REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe
Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zamierza kupić szybowce i prowadzić w sezonie letnim naukę latania na nich. Będą one wykorzystywane jedynie przez część roku, tj. pięć miesięcy, a ich jednostkowa wartość wynosi 72 000 zł netto. W jaki sposób powinniśmy je amortyzować?

RADA

Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać jedynie w okresie, w którym szybowce są używane. Dla tego okresu ustala się wysokość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego. Odpis miesięczny liczony jest przez podzielenie rocznej kwoty odpisu przez liczbę miesięcy wykorzystywania środka trwałego (w tym przypadku 5) albo przez liczbę 12 miesięcy w roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od używanych sezonowo środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w okresie ich wykorzystywania; w tym przypadku wysokość odpisu miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez 12 miesięcy w roku (art. 16h ust. 1 pkt 3 updop).

Zatem odpisów amortyzacyjnych od posiadanych szybowców mogą Państwo dokonywać jedynie w okresie ich faktycznego wykorzystywania (tu: 5 miesięcy w roku). Przy czym wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego mogą Państwo ustalić na dwa sposoby.

Jak amortyzować samochód nabyty przez współmałżonka przedsiębiorcy

REKLAMA

W pierwszej kolejności należy ustalić wartość odpisu rocznego, mnożąc wartość początkową szybowca przez roczną stawkę amortyzacji. W związku z tym, że szybowce są zaliczane do rodzaju 782 KŚT, to roczna stawka amortyzacyjna wynosi 20%, zaś roczny odpis amortyzacyjny 14 400 zł. Następnie, by wyliczyć wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego, wartość 14 400 zł należy podzielić przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez liczbę 12 miesięcy w roku. W pierwszym przypadku miesięczny odpis wyniesie 2880 zł, w drugim zaś 1200 zł. Ponadto zauważmy, że stosując pierwszą metodę, do kosztów podatkowych w danym roku będzie można zaliczyć całą wartość rocznego odpisu amortyzacyjnego, w drugim zaś przypadku jedynie jego część, tj. 6000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wyborze drugiej metody ustalania odpisu amortyzacyjnego okazuje się, że części rocznej kwoty odpisu amortyzacyjnego, tj. 8400 zł, nie można zaliczyć do kosztów podatkowych. Nie znaczy to jednak, że kwoty tej nie będzie można w ogóle uwzględnić w kosztach podatkowych. Będzie można to uczynić, ale w dłuższym okresie amortyzacji przekraczającym pięć lat. Zakładając, że Państwa spółka będzie stale wykorzystywała zakupiony szybowiec jedynie przez pięć miesięcy w roku i dla każdego kolejnego roku będzie ustalała roczną stawkę amortyzacyjną w wyniku podzielenia rocznego odpisu przez 12 miesięcy, to całkowita amortyzacja nastąpi dopiero po upływie 12 lat (72 000 zł : 6000 zł).

Powstaje pytanie, czy dla podatnika korzystne będzie tak długie amortyzowanie środka trwałego. Mogłoby się przecież wydawać, że szybsza amortyzacja jest lepsza, gdyż mniejszy jest dochód (i podatek należny do zapłaty). Dłuższa amortyzacja jest korzystna dla podatnika, gdy przez dłuższy okres wykazuje on stratę, tj. gdy przychody są wyższe od kosztów ich uzyskania.

Jak amortyzować biuro wybudowane przez firmę we własnym zakresie

Załóżmy na przykład, że przez pierwszych sześć lat Państwa spółka będzie wykazywała stratę około 1000 zł każdego roku, a dochód wystąpi dopiero w siódmym roku działalności. Stosując pierwszą metodę obliczania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego, nie będą mogli Państwo odjąć od dochodu uzyskanego w siódmym roku kwoty 14 400 zł, a stosując drugą, jedynie kwoty 6000 zł.

Wybór metody obliczania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego w danym roku nie determinuje jej zastosowania w kolejnym roku podatkowym. Podatnik ma prawo każdego roku dokonać wyboru metody, jaką chce w tym roku zastosować. Co więcej, nie ma obowiązku zgłaszania swego wyboru do urzędu skarbowego. Wybór powinien mieć miejsce z upływem pierwszego miesiąca roku, w którym środek trwały jest sezonowo wykorzystywany.

Możliwość wyboru każdego roku metody ustalania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego daje podatnikowi okazję kształtowania poziomu kosztów podatkowych bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek wydatków.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 5, art. 16h ust. 1 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 312


Jakub Rychlik

Źródło: Monitor Księgowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA