REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kiedy amortyzować znaki towarowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. „A” otrzyma wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa spółki „B”. W skład przedsiębiorstwa weszły prawa do znaków towarowych wytworzonych przez spółkę „B”. Czy i od kiedy spółka „A” może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od znaków towarowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Spółka A ma obowiązek amortyzacji prawa do znaku towarowego o wartości przekraczającej 3500 zł od miesiąca następującego po miesiącu, w którym prawo to zostało wprowadzone do ewidencji jako wartość niematerialna i prawna. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Prawo do znaku towarowego stanowi wartość niematerialną i prawną. Podlega amortyzacji w przypadku wykorzystywania dłużej niż rok na potrzeby prowadzonej działalności. Amortyzacja nabytego znaku towarowego będzie obowiązkowa, gdy wartość początkowa tego znaku przekracza 3500 zł (art. 16b ust. 1 updop).

REKLAMA

Znaki towarowe podlegające amortyzacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Amortyzacji podlegają jedynie nabyte wartości niematerialne i prawne. Tym samym wydatki poniesione na wytworzenie we własnym zakresie prawa do znaku towarowego podatnik może zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. W tym przypadku wydatków tych nie można powiązać z określonymi przychodami, można je więc uznać za koszt w dacie ich poniesienia.

WAŻNE!

Amortyzacji podlegają jedynie nabyte znaki towarowe.

W Państwa przypadku spółka z o.o. „A” nabywa własność znaków towarowych stanowiących część przedsiębiorstwa. Znaki te zostały wniesione do spółki „A” aportem. Wniesione jako wkład niepieniężny znaki towarowe stanowią wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji. Amortyzacji podlegają bowiem prawa określone w ustawie z 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej; dalej: PWP (art. 16b ust. 1 pkt 6 updop). Amortyzacji podlegają zatem wszystkie prawa do znaków towarowych regulowane tą ustawą. Ustawa ta reguluje znaki towarowe niezależnie od ich rejestracji w Urzędzie Patentowym. Tym samym niezarejestrowane w Urzędzie Patentowym znaki podlegają amortyzacji, jeżeli można je uznać za prawo majątkowe. Należy przy tym zaznaczyć, że stanowisko to może budzić kontrowersje. WSA w wyroku z 30 października 2007 r. (sygn. akt I SA/Bk 401/07) orzekł, że aby firma mogła amortyzować prawo do znaku towarowego, konieczne jest uzyskanie prawa ochronnego. Przyznaje je specjalną decyzją Urząd Patentowy.

Oczywiście nabyte znaki towarowe, by podlegać amortyzacji, muszą spełnić także dodatkowe warunki konieczne dla uznania praw do znaków towarowych za wartości niematerialne i prawne, tj.:

1) nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu ich przyjęcia do używania,

2) przewidywany okres ich używania wynosi więcej niż rok,

3) będą wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez spółkę działalnością (art. 16b ust. 1 pkt 6 updop).

 

Przeniesienie prawa do znaku towarowego

Dla skutecznego przeniesienia prawa ochronnego oraz prawa do zgłoszonego znaku towarowego w myśl PWP konieczna jest forma pisemna zastrzeżona pod rygorem nieważności (odpowiednio art. 162 PWP w związku z art. 67 PWP oraz art. 127 PWP). Dla skuteczności przejścia praw do znaków towarowych bez znaczenia jest kwestia ich rejestracji w Urzędzie Patentowym. W konsekwencji spółka nabędzie prawa do znaków towarowych z chwilą podpisania aktu notarialnego dokumentującego aport przedsiębiorstwa.

Stanowisko to potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 3 czerwca 2008 r. (nr IP-PB3-423-412/08-4/MS):

Jeżeli w związku z wniesieniem do spółki przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzi również zarejestrowany znak towarowy, zachowana jest forma notarialna, mająca pierwszeństwo nad formą pisemną, to w takim przypadku dochodzi również do skutecznego przeniesienia na spółkę prawa do znaku towarowego. Wpis do rejestru patentowego stanowi jedynie przesłankę domniemania co do praw własności, nie decyduje jednak o prawie do korzystania.

Stanowisko to potwierdza także Ministerstwo Finansów - Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w piśmie zatytułowanym: „Skutki podatkowe otrzymania przez spółkę znaku towarowego wchodzącego w skład przedsiębiorstwa, wniesionego do niej tytułem wkładu niepieniężnego”, opublikowanym w Biuletynie Skarbowym nr 4/2007:

Na podstawie art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacji podlegają prawa określone w Prawie własności przemysłowej, nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia ich do używania. Z kolei z art. 67 ust. 3 Prawa własności przemysłowej wynika, iż przeniesienie tego prawa staje się skuteczne wobec osób trzecich z chwilą wpisu do rejestru patentowego. Zatem, jeżeli w związku z wniesieniem do spółki z o.o. przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzi również zarejestrowany znak towarowy, zachowana jest forma notarialna, (...) to w takim przypadku dochodzi także do skutecznego przeniesienia na spółkę prawa do tego znaku, czyli nabycia takiego prawa.

Moment rozpoczęcia amortyzacji

Spółka z o.o. nabędzie prawo do znaku towarowego z momentem wniesienia aportu, tj. z dniem wniesienia przedsiębiorstwa. Dzień ten jest zapewne określony w akcie notarialnym, na podstawie którego dokonywany jest aport. Jeżeli jednak w akcie notarialnym nie została wskazana data wydania spółce z o.o. przedsiębiorstwa wraz z prawem do znaku towarowego, to za najwcześniejszą datę przekazania do używania prawa do znaku towarowego należy uznać dzień podpisania aktu notarialnego. Amortyzację prawa do znaku towarowego należy rozpocząć od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do wydania przedsiębiorstwa spółce. Prawo do znaku towarowego podlega ujęciu w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych. Wpis powinien mieć miejsce najpóźniej w miesiącu przekazania prawa do używania. W praktyce będzie to data wydania przedsiębiorstwa spółce.

PRZYKŁAD

Wspólnicy spółki akcyjnej wnieśli jako wkład niepieniężny do spółki z o.o. zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci oddziału produkcyjnego spółki. W skład aktywów należących do wniesionej zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodziło również prawo do znaku towarowego. Akt notarialny, na podstawie którego wniesiono aportem przedsiębiorstwo, został podpisany 1 sierpnia 2008 r. Datę wydania zorganizowanej części przedsiębiorstwa z prawami do znaku towarowego spółce z o.o. określono na 30 września. Za datę przekazania do używania prawa do znaku towarowego spółka z o.o. może przyjąć najwcześniej 30 września. Tym samym amortyzację tego prawa spółka może rozpocząć dopiero od 1 października.

Stawka amortyzacji prawa do znaku towarowego

Okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od znaków towarowych jako wartości niematerialnych i prawnych nie może być krótszy niż 60 miesięcy (art. 16m ust. 1 pkt 4 updop). Tym samym roczna stawka amortyzacji prawa do znaku towarowego nie może przekroczyć 20%.

WAŻNE!

Roczna stawka amortyzacji prawa do znaku towarowego nie może przekroczyć 20%.

• art. 16m ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA

KSeF zmieni wszystko. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

Podatek od darowizn: kiedy zapłacisz, a kiedy unikniesz fiskusa

Wiele osób jest przekonanych, że darowizny w rodzinie są zawsze wolne od podatku. To nieprawda. Zwolnienie istnieje, ale tylko pod warunkiem, że obdarowany zgłosi darowiznę w terminie i udokumentuje przekazanie pieniędzy.

KSeF 2.0: księgowi (biura rachunkowe) będą nakłaniani do wystawiania faktur? Uwaga na odpowiedzialność karno-skarbową

Wraz z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur wielu przedsiębiorców może próbować przerzucić na księgowych nie tylko nowe obowiązki, ale i odpowiedzialność. Eksperci ostrzegają: wystawienie faktury w imieniu klienta to nie tylko pomoc w formalnościach, lecz także osobiste ryzyko karno-skarbowe. Zanim biura rachunkowe zgodzą się na taką współpracę, powinny dokładnie rozważyć, gdzie kończy się ich rola, a zaczyna odpowiedzialność za cudzy biznes.

MCU rusza 1 listopada 2025 – jak uzyskać certyfikat KSeF?

1 listopada 2025 r. Ministerstwo Finansów uruchomi Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) – nową funkcjonalność, która umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom i wydawanie certyfikatów KSeF. Certyfikaty te staną się podstawowym narzędziem uwierzytelnienia w systemie KSeF 2.0.

REKLAMA

KSeF za 3 miesiące wejdzie w życie. Czego księgowi boją się najbardziej?

KSeF to wciąż głęboka niepewność. Za 3 miesiące wchodzi w życie. Czego księgowi boją się najbardziej? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24.

W KSeF 2.0 NIP jest kluczowy

Od 1 lutego 2026 r. każdy przedsiębiorca będzie odbierał e-faktury w KSeF. Tego samego dnia obowiązek wystawiania obejmie największe firmy, czyli te z obrotem powyżej 200 mln zł za 2024 r. Od 1 kwietnia 2026 r. dołączają pozostali, niezależnie od formy prawnej. Do końca 2026 r. działa okres przejściowy – można wystawiać poza KSeF, o ile w danym miesiącu łączna sprzedaż na takich fakturach nie przekroczy 10 tys. zł brutto. Po przekroczeniu limitu dokumenty wystawia się już w KSeF.

REKLAMA