REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kiedy amortyzować znaki towarowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. „A” otrzyma wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa spółki „B”. W skład przedsiębiorstwa weszły prawa do znaków towarowych wytworzonych przez spółkę „B”. Czy i od kiedy spółka „A” może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od znaków towarowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka A ma obowiązek amortyzacji prawa do znaku towarowego o wartości przekraczającej 3500 zł od miesiąca następującego po miesiącu, w którym prawo to zostało wprowadzone do ewidencji jako wartość niematerialna i prawna. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Prawo do znaku towarowego stanowi wartość niematerialną i prawną. Podlega amortyzacji w przypadku wykorzystywania dłużej niż rok na potrzeby prowadzonej działalności. Amortyzacja nabytego znaku towarowego będzie obowiązkowa, gdy wartość początkowa tego znaku przekracza 3500 zł (art. 16b ust. 1 updop).

Znaki towarowe podlegające amortyzacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Amortyzacji podlegają jedynie nabyte wartości niematerialne i prawne. Tym samym wydatki poniesione na wytworzenie we własnym zakresie prawa do znaku towarowego podatnik może zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. W tym przypadku wydatków tych nie można powiązać z określonymi przychodami, można je więc uznać za koszt w dacie ich poniesienia.

WAŻNE!

Amortyzacji podlegają jedynie nabyte znaki towarowe.

W Państwa przypadku spółka z o.o. „A” nabywa własność znaków towarowych stanowiących część przedsiębiorstwa. Znaki te zostały wniesione do spółki „A” aportem. Wniesione jako wkład niepieniężny znaki towarowe stanowią wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji. Amortyzacji podlegają bowiem prawa określone w ustawie z 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej; dalej: PWP (art. 16b ust. 1 pkt 6 updop). Amortyzacji podlegają zatem wszystkie prawa do znaków towarowych regulowane tą ustawą. Ustawa ta reguluje znaki towarowe niezależnie od ich rejestracji w Urzędzie Patentowym. Tym samym niezarejestrowane w Urzędzie Patentowym znaki podlegają amortyzacji, jeżeli można je uznać za prawo majątkowe. Należy przy tym zaznaczyć, że stanowisko to może budzić kontrowersje. WSA w wyroku z 30 października 2007 r. (sygn. akt I SA/Bk 401/07) orzekł, że aby firma mogła amortyzować prawo do znaku towarowego, konieczne jest uzyskanie prawa ochronnego. Przyznaje je specjalną decyzją Urząd Patentowy.

Oczywiście nabyte znaki towarowe, by podlegać amortyzacji, muszą spełnić także dodatkowe warunki konieczne dla uznania praw do znaków towarowych za wartości niematerialne i prawne, tj.:

1) nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu ich przyjęcia do używania,

2) przewidywany okres ich używania wynosi więcej niż rok,

3) będą wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez spółkę działalnością (art. 16b ust. 1 pkt 6 updop).

 

Przeniesienie prawa do znaku towarowego

Dla skutecznego przeniesienia prawa ochronnego oraz prawa do zgłoszonego znaku towarowego w myśl PWP konieczna jest forma pisemna zastrzeżona pod rygorem nieważności (odpowiednio art. 162 PWP w związku z art. 67 PWP oraz art. 127 PWP). Dla skuteczności przejścia praw do znaków towarowych bez znaczenia jest kwestia ich rejestracji w Urzędzie Patentowym. W konsekwencji spółka nabędzie prawa do znaków towarowych z chwilą podpisania aktu notarialnego dokumentującego aport przedsiębiorstwa.

Stanowisko to potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 3 czerwca 2008 r. (nr IP-PB3-423-412/08-4/MS):

Jeżeli w związku z wniesieniem do spółki przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzi również zarejestrowany znak towarowy, zachowana jest forma notarialna, mająca pierwszeństwo nad formą pisemną, to w takim przypadku dochodzi również do skutecznego przeniesienia na spółkę prawa do znaku towarowego. Wpis do rejestru patentowego stanowi jedynie przesłankę domniemania co do praw własności, nie decyduje jednak o prawie do korzystania.

Stanowisko to potwierdza także Ministerstwo Finansów - Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w piśmie zatytułowanym: „Skutki podatkowe otrzymania przez spółkę znaku towarowego wchodzącego w skład przedsiębiorstwa, wniesionego do niej tytułem wkładu niepieniężnego”, opublikowanym w Biuletynie Skarbowym nr 4/2007:

Na podstawie art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacji podlegają prawa określone w Prawie własności przemysłowej, nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia ich do używania. Z kolei z art. 67 ust. 3 Prawa własności przemysłowej wynika, iż przeniesienie tego prawa staje się skuteczne wobec osób trzecich z chwilą wpisu do rejestru patentowego. Zatem, jeżeli w związku z wniesieniem do spółki z o.o. przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzi również zarejestrowany znak towarowy, zachowana jest forma notarialna, (...) to w takim przypadku dochodzi także do skutecznego przeniesienia na spółkę prawa do tego znaku, czyli nabycia takiego prawa.

Moment rozpoczęcia amortyzacji

Spółka z o.o. nabędzie prawo do znaku towarowego z momentem wniesienia aportu, tj. z dniem wniesienia przedsiębiorstwa. Dzień ten jest zapewne określony w akcie notarialnym, na podstawie którego dokonywany jest aport. Jeżeli jednak w akcie notarialnym nie została wskazana data wydania spółce z o.o. przedsiębiorstwa wraz z prawem do znaku towarowego, to za najwcześniejszą datę przekazania do używania prawa do znaku towarowego należy uznać dzień podpisania aktu notarialnego. Amortyzację prawa do znaku towarowego należy rozpocząć od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do wydania przedsiębiorstwa spółce. Prawo do znaku towarowego podlega ujęciu w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych. Wpis powinien mieć miejsce najpóźniej w miesiącu przekazania prawa do używania. W praktyce będzie to data wydania przedsiębiorstwa spółce.

PRZYKŁAD

Wspólnicy spółki akcyjnej wnieśli jako wkład niepieniężny do spółki z o.o. zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci oddziału produkcyjnego spółki. W skład aktywów należących do wniesionej zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodziło również prawo do znaku towarowego. Akt notarialny, na podstawie którego wniesiono aportem przedsiębiorstwo, został podpisany 1 sierpnia 2008 r. Datę wydania zorganizowanej części przedsiębiorstwa z prawami do znaku towarowego spółce z o.o. określono na 30 września. Za datę przekazania do używania prawa do znaku towarowego spółka z o.o. może przyjąć najwcześniej 30 września. Tym samym amortyzację tego prawa spółka może rozpocząć dopiero od 1 października.

Stawka amortyzacji prawa do znaku towarowego

Okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od znaków towarowych jako wartości niematerialnych i prawnych nie może być krótszy niż 60 miesięcy (art. 16m ust. 1 pkt 4 updop). Tym samym roczna stawka amortyzacji prawa do znaku towarowego nie może przekroczyć 20%.

WAŻNE!

Roczna stawka amortyzacji prawa do znaku towarowego nie może przekroczyć 20%.

• art. 16m ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA