REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpisy amortyzacyjne przy darowiźnie majątku dla przedsiębiorcy

Odpisy amortyzacyjne przy darowiźnie majątku dla przedsiębiorcy / Fot. Fotolia
Odpisy amortyzacyjne przy darowiźnie majątku dla przedsiębiorcy / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku przekazania majątku w drodze darowizny wartość początkowa majątku otrzymanego przez przedsiębiorcę powinna być równa wartości rynkowej tego majątku. Następnie od niej właśnie ustala się wysokość odpisów amortyzacyjnych bez względu na to, jakie odpisy amortyzacyjne poczynił wcześniej darczyńca.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy bardzo często zachęcają swoje dzieci do uruchomienia działalności gospodarczej. Robią tak m.in. po to, aby mieć komu przekazać własną firmę, kiedy na jej prowadzenie nie pozwoli już zdrowie. Często także przedsiębiorcy przekazują dzieciom składniki majątku, aby nie musiały one „zaczynać od zera”. Oczywiście, taka darowizna pomiędzy najbliższymi członkami rodziny jest zwolniona z podatku od spadków i darowizn, ale wejście w posiadanie takiego majątku może rodzić inne skutki podatkowe.

Część firmy w prezencie

O takie skutki podatkowe właśnie zapytała kobieta, która od ojca ma otrzymać w darowiźnie część jego firmy. Ta część, zgodnie z planem, miała zostać wydzielona wskutek restrukturyzacji przedsiębiorstwa należącego do ojca wnioskującej. Wśród składników majątku, który ma otrzymać wnioskująca, ma znaleźć się budynek wynajmowany innym przedsiębiorcom na działalność gospodarczą. W chwili otrzymania darowizny wnioskująca będzie prowadzić działalność gospodarczą.

REKLAMA

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioskująca zaznaczyła, że środki trwałe oraz wartości niematerialne, które mają stać się przedmiotem darowizny, podlegała amortyzacji w firmie ojca.

I właśnie ta kwestia była powodem, dla którego wnioskująca zwróciła się do izby skarbowej o interpretację podatkową. Chciała bowiem wiedzieć, jak należy ustalić wartość początkową, konieczną do wyliczania wysokości odpisów amortyzacyjnych w przyszłości. Jej zdaniem, wartość początkowa powinna być równa wartości rynkowej, zaś wysokość odpisów dokonana przez poprzedniego posiadacza – czyli ojca wnioskującej – nie ma znaczenia.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

O poprzednich odpisach prawo nie wspomina

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 11 sierpnia 2015 r (sygnatura IBPB-1-1/4511-212/15/ZK) przyznała rację podatniczce. Urzędnicy przyznali, że zgodnie z przepisami można dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątkowych nabytych w drodze spadku czy darowizny, o ile spełniają one warunki konieczne, aby móc je uznać za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne.

Podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych stanowi wartość początkowa składnika majątku. Jeśli został on nabyty w drodze spadku czy darowizny, wówczas za wartość początkową – zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - uznaje się jego wartość rynkową z dnia nabycia darowizny, chyba że umowa darowizny określa tę wartość w niższej wysokości.

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Przepisy, jak widać, nie wspominają nic o odpisach, dokonywanych przez poprzedniego właściciela, a więc nie mogą one być brane pod uwagę przy ustalaniu wysokości początkowej oraz kwoty odpisów po przekazaniu majątku w drodze darowizny nowemu właścicielowi. Czyli – jak wynika z interpretacji – stanowisko podatniczki jest właściwe.

Więcej niż odpisałby darczyńca

Takie stanowisko organów skarbowych oznacza, że w niektórych przypadkach obdarowany może dokonywać wyższych odpisów amortyzacyjnych niż obdarowujący. Tak jest np. w przypadku budynków. Zgodnie z prawem, budynki użytkowe amortyzuje się w większości przypadków przez 40 lat, ale istnieje możliwość – w określonej sytuacji – skrócenia tego okresu do lat 10. Jeśli jednak po takim okresie budynek np. zostanie przekazany dziecku przedsiębiorcy, to może ono dokonywać odpisów na nowo, oczywiście z uwzględnieniem zmian w wartości budynku, wynikających np. z jego długotrwałego użytkowania.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA