REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe
Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zamierza kupić szybowce i prowadzić w sezonie letnim naukę latania na nich. Będą one wykorzystywane jedynie przez część roku, tj. pięć miesięcy, a ich jednostkowa wartość wynosi 72 000 zł netto. W jaki sposób powinniśmy je amortyzować?

RADA

Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać jedynie w okresie, w którym szybowce są używane. Dla tego okresu ustala się wysokość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego. Odpis miesięczny liczony jest przez podzielenie rocznej kwoty odpisu przez liczbę miesięcy wykorzystywania środka trwałego (w tym przypadku 5) albo przez liczbę 12 miesięcy w roku.

REKLAMA

REKLAMA

UZASADNIENIE

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od używanych sezonowo środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w okresie ich wykorzystywania; w tym przypadku wysokość odpisu miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez 12 miesięcy w roku (art. 16h ust. 1 pkt 3 updop).

Zatem odpisów amortyzacyjnych od posiadanych szybowców mogą Państwo dokonywać jedynie w okresie ich faktycznego wykorzystywania (tu: 5 miesięcy w roku). Przy czym wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego mogą Państwo ustalić na dwa sposoby.

Jak amortyzować samochód nabyty przez współmałżonka przedsiębiorcy

REKLAMA

W pierwszej kolejności należy ustalić wartość odpisu rocznego, mnożąc wartość początkową szybowca przez roczną stawkę amortyzacji. W związku z tym, że szybowce są zaliczane do rodzaju 782 KŚT, to roczna stawka amortyzacyjna wynosi 20%, zaś roczny odpis amortyzacyjny 14 400 zł. Następnie, by wyliczyć wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego, wartość 14 400 zł należy podzielić przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez liczbę 12 miesięcy w roku. W pierwszym przypadku miesięczny odpis wyniesie 2880 zł, w drugim zaś 1200 zł. Ponadto zauważmy, że stosując pierwszą metodę, do kosztów podatkowych w danym roku będzie można zaliczyć całą wartość rocznego odpisu amortyzacyjnego, w drugim zaś przypadku jedynie jego część, tj. 6000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wyborze drugiej metody ustalania odpisu amortyzacyjnego okazuje się, że części rocznej kwoty odpisu amortyzacyjnego, tj. 8400 zł, nie można zaliczyć do kosztów podatkowych. Nie znaczy to jednak, że kwoty tej nie będzie można w ogóle uwzględnić w kosztach podatkowych. Będzie można to uczynić, ale w dłuższym okresie amortyzacji przekraczającym pięć lat. Zakładając, że Państwa spółka będzie stale wykorzystywała zakupiony szybowiec jedynie przez pięć miesięcy w roku i dla każdego kolejnego roku będzie ustalała roczną stawkę amortyzacyjną w wyniku podzielenia rocznego odpisu przez 12 miesięcy, to całkowita amortyzacja nastąpi dopiero po upływie 12 lat (72 000 zł : 6000 zł).

Powstaje pytanie, czy dla podatnika korzystne będzie tak długie amortyzowanie środka trwałego. Mogłoby się przecież wydawać, że szybsza amortyzacja jest lepsza, gdyż mniejszy jest dochód (i podatek należny do zapłaty). Dłuższa amortyzacja jest korzystna dla podatnika, gdy przez dłuższy okres wykazuje on stratę, tj. gdy przychody są wyższe od kosztów ich uzyskania.

Jak amortyzować biuro wybudowane przez firmę we własnym zakresie

Załóżmy na przykład, że przez pierwszych sześć lat Państwa spółka będzie wykazywała stratę około 1000 zł każdego roku, a dochód wystąpi dopiero w siódmym roku działalności. Stosując pierwszą metodę obliczania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego, nie będą mogli Państwo odjąć od dochodu uzyskanego w siódmym roku kwoty 14 400 zł, a stosując drugą, jedynie kwoty 6000 zł.

Wybór metody obliczania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego w danym roku nie determinuje jej zastosowania w kolejnym roku podatkowym. Podatnik ma prawo każdego roku dokonać wyboru metody, jaką chce w tym roku zastosować. Co więcej, nie ma obowiązku zgłaszania swego wyboru do urzędu skarbowego. Wybór powinien mieć miejsce z upływem pierwszego miesiąca roku, w którym środek trwały jest sezonowo wykorzystywany.

Możliwość wyboru każdego roku metody ustalania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego daje podatnikowi okazję kształtowania poziomu kosztów podatkowych bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek wydatków.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 5, art. 16h ust. 1 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 312


Jakub Rychlik

Źródło: Monitor Księgowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA