REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpisy amortyzacyjne przy darowiźnie majątku dla przedsiębiorcy

Odpisy amortyzacyjne przy darowiźnie majątku dla przedsiębiorcy / Fot. Fotolia
Odpisy amortyzacyjne przy darowiźnie majątku dla przedsiębiorcy / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku przekazania majątku w drodze darowizny wartość początkowa majątku otrzymanego przez przedsiębiorcę powinna być równa wartości rynkowej tego majątku. Następnie od niej właśnie ustala się wysokość odpisów amortyzacyjnych bez względu na to, jakie odpisy amortyzacyjne poczynił wcześniej darczyńca.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy bardzo często zachęcają swoje dzieci do uruchomienia działalności gospodarczej. Robią tak m.in. po to, aby mieć komu przekazać własną firmę, kiedy na jej prowadzenie nie pozwoli już zdrowie. Często także przedsiębiorcy przekazują dzieciom składniki majątku, aby nie musiały one „zaczynać od zera”. Oczywiście, taka darowizna pomiędzy najbliższymi członkami rodziny jest zwolniona z podatku od spadków i darowizn, ale wejście w posiadanie takiego majątku może rodzić inne skutki podatkowe.

Część firmy w prezencie

O takie skutki podatkowe właśnie zapytała kobieta, która od ojca ma otrzymać w darowiźnie część jego firmy. Ta część, zgodnie z planem, miała zostać wydzielona wskutek restrukturyzacji przedsiębiorstwa należącego do ojca wnioskującej. Wśród składników majątku, który ma otrzymać wnioskująca, ma znaleźć się budynek wynajmowany innym przedsiębiorcom na działalność gospodarczą. W chwili otrzymania darowizny wnioskująca będzie prowadzić działalność gospodarczą.

REKLAMA

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioskująca zaznaczyła, że środki trwałe oraz wartości niematerialne, które mają stać się przedmiotem darowizny, podlegała amortyzacji w firmie ojca.

I właśnie ta kwestia była powodem, dla którego wnioskująca zwróciła się do izby skarbowej o interpretację podatkową. Chciała bowiem wiedzieć, jak należy ustalić wartość początkową, konieczną do wyliczania wysokości odpisów amortyzacyjnych w przyszłości. Jej zdaniem, wartość początkowa powinna być równa wartości rynkowej, zaś wysokość odpisów dokonana przez poprzedniego posiadacza – czyli ojca wnioskującej – nie ma znaczenia.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

O poprzednich odpisach prawo nie wspomina

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 11 sierpnia 2015 r (sygnatura IBPB-1-1/4511-212/15/ZK) przyznała rację podatniczce. Urzędnicy przyznali, że zgodnie z przepisami można dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątkowych nabytych w drodze spadku czy darowizny, o ile spełniają one warunki konieczne, aby móc je uznać za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne.

Podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych stanowi wartość początkowa składnika majątku. Jeśli został on nabyty w drodze spadku czy darowizny, wówczas za wartość początkową – zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - uznaje się jego wartość rynkową z dnia nabycia darowizny, chyba że umowa darowizny określa tę wartość w niższej wysokości.

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Przepisy, jak widać, nie wspominają nic o odpisach, dokonywanych przez poprzedniego właściciela, a więc nie mogą one być brane pod uwagę przy ustalaniu wysokości początkowej oraz kwoty odpisów po przekazaniu majątku w drodze darowizny nowemu właścicielowi. Czyli – jak wynika z interpretacji – stanowisko podatniczki jest właściwe.

Więcej niż odpisałby darczyńca

Takie stanowisko organów skarbowych oznacza, że w niektórych przypadkach obdarowany może dokonywać wyższych odpisów amortyzacyjnych niż obdarowujący. Tak jest np. w przypadku budynków. Zgodnie z prawem, budynki użytkowe amortyzuje się w większości przypadków przez 40 lat, ale istnieje możliwość – w określonej sytuacji – skrócenia tego okresu do lat 10. Jeśli jednak po takim okresie budynek np. zostanie przekazany dziecku przedsiębiorcy, to może ono dokonywać odpisów na nowo, oczywiście z uwzględnieniem zmian w wartości budynku, wynikających np. z jego długotrwałego użytkowania.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA