REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe
Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zamierza kupić szybowce i prowadzić w sezonie letnim naukę latania na nich. Będą one wykorzystywane jedynie przez część roku, tj. pięć miesięcy, a ich jednostkowa wartość wynosi 72 000 zł netto. W jaki sposób powinniśmy je amortyzować?

RADA

Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać jedynie w okresie, w którym szybowce są używane. Dla tego okresu ustala się wysokość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego. Odpis miesięczny liczony jest przez podzielenie rocznej kwoty odpisu przez liczbę miesięcy wykorzystywania środka trwałego (w tym przypadku 5) albo przez liczbę 12 miesięcy w roku.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od używanych sezonowo środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w okresie ich wykorzystywania; w tym przypadku wysokość odpisu miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez 12 miesięcy w roku (art. 16h ust. 1 pkt 3 updop).

Zatem odpisów amortyzacyjnych od posiadanych szybowców mogą Państwo dokonywać jedynie w okresie ich faktycznego wykorzystywania (tu: 5 miesięcy w roku). Przy czym wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego mogą Państwo ustalić na dwa sposoby.

Jak amortyzować samochód nabyty przez współmałżonka przedsiębiorcy

REKLAMA

W pierwszej kolejności należy ustalić wartość odpisu rocznego, mnożąc wartość początkową szybowca przez roczną stawkę amortyzacji. W związku z tym, że szybowce są zaliczane do rodzaju 782 KŚT, to roczna stawka amortyzacyjna wynosi 20%, zaś roczny odpis amortyzacyjny 14 400 zł. Następnie, by wyliczyć wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego, wartość 14 400 zł należy podzielić przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez liczbę 12 miesięcy w roku. W pierwszym przypadku miesięczny odpis wyniesie 2880 zł, w drugim zaś 1200 zł. Ponadto zauważmy, że stosując pierwszą metodę, do kosztów podatkowych w danym roku będzie można zaliczyć całą wartość rocznego odpisu amortyzacyjnego, w drugim zaś przypadku jedynie jego część, tj. 6000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wyborze drugiej metody ustalania odpisu amortyzacyjnego okazuje się, że części rocznej kwoty odpisu amortyzacyjnego, tj. 8400 zł, nie można zaliczyć do kosztów podatkowych. Nie znaczy to jednak, że kwoty tej nie będzie można w ogóle uwzględnić w kosztach podatkowych. Będzie można to uczynić, ale w dłuższym okresie amortyzacji przekraczającym pięć lat. Zakładając, że Państwa spółka będzie stale wykorzystywała zakupiony szybowiec jedynie przez pięć miesięcy w roku i dla każdego kolejnego roku będzie ustalała roczną stawkę amortyzacyjną w wyniku podzielenia rocznego odpisu przez 12 miesięcy, to całkowita amortyzacja nastąpi dopiero po upływie 12 lat (72 000 zł : 6000 zł).

Powstaje pytanie, czy dla podatnika korzystne będzie tak długie amortyzowanie środka trwałego. Mogłoby się przecież wydawać, że szybsza amortyzacja jest lepsza, gdyż mniejszy jest dochód (i podatek należny do zapłaty). Dłuższa amortyzacja jest korzystna dla podatnika, gdy przez dłuższy okres wykazuje on stratę, tj. gdy przychody są wyższe od kosztów ich uzyskania.

Jak amortyzować biuro wybudowane przez firmę we własnym zakresie

Załóżmy na przykład, że przez pierwszych sześć lat Państwa spółka będzie wykazywała stratę około 1000 zł każdego roku, a dochód wystąpi dopiero w siódmym roku działalności. Stosując pierwszą metodę obliczania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego, nie będą mogli Państwo odjąć od dochodu uzyskanego w siódmym roku kwoty 14 400 zł, a stosując drugą, jedynie kwoty 6000 zł.

Wybór metody obliczania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego w danym roku nie determinuje jej zastosowania w kolejnym roku podatkowym. Podatnik ma prawo każdego roku dokonać wyboru metody, jaką chce w tym roku zastosować. Co więcej, nie ma obowiązku zgłaszania swego wyboru do urzędu skarbowego. Wybór powinien mieć miejsce z upływem pierwszego miesiąca roku, w którym środek trwały jest sezonowo wykorzystywany.

Możliwość wyboru każdego roku metody ustalania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego daje podatnikowi okazję kształtowania poziomu kosztów podatkowych bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek wydatków.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 5, art. 16h ust. 1 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 312


Jakub Rychlik

Źródło: Monitor Księgowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA