REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybieramy metodę amortyzacji środków trwałych

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Wybieramy metodę amortyzacji środków trwałych
Wybieramy metodę amortyzacji środków trwałych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli zastanawiasz się nad wyborem metody amortyzacji, nie wiesz co i w jaki sposób można amortyzować oraz chcesz obniżyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej, mamy dla Ciebie kilka niezbędnych porad, dzięki którym zoptymalizujesz wydatki w swojej firmie.

Czym jest amortyzacja?

Amortyzacja to nic innego jak proces utraty wartości trwałego majątku, będący konsekwencją jego eksploatacji, zużycia, czy starzenia się, wyrażony pieniężnie. Obejmuje ona środki trwałe, a także inwestycje w obcych środkach trwałych, jak również wszelkie wartości niematerialne oraz prawne, pod warunkiem, że ich wartość początkowa przewyższa kwotę 3,5 tysiąca złotych, a okres ich użytkowania został przewidziany na co najmniej rok. Amortyzować możemy, m.in. nieruchomości, środki transportu, sprzęt, maszyny, inwentarz żywy, jak również prawo do własności domu, spółdzielcze prawo do lokalu, prawa autorskie, licencje, koncesje, czy patenty. Stawki amortyzacyjne są ustalane w Klasyfikacji Środków Trwałych, a znaleźć je można w załączniku do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Metoda liniowa a degresywna

Wybór metody amortyzacji jest indywidualną decyzją każdego podatnika i powinien zostać dokonany najpóźniej w dniu przyjęcia środka do użytkowana. Wybierając metodę liniową, w przeciągu całego okresu eksploatacji, dokonujemy odpisów amortyzacyjnych o jednakowej, stałej wysokości. W tym przypadku, stawka amortyzacyjna ustalana jest rocznie. Jednakże, należy pamiętać, że może ona ulec podwyższeniu z powodu niewłaściwego użytkowania środka.

Z kolei, decydując się na metodę degresywną, przez pierwszy okres, stawki amortyzacji są stosunkowo wysokie w porównaniu do amortyzacji liniowej jednakże, w trakcie eksploatacji, wysokość odpisów stopniowo się zmniejsza, a czas ich dokonywania skraca.

REKLAMA

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Amortyzacja jednorazowa

Przywilej amortyzacji jednorazowej, czyli jednorazowego zaksięgowania do kosztów wydatku na środek trwały, przysługuje podmiotom o statusie małego podatnika (ich obrót w minionym roku nie przewyższył kwoty 1 200 000 euro), jak również przedsiębiorcom, którzy dopiero co otworzyli działalność gospodarczą w danym roku podatkowym. Amortyzacji jednorazowej nie podlegają jednak wszystkie środki trwałe, a jedynie te, zaliczanie do grup 3-8 KŚT, bez uwzględnienia samochodów osobowych. Ponadto, jednorazowej amortyzacji możemy dokonać wyłącznie do określonej kwoty – w 2015 roku wynosi ona 209 000 zł.

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Łatwiej z SaldeoSMART

Dzięki SaldeoSMART, możemy zaimportować dokumenty do programu księgowego. Dzięki temu, wszelka dokumentacja związana z amortyzacją może być przechowywana w uporządkowanym, elektronicznym archiwum dokumentów, w którym szybko i bez problemu możemy odnaleźć interesującą nas pozycję. Z pomocą SaldeoSMART zaoszczędzisz czas, wyeliminujesz błędy oraz zoptymalizujesz swoją pracę.

Autor: Edyta Piekarska

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe od 2026 r. dla samochodów firmowych. MF: stosuje się je do umów leasingu i najmu zawartych wcześniej jeżeli auto nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA