REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpisy amortyzacyjne przy darowiźnie majątku dla przedsiębiorcy

Odpisy amortyzacyjne przy darowiźnie majątku dla przedsiębiorcy / Fot. Fotolia
Odpisy amortyzacyjne przy darowiźnie majątku dla przedsiębiorcy / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku przekazania majątku w drodze darowizny wartość początkowa majątku otrzymanego przez przedsiębiorcę powinna być równa wartości rynkowej tego majątku. Następnie od niej właśnie ustala się wysokość odpisów amortyzacyjnych bez względu na to, jakie odpisy amortyzacyjne poczynił wcześniej darczyńca.

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy bardzo często zachęcają swoje dzieci do uruchomienia działalności gospodarczej. Robią tak m.in. po to, aby mieć komu przekazać własną firmę, kiedy na jej prowadzenie nie pozwoli już zdrowie. Często także przedsiębiorcy przekazują dzieciom składniki majątku, aby nie musiały one „zaczynać od zera”. Oczywiście, taka darowizna pomiędzy najbliższymi członkami rodziny jest zwolniona z podatku od spadków i darowizn, ale wejście w posiadanie takiego majątku może rodzić inne skutki podatkowe.

Część firmy w prezencie

O takie skutki podatkowe właśnie zapytała kobieta, która od ojca ma otrzymać w darowiźnie część jego firmy. Ta część, zgodnie z planem, miała zostać wydzielona wskutek restrukturyzacji przedsiębiorstwa należącego do ojca wnioskującej. Wśród składników majątku, który ma otrzymać wnioskująca, ma znaleźć się budynek wynajmowany innym przedsiębiorcom na działalność gospodarczą. W chwili otrzymania darowizny wnioskująca będzie prowadzić działalność gospodarczą.

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioskująca zaznaczyła, że środki trwałe oraz wartości niematerialne, które mają stać się przedmiotem darowizny, podlegała amortyzacji w firmie ojca.

I właśnie ta kwestia była powodem, dla którego wnioskująca zwróciła się do izby skarbowej o interpretację podatkową. Chciała bowiem wiedzieć, jak należy ustalić wartość początkową, konieczną do wyliczania wysokości odpisów amortyzacyjnych w przyszłości. Jej zdaniem, wartość początkowa powinna być równa wartości rynkowej, zaś wysokość odpisów dokonana przez poprzedniego posiadacza – czyli ojca wnioskującej – nie ma znaczenia.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

O poprzednich odpisach prawo nie wspomina

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 11 sierpnia 2015 r (sygnatura IBPB-1-1/4511-212/15/ZK) przyznała rację podatniczce. Urzędnicy przyznali, że zgodnie z przepisami można dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątkowych nabytych w drodze spadku czy darowizny, o ile spełniają one warunki konieczne, aby móc je uznać za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne.

Podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych stanowi wartość początkowa składnika majątku. Jeśli został on nabyty w drodze spadku czy darowizny, wówczas za wartość początkową – zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - uznaje się jego wartość rynkową z dnia nabycia darowizny, chyba że umowa darowizny określa tę wartość w niższej wysokości.

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Przepisy, jak widać, nie wspominają nic o odpisach, dokonywanych przez poprzedniego właściciela, a więc nie mogą one być brane pod uwagę przy ustalaniu wysokości początkowej oraz kwoty odpisów po przekazaniu majątku w drodze darowizny nowemu właścicielowi. Czyli – jak wynika z interpretacji – stanowisko podatniczki jest właściwe.

Więcej niż odpisałby darczyńca

Takie stanowisko organów skarbowych oznacza, że w niektórych przypadkach obdarowany może dokonywać wyższych odpisów amortyzacyjnych niż obdarowujący. Tak jest np. w przypadku budynków. Zgodnie z prawem, budynki użytkowe amortyzuje się w większości przypadków przez 40 lat, ale istnieje możliwość – w określonej sytuacji – skrócenia tego okresu do lat 10. Jeśli jednak po takim okresie budynek np. zostanie przekazany dziecku przedsiębiorcy, to może ono dokonywać odpisów na nowo, oczywiście z uwzględnieniem zmian w wartości budynku, wynikających np. z jego długotrwałego użytkowania.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA