REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe
Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zamierza kupić szybowce i prowadzić w sezonie letnim naukę latania na nich. Będą one wykorzystywane jedynie przez część roku, tj. pięć miesięcy, a ich jednostkowa wartość wynosi 72 000 zł netto. W jaki sposób powinniśmy je amortyzować?

RADA

Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać jedynie w okresie, w którym szybowce są używane. Dla tego okresu ustala się wysokość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego. Odpis miesięczny liczony jest przez podzielenie rocznej kwoty odpisu przez liczbę miesięcy wykorzystywania środka trwałego (w tym przypadku 5) albo przez liczbę 12 miesięcy w roku.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od używanych sezonowo środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w okresie ich wykorzystywania; w tym przypadku wysokość odpisu miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez 12 miesięcy w roku (art. 16h ust. 1 pkt 3 updop).

Zatem odpisów amortyzacyjnych od posiadanych szybowców mogą Państwo dokonywać jedynie w okresie ich faktycznego wykorzystywania (tu: 5 miesięcy w roku). Przy czym wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego mogą Państwo ustalić na dwa sposoby.

Jak amortyzować samochód nabyty przez współmałżonka przedsiębiorcy

REKLAMA

W pierwszej kolejności należy ustalić wartość odpisu rocznego, mnożąc wartość początkową szybowca przez roczną stawkę amortyzacji. W związku z tym, że szybowce są zaliczane do rodzaju 782 KŚT, to roczna stawka amortyzacyjna wynosi 20%, zaś roczny odpis amortyzacyjny 14 400 zł. Następnie, by wyliczyć wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego, wartość 14 400 zł należy podzielić przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez liczbę 12 miesięcy w roku. W pierwszym przypadku miesięczny odpis wyniesie 2880 zł, w drugim zaś 1200 zł. Ponadto zauważmy, że stosując pierwszą metodę, do kosztów podatkowych w danym roku będzie można zaliczyć całą wartość rocznego odpisu amortyzacyjnego, w drugim zaś przypadku jedynie jego część, tj. 6000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wyborze drugiej metody ustalania odpisu amortyzacyjnego okazuje się, że części rocznej kwoty odpisu amortyzacyjnego, tj. 8400 zł, nie można zaliczyć do kosztów podatkowych. Nie znaczy to jednak, że kwoty tej nie będzie można w ogóle uwzględnić w kosztach podatkowych. Będzie można to uczynić, ale w dłuższym okresie amortyzacji przekraczającym pięć lat. Zakładając, że Państwa spółka będzie stale wykorzystywała zakupiony szybowiec jedynie przez pięć miesięcy w roku i dla każdego kolejnego roku będzie ustalała roczną stawkę amortyzacyjną w wyniku podzielenia rocznego odpisu przez 12 miesięcy, to całkowita amortyzacja nastąpi dopiero po upływie 12 lat (72 000 zł : 6000 zł).

Powstaje pytanie, czy dla podatnika korzystne będzie tak długie amortyzowanie środka trwałego. Mogłoby się przecież wydawać, że szybsza amortyzacja jest lepsza, gdyż mniejszy jest dochód (i podatek należny do zapłaty). Dłuższa amortyzacja jest korzystna dla podatnika, gdy przez dłuższy okres wykazuje on stratę, tj. gdy przychody są wyższe od kosztów ich uzyskania.

Jak amortyzować biuro wybudowane przez firmę we własnym zakresie

Załóżmy na przykład, że przez pierwszych sześć lat Państwa spółka będzie wykazywała stratę około 1000 zł każdego roku, a dochód wystąpi dopiero w siódmym roku działalności. Stosując pierwszą metodę obliczania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego, nie będą mogli Państwo odjąć od dochodu uzyskanego w siódmym roku kwoty 14 400 zł, a stosując drugą, jedynie kwoty 6000 zł.

Wybór metody obliczania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego w danym roku nie determinuje jej zastosowania w kolejnym roku podatkowym. Podatnik ma prawo każdego roku dokonać wyboru metody, jaką chce w tym roku zastosować. Co więcej, nie ma obowiązku zgłaszania swego wyboru do urzędu skarbowego. Wybór powinien mieć miejsce z upływem pierwszego miesiąca roku, w którym środek trwały jest sezonowo wykorzystywany.

Możliwość wyboru każdego roku metody ustalania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego daje podatnikowi okazję kształtowania poziomu kosztów podatkowych bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek wydatków.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 5, art. 16h ust. 1 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 312


Jakub Rychlik

Źródło: Monitor Księgowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

REKLAMA

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA