległości podatkowych i niezapłaconych bieżących zobowiązań podatnika organ podatkowy ma obowiązek dokonać zwrotu nadpłaty, warto w treści wniosku złożyć dyspozycję, że żądamy zwrotu bezpośredniego na rachunek bankowy. Organy podatkowe, mimo jednoznacznego brzmienia przepisu, często w toku postępowania zwracają się o formalne złożenie dyspozycji co do ewentualnej formy zwrotu nadpłaty.


Podatnicy muszą jednak pamiętać, że nie odzyskają całej zapłaconej akcyzy...

- Tak, to prawda. Nadpłatą nie będzie cała kwota podatku akcyzowego zapłaconego od sprowadzanego z UE auta, a jedynie różnica pomiędzy podatkiem zapłaconym przez podatnika a obliczonym z zastosowaniem stawek funkcjonujących w przypadku sprzedaży w kraju (odpowiednio 3,1 proc. i 13,6 proc.).


Jakie dodatkowe dokumenty, poza wnioskiem, będzie trzeba przedstawić w toku postępowania?

REKLAMA

- Wszystko zależy od okoliczności sprawy oraz dokumentów, jakimi dysponuje podatnik. Podstawą opodatkowania w przypadku sprowadzania samochodów osobowych z UE jest kwota, jaką podatnik jest zobowiązany zapłacić. Jeżeli więc podatnik dysponuje umową, w której określono cenę nabycia samochodu, warto dołączyć do wniosku o stwierdzenie nadpłaty kopię takiej umowy. Podobnie, jeżeli podatnik dysponuje dokumentami potwierdzającymi uiszczenie ceny za samochód (np. kopią przelewu bankowego) lub innymi dokumentami związanymi z rozliczeniem transakcji, można dołączyć je do składanego wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Wymienione dokumenty potwierdzą z jednej strony dokonanie transakcji oraz fakt, że doszło do płatności w określonej kwocie, z drugiej stanowią potwierdzenie prawidłowości ustalenia podstawy opodatkowania w podatku akcyzowym.

Biorąc pod uwagę zapowiedzi ministra finansów, że wszystkie transakcje nabycia samochodów osobowych będą badane przez pracowników urzędów celnych, warto zebrać i ewentualnie dołączyć do wniosków dokumentację potwierdzającą: dokonanie transakcji, uiszczenie ceny nabycia, wartość, za jaką podatnik nabył samochód osobowy. Jednocześnie podatnicy nie powinni zniechęcać się do składania wniosków o stwierdzenie nadpłaty, tylko ze względu na zapowiadaną przez MF szczegółową weryfikację prawidłowości transakcji. Jeśli racja jest po stronie podatników, to powinni oni skorzystać ze swych praw i ubiegać się o zwrot nadpłaconej akcyzy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wojciech Pietrasiewicz

doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe


Rozmawiała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA