REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak analizować amortyzację?

 Controlling i Zarządzanie
Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.
Czy warto analizować amortyzację?
Czy warto analizować amortyzację?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, że o amortyzacji napisano już wszystko, bo przecież pojęcie amortyzacji znamy „od zawsze”. Nic bardziej mylnego. Prawda jest bowiem taka, że analizujący amortyzację często nie wiedzą, jak ona powstaje, a liczący amortyzację często nie rozumieją fascynacji nią analityków. Jeśli dodamy do tego, że obecnie amortyzacja jeszcze bardziej jest narażona na działanie tzw. rachunkowości kreatywnej – jej obraz i analizy nie są tak jednoznaczne. Dlaczego tak się dzieje?

REKLAMA

Autopromocja

Aby w sprawozdaniu finansowym pojawiła się amortyzacja, wcześniej, tj. w poprzednich latach, musiały zostać poniesione wydatki na inwestycje. Dlatego częsty zachwyt nad amortyzacją jako „dobrym kosztem” jest całkowicie niezasadny, a wręcz kuriozalny. Bo jak się cieszyć z faktu, że zakupiony w 2015 r. samochód osobowy będzie można zaliczać w koszty przez… 5 najbliższych lat, a więc do 2020 r. Owszem, w latach 2016–2020 przepływy pieniężne „skorzystają” z faktu naliczania amortyzacji, ale w 2015 r., a więc w zasadzie w najważniejszym dla inwestycji roku, gotówka będzie na „wielkim minusie”. To też oznacza, że im więcej inwestycji – tym większa kwota amortyzacji w sprawozdaniu finansowym.

Stosowana jest podatkowa stawka amortyzacyjna, chyba że…

… „pasuje” zastosować inną. Rzeczywiście tak jest, że na wysokości amortyzacji wpływa nie tylko wielkość nakładów inwestycyjnych, ale również przyjęta polityka stosowanych stawek amortyzacyjnych. Większość firm (zapewne ok. 90%) stosuje rozwiązania przyjęte w przepisach podatkowych, głównie z powodu wygody, nie trzeba bowiem wtedy prowadzić dwóch ewidencji. Możliwe jest również inne rozwiązanie – z którego firmy korzystają coraz chętniej – zapisane w ustawie o rachunkowość, polegające na ustaleniu tzw. okresu ekonomicznej użyteczności środka trwałego i w takim okresie amortyzowaniu.

Jak amortyzować znaki towarowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazany wcześniej samochód podlega amortyzacji podatkowej przez okres 5 lat (stawką roczną w wysokości 20%), podczas gdy jego (planowany) okres ekonomicznej użyteczności może wynosić 10 lat (10%). Które rozwiązanie zostanie wybrane – zależy od samej firmy.

W przypadku samochodu potencjalna różnica w kwocie amortyzacji nie będzie wysoka (przy wartości samochodu 40 000 zł będzie to 4000 zł rocznie), lecz sprawa będzie wyglądać inaczej, jeżeli kupiono maszynę, której wartość zakupu przekracza wszystkie dotychczasowe składniki majątku.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Jeżeli okres ekonomicznej użyteczności nie jest rzetelny, to…

… mamy do czynienia z klasyczną rachunkowością kreatywną. Nie czas i miejsce na przytaczanie definicji rachunkowości kreatywnej, mimo że potoczne i formalne jej rozumienie jest diametralnie różne. Niemniej niewątpliwie rachunkowością kreatywną jest przekroczenie owej cienkiej linii, która dzieli rzetelne podejście do prezentacji danych w sprawozdaniu finansowym od świadomego przesadnego „upiększenia” danych.

Czy amortyzacja jest narażona na stosowanie rachunkowości kreatywnej? Zdecydowanie tak… Im wyższa stawka amortyzacyjna – tym niższy wynik finansowy, lecz odwrotnie – im niższa stawka amortyzacyjna – tym lepszy wyniki finansowy i np. wyższa dywidenda!

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

EBITDA oddaje rzeczywistą zyskowność firm, chyba że…

…nie oddaje. EBITDA (ang. earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) – w polskich warunkach – to zysk/strata z działalności operacyjnej powiększony o amortyzację. Zatem co do zasady EBITDA będzie większa od EBIT (ang. earnings before deducting interest and taxes) – zysku/straty z działalności operacyjnej.

Czasami firmy świadomie eksponują właśnie EBITDA. Dzieje się tak, szczególnie gdy:

a) EBIT jest ujemny, a EBITDA jest dodatnia – co się wydaje całkowicie naturalne,

b) EBIT jest nieznacznie dodatni, EBITDA – dzięki wysokiej amortyzacji – wyraźnie na plus.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Nie dajmy się zatem zwieść EBITDA – jej wysokości wcale nie musi być pozytywnie odczytywana – szczególnie w przypadkach nietrafionych w przeszłości inwestycjach.

Amortyzacja w rachunku zysków i strat powinna wynosić…

…i odpowiedź na to pytanie wcale nie jest taka łatwa. W praktyce jednak trzeba spojrzeć na trzy obszary:

  1. Czy wielkość amortyzacji – w relacji do poprzednich lat – nie ulegała istotnemu zwiększeniu lub zmniejszeniu. Każde istotne odchylenie musi podlegać dodatkowej analizie – zmienność to to, co kochają analitycy.
  2. Czy roczna wielkość amortyzacji jest zbliżona do rocznych nakładów inwestycyjnych – czyli czy majątek jest odtwarzany, a jeżeli nie – jaki jest powód braku inwestycji.
  3. Na ile istotne w strukturze kosztów są koszty amortyzacji – im większy ich udział – tym więcej uwagi przywiązujemy do sposobów jej naliczania i obowiązujących w analizowanej firmie zasad amortyzacji.

Czy zatem warto analizować amortyzację? Zdecydowanie tak. Jednak niezbędne jest odpowiednie podejście do tej pozycji sprawozdania, w szczególności zrozumienie zasad funkcjonowania amortyzacji.

Autor: Piotr Rybicki, Prezes Zarządu NadzórKorporacyjny.pl Sp. z o.o

Źródło: Magazyn Controlling i Zarządzanie, Nr 4/2015, www.controlling-zarzadzanie.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA