REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać akcyzę od samochodu sprowadzonego z Unii Europejskiej

REKLAMA

Podatnicy, którzy sprowadzili z Unii Europejskiej używany samochód i chcą odzyskać część zapłaconej akcyzy, powinni złożyć w urzędzie celnym wniosek o zwrot podatku.

Rozmowa z WOJCIECHEM PIETRASIEWICZEM z Baker & McKenzie

Podatnicy, którzy zapłacili za wysoką akcyzę od auta sprowadzonego po 1 maja 2004 r. z innego kraju Unii Europejskiej, będą mogli ją teraz odzyskać. Kto dokładnie będzie mógł starać się o zwrot?

- Przede wszystkim z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym mogą występować podatnicy, którzy sprowadzili z UE samochód osobowy starszy niż dwa lata. Tylko podatek akcyzowy nakładany na takie samochody został uznany przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości za naruszanie przepisów prawa wspólnotowego. W pozostałych przypadkach, nawet jeżeli podatnik złoży wniosek o stwierdzenie nadpłaty akcyzy, wniosek ten może okazać się nieskuteczny.

REKLAMA

Autopromocja


Czy walka o zwrot podatku jest warta czasu i poświęcenia podatników?

- Każdy musi sam ocenić, czy warto złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego. Jeżeli wartość zwróconej akcyzy może wynieść kilka tysięcy złotych, warto chyba będzie przejść przez całą procedurę związaną ze stwierdzeniem nadpłaty i zwrotem akcyzy, aby odzyskać nadpłaconą kwotę. W każdym przypadku podatnik indywidualnie powinien przeanalizować, czy w jego sytuacji warto poświęcić swój czas, aby odzyskać nadpłaconą akcyzę.


Kiedy i gdzie złożyć wniosek o zwrot?

- Wniosek o stwierdzenie nadpłaty należy skierować do właściwego naczelnika urzędu celnego. Moim zdaniem, im podatnik szybciej złoży wniosek, tym lepiej. Organy podatkowe (w tym przypadku naczelnik urzędu celnego) mają określone terminy na rozpatrzenie wniosku podatnika i jeśli nie dotrzymają tego terminu, podatnikowi przysługuje oprocentowanie nadpłaty liczone od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Co powinno znaleźć się we wniosku składanym do naczelnika urzędu celnego?

- Jeśli chodzi o podstawę prawną wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego, to podatnik powinien powo- łać się na art. 75 par. 2 pkt 1 lit. a) i par. 3 Ordynacji podatkowej, stanowiący podstawę formalną wniosku. Jako że podstawą żądania jest niezgodność polskich przepisów z prawem wspólnotowym, warto w składanym wniosku o stwierdzenie nadpłaty powołać się także na art. 90 Traktatu o utworzeniu Wspólnoty Europejskiej (TWE) oraz wyrok ETS z 18 stycznia 2007 r. w sprawie Brzeziński (C-313/05).

Wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty należy złożyć skorygowaną deklarację na podatek akcyzowy. Choć na podstawie art. 76 Ordynacji podatkowej w razie braku zaległości podatkowych i niezapłaconych bieżących zobowiązań podatnika organ podatkowy ma obowiązek dokonać zwrotu nadpłaty, warto w treści wniosku złożyć dyspozycję, że żądamy zwrotu bezpośredniego na rachunek bankowy. Organy podatkowe, mimo jednoznacznego brzmienia przepisu, często w toku postępowania zwracają się o formalne złożenie dyspozycji co do ewentualnej formy zwrotu nadpłaty.


Podatnicy muszą jednak pamiętać, że nie odzyskają całej zapłaconej akcyzy...

- Tak, to prawda. Nadpłatą nie będzie cała kwota podatku akcyzowego zapłaconego od sprowadzanego z UE auta, a jedynie różnica pomiędzy podatkiem zapłaconym przez podatnika a obliczonym z zastosowaniem stawek funkcjonujących w przypadku sprzedaży w kraju (odpowiednio 3,1 proc. i 13,6 proc.).


Jakie dodatkowe dokumenty, poza wnioskiem, będzie trzeba przedstawić w toku postępowania?

- Wszystko zależy od okoliczności sprawy oraz dokumentów, jakimi dysponuje podatnik. Podstawą opodatkowania w przypadku sprowadzania samochodów osobowych z UE jest kwota, jaką podatnik jest zobowiązany zapłacić. Jeżeli więc podatnik dysponuje umową, w której określono cenę nabycia samochodu, warto dołączyć do wniosku o stwierdzenie nadpłaty kopię takiej umowy. Podobnie, jeżeli podatnik dysponuje dokumentami potwierdzającymi uiszczenie ceny za samochód (np. kopią przelewu bankowego) lub innymi dokumentami związanymi z rozliczeniem transakcji, można dołączyć je do składanego wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Wymienione dokumenty potwierdzą z jednej strony dokonanie transakcji oraz fakt, że doszło do płatności w określonej kwocie, z drugiej stanowią potwierdzenie prawidłowości ustalenia podstawy opodatkowania w podatku akcyzowym.

Biorąc pod uwagę zapowiedzi ministra finansów, że wszystkie transakcje nabycia samochodów osobowych będą badane przez pracowników urzędów celnych, warto zebrać i ewentualnie dołączyć do wniosków dokumentację potwierdzającą: dokonanie transakcji, uiszczenie ceny nabycia, wartość, za jaką podatnik nabył samochód osobowy. Jednocześnie podatnicy nie powinni zniechęcać się do składania wniosków o stwierdzenie nadpłaty, tylko ze względu na zapowiadaną przez MF szczegółową weryfikację prawidłowości transakcji. Jeśli racja jest po stronie podatników, to powinni oni skorzystać ze swych praw i ubiegać się o zwrot nadpłaconej akcyzy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wojciech Pietrasiewicz

doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe


Rozmawiała Ewa Matyszewska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA