REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja środka trwałego z zastosowaniem indywidualnej stawki amortyzacyjnej

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W listopadzie 2004 r. został oddany do użytku budynek, który objęto, na podstawie preferencyjnych przepisów, indywidualną stawką amortyzacji podatkowej w wysokości 33%. W listopadzie 2007 r. kończy się zatem amortyzacja tego środka trwałego. Problem dotyczy rozliczenia 1%. Skoro przez trzy lata stawka wynosiła 33%, to teoretycznie pozostaje 1% niezamortyzowany. Jednak z prostego przeliczenia wynika, że w 2007 r. w koszty zostanie odpisane mniej niż 33% wartości początkowej środka trwałego. Do którego roku powinno się zaliczyć wspomniany 1% wartości początkowej?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Nieumorzoną część budynku (1%) spółka powinna rozliczyć w miesiącu zakończenia amortyzacji.

UZASADNIENIE

Jednostka dokonująca zakupu zarówno nowych, jak i używanych środków trwałych w określonych sytuacjach może skorzystać z możliwości skrócenia okresu ich amortyzacji.

REKLAMA

W przypadku nowych środków trwałych można skorzystać ze szczególnych zasad amortyzacji, natomiast w przypadku środków trwałych uznanych za używane stosuje się indywidualne stawki amortyzacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosując indywidualny okres amortyzacji, jednostka określa czas amortyzowania środka trwałego. W podanym przykładzie były to trzy lata, czyli 36 miesięcy. Zatem roczny odpis amortyzacyjny powinien wynosić 33,33% wartości środka trwałego. Jeśli jednak jednostka zaokrągliła roczną stawkę amortyzacyjną do 33%, to w ostatnim, 36 miesiącu, w którym dokonuje odpisu umorzeniowego, powinna rozliczyć w koszty tego miesiąca niezamortyzowaną część, tj. 1% wartości środka trwałego. Zatem w podanym przykładzie, w miesiącu zakończenia amortyzacji, tj. w listopadzie 2007 r., jednostka powinna rozliczyć w koszty nieumorzoną część.

Indywidualne stawki amortyzacyjne

W ustawach podatkowych określony jest minimalny czas amortyzowania używanego środka trwałego. Indywidualną stawkę amortyzacyjną można ustalić, stosując następujący wzór:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji jednostki, zaliczonych do rodzaju 103 i 109 KŚT, minimalny czas amortyzowania wynosi trzy lata.

Przykład

1. Jednostka kupiła używany budynek, zakwalifikowany do rodzaju 103 KŚT, za 100 000 zł.

2. W listopadzie 2004 r. budynek został oddany do użytku i od grudnia rozpoczęto odpisy amortyzacyjne.

3. Zastosowano indywidualną stawkę amortyzacyjną, wybierając dopuszczalny minimalny okres amortyzacji, tj. trzy lata.

4. Jednostka zaokrągliła roczną stawkę amortyzacyjną z 33,33% do 33%.

5. Za okres trzech lat, tj. od grudnia 2004 r. do listopada 2007 r., budynek został zamortyzowany w 99%, tj. w wysokości 99 000 zł.

6. Ponieważ planowany okres amortyzacji wynosi trzy lata, więc w ostatnim miesiącu dokonania odpisu amortyzacyjnego, tj. w listopadzie 2007 r., spółka całkowicie rozliczyła odpisy amortyzacyjne.

7. Wyliczenie rocznej stawki amortyzacyjnej:

Roczna stawka amortyzacyjna = 100% : 3 lata = 33,33%>33%

Ewidencja księgowa

1. Zakup używanego budynku:

Wn„Środki trwałe w budowie” 100 000

Ma„Pozostałe rozrachunki” 100 000

2. Przyjęcie środka trwałego do używania:

Wn„Środki trwałe” 100 000

- w analityce „Budynki”

Ma„Środki trwałe w budowie” 100 000

3. Odpisy amortyzacyjne za okres jednego roku, tj. od grudnia 2004 r. do listopada 2005 r.:

100 000 zł × 33% = 33 000 zł

Wn„Amortyzacja” 33 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 33 000

4. Odpisy amortyzacyjne za okres drugiego roku, tj. od grudnia 2005 r. do listopada 2006 r.:

100 000 zł × 33% = 33 000 zł

Wn„Amortyzacja” 33 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 33 000

5. Odpisy amortyzacyjne za okres trzeciego roku, tj. od grudnia 2006 r. do listopada 2007 r.:

100 000 zł × 33% = 33 000 zł

Wn„Amortyzacja” 33 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 33 000

6. Wyrównanie odpisu amortyzacyjnego za listopad 2007 r.:

100 000 zł - 33 000 zł - 33 000 zł - 33 000 zł = 1000 zł

Wn„Amortyzacja” 1 000

Ma„Umorzenie środków trwałych” 1 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16h ust. 2, art. 16i, art. 16j ust. 1 pkt 3, art. 16k ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA