REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System kontroli eksportu usprawni obsługę celną towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak

REKLAMA

Nowa forma przedstawicielstwa w Unii Europejskiej - Authorised Economic Operator i nowy System Kontroli Eksportu mają usprawnić obsługę towarów i zatrzymać wpływy z ceł w Polsce. Konieczne są dalsze rozwiązania i uproszczenia zarówno w systemie odpraw celnych, jak i w systemie podatkowym.


Nowa instytucja w prawie unijnym i jednocześnie polskim tzw. Upoważniony Przedsiębiorca (AEO - Authorised Economic Operator) zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2008 r. O status AEO będą mogły się ubiegać firmy spedycyjne i agencje celne. Nowa forma przedstawicielstwa pozwoli na korzystanie z ułatwień odnoszących się do kontroli celnej dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony, a także z uproszczeń przewidzianych w ramach przepisów celnych na terenie całej Unii Europejskiej.


Obawy przedsiębiorców


Wdrożenie nowej formy przedstawicielstwa, która została opracowana przez Komisję Europejską, ma ułatwić wykonywanie usług związanych z obsługą celną towarów na terenie całej Wspólnoty. Przedsiębiorca, otrzymując status AEO w jednym państwie, będzie mógł swobodnie wykonywać swoje usługi na terenie każdego państwa członkowskiego bez konieczności uzyskiwania dodatkowych pozwoleń. Jednakże jak będzie wyglądało to w praktyce, jeszcze nie wiadomo.


- Na razie zainteresowanie tą instytucją jest niewielkie. Nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach unijnych. Być może wynika to z tego, że AEO jest zupełnie nową formą prawną i niesprawdzoną jeszcze w praktyce. Ministerstwo Finansów prowadzi szeroko zakrojoną akcję informacyjną, również w formie szkoleń - mówi Anna Dubielak z Ministerstwa Finansów.


Przedsiębiorcy obawiają się, iż aby uzyskać status upoważnionego przedsiębiorcy, trzeba będzie przejść dość skomplikowaną ścieżkę biurokratyczną. A rozmiar korzyści nie jest tak naprawdę jeszcze znany, tym bardziej że i dzisiaj można wykonywać swoje usługi na terenie każdego innego państwa członkowskiego UE, np. poprzez przedstawicielstwa.


Unijny status


Status AEO może zostać udzielony każdemu przedsiębiorcy posiadającemu siedzibę na obszarze celnym Unii Europejskiej, który spełni warunki i kryteria, o których mowa w art. 5a ust. 2 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, a więc który: odpowiednio przestrzega wymogi celne, posiada odpowiedni system zarządzania ewidencjami handlowymi i ewidencjami transportowymi, który umożliwia właściwą kontrolę celną, a także potrafi udokumentować swoją wypłacalność oraz tam, gdzie ma to zastosowanie, odpowiednie standardy bezpieczeństwa i ochrony.


- Na razie przewidujemy trzy izby celne, które będą wyznaczone do obsługi wniosków na AEO. Docelowo chcemy upoważnić do tego wszystkie izby celne - wyjaśnia Anna Dubielak.


Potwierdzenie eksportu


Inaczej spedytorzy oceniają unijny System Kontroli Eksportu (ECS - Export Control System), który zostanie uruchomiony w Polsce już 1 lipca tego roku. To elektroniczna aplikacja do potwierdzania wywozu towarów. Przedsiębiorcy od dawna oczekiwali rozwiązania, które zastąpi kartę 3 SAD, na podstawie której obecnie potwierdza się eksport towarów. Rozwiązanie to stwarza obecnie wiele problemów, gdyż urzędy skarbowe na podstawie karty 3SAD dokonywały zwrotu podatku należnego z tytułu wykonywania usług międzynarodowych i w ramach Wspólnoty. System ECS przede wszystkim umożliwi szybką wymianę komunikatów elektronicznych pomiędzy urzędami celnymi UE dla procedur celnych wywozowych. Ma poprawić wydajność kontroli związanej m.in. z oszustwami VAT, dopłatami eksportowymi. Docelowo wymiana komunikatów ma odbywać się pomiędzy urzędami celnymi, przedsiębiorcami i innymi instytucjami rządowymi, jak urzędy skarbowe, Agencja Rynku Rolnego. Jest to druga aplikacja po NCTS (elektroniczny system do procedury tranzytu) o zasięgu ogólnoeuropejskim.


Propozycje rozwiązań


Pomimo przyjmowanych w Polsce uproszczeń celnych narzucanych przez Komisję Europejską nadal brakuje wielu innych rozwiązań, które pozwolą w pełni konkurować polskim agencjom celnym i spedytorom na rynku unijnym. Nadal nie oddzielono płatności granicznego podatku od należności celnych (aby zwolnić towar z granicy, należy dokonać wpłaty cła i VAT-u jednocześnie, chociaż teoretycznie można by dokonać wpłaty podatku w terminie późniejszym, nie jest jednak to możliwe ze względu na konieczność zapłacenia cła). Brakuje także możliwości ubiegania się o przedstawicielstwo podatkowe przez agencje celne i firmy spedycyjne. Uniemożliwia to odprawy towarów należących do klientów mających siedzibę w innym państwie UE. Takie możliwości istnieją w innych krajach Wspólnoty, a szczególnie korzystają na tym Niemcy i Holendrzy (odprawiając m.in. towary polskich firm), zasilając w ten sposób budżety swoich państw z tytułu wpływu z ceł. Szacuje się, że Polska traci z tego powodu ok. 500 mln złotych rocznie.


KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z POSIADANIA STATUSU AEO

1. Status AEO przyznany w jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej będzie uznawany w całej Wspólnocie.

2. Status AEO uprawnia do korzystania z ułatwień odnoszących się do kontroli celnej dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony i/lub z uproszczeń przewidzianych w ramach przepisów celnych, w zakresie kontroli celnej przedsiębiorca będzie mógł skorzystać m.in. z ułatwień:

l w przypadku wytypowania go do kontroli będzie ona przeprowadzana w sposób priorytetowy,

l uprawnienia do wcześniejszego powiadomienia o wytypowaniu przesyłki do kontroli,

l uprawnienia do składania przywozowej deklaracji skróconej z ograniczonym zakresem danych bezpieczeństwa,

l możliwości wnioskowania o przeprowadzenie kontroli w innym miejscu niż urząd celny.


VIII KONGRES SPEDYTORÓW Z GAZETĄ PRAWNĄ

Nowej formie przedstawicielstwa w Unii Europejskiej i Systemowi Kontroli Eksportu poświęcony był VIII Kongres Spedytorów zorganizowany przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki pod patronatem Gazety Prawnej.


BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

l Rozporządzenie (WE) nr 648/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 kwietnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L117 z 4.05.2005, s. 13)

l Rozporządzenie Komisji Europejskiej (WE) nr 1875/2006 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania Wspólnotowego Kodeksu Celnego (Dz. Urz. WE L 360 z 19.12.2006 str. 64)

l Dokument TAXUD/2006/1450 - Wytyczne dotyczące norm i kredytów

l Dokument TAXUD/2006/1452 - Model AEO Compact



OPINIA


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Marek Tarczyński, prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki


Zamiar wprowadzenia nowej instytucji, jaką jest Upoważniony Przedsiębiorca, wydaje się atrakcyjną propozycją dla firm działających na terenie Unii Europejskiej. Z informacji, które otrzymaliśmy z Ministerstwa Finansów, wynika, że daje on daleko idące uprawnienia dla agencji celnych i spedytorów. Niemniej istnieją obawy, że w praktyce spodziewane korzyści zostaną zniwelowane przez wysokie koszty uzyskania samego pozwolenia. Bardzo pozytywnie oceniamy system ECS. Od dawna jest oczekiwana w pełni elektroniczna obsługa odpraw celnych. Jednakże system ten może się tylko w pełni sprawdzić w momencie, kiedy wymiana komunikatów elektronicznych będzie odbywać się nie tylko w ramach administracji celnej, ale także z administracją skarbową.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA