REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja środka trwałego z zastosowaniem indywidualnej stawki amortyzacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W listopadzie 2004 r. został oddany do użytku budynek, który objęto, na podstawie preferencyjnych przepisów, indywidualną stawką amortyzacji podatkowej w wysokości 33%. W listopadzie 2007 r. kończy się zatem amortyzacja tego środka trwałego. Problem dotyczy rozliczenia 1%. Skoro przez trzy lata stawka wynosiła 33%, to teoretycznie pozostaje 1% niezamortyzowany. Jednak z prostego przeliczenia wynika, że w 2007 r. w koszty zostanie odpisane mniej niż 33% wartości początkowej środka trwałego. Do którego roku powinno się zaliczyć wspomniany 1% wartości początkowej?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nieumorzoną część budynku (1%) spółka powinna rozliczyć w miesiącu zakończenia amortyzacji.

UZASADNIENIE

Jednostka dokonująca zakupu zarówno nowych, jak i używanych środków trwałych w określonych sytuacjach może skorzystać z możliwości skrócenia okresu ich amortyzacji.

W przypadku nowych środków trwałych można skorzystać ze szczególnych zasad amortyzacji, natomiast w przypadku środków trwałych uznanych za używane stosuje się indywidualne stawki amortyzacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosując indywidualny okres amortyzacji, jednostka określa czas amortyzowania środka trwałego. W podanym przykładzie były to trzy lata, czyli 36 miesięcy. Zatem roczny odpis amortyzacyjny powinien wynosić 33,33% wartości środka trwałego. Jeśli jednak jednostka zaokrągliła roczną stawkę amortyzacyjną do 33%, to w ostatnim, 36 miesiącu, w którym dokonuje odpisu umorzeniowego, powinna rozliczyć w koszty tego miesiąca niezamortyzowaną część, tj. 1% wartości środka trwałego. Zatem w podanym przykładzie, w miesiącu zakończenia amortyzacji, tj. w listopadzie 2007 r., jednostka powinna rozliczyć w koszty nieumorzoną część.

Indywidualne stawki amortyzacyjne

W ustawach podatkowych określony jest minimalny czas amortyzowania używanego środka trwałego. Indywidualną stawkę amortyzacyjną można ustalić, stosując następujący wzór:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji jednostki, zaliczonych do rodzaju 103 i 109 KŚT, minimalny czas amortyzowania wynosi trzy lata.

Przykład

1. Jednostka kupiła używany budynek, zakwalifikowany do rodzaju 103 KŚT, za 100 000 zł.

2. W listopadzie 2004 r. budynek został oddany do użytku i od grudnia rozpoczęto odpisy amortyzacyjne.

3. Zastosowano indywidualną stawkę amortyzacyjną, wybierając dopuszczalny minimalny okres amortyzacji, tj. trzy lata.

4. Jednostka zaokrągliła roczną stawkę amortyzacyjną z 33,33% do 33%.

5. Za okres trzech lat, tj. od grudnia 2004 r. do listopada 2007 r., budynek został zamortyzowany w 99%, tj. w wysokości 99 000 zł.

6. Ponieważ planowany okres amortyzacji wynosi trzy lata, więc w ostatnim miesiącu dokonania odpisu amortyzacyjnego, tj. w listopadzie 2007 r., spółka całkowicie rozliczyła odpisy amortyzacyjne.

7. Wyliczenie rocznej stawki amortyzacyjnej:

Roczna stawka amortyzacyjna = 100% : 3 lata = 33,33%>33%

Ewidencja księgowa

1. Zakup używanego budynku:

Wn„Środki trwałe w budowie” 100 000

Ma„Pozostałe rozrachunki” 100 000

2. Przyjęcie środka trwałego do używania:

Wn„Środki trwałe” 100 000

- w analityce „Budynki”

Ma„Środki trwałe w budowie” 100 000

3. Odpisy amortyzacyjne za okres jednego roku, tj. od grudnia 2004 r. do listopada 2005 r.:

100 000 zł × 33% = 33 000 zł

Wn„Amortyzacja” 33 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 33 000

4. Odpisy amortyzacyjne za okres drugiego roku, tj. od grudnia 2005 r. do listopada 2006 r.:

100 000 zł × 33% = 33 000 zł

Wn„Amortyzacja” 33 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 33 000

5. Odpisy amortyzacyjne za okres trzeciego roku, tj. od grudnia 2006 r. do listopada 2007 r.:

100 000 zł × 33% = 33 000 zł

Wn„Amortyzacja” 33 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 33 000

6. Wyrównanie odpisu amortyzacyjnego za listopad 2007 r.:

100 000 zł - 33 000 zł - 33 000 zł - 33 000 zł = 1000 zł

Wn„Amortyzacja” 1 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 1 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16h ust. 2, art. 16i, art. 16j ust. 1 pkt 3, art. 16k ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

REKLAMA

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA