REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System kontroli eksportu usprawni obsługę celną towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak

REKLAMA

Nowa forma przedstawicielstwa w Unii Europejskiej - Authorised Economic Operator i nowy System Kontroli Eksportu mają usprawnić obsługę towarów i zatrzymać wpływy z ceł w Polsce. Konieczne są dalsze rozwiązania i uproszczenia zarówno w systemie odpraw celnych, jak i w systemie podatkowym.


Nowa instytucja w prawie unijnym i jednocześnie polskim tzw. Upoważniony Przedsiębiorca (AEO - Authorised Economic Operator) zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2008 r. O status AEO będą mogły się ubiegać firmy spedycyjne i agencje celne. Nowa forma przedstawicielstwa pozwoli na korzystanie z ułatwień odnoszących się do kontroli celnej dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony, a także z uproszczeń przewidzianych w ramach przepisów celnych na terenie całej Unii Europejskiej.


Obawy przedsiębiorców


Wdrożenie nowej formy przedstawicielstwa, która została opracowana przez Komisję Europejską, ma ułatwić wykonywanie usług związanych z obsługą celną towarów na terenie całej Wspólnoty. Przedsiębiorca, otrzymując status AEO w jednym państwie, będzie mógł swobodnie wykonywać swoje usługi na terenie każdego państwa członkowskiego bez konieczności uzyskiwania dodatkowych pozwoleń. Jednakże jak będzie wyglądało to w praktyce, jeszcze nie wiadomo.


- Na razie zainteresowanie tą instytucją jest niewielkie. Nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach unijnych. Być może wynika to z tego, że AEO jest zupełnie nową formą prawną i niesprawdzoną jeszcze w praktyce. Ministerstwo Finansów prowadzi szeroko zakrojoną akcję informacyjną, również w formie szkoleń - mówi Anna Dubielak z Ministerstwa Finansów.


Przedsiębiorcy obawiają się, iż aby uzyskać status upoważnionego przedsiębiorcy, trzeba będzie przejść dość skomplikowaną ścieżkę biurokratyczną. A rozmiar korzyści nie jest tak naprawdę jeszcze znany, tym bardziej że i dzisiaj można wykonywać swoje usługi na terenie każdego innego państwa członkowskiego UE, np. poprzez przedstawicielstwa.


Unijny status


Status AEO może zostać udzielony każdemu przedsiębiorcy posiadającemu siedzibę na obszarze celnym Unii Europejskiej, który spełni warunki i kryteria, o których mowa w art. 5a ust. 2 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, a więc który: odpowiednio przestrzega wymogi celne, posiada odpowiedni system zarządzania ewidencjami handlowymi i ewidencjami transportowymi, który umożliwia właściwą kontrolę celną, a także potrafi udokumentować swoją wypłacalność oraz tam, gdzie ma to zastosowanie, odpowiednie standardy bezpieczeństwa i ochrony.


- Na razie przewidujemy trzy izby celne, które będą wyznaczone do obsługi wniosków na AEO. Docelowo chcemy upoważnić do tego wszystkie izby celne - wyjaśnia Anna Dubielak.


Potwierdzenie eksportu


Inaczej spedytorzy oceniają unijny System Kontroli Eksportu (ECS - Export Control System), który zostanie uruchomiony w Polsce już 1 lipca tego roku. To elektroniczna aplikacja do potwierdzania wywozu towarów. Przedsiębiorcy od dawna oczekiwali rozwiązania, które zastąpi kartę 3 SAD, na podstawie której obecnie potwierdza się eksport towarów. Rozwiązanie to stwarza obecnie wiele problemów, gdyż urzędy skarbowe na podstawie karty 3SAD dokonywały zwrotu podatku należnego z tytułu wykonywania usług międzynarodowych i w ramach Wspólnoty. System ECS przede wszystkim umożliwi szybką wymianę komunikatów elektronicznych pomiędzy urzędami celnymi UE dla procedur celnych wywozowych. Ma poprawić wydajność kontroli związanej m.in. z oszustwami VAT, dopłatami eksportowymi. Docelowo wymiana komunikatów ma odbywać się pomiędzy urzędami celnymi, przedsiębiorcami i innymi instytucjami rządowymi, jak urzędy skarbowe, Agencja Rynku Rolnego. Jest to druga aplikacja po NCTS (elektroniczny system do procedury tranzytu) o zasięgu ogólnoeuropejskim.


Propozycje rozwiązań


Pomimo przyjmowanych w Polsce uproszczeń celnych narzucanych przez Komisję Europejską nadal brakuje wielu innych rozwiązań, które pozwolą w pełni konkurować polskim agencjom celnym i spedytorom na rynku unijnym. Nadal nie oddzielono płatności granicznego podatku od należności celnych (aby zwolnić towar z granicy, należy dokonać wpłaty cła i VAT-u jednocześnie, chociaż teoretycznie można by dokonać wpłaty podatku w terminie późniejszym, nie jest jednak to możliwe ze względu na konieczność zapłacenia cła). Brakuje także możliwości ubiegania się o przedstawicielstwo podatkowe przez agencje celne i firmy spedycyjne. Uniemożliwia to odprawy towarów należących do klientów mających siedzibę w innym państwie UE. Takie możliwości istnieją w innych krajach Wspólnoty, a szczególnie korzystają na tym Niemcy i Holendrzy (odprawiając m.in. towary polskich firm), zasilając w ten sposób budżety swoich państw z tytułu wpływu z ceł. Szacuje się, że Polska traci z tego powodu ok. 500 mln złotych rocznie.


KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z POSIADANIA STATUSU AEO

1. Status AEO przyznany w jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej będzie uznawany w całej Wspólnocie.

2. Status AEO uprawnia do korzystania z ułatwień odnoszących się do kontroli celnej dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony i/lub z uproszczeń przewidzianych w ramach przepisów celnych, w zakresie kontroli celnej przedsiębiorca będzie mógł skorzystać m.in. z ułatwień:

l w przypadku wytypowania go do kontroli będzie ona przeprowadzana w sposób priorytetowy,

l uprawnienia do wcześniejszego powiadomienia o wytypowaniu przesyłki do kontroli,

l uprawnienia do składania przywozowej deklaracji skróconej z ograniczonym zakresem danych bezpieczeństwa,

l możliwości wnioskowania o przeprowadzenie kontroli w innym miejscu niż urząd celny.


VIII KONGRES SPEDYTORÓW Z GAZETĄ PRAWNĄ

Nowej formie przedstawicielstwa w Unii Europejskiej i Systemowi Kontroli Eksportu poświęcony był VIII Kongres Spedytorów zorganizowany przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki pod patronatem Gazety Prawnej.


BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

l Rozporządzenie (WE) nr 648/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 kwietnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L117 z 4.05.2005, s. 13)

l Rozporządzenie Komisji Europejskiej (WE) nr 1875/2006 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania Wspólnotowego Kodeksu Celnego (Dz. Urz. WE L 360 z 19.12.2006 str. 64)

l Dokument TAXUD/2006/1450 - Wytyczne dotyczące norm i kredytów

l Dokument TAXUD/2006/1452 - Model AEO Compact



OPINIA


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Marek Tarczyński, prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki


Zamiar wprowadzenia nowej instytucji, jaką jest Upoważniony Przedsiębiorca, wydaje się atrakcyjną propozycją dla firm działających na terenie Unii Europejskiej. Z informacji, które otrzymaliśmy z Ministerstwa Finansów, wynika, że daje on daleko idące uprawnienia dla agencji celnych i spedytorów. Niemniej istnieją obawy, że w praktyce spodziewane korzyści zostaną zniwelowane przez wysokie koszty uzyskania samego pozwolenia. Bardzo pozytywnie oceniamy system ECS. Od dawna jest oczekiwana w pełni elektroniczna obsługa odpraw celnych. Jednakże system ten może się tylko w pełni sprawdzić w momencie, kiedy wymiana komunikatów elektronicznych będzie odbywać się nie tylko w ramach administracji celnej, ale także z administracją skarbową.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA