REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną wartość inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym może być kosztem / Fot. Fotolia
Kiedy niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym może być kosztem / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat wynajmujemy nieruchomości. Zostały one przez nas dostosowane do potrzeb prowadzonej działalności, w związku z czym dokonujemy odpisów amortyzacyjnych od inwestycji w obcych środkach trwałych. Obecnie zakupiliśmy własne budynki i rezygnujemy z wynajmowania dotychczasowych, co podyktowane jest w głównej mierze rachunkiem ekonomicznym. Czy do kosztów działalności możemy zaliczyć niezamortyzowaną do tej pory wartość inwestycji w obcym środku trwałym?

RADA

W przypadku zaprzestania wykorzystywania wynajmowanych nieruchomości, w których poczyniono nakłady stanowiące inwestycje w obcym środku trwałym, na cele działalności gospodarczej, niezamortyzowana wartość poniesionych wydatków stanowi koszty podatkowe. Nie ma przy tym znaczenia, że brak tu fizycznej likwidacji poczynionych dotychczas inwestycji, oraz to, że faktycznie dochodzi do planowanej (celowej) zmiany miejsca prowadzenia działalności. Szczegóły – w uzasadnieniu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Z opisanego stanu wynika, że rozpoznawali Państwo w kosztach podatkowych – poprzez odpisy amortyzacyjne – wydatki ponoszone na dostosowanie wynajmowanych nieruchomości do prowadzonej działalności (art. 16a ust. 2 pkt 1 updop). Jednak przez wzgląd na niewystarczająco długi okres ich używania nie zostały one w pełni rozliczone. Obecnie mają Państwo zamiar zaprzestania wykorzystywania ich do działalności. Wynika to z konieczności zmiany lokalizacji firmy. W takim przypadku pozostaje pewna nierozliczona dotychczas w kosztach podatkowych (niezamortyzowana) wartość inwestycji w obcym środku trwałym.

Przepisy updop przewidują przypadki, w których dochodzi do likwidacji środka trwałego (także inwestycji w obcym środku trwałym). Z art. 16 ust. 1 pkt 6 updop wynika, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Odpowiednio zatem straty, które powstały w wyniku likwidacji tych środków, można uznać za koszty podatkowe, jeśli nie było to związane ze zmianą rodzaju działalności podatnika.

Zobacz wskaźnik: Roczne stawki amortyzacyjne

REKLAMA

W Państwa sytuacji nie doszło do zmiany rodzaju działalności. Wątpliwości w tej sytuacji może budzić natomiast to, że niektóre organy podatkowe uznawały, iż tylko w przypadku dokonania fizycznej likwidacji nakładów stanowiących inwestycje w obcych środkach trwałych powstaje możliwość zaliczenia niezamortyzowanej wartości tych inwestycji do kosztów podatkowych (zob. przykładowo pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 lipca 2012 r., sygn. IPPB3/423-242/12-2/EŻ). Rzeczywiście, literalnie interpretując wskazane przepisy, można dojść do wniosku, że w Państwa sytuacji nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 updop.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardziej korzystne dla podatników stanowisko odnajdujemy jednak w orzecznictwie sądów administracyjnych. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 2225/11) uznano, że likwidację należy:

(...) rozpatrywać z punktu widzenia podatnika, który jej dokonuje, a więc jako definitywne wyzbycie się środka trwałego, w tym przypadku inwestycji w obcym środku trwałym (wykreślenie z ewidencji), np. w wyniku zniszczenia, ale także pozbycie się w następstwie pozostawienia poniesionych nakładów u wynajmującego – właściciela budynku (środka trwałego).

Zmiana stawek amortyzacyjnych środków trwałych

Wskutek jednolitego orzecznictwa sądów administracyjnych podejście zmieniło także Ministerstwo Finansów. Przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 marca 2014 r. (sygn. ILPB4/423-485/13-2/MC) czytamy, że:

(...) przeniesienie działalności do zakupionego bądź wynajętego większego lokalu z przyczyn uzasadnionych gospodarczo i ekonomicznie nie zostanie spowodowane utratą przydatności gospodarczej środka trwałego (tu: inwestycji w obcym środku trwałym) na skutek zmiany rodzaju działalności. Tym samym niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym stanowić będzie koszt podatkowy.

Reasumując, w sytuacji gdy dochodzi do zaprzestania korzystania z inwestycji w obcym środku trwałym wskutek zmiany siedziby firmy, niezamortyzowana wartość inwestycji stanowi dla Państwa koszt podatkowy. Nie ma przy tym znaczenia, że nie doszło w tym przypadku do fizycznej likwidacji dokonanej inwestycji.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 15 ust. 1 i 6, art. 16 ust. 1 pkt 6, art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 915


Grzegorz Gębka

prawnik, doradca podatkowy, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA