REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać akcyzę od samochodu sprowadzonego z Unii Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którzy sprowadzili z Unii Europejskiej używany samochód i chcą odzyskać część zapłaconej akcyzy, powinni złożyć w urzędzie celnym wniosek o zwrot podatku.

Rozmowa z WOJCIECHEM PIETRASIEWICZEM z Baker & McKenzie

Podatnicy, którzy zapłacili za wysoką akcyzę od auta sprowadzonego po 1 maja 2004 r. z innego kraju Unii Europejskiej, będą mogli ją teraz odzyskać. Kto dokładnie będzie mógł starać się o zwrot?

- Przede wszystkim z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym mogą występować podatnicy, którzy sprowadzili z UE samochód osobowy starszy niż dwa lata. Tylko podatek akcyzowy nakładany na takie samochody został uznany przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości za naruszanie przepisów prawa wspólnotowego. W pozostałych przypadkach, nawet jeżeli podatnik złoży wniosek o stwierdzenie nadpłaty akcyzy, wniosek ten może okazać się nieskuteczny.

REKLAMA

REKLAMA


Czy walka o zwrot podatku jest warta czasu i poświęcenia podatników?

- Każdy musi sam ocenić, czy warto złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego. Jeżeli wartość zwróconej akcyzy może wynieść kilka tysięcy złotych, warto chyba będzie przejść przez całą procedurę związaną ze stwierdzeniem nadpłaty i zwrotem akcyzy, aby odzyskać nadpłaconą kwotę. W każdym przypadku podatnik indywidualnie powinien przeanalizować, czy w jego sytuacji warto poświęcić swój czas, aby odzyskać nadpłaconą akcyzę.


Kiedy i gdzie złożyć wniosek o zwrot?

REKLAMA

- Wniosek o stwierdzenie nadpłaty należy skierować do właściwego naczelnika urzędu celnego. Moim zdaniem, im podatnik szybciej złoży wniosek, tym lepiej. Organy podatkowe (w tym przypadku naczelnik urzędu celnego) mają określone terminy na rozpatrzenie wniosku podatnika i jeśli nie dotrzymają tego terminu, podatnikowi przysługuje oprocentowanie nadpłaty liczone od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Co powinno znaleźć się we wniosku składanym do naczelnika urzędu celnego?

- Jeśli chodzi o podstawę prawną wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego, to podatnik powinien powo- łać się na art. 75 par. 2 pkt 1 lit. a) i par. 3 Ordynacji podatkowej, stanowiący podstawę formalną wniosku. Jako że podstawą żądania jest niezgodność polskich przepisów z prawem wspólnotowym, warto w składanym wniosku o stwierdzenie nadpłaty powołać się także na art. 90 Traktatu o utworzeniu Wspólnoty Europejskiej (TWE) oraz wyrok ETS z 18 stycznia 2007 r. w sprawie Brzeziński (C-313/05).

Wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty należy złożyć skorygowaną deklarację na podatek akcyzowy. Choć na podstawie art. 76 Ordynacji podatkowej w razie braku zaległości podatkowych i niezapłaconych bieżących zobowiązań podatnika organ podatkowy ma obowiązek dokonać zwrotu nadpłaty, warto w treści wniosku złożyć dyspozycję, że żądamy zwrotu bezpośredniego na rachunek bankowy. Organy podatkowe, mimo jednoznacznego brzmienia przepisu, często w toku postępowania zwracają się o formalne złożenie dyspozycji co do ewentualnej formy zwrotu nadpłaty.


Podatnicy muszą jednak pamiętać, że nie odzyskają całej zapłaconej akcyzy...

- Tak, to prawda. Nadpłatą nie będzie cała kwota podatku akcyzowego zapłaconego od sprowadzanego z UE auta, a jedynie różnica pomiędzy podatkiem zapłaconym przez podatnika a obliczonym z zastosowaniem stawek funkcjonujących w przypadku sprzedaży w kraju (odpowiednio 3,1 proc. i 13,6 proc.).


Jakie dodatkowe dokumenty, poza wnioskiem, będzie trzeba przedstawić w toku postępowania?

- Wszystko zależy od okoliczności sprawy oraz dokumentów, jakimi dysponuje podatnik. Podstawą opodatkowania w przypadku sprowadzania samochodów osobowych z UE jest kwota, jaką podatnik jest zobowiązany zapłacić. Jeżeli więc podatnik dysponuje umową, w której określono cenę nabycia samochodu, warto dołączyć do wniosku o stwierdzenie nadpłaty kopię takiej umowy. Podobnie, jeżeli podatnik dysponuje dokumentami potwierdzającymi uiszczenie ceny za samochód (np. kopią przelewu bankowego) lub innymi dokumentami związanymi z rozliczeniem transakcji, można dołączyć je do składanego wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Wymienione dokumenty potwierdzą z jednej strony dokonanie transakcji oraz fakt, że doszło do płatności w określonej kwocie, z drugiej stanowią potwierdzenie prawidłowości ustalenia podstawy opodatkowania w podatku akcyzowym.

Biorąc pod uwagę zapowiedzi ministra finansów, że wszystkie transakcje nabycia samochodów osobowych będą badane przez pracowników urzędów celnych, warto zebrać i ewentualnie dołączyć do wniosków dokumentację potwierdzającą: dokonanie transakcji, uiszczenie ceny nabycia, wartość, za jaką podatnik nabył samochód osobowy. Jednocześnie podatnicy nie powinni zniechęcać się do składania wniosków o stwierdzenie nadpłaty, tylko ze względu na zapowiadaną przez MF szczegółową weryfikację prawidłowości transakcji. Jeśli racja jest po stronie podatników, to powinni oni skorzystać ze swych praw i ubiegać się o zwrot nadpłaconej akcyzy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wojciech Pietrasiewicz

doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe


Rozmawiała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA