REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpisy amortyzacyjne przy darowiźnie majątku dla przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odpisy amortyzacyjne przy darowiźnie majątku dla przedsiębiorcy / Fot. Fotolia
Odpisy amortyzacyjne przy darowiźnie majątku dla przedsiębiorcy / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku przekazania majątku w drodze darowizny wartość początkowa majątku otrzymanego przez przedsiębiorcę powinna być równa wartości rynkowej tego majątku. Następnie od niej właśnie ustala się wysokość odpisów amortyzacyjnych bez względu na to, jakie odpisy amortyzacyjne poczynił wcześniej darczyńca.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy bardzo często zachęcają swoje dzieci do uruchomienia działalności gospodarczej. Robią tak m.in. po to, aby mieć komu przekazać własną firmę, kiedy na jej prowadzenie nie pozwoli już zdrowie. Często także przedsiębiorcy przekazują dzieciom składniki majątku, aby nie musiały one „zaczynać od zera”. Oczywiście, taka darowizna pomiędzy najbliższymi członkami rodziny jest zwolniona z podatku od spadków i darowizn, ale wejście w posiadanie takiego majątku może rodzić inne skutki podatkowe.

Część firmy w prezencie

O takie skutki podatkowe właśnie zapytała kobieta, która od ojca ma otrzymać w darowiźnie część jego firmy. Ta część, zgodnie z planem, miała zostać wydzielona wskutek restrukturyzacji przedsiębiorstwa należącego do ojca wnioskującej. Wśród składników majątku, który ma otrzymać wnioskująca, ma znaleźć się budynek wynajmowany innym przedsiębiorcom na działalność gospodarczą. W chwili otrzymania darowizny wnioskująca będzie prowadzić działalność gospodarczą.

REKLAMA

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioskująca zaznaczyła, że środki trwałe oraz wartości niematerialne, które mają stać się przedmiotem darowizny, podlegała amortyzacji w firmie ojca.

I właśnie ta kwestia była powodem, dla którego wnioskująca zwróciła się do izby skarbowej o interpretację podatkową. Chciała bowiem wiedzieć, jak należy ustalić wartość początkową, konieczną do wyliczania wysokości odpisów amortyzacyjnych w przyszłości. Jej zdaniem, wartość początkowa powinna być równa wartości rynkowej, zaś wysokość odpisów dokonana przez poprzedniego posiadacza – czyli ojca wnioskującej – nie ma znaczenia.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

O poprzednich odpisach prawo nie wspomina

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 11 sierpnia 2015 r (sygnatura IBPB-1-1/4511-212/15/ZK) przyznała rację podatniczce. Urzędnicy przyznali, że zgodnie z przepisami można dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątkowych nabytych w drodze spadku czy darowizny, o ile spełniają one warunki konieczne, aby móc je uznać za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne.

Podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych stanowi wartość początkowa składnika majątku. Jeśli został on nabyty w drodze spadku czy darowizny, wówczas za wartość początkową – zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - uznaje się jego wartość rynkową z dnia nabycia darowizny, chyba że umowa darowizny określa tę wartość w niższej wysokości.

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Przepisy, jak widać, nie wspominają nic o odpisach, dokonywanych przez poprzedniego właściciela, a więc nie mogą one być brane pod uwagę przy ustalaniu wysokości początkowej oraz kwoty odpisów po przekazaniu majątku w drodze darowizny nowemu właścicielowi. Czyli – jak wynika z interpretacji – stanowisko podatniczki jest właściwe.

Więcej niż odpisałby darczyńca

Takie stanowisko organów skarbowych oznacza, że w niektórych przypadkach obdarowany może dokonywać wyższych odpisów amortyzacyjnych niż obdarowujący. Tak jest np. w przypadku budynków. Zgodnie z prawem, budynki użytkowe amortyzuje się w większości przypadków przez 40 lat, ale istnieje możliwość – w określonej sytuacji – skrócenia tego okresu do lat 10. Jeśli jednak po takim okresie budynek np. zostanie przekazany dziecku przedsiębiorcy, to może ono dokonywać odpisów na nowo, oczywiście z uwzględnieniem zmian w wartości budynku, wynikających np. z jego długotrwałego użytkowania.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA