REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną wartość inwestycji

Kiedy niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym może być kosztem / Fot. Fotolia
Kiedy niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym może być kosztem / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat wynajmujemy nieruchomości. Zostały one przez nas dostosowane do potrzeb prowadzonej działalności, w związku z czym dokonujemy odpisów amortyzacyjnych od inwestycji w obcych środkach trwałych. Obecnie zakupiliśmy własne budynki i rezygnujemy z wynajmowania dotychczasowych, co podyktowane jest w głównej mierze rachunkiem ekonomicznym. Czy do kosztów działalności możemy zaliczyć niezamortyzowaną do tej pory wartość inwestycji w obcym środku trwałym?

RADA

W przypadku zaprzestania wykorzystywania wynajmowanych nieruchomości, w których poczyniono nakłady stanowiące inwestycje w obcym środku trwałym, na cele działalności gospodarczej, niezamortyzowana wartość poniesionych wydatków stanowi koszty podatkowe. Nie ma przy tym znaczenia, że brak tu fizycznej likwidacji poczynionych dotychczas inwestycji, oraz to, że faktycznie dochodzi do planowanej (celowej) zmiany miejsca prowadzenia działalności. Szczegóły – w uzasadnieniu.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Z opisanego stanu wynika, że rozpoznawali Państwo w kosztach podatkowych – poprzez odpisy amortyzacyjne – wydatki ponoszone na dostosowanie wynajmowanych nieruchomości do prowadzonej działalności (art. 16a ust. 2 pkt 1 updop). Jednak przez wzgląd na niewystarczająco długi okres ich używania nie zostały one w pełni rozliczone. Obecnie mają Państwo zamiar zaprzestania wykorzystywania ich do działalności. Wynika to z konieczności zmiany lokalizacji firmy. W takim przypadku pozostaje pewna nierozliczona dotychczas w kosztach podatkowych (niezamortyzowana) wartość inwestycji w obcym środku trwałym.

Przepisy updop przewidują przypadki, w których dochodzi do likwidacji środka trwałego (także inwestycji w obcym środku trwałym). Z art. 16 ust. 1 pkt 6 updop wynika, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Odpowiednio zatem straty, które powstały w wyniku likwidacji tych środków, można uznać za koszty podatkowe, jeśli nie było to związane ze zmianą rodzaju działalności podatnika.

Zobacz wskaźnik: Roczne stawki amortyzacyjne

REKLAMA

W Państwa sytuacji nie doszło do zmiany rodzaju działalności. Wątpliwości w tej sytuacji może budzić natomiast to, że niektóre organy podatkowe uznawały, iż tylko w przypadku dokonania fizycznej likwidacji nakładów stanowiących inwestycje w obcych środkach trwałych powstaje możliwość zaliczenia niezamortyzowanej wartości tych inwestycji do kosztów podatkowych (zob. przykładowo pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 lipca 2012 r., sygn. IPPB3/423-242/12-2/EŻ). Rzeczywiście, literalnie interpretując wskazane przepisy, można dojść do wniosku, że w Państwa sytuacji nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 updop.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardziej korzystne dla podatników stanowisko odnajdujemy jednak w orzecznictwie sądów administracyjnych. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 2225/11) uznano, że likwidację należy:

(...) rozpatrywać z punktu widzenia podatnika, który jej dokonuje, a więc jako definitywne wyzbycie się środka trwałego, w tym przypadku inwestycji w obcym środku trwałym (wykreślenie z ewidencji), np. w wyniku zniszczenia, ale także pozbycie się w następstwie pozostawienia poniesionych nakładów u wynajmującego – właściciela budynku (środka trwałego).

Zmiana stawek amortyzacyjnych środków trwałych

Wskutek jednolitego orzecznictwa sądów administracyjnych podejście zmieniło także Ministerstwo Finansów. Przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 marca 2014 r. (sygn. ILPB4/423-485/13-2/MC) czytamy, że:

(...) przeniesienie działalności do zakupionego bądź wynajętego większego lokalu z przyczyn uzasadnionych gospodarczo i ekonomicznie nie zostanie spowodowane utratą przydatności gospodarczej środka trwałego (tu: inwestycji w obcym środku trwałym) na skutek zmiany rodzaju działalności. Tym samym niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym stanowić będzie koszt podatkowy.

Reasumując, w sytuacji gdy dochodzi do zaprzestania korzystania z inwestycji w obcym środku trwałym wskutek zmiany siedziby firmy, niezamortyzowana wartość inwestycji stanowi dla Państwa koszt podatkowy. Nie ma przy tym znaczenia, że nie doszło w tym przypadku do fizycznej likwidacji dokonanej inwestycji.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 15 ust. 1 i 6, art. 16 ust. 1 pkt 6, art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 915


Grzegorz Gębka

prawnik, doradca podatkowy, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

REKLAMA

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

REKLAMA

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA