REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana stawki amortyzacji po zmianie kwalifikacji budynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2008 r. spółka jawna zakupiła budynek. Większość jego całkowitej powierzchni użytkowej przeznaczona jest do celów mieszkalnych. Pozostałą część zajmują biura. Spółka wprowadziła ten budynek do ewidencji środków trwałych jako budynek mieszkalny.

Ponieważ budynek był używany (wybudowany w 1973 r.), spółka zastosowała indywidualną stawkę amortyzacji w wysokości 10 proc. Obecnie spółka planuje zmianę sposobu wykorzystywania budynku. Planuje przeznaczyć budynek w 100 proc. do celów użytkowych. Będą przeprowadzone odpowiednie prace adaptacyjne, tak aby na całej powierzchni mieściły się biura. W konsekwencji nastąpi przekwalifikowanie budynku z mieszkalnego na budynek biurowy. Czy zmiana kwalifikacji budynku z mieszkalnego na niemieszkalny powoduje obowiązek zmiany stawki amortyzacyjnej tego budynku?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiana kwalifikacji budynku mieszkalnego na niemieszkalny powoduje konieczność dostosowania stawki amortyzacyjnej do tej nowej kwalifikacji. Jednak w opisanym przypadku stawka amortyzacji po zmianie kwalifikacji budynku nadal będzie wynosić 10 proc.

O zaliczeniu budynku (lokalu) do właściwej podgrupy i rodzaju Klasyfikacji Środków Trwałych decyduje jego przeznaczenie oraz związana z tym konstrukcja i wyposażenie. Nie decyduje o tym sposób użytkowania, który w praktyce bywa czasem niezgodny z przeznaczeniem. O zmianie pierwotnego przeznaczenia budynku na stałe decyduje każdorazowo wykonanie odpowiednich robót budowlano-adaptacyjnych.

Podatnik może indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych budynków mieszkalnych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji. Okres amortyzacji takiego budynku nie może być krótszy niż 10 lat. W konsekwencji używany budynek mieszkalny może być amortyzowany według indywidualnej stawki nie wyższej niż 10 proc. Budynek uznaje się za używany, jeżeli podatnik wykaże, że przed jego nabyciem był wykorzystywany co najmniej przez okres 60 miesięcy (art. 22j ust. 3 pkt 1 u.p.d.o.f.). Jeżeli jednak zmieni się kwalifikacja budynku mieszkalnego na niemieszkalny, to należy dostosować indywidualną stawkę amortyzacji do nowej kwalifikacji budynku. Budynek niemieszkalny nie może być amortyzowany jak mieszkalny, skoro przepisy przewidują różne zasady amortyzacji tych budynków.

REKLAMA

Konieczność dostosowania stawki amortyzacyjnej do zmienionej kwalifikacji budynku potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 października 2008 r., nr ILPB1/415-543/08-5/AA: „(...) po zmianie przeznaczenia budynku z mieszkalnego na niemieszkalny nie jest możliwe kontynuowanie amortyzacji na dotychczasowych zasadach, tj. według indywidualnej stawki amortyzacyjnej, określonej dla budynków mieszkalnych - zgodnie z art. 22j ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego w przedmiotowej sprawie należy zmienić indywidualną stawkę amortyzacyjną na określoną dla budynków niemieszkalnych, stosownie do art. 22j ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Ponadto należy zauważyć, iż dokonując odpisów amortyzacyjnych, należy uwzględnić odpisy amortyzacyjne już dokonane”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana stawki amortyzacyjnej nie oznacza jednak zmiany metody amortyzacji. Podatnik nadal amortyzuje budynek metodą indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Przepisy podatkowe przewidują zakaz zmiany wybranej przez podatnika metody amortyzacji danego środka trwałego (art. 22h ust. 2 u.p.d.o.f.).

 

W przypadku używanych budynków niemieszkalnych, dla których stawka z „Wykazu stawek amortyzacyjnych” wynosi 2,5 proc., podatnik może ustalić indywidualną stawkę amortyzacji. Okres amortyzacji tych budynków nie może być krótszy niż 40 lat, pomniejszone o pełną liczbę lat, które upłynęły:

1) od dnia ich oddania po raz pierwszy do używania

2) do dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez podatnika.

Okres tej amortyzacji nie może być jednak krótszy niż 10 lat (art. 22j ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f.).

W przypadku Czytelnika stawka wyniesie dalej 10 proc. Od dnia oddania budynku do używania do dnia wprowadzenia go do ewidencji podatnika minęło już ponad 30 lat (1973-2008). Zastosowanie znajdzie więc minimalny okres amortyzacji, który nie może być krótszy niż 10 lat. Daje nam to stawkę amortyzacji wynoszącą 10 proc. W sumie odpisów amortyzacyjnych należy uwzględnić odpisy za okres, w którym budynek kwalifikowany był jako mieszkalny. Wartość początkowa budynku wzrośnie o dokonane wydatki adaptacyjne.

Jednak w przypadku nowszych budynków zmiana kwalifikacji będzie prowadzić do zmiany stawki amortyzacyjnej.

PRZYKŁAD

W grudniu 2008 r. spółka jawna wprowadziła do ewidencji środków trwałych budynek mieszkalny o wartości początkowej 240 000 zł. Budynek ten, jako używany, amortyzowany był według stawki 10 proc. Miesięczny odpis amortyzacyjny wynosił 2000 zł [(240 000 zł x 10%) : 12]. W czerwcu 2009 r. spółka zakończyła prace adaptacyjne. Ich skutkiem była zmiana kwalifikacji budynku z mieszkalnego na niemieszkalny. Wartość tych prac wyniosła 60 000 zł. Pełna liczba lat, które upłynęły od dnia oddania budynku do używania do dnia wprowadzenia go do ewidencji podatnika, wynosi 15 lat. Po zmianie kwalifikacji budynek może być zamortyzowany przez spółkę najszybciej w ciągu 25 lat (40 lat - 15 lat). Od lipca 2009 r. budynek zaczęto amortyzować stawką 4% (100% : 25 lat). Wartość początkowa budynku wzrosła do 300 000 zł (240 000 zł + 60 000 zł). Miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi po zmianie kwalifikacji 1000 zł [(300 000 zł x 4%): 12]. Wartość dokonanych odpisów nie może przekroczyć wartości początkowej środka.

Krzysztof Rustecki

Podstawa prawna:

art. 22h ust. 2, art. 22j ust. 1 pkt 3 i 4, ust. 3 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA