REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak analizować amortyzację?

Controlling i Zarządzanie
Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.
Czy warto analizować amortyzację?
Czy warto analizować amortyzację?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, że o amortyzacji napisano już wszystko, bo przecież pojęcie amortyzacji znamy „od zawsze”. Nic bardziej mylnego. Prawda jest bowiem taka, że analizujący amortyzację często nie wiedzą, jak ona powstaje, a liczący amortyzację często nie rozumieją fascynacji nią analityków. Jeśli dodamy do tego, że obecnie amortyzacja jeszcze bardziej jest narażona na działanie tzw. rachunkowości kreatywnej – jej obraz i analizy nie są tak jednoznaczne. Dlaczego tak się dzieje?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby w sprawozdaniu finansowym pojawiła się amortyzacja, wcześniej, tj. w poprzednich latach, musiały zostać poniesione wydatki na inwestycje. Dlatego częsty zachwyt nad amortyzacją jako „dobrym kosztem” jest całkowicie niezasadny, a wręcz kuriozalny. Bo jak się cieszyć z faktu, że zakupiony w 2015 r. samochód osobowy będzie można zaliczać w koszty przez… 5 najbliższych lat, a więc do 2020 r. Owszem, w latach 2016–2020 przepływy pieniężne „skorzystają” z faktu naliczania amortyzacji, ale w 2015 r., a więc w zasadzie w najważniejszym dla inwestycji roku, gotówka będzie na „wielkim minusie”. To też oznacza, że im więcej inwestycji – tym większa kwota amortyzacji w sprawozdaniu finansowym.

Stosowana jest podatkowa stawka amortyzacyjna, chyba że…

… „pasuje” zastosować inną. Rzeczywiście tak jest, że na wysokości amortyzacji wpływa nie tylko wielkość nakładów inwestycyjnych, ale również przyjęta polityka stosowanych stawek amortyzacyjnych. Większość firm (zapewne ok. 90%) stosuje rozwiązania przyjęte w przepisach podatkowych, głównie z powodu wygody, nie trzeba bowiem wtedy prowadzić dwóch ewidencji. Możliwe jest również inne rozwiązanie – z którego firmy korzystają coraz chętniej – zapisane w ustawie o rachunkowość, polegające na ustaleniu tzw. okresu ekonomicznej użyteczności środka trwałego i w takim okresie amortyzowaniu.

REKLAMA

Jak amortyzować znaki towarowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazany wcześniej samochód podlega amortyzacji podatkowej przez okres 5 lat (stawką roczną w wysokości 20%), podczas gdy jego (planowany) okres ekonomicznej użyteczności może wynosić 10 lat (10%). Które rozwiązanie zostanie wybrane – zależy od samej firmy.

W przypadku samochodu potencjalna różnica w kwocie amortyzacji nie będzie wysoka (przy wartości samochodu 40 000 zł będzie to 4000 zł rocznie), lecz sprawa będzie wyglądać inaczej, jeżeli kupiono maszynę, której wartość zakupu przekracza wszystkie dotychczasowe składniki majątku.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Jeżeli okres ekonomicznej użyteczności nie jest rzetelny, to…

… mamy do czynienia z klasyczną rachunkowością kreatywną. Nie czas i miejsce na przytaczanie definicji rachunkowości kreatywnej, mimo że potoczne i formalne jej rozumienie jest diametralnie różne. Niemniej niewątpliwie rachunkowością kreatywną jest przekroczenie owej cienkiej linii, która dzieli rzetelne podejście do prezentacji danych w sprawozdaniu finansowym od świadomego przesadnego „upiększenia” danych.

Czy amortyzacja jest narażona na stosowanie rachunkowości kreatywnej? Zdecydowanie tak… Im wyższa stawka amortyzacyjna – tym niższy wynik finansowy, lecz odwrotnie – im niższa stawka amortyzacyjna – tym lepszy wyniki finansowy i np. wyższa dywidenda!

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

EBITDA oddaje rzeczywistą zyskowność firm, chyba że…

…nie oddaje. EBITDA (ang. earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) – w polskich warunkach – to zysk/strata z działalności operacyjnej powiększony o amortyzację. Zatem co do zasady EBITDA będzie większa od EBIT (ang. earnings before deducting interest and taxes) – zysku/straty z działalności operacyjnej.

Czasami firmy świadomie eksponują właśnie EBITDA. Dzieje się tak, szczególnie gdy:

a) EBIT jest ujemny, a EBITDA jest dodatnia – co się wydaje całkowicie naturalne,

b) EBIT jest nieznacznie dodatni, EBITDA – dzięki wysokiej amortyzacji – wyraźnie na plus.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Nie dajmy się zatem zwieść EBITDA – jej wysokości wcale nie musi być pozytywnie odczytywana – szczególnie w przypadkach nietrafionych w przeszłości inwestycjach.

Amortyzacja w rachunku zysków i strat powinna wynosić…

…i odpowiedź na to pytanie wcale nie jest taka łatwa. W praktyce jednak trzeba spojrzeć na trzy obszary:

  1. Czy wielkość amortyzacji – w relacji do poprzednich lat – nie ulegała istotnemu zwiększeniu lub zmniejszeniu. Każde istotne odchylenie musi podlegać dodatkowej analizie – zmienność to to, co kochają analitycy.
  2. Czy roczna wielkość amortyzacji jest zbliżona do rocznych nakładów inwestycyjnych – czyli czy majątek jest odtwarzany, a jeżeli nie – jaki jest powód braku inwestycji.
  3. Na ile istotne w strukturze kosztów są koszty amortyzacji – im większy ich udział – tym więcej uwagi przywiązujemy do sposobów jej naliczania i obowiązujących w analizowanej firmie zasad amortyzacji.

Czy zatem warto analizować amortyzację? Zdecydowanie tak. Jednak niezbędne jest odpowiednie podejście do tej pozycji sprawozdania, w szczególności zrozumienie zasad funkcjonowania amortyzacji.

Autor: Piotr Rybicki, Prezes Zarządu NadzórKorporacyjny.pl Sp. z o.o

Źródło: Magazyn Controlling i Zarządzanie, Nr 4/2015, www.controlling-zarzadzanie.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA