REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja środka trwałego z zastosowaniem indywidualnej stawki amortyzacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W listopadzie 2004 r. został oddany do użytku budynek, który objęto, na podstawie preferencyjnych przepisów, indywidualną stawką amortyzacji podatkowej w wysokości 33%. W listopadzie 2007 r. kończy się zatem amortyzacja tego środka trwałego. Problem dotyczy rozliczenia 1%. Skoro przez trzy lata stawka wynosiła 33%, to teoretycznie pozostaje 1% niezamortyzowany. Jednak z prostego przeliczenia wynika, że w 2007 r. w koszty zostanie odpisane mniej niż 33% wartości początkowej środka trwałego. Do którego roku powinno się zaliczyć wspomniany 1% wartości początkowej?

RADA

REKLAMA

Nieumorzoną część budynku (1%) spółka powinna rozliczyć w miesiącu zakończenia amortyzacji.

UZASADNIENIE

Jednostka dokonująca zakupu zarówno nowych, jak i używanych środków trwałych w określonych sytuacjach może skorzystać z możliwości skrócenia okresu ich amortyzacji.

W przypadku nowych środków trwałych można skorzystać ze szczególnych zasad amortyzacji, natomiast w przypadku środków trwałych uznanych za używane stosuje się indywidualne stawki amortyzacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosując indywidualny okres amortyzacji, jednostka określa czas amortyzowania środka trwałego. W podanym przykładzie były to trzy lata, czyli 36 miesięcy. Zatem roczny odpis amortyzacyjny powinien wynosić 33,33% wartości środka trwałego. Jeśli jednak jednostka zaokrągliła roczną stawkę amortyzacyjną do 33%, to w ostatnim, 36 miesiącu, w którym dokonuje odpisu umorzeniowego, powinna rozliczyć w koszty tego miesiąca niezamortyzowaną część, tj. 1% wartości środka trwałego. Zatem w podanym przykładzie, w miesiącu zakończenia amortyzacji, tj. w listopadzie 2007 r., jednostka powinna rozliczyć w koszty nieumorzoną część.

Indywidualne stawki amortyzacyjne

W ustawach podatkowych określony jest minimalny czas amortyzowania używanego środka trwałego. Indywidualną stawkę amortyzacyjną można ustalić, stosując następujący wzór:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji jednostki, zaliczonych do rodzaju 103 i 109 KŚT, minimalny czas amortyzowania wynosi trzy lata.

Przykład

1. Jednostka kupiła używany budynek, zakwalifikowany do rodzaju 103 KŚT, za 100 000 zł.

2. W listopadzie 2004 r. budynek został oddany do użytku i od grudnia rozpoczęto odpisy amortyzacyjne.

3. Zastosowano indywidualną stawkę amortyzacyjną, wybierając dopuszczalny minimalny okres amortyzacji, tj. trzy lata.

4. Jednostka zaokrągliła roczną stawkę amortyzacyjną z 33,33% do 33%.

5. Za okres trzech lat, tj. od grudnia 2004 r. do listopada 2007 r., budynek został zamortyzowany w 99%, tj. w wysokości 99 000 zł.

6. Ponieważ planowany okres amortyzacji wynosi trzy lata, więc w ostatnim miesiącu dokonania odpisu amortyzacyjnego, tj. w listopadzie 2007 r., spółka całkowicie rozliczyła odpisy amortyzacyjne.

7. Wyliczenie rocznej stawki amortyzacyjnej:

Roczna stawka amortyzacyjna = 100% : 3 lata = 33,33%>33%

Ewidencja księgowa

1. Zakup używanego budynku:

Wn„Środki trwałe w budowie” 100 000

Ma„Pozostałe rozrachunki” 100 000

2. Przyjęcie środka trwałego do używania:

Wn„Środki trwałe” 100 000

- w analityce „Budynki”

Ma„Środki trwałe w budowie” 100 000

3. Odpisy amortyzacyjne za okres jednego roku, tj. od grudnia 2004 r. do listopada 2005 r.:

100 000 zł × 33% = 33 000 zł

Wn„Amortyzacja” 33 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 33 000

4. Odpisy amortyzacyjne za okres drugiego roku, tj. od grudnia 2005 r. do listopada 2006 r.:

100 000 zł × 33% = 33 000 zł

Wn„Amortyzacja” 33 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 33 000

5. Odpisy amortyzacyjne za okres trzeciego roku, tj. od grudnia 2006 r. do listopada 2007 r.:

100 000 zł × 33% = 33 000 zł

Wn„Amortyzacja” 33 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 33 000

6. Wyrównanie odpisu amortyzacyjnego za listopad 2007 r.:

100 000 zł - 33 000 zł - 33 000 zł - 33 000 zł = 1000 zł

Wn„Amortyzacja” 1 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 1 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16h ust. 2, art. 16i, art. 16j ust. 1 pkt 3, art. 16k ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA