REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja różnych typów nieruchomości

PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Amortyzacja różnych typów nieruchomości / fot. Fotolia
Amortyzacja różnych typów nieruchomości / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Amortyzacja to celowe wyrażone wartościowo zużycie środków trwałych, a także wartości niematerialnych i prawnych. Środkami trwałymi są przede wszystkim nieruchomości: grunty, budynki i budowle, lokale stanowiące osobną nieruchomość oraz ich części lub udziały, spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i lokali użytkowych. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się drogą planowego rozłożenia wartości początkowych środków trwałych na ustalony okres amortyzacji.

Do kwalifikacji odrębnych odmian środków trwałych służy Klasyfikacja Środków Trwałych, natomiast podstawę do naliczania odpisów amortyzacyjnych stanowi wspomniana powyżej wartość początkowa środka trwałego. Za takową uważa się cenę nabycia (w przypadku zyskania ich w drodze kupna), koszt wytworzenia (w razie wykonania ich własnym sumptem), wartość rynkową z dnia nabycia podczas uzyskania ich w nieodpłatny sposób (darowizna, spadek lub inny), aport (wkład niepieniężny) wniesiony do spółki nie będącej osobą prawną, ustaloną przez podatnika wartość środków trwałych otrzymanych w związku z likwidacją osoby prawnej. Niezależnie od źródła pochodzenia, muszą być one kompletne, zdatne do użytku, być własnością lub współwłasnością podatnika, okres ich użytkowania musi wynosić więcej niż rok oraz muszą być wykorzystywane przez podatnika zgodnie z prowadzoną działalnością gospodarczą, ewentualnie oddane do używania (na podstawie umowy).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozróżniamy następujące rodzaje nieruchomości, które podlegają amortyzacji:

1. Budynek - obiekt budowlany związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni przy pomocy przegród budowlanych, posiada fundamenty i dach.

2. Budowla - obiekt budowlany, który nie spełnia definicji budynku czy też obiektu małej architektury: lotnisko, droga,  most, linia kolejowa, wiadukt, tunel, przepust techniczny, części budowlane urządzeń technicznych, fundamenty pod maszyny i urządzenia oraz maszt antenowy, trwale związane z gruntem urządzenie reklamowe, instalacja przemysłowa ( te trzy ostatnie w rozumieniu obiektów wolnostojących).

REKLAMA

3. Lokal – izba wydzielona ścianami w obrębie budynku lub zespół izb wraz z pomieszczeniami pomocniczymi, które są przeznaczone na stały pobyt ludzi i bezpośrednio służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Opis dotyczy zarówno lokali mieszkalnych, jak i innych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana stawek amortyzacyjnych środków trwałych

Amortyzowaniu podlegają także budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie.  Amortyzacji nie podlegają natomiast grunty (także prawa wieczystego użytkowania gruntów) oraz budynki mieszkalne, w których znajdują się dźwigi i lokale mieszkalne, wykorzystywane do działalności gospodarczej lub też dzierżawione i wynajmowane na podstawie umowy, jeżeli podatnik nie zdecyduje o ich amortyzowaniu.

Dostępne metody amortyzacji nieruchomości to:

1. Liniowa – najprostsza z metod, która polega na systematycznych odpisach amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych. Stawki amortyzacji są ustalane w oparciu o Klasyfikację Środków Trwałych.

2. Progresywna - metoda rosnących odpisów amortyzacyjnych. Rzadko stosowana, polega na wzroście sumy owych odpisów wraz z upływem okresu eksploatacji (z wiekiem obiektów zwiększają się nakłady na remonty i naprawy, w efekcie czego rosną koszty).

Kiedy można amortyzować budynek postawiony na cudzym gruncie

Liniowa amortyzacja umożliwia stabilne rozłożenie ciężaru zakupu środków trwałych w kosztach firmy. Proponuje się ją przedsiębiorcom planującym kredyt bankowy, przy czym jej wadą jest fakt, że zwiększa podatek do zapłaty w danym roku w przypadku uzyskiwania zwiększonych dochodów. Przy zastosowaniu metody linowej podatnik może podwyższyć stawki procentowe amortyzacji (o odpowiedni współczynnik) dla budynków i budowli używanych w warunkach:

1. pogorszonych  (tam, gdzie budynki i budowle znajdują pod ciągłym działaniem wody, par wodnych, drgań, zmian temperatury oraz innych czynników, które przyspieszają zużycie obiektów)

2. złych (tam, gdzie budynki i budowle są pod wpływem środków chemicznych oraz są używane do produkcji lub przechowywania środków chemicznych)

W przypadku lokali do odpisów amortyzacyjnych (od własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego i prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej) stosuje się roczną stawkę 2,5%, a dla budynków i lokali mieszkalnych stanowiących odrębny przedmiot własności owa stawka ustalona jest w wysokości 1,5%.

Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji środków trwałych, w przypadku jej braku dokonywane odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Istnieją na rynku rozwiązania informatyczne, które umożliwiają szybkie i bezbłędne naliczanie amortyzacji. Jednym z nich jest program oprogramowanie STOCK. Funkcjonowanie tego programu wpływa na oszczędność czasu poświęconego na naliczanie i księgowanie amortyzacji, a także innych operacji na majątku.  System informatyczny pozwala również na prowadzenie amortyzacji nieskończoną ilością metod, dostosowanych do indywidualnych potrzeb organizacji.

Zapraszamy do dyskusji na forum


Źródło: SmartMedia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

REKLAMA

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA