REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System kontroli eksportu usprawni obsługę celną towarów

Beata Trochymiak

REKLAMA

Nowa forma przedstawicielstwa w Unii Europejskiej - Authorised Economic Operator i nowy System Kontroli Eksportu mają usprawnić obsługę towarów i zatrzymać wpływy z ceł w Polsce. Konieczne są dalsze rozwiązania i uproszczenia zarówno w systemie odpraw celnych, jak i w systemie podatkowym.


Nowa instytucja w prawie unijnym i jednocześnie polskim tzw. Upoważniony Przedsiębiorca (AEO - Authorised Economic Operator) zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2008 r. O status AEO będą mogły się ubiegać firmy spedycyjne i agencje celne. Nowa forma przedstawicielstwa pozwoli na korzystanie z ułatwień odnoszących się do kontroli celnej dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony, a także z uproszczeń przewidzianych w ramach przepisów celnych na terenie całej Unii Europejskiej.


Obawy przedsiębiorców


Wdrożenie nowej formy przedstawicielstwa, która została opracowana przez Komisję Europejską, ma ułatwić wykonywanie usług związanych z obsługą celną towarów na terenie całej Wspólnoty. Przedsiębiorca, otrzymując status AEO w jednym państwie, będzie mógł swobodnie wykonywać swoje usługi na terenie każdego państwa członkowskiego bez konieczności uzyskiwania dodatkowych pozwoleń. Jednakże jak będzie wyglądało to w praktyce, jeszcze nie wiadomo.


- Na razie zainteresowanie tą instytucją jest niewielkie. Nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach unijnych. Być może wynika to z tego, że AEO jest zupełnie nową formą prawną i niesprawdzoną jeszcze w praktyce. Ministerstwo Finansów prowadzi szeroko zakrojoną akcję informacyjną, również w formie szkoleń - mówi Anna Dubielak z Ministerstwa Finansów.


Przedsiębiorcy obawiają się, iż aby uzyskać status upoważnionego przedsiębiorcy, trzeba będzie przejść dość skomplikowaną ścieżkę biurokratyczną. A rozmiar korzyści nie jest tak naprawdę jeszcze znany, tym bardziej że i dzisiaj można wykonywać swoje usługi na terenie każdego innego państwa członkowskiego UE, np. poprzez przedstawicielstwa.


Unijny status


Status AEO może zostać udzielony każdemu przedsiębiorcy posiadającemu siedzibę na obszarze celnym Unii Europejskiej, który spełni warunki i kryteria, o których mowa w art. 5a ust. 2 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, a więc który: odpowiednio przestrzega wymogi celne, posiada odpowiedni system zarządzania ewidencjami handlowymi i ewidencjami transportowymi, który umożliwia właściwą kontrolę celną, a także potrafi udokumentować swoją wypłacalność oraz tam, gdzie ma to zastosowanie, odpowiednie standardy bezpieczeństwa i ochrony.


- Na razie przewidujemy trzy izby celne, które będą wyznaczone do obsługi wniosków na AEO. Docelowo chcemy upoważnić do tego wszystkie izby celne - wyjaśnia Anna Dubielak.


Potwierdzenie eksportu


Inaczej spedytorzy oceniają unijny System Kontroli Eksportu (ECS - Export Control System), który zostanie uruchomiony w Polsce już 1 lipca tego roku. To elektroniczna aplikacja do potwierdzania wywozu towarów. Przedsiębiorcy od dawna oczekiwali rozwiązania, które zastąpi kartę 3 SAD, na podstawie której obecnie potwierdza się eksport towarów. Rozwiązanie to stwarza obecnie wiele problemów, gdyż urzędy skarbowe na podstawie karty 3SAD dokonywały zwrotu podatku należnego z tytułu wykonywania usług międzynarodowych i w ramach Wspólnoty. System ECS przede wszystkim umożliwi szybką wymianę komunikatów elektronicznych pomiędzy urzędami celnymi UE dla procedur celnych wywozowych. Ma poprawić wydajność kontroli związanej m.in. z oszustwami VAT, dopłatami eksportowymi. Docelowo wymiana komunikatów ma odbywać się pomiędzy urzędami celnymi, przedsiębiorcami i innymi instytucjami rządowymi, jak urzędy skarbowe, Agencja Rynku Rolnego. Jest to druga aplikacja po NCTS (elektroniczny system do procedury tranzytu) o zasięgu ogólnoeuropejskim.


Propozycje rozwiązań


Pomimo przyjmowanych w Polsce uproszczeń celnych narzucanych przez Komisję Europejską nadal brakuje wielu innych rozwiązań, które pozwolą w pełni konkurować polskim agencjom celnym i spedytorom na rynku unijnym. Nadal nie oddzielono płatności granicznego podatku od należności celnych (aby zwolnić towar z granicy, należy dokonać wpłaty cła i VAT-u jednocześnie, chociaż teoretycznie można by dokonać wpłaty podatku w terminie późniejszym, nie jest jednak to możliwe ze względu na konieczność zapłacenia cła). Brakuje także możliwości ubiegania się o przedstawicielstwo podatkowe przez agencje celne i firmy spedycyjne. Uniemożliwia to odprawy towarów należących do klientów mających siedzibę w innym państwie UE. Takie możliwości istnieją w innych krajach Wspólnoty, a szczególnie korzystają na tym Niemcy i Holendrzy (odprawiając m.in. towary polskich firm), zasilając w ten sposób budżety swoich państw z tytułu wpływu z ceł. Szacuje się, że Polska traci z tego powodu ok. 500 mln złotych rocznie.


KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z POSIADANIA STATUSU AEO

1. Status AEO przyznany w jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej będzie uznawany w całej Wspólnocie.

2. Status AEO uprawnia do korzystania z ułatwień odnoszących się do kontroli celnej dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony i/lub z uproszczeń przewidzianych w ramach przepisów celnych, w zakresie kontroli celnej przedsiębiorca będzie mógł skorzystać m.in. z ułatwień:

l w przypadku wytypowania go do kontroli będzie ona przeprowadzana w sposób priorytetowy,

l uprawnienia do wcześniejszego powiadomienia o wytypowaniu przesyłki do kontroli,

l uprawnienia do składania przywozowej deklaracji skróconej z ograniczonym zakresem danych bezpieczeństwa,

l możliwości wnioskowania o przeprowadzenie kontroli w innym miejscu niż urząd celny.


VIII KONGRES SPEDYTORÓW Z GAZETĄ PRAWNĄ

Nowej formie przedstawicielstwa w Unii Europejskiej i Systemowi Kontroli Eksportu poświęcony był VIII Kongres Spedytorów zorganizowany przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki pod patronatem Gazety Prawnej.


BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

l Rozporządzenie (WE) nr 648/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 kwietnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L117 z 4.05.2005, s. 13)

l Rozporządzenie Komisji Europejskiej (WE) nr 1875/2006 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania Wspólnotowego Kodeksu Celnego (Dz. Urz. WE L 360 z 19.12.2006 str. 64)

l Dokument TAXUD/2006/1450 - Wytyczne dotyczące norm i kredytów

l Dokument TAXUD/2006/1452 - Model AEO Compact



OPINIA


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Marek Tarczyński, prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki


Zamiar wprowadzenia nowej instytucji, jaką jest Upoważniony Przedsiębiorca, wydaje się atrakcyjną propozycją dla firm działających na terenie Unii Europejskiej. Z informacji, które otrzymaliśmy z Ministerstwa Finansów, wynika, że daje on daleko idące uprawnienia dla agencji celnych i spedytorów. Niemniej istnieją obawy, że w praktyce spodziewane korzyści zostaną zniwelowane przez wysokie koszty uzyskania samego pozwolenia. Bardzo pozytywnie oceniamy system ECS. Od dawna jest oczekiwana w pełni elektroniczna obsługa odpraw celnych. Jednakże system ten może się tylko w pełni sprawdzić w momencie, kiedy wymiana komunikatów elektronicznych będzie odbywać się nie tylko w ramach administracji celnej, ale także z administracją skarbową.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA