REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną wartość inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym może być kosztem / Fot. Fotolia
Kiedy niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym może być kosztem / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat wynajmujemy nieruchomości. Zostały one przez nas dostosowane do potrzeb prowadzonej działalności, w związku z czym dokonujemy odpisów amortyzacyjnych od inwestycji w obcych środkach trwałych. Obecnie zakupiliśmy własne budynki i rezygnujemy z wynajmowania dotychczasowych, co podyktowane jest w głównej mierze rachunkiem ekonomicznym. Czy do kosztów działalności możemy zaliczyć niezamortyzowaną do tej pory wartość inwestycji w obcym środku trwałym?

RADA

W przypadku zaprzestania wykorzystywania wynajmowanych nieruchomości, w których poczyniono nakłady stanowiące inwestycje w obcym środku trwałym, na cele działalności gospodarczej, niezamortyzowana wartość poniesionych wydatków stanowi koszty podatkowe. Nie ma przy tym znaczenia, że brak tu fizycznej likwidacji poczynionych dotychczas inwestycji, oraz to, że faktycznie dochodzi do planowanej (celowej) zmiany miejsca prowadzenia działalności. Szczegóły – w uzasadnieniu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Z opisanego stanu wynika, że rozpoznawali Państwo w kosztach podatkowych – poprzez odpisy amortyzacyjne – wydatki ponoszone na dostosowanie wynajmowanych nieruchomości do prowadzonej działalności (art. 16a ust. 2 pkt 1 updop). Jednak przez wzgląd na niewystarczająco długi okres ich używania nie zostały one w pełni rozliczone. Obecnie mają Państwo zamiar zaprzestania wykorzystywania ich do działalności. Wynika to z konieczności zmiany lokalizacji firmy. W takim przypadku pozostaje pewna nierozliczona dotychczas w kosztach podatkowych (niezamortyzowana) wartość inwestycji w obcym środku trwałym.

Przepisy updop przewidują przypadki, w których dochodzi do likwidacji środka trwałego (także inwestycji w obcym środku trwałym). Z art. 16 ust. 1 pkt 6 updop wynika, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Odpowiednio zatem straty, które powstały w wyniku likwidacji tych środków, można uznać za koszty podatkowe, jeśli nie było to związane ze zmianą rodzaju działalności podatnika.

Zobacz wskaźnik: Roczne stawki amortyzacyjne

REKLAMA

W Państwa sytuacji nie doszło do zmiany rodzaju działalności. Wątpliwości w tej sytuacji może budzić natomiast to, że niektóre organy podatkowe uznawały, iż tylko w przypadku dokonania fizycznej likwidacji nakładów stanowiących inwestycje w obcych środkach trwałych powstaje możliwość zaliczenia niezamortyzowanej wartości tych inwestycji do kosztów podatkowych (zob. przykładowo pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 lipca 2012 r., sygn. IPPB3/423-242/12-2/EŻ). Rzeczywiście, literalnie interpretując wskazane przepisy, można dojść do wniosku, że w Państwa sytuacji nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 updop.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardziej korzystne dla podatników stanowisko odnajdujemy jednak w orzecznictwie sądów administracyjnych. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 2225/11) uznano, że likwidację należy:

(...) rozpatrywać z punktu widzenia podatnika, który jej dokonuje, a więc jako definitywne wyzbycie się środka trwałego, w tym przypadku inwestycji w obcym środku trwałym (wykreślenie z ewidencji), np. w wyniku zniszczenia, ale także pozbycie się w następstwie pozostawienia poniesionych nakładów u wynajmującego – właściciela budynku (środka trwałego).

Zmiana stawek amortyzacyjnych środków trwałych

Wskutek jednolitego orzecznictwa sądów administracyjnych podejście zmieniło także Ministerstwo Finansów. Przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 marca 2014 r. (sygn. ILPB4/423-485/13-2/MC) czytamy, że:

(...) przeniesienie działalności do zakupionego bądź wynajętego większego lokalu z przyczyn uzasadnionych gospodarczo i ekonomicznie nie zostanie spowodowane utratą przydatności gospodarczej środka trwałego (tu: inwestycji w obcym środku trwałym) na skutek zmiany rodzaju działalności. Tym samym niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym stanowić będzie koszt podatkowy.

Reasumując, w sytuacji gdy dochodzi do zaprzestania korzystania z inwestycji w obcym środku trwałym wskutek zmiany siedziby firmy, niezamortyzowana wartość inwestycji stanowi dla Państwa koszt podatkowy. Nie ma przy tym znaczenia, że nie doszło w tym przypadku do fizycznej likwidacji dokonanej inwestycji.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 15 ust. 1 i 6, art. 16 ust. 1 pkt 6, art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 915


Grzegorz Gębka

prawnik, doradca podatkowy, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA