REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe

Subskrybuj nas na Youtube
Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe
Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zamierza kupić szybowce i prowadzić w sezonie letnim naukę latania na nich. Będą one wykorzystywane jedynie przez część roku, tj. pięć miesięcy, a ich jednostkowa wartość wynosi 72 000 zł netto. W jaki sposób powinniśmy je amortyzować?

RADA

Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać jedynie w okresie, w którym szybowce są używane. Dla tego okresu ustala się wysokość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego. Odpis miesięczny liczony jest przez podzielenie rocznej kwoty odpisu przez liczbę miesięcy wykorzystywania środka trwałego (w tym przypadku 5) albo przez liczbę 12 miesięcy w roku.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

REKLAMA

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od używanych sezonowo środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w okresie ich wykorzystywania; w tym przypadku wysokość odpisu miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez 12 miesięcy w roku (art. 16h ust. 1 pkt 3 updop).

Zatem odpisów amortyzacyjnych od posiadanych szybowców mogą Państwo dokonywać jedynie w okresie ich faktycznego wykorzystywania (tu: 5 miesięcy w roku). Przy czym wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego mogą Państwo ustalić na dwa sposoby.

Jak amortyzować samochód nabyty przez współmałżonka przedsiębiorcy

REKLAMA

W pierwszej kolejności należy ustalić wartość odpisu rocznego, mnożąc wartość początkową szybowca przez roczną stawkę amortyzacji. W związku z tym, że szybowce są zaliczane do rodzaju 782 KŚT, to roczna stawka amortyzacyjna wynosi 20%, zaś roczny odpis amortyzacyjny 14 400 zł. Następnie, by wyliczyć wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego, wartość 14 400 zł należy podzielić przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez liczbę 12 miesięcy w roku. W pierwszym przypadku miesięczny odpis wyniesie 2880 zł, w drugim zaś 1200 zł. Ponadto zauważmy, że stosując pierwszą metodę, do kosztów podatkowych w danym roku będzie można zaliczyć całą wartość rocznego odpisu amortyzacyjnego, w drugim zaś przypadku jedynie jego część, tj. 6000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wyborze drugiej metody ustalania odpisu amortyzacyjnego okazuje się, że części rocznej kwoty odpisu amortyzacyjnego, tj. 8400 zł, nie można zaliczyć do kosztów podatkowych. Nie znaczy to jednak, że kwoty tej nie będzie można w ogóle uwzględnić w kosztach podatkowych. Będzie można to uczynić, ale w dłuższym okresie amortyzacji przekraczającym pięć lat. Zakładając, że Państwa spółka będzie stale wykorzystywała zakupiony szybowiec jedynie przez pięć miesięcy w roku i dla każdego kolejnego roku będzie ustalała roczną stawkę amortyzacyjną w wyniku podzielenia rocznego odpisu przez 12 miesięcy, to całkowita amortyzacja nastąpi dopiero po upływie 12 lat (72 000 zł : 6000 zł).

Powstaje pytanie, czy dla podatnika korzystne będzie tak długie amortyzowanie środka trwałego. Mogłoby się przecież wydawać, że szybsza amortyzacja jest lepsza, gdyż mniejszy jest dochód (i podatek należny do zapłaty). Dłuższa amortyzacja jest korzystna dla podatnika, gdy przez dłuższy okres wykazuje on stratę, tj. gdy przychody są wyższe od kosztów ich uzyskania.

Jak amortyzować biuro wybudowane przez firmę we własnym zakresie

Załóżmy na przykład, że przez pierwszych sześć lat Państwa spółka będzie wykazywała stratę około 1000 zł każdego roku, a dochód wystąpi dopiero w siódmym roku działalności. Stosując pierwszą metodę obliczania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego, nie będą mogli Państwo odjąć od dochodu uzyskanego w siódmym roku kwoty 14 400 zł, a stosując drugą, jedynie kwoty 6000 zł.

Wybór metody obliczania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego w danym roku nie determinuje jej zastosowania w kolejnym roku podatkowym. Podatnik ma prawo każdego roku dokonać wyboru metody, jaką chce w tym roku zastosować. Co więcej, nie ma obowiązku zgłaszania swego wyboru do urzędu skarbowego. Wybór powinien mieć miejsce z upływem pierwszego miesiąca roku, w którym środek trwały jest sezonowo wykorzystywany.

Możliwość wyboru każdego roku metody ustalania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego daje podatnikowi okazję kształtowania poziomu kosztów podatkowych bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek wydatków.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 5, art. 16h ust. 1 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 312


Jakub Rychlik

Źródło: Monitor Księgowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wchodzi na stałe – od 2026 roku faktury tylko elektroniczne. Szczegóły ustawy już znane!

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

REKLAMA

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA