REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kiedy amortyzować znaki towarowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. „A” otrzyma wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa spółki „B”. W skład przedsiębiorstwa weszły prawa do znaków towarowych wytworzonych przez spółkę „B”. Czy i od kiedy spółka „A” może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od znaków towarowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka A ma obowiązek amortyzacji prawa do znaku towarowego o wartości przekraczającej 3500 zł od miesiąca następującego po miesiącu, w którym prawo to zostało wprowadzone do ewidencji jako wartość niematerialna i prawna. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Prawo do znaku towarowego stanowi wartość niematerialną i prawną. Podlega amortyzacji w przypadku wykorzystywania dłużej niż rok na potrzeby prowadzonej działalności. Amortyzacja nabytego znaku towarowego będzie obowiązkowa, gdy wartość początkowa tego znaku przekracza 3500 zł (art. 16b ust. 1 updop).

Znaki towarowe podlegające amortyzacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Amortyzacji podlegają jedynie nabyte wartości niematerialne i prawne. Tym samym wydatki poniesione na wytworzenie we własnym zakresie prawa do znaku towarowego podatnik może zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. W tym przypadku wydatków tych nie można powiązać z określonymi przychodami, można je więc uznać za koszt w dacie ich poniesienia.

WAŻNE!

Amortyzacji podlegają jedynie nabyte znaki towarowe.

W Państwa przypadku spółka z o.o. „A” nabywa własność znaków towarowych stanowiących część przedsiębiorstwa. Znaki te zostały wniesione do spółki „A” aportem. Wniesione jako wkład niepieniężny znaki towarowe stanowią wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji. Amortyzacji podlegają bowiem prawa określone w ustawie z 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej; dalej: PWP (art. 16b ust. 1 pkt 6 updop). Amortyzacji podlegają zatem wszystkie prawa do znaków towarowych regulowane tą ustawą. Ustawa ta reguluje znaki towarowe niezależnie od ich rejestracji w Urzędzie Patentowym. Tym samym niezarejestrowane w Urzędzie Patentowym znaki podlegają amortyzacji, jeżeli można je uznać za prawo majątkowe. Należy przy tym zaznaczyć, że stanowisko to może budzić kontrowersje. WSA w wyroku z 30 października 2007 r. (sygn. akt I SA/Bk 401/07) orzekł, że aby firma mogła amortyzować prawo do znaku towarowego, konieczne jest uzyskanie prawa ochronnego. Przyznaje je specjalną decyzją Urząd Patentowy.

Oczywiście nabyte znaki towarowe, by podlegać amortyzacji, muszą spełnić także dodatkowe warunki konieczne dla uznania praw do znaków towarowych za wartości niematerialne i prawne, tj.:

1) nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu ich przyjęcia do używania,

2) przewidywany okres ich używania wynosi więcej niż rok,

3) będą wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez spółkę działalnością (art. 16b ust. 1 pkt 6 updop).

 

Przeniesienie prawa do znaku towarowego

Dla skutecznego przeniesienia prawa ochronnego oraz prawa do zgłoszonego znaku towarowego w myśl PWP konieczna jest forma pisemna zastrzeżona pod rygorem nieważności (odpowiednio art. 162 PWP w związku z art. 67 PWP oraz art. 127 PWP). Dla skuteczności przejścia praw do znaków towarowych bez znaczenia jest kwestia ich rejestracji w Urzędzie Patentowym. W konsekwencji spółka nabędzie prawa do znaków towarowych z chwilą podpisania aktu notarialnego dokumentującego aport przedsiębiorstwa.

Stanowisko to potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 3 czerwca 2008 r. (nr IP-PB3-423-412/08-4/MS):

REKLAMA

Jeżeli w związku z wniesieniem do spółki przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzi również zarejestrowany znak towarowy, zachowana jest forma notarialna, mająca pierwszeństwo nad formą pisemną, to w takim przypadku dochodzi również do skutecznego przeniesienia na spółkę prawa do znaku towarowego. Wpis do rejestru patentowego stanowi jedynie przesłankę domniemania co do praw własności, nie decyduje jednak o prawie do korzystania.

Stanowisko to potwierdza także Ministerstwo Finansów - Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w piśmie zatytułowanym: „Skutki podatkowe otrzymania przez spółkę znaku towarowego wchodzącego w skład przedsiębiorstwa, wniesionego do niej tytułem wkładu niepieniężnego”, opublikowanym w Biuletynie Skarbowym nr 4/2007:

Na podstawie art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacji podlegają prawa określone w Prawie własności przemysłowej, nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia ich do używania. Z kolei z art. 67 ust. 3 Prawa własności przemysłowej wynika, iż przeniesienie tego prawa staje się skuteczne wobec osób trzecich z chwilą wpisu do rejestru patentowego. Zatem, jeżeli w związku z wniesieniem do spółki z o.o. przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzi również zarejestrowany znak towarowy, zachowana jest forma notarialna, (...) to w takim przypadku dochodzi także do skutecznego przeniesienia na spółkę prawa do tego znaku, czyli nabycia takiego prawa.

Moment rozpoczęcia amortyzacji

Spółka z o.o. nabędzie prawo do znaku towarowego z momentem wniesienia aportu, tj. z dniem wniesienia przedsiębiorstwa. Dzień ten jest zapewne określony w akcie notarialnym, na podstawie którego dokonywany jest aport. Jeżeli jednak w akcie notarialnym nie została wskazana data wydania spółce z o.o. przedsiębiorstwa wraz z prawem do znaku towarowego, to za najwcześniejszą datę przekazania do używania prawa do znaku towarowego należy uznać dzień podpisania aktu notarialnego. Amortyzację prawa do znaku towarowego należy rozpocząć od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do wydania przedsiębiorstwa spółce. Prawo do znaku towarowego podlega ujęciu w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych. Wpis powinien mieć miejsce najpóźniej w miesiącu przekazania prawa do używania. W praktyce będzie to data wydania przedsiębiorstwa spółce.

PRZYKŁAD

Wspólnicy spółki akcyjnej wnieśli jako wkład niepieniężny do spółki z o.o. zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci oddziału produkcyjnego spółki. W skład aktywów należących do wniesionej zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodziło również prawo do znaku towarowego. Akt notarialny, na podstawie którego wniesiono aportem przedsiębiorstwo, został podpisany 1 sierpnia 2008 r. Datę wydania zorganizowanej części przedsiębiorstwa z prawami do znaku towarowego spółce z o.o. określono na 30 września. Za datę przekazania do używania prawa do znaku towarowego spółka z o.o. może przyjąć najwcześniej 30 września. Tym samym amortyzację tego prawa spółka może rozpocząć dopiero od 1 października.

Stawka amortyzacji prawa do znaku towarowego

Okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od znaków towarowych jako wartości niematerialnych i prawnych nie może być krótszy niż 60 miesięcy (art. 16m ust. 1 pkt 4 updop). Tym samym roczna stawka amortyzacji prawa do znaku towarowego nie może przekroczyć 20%.

WAŻNE!

Roczna stawka amortyzacji prawa do znaku towarowego nie może przekroczyć 20%.

• art. 16m ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA