REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną wartość inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym może być kosztem / Fot. Fotolia
Kiedy niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym może być kosztem / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat wynajmujemy nieruchomości. Zostały one przez nas dostosowane do potrzeb prowadzonej działalności, w związku z czym dokonujemy odpisów amortyzacyjnych od inwestycji w obcych środkach trwałych. Obecnie zakupiliśmy własne budynki i rezygnujemy z wynajmowania dotychczasowych, co podyktowane jest w głównej mierze rachunkiem ekonomicznym. Czy do kosztów działalności możemy zaliczyć niezamortyzowaną do tej pory wartość inwestycji w obcym środku trwałym?

RADA

W przypadku zaprzestania wykorzystywania wynajmowanych nieruchomości, w których poczyniono nakłady stanowiące inwestycje w obcym środku trwałym, na cele działalności gospodarczej, niezamortyzowana wartość poniesionych wydatków stanowi koszty podatkowe. Nie ma przy tym znaczenia, że brak tu fizycznej likwidacji poczynionych dotychczas inwestycji, oraz to, że faktycznie dochodzi do planowanej (celowej) zmiany miejsca prowadzenia działalności. Szczegóły – w uzasadnieniu.

REKLAMA

UZASADNIENIE

REKLAMA

Z opisanego stanu wynika, że rozpoznawali Państwo w kosztach podatkowych – poprzez odpisy amortyzacyjne – wydatki ponoszone na dostosowanie wynajmowanych nieruchomości do prowadzonej działalności (art. 16a ust. 2 pkt 1 updop). Jednak przez wzgląd na niewystarczająco długi okres ich używania nie zostały one w pełni rozliczone. Obecnie mają Państwo zamiar zaprzestania wykorzystywania ich do działalności. Wynika to z konieczności zmiany lokalizacji firmy. W takim przypadku pozostaje pewna nierozliczona dotychczas w kosztach podatkowych (niezamortyzowana) wartość inwestycji w obcym środku trwałym.

Przepisy updop przewidują przypadki, w których dochodzi do likwidacji środka trwałego (także inwestycji w obcym środku trwałym). Z art. 16 ust. 1 pkt 6 updop wynika, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Odpowiednio zatem straty, które powstały w wyniku likwidacji tych środków, można uznać za koszty podatkowe, jeśli nie było to związane ze zmianą rodzaju działalności podatnika.

Zobacz wskaźnik: Roczne stawki amortyzacyjne

W Państwa sytuacji nie doszło do zmiany rodzaju działalności. Wątpliwości w tej sytuacji może budzić natomiast to, że niektóre organy podatkowe uznawały, iż tylko w przypadku dokonania fizycznej likwidacji nakładów stanowiących inwestycje w obcych środkach trwałych powstaje możliwość zaliczenia niezamortyzowanej wartości tych inwestycji do kosztów podatkowych (zob. przykładowo pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 lipca 2012 r., sygn. IPPB3/423-242/12-2/EŻ). Rzeczywiście, literalnie interpretując wskazane przepisy, można dojść do wniosku, że w Państwa sytuacji nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 updop.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardziej korzystne dla podatników stanowisko odnajdujemy jednak w orzecznictwie sądów administracyjnych. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 2225/11) uznano, że likwidację należy:

(...) rozpatrywać z punktu widzenia podatnika, który jej dokonuje, a więc jako definitywne wyzbycie się środka trwałego, w tym przypadku inwestycji w obcym środku trwałym (wykreślenie z ewidencji), np. w wyniku zniszczenia, ale także pozbycie się w następstwie pozostawienia poniesionych nakładów u wynajmującego – właściciela budynku (środka trwałego).

Zmiana stawek amortyzacyjnych środków trwałych

Wskutek jednolitego orzecznictwa sądów administracyjnych podejście zmieniło także Ministerstwo Finansów. Przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 marca 2014 r. (sygn. ILPB4/423-485/13-2/MC) czytamy, że:

REKLAMA

(...) przeniesienie działalności do zakupionego bądź wynajętego większego lokalu z przyczyn uzasadnionych gospodarczo i ekonomicznie nie zostanie spowodowane utratą przydatności gospodarczej środka trwałego (tu: inwestycji w obcym środku trwałym) na skutek zmiany rodzaju działalności. Tym samym niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym stanowić będzie koszt podatkowy.

Reasumując, w sytuacji gdy dochodzi do zaprzestania korzystania z inwestycji w obcym środku trwałym wskutek zmiany siedziby firmy, niezamortyzowana wartość inwestycji stanowi dla Państwa koszt podatkowy. Nie ma przy tym znaczenia, że nie doszło w tym przypadku do fizycznej likwidacji dokonanej inwestycji.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 15 ust. 1 i 6, art. 16 ust. 1 pkt 6, art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 915


Grzegorz Gębka

prawnik, doradca podatkowy, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA