REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kiedy amortyzować znaki towarowe

Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. „A” otrzyma wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa spółki „B”. W skład przedsiębiorstwa weszły prawa do znaków towarowych wytworzonych przez spółkę „B”. Czy i od kiedy spółka „A” może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od znaków towarowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka A ma obowiązek amortyzacji prawa do znaku towarowego o wartości przekraczającej 3500 zł od miesiąca następującego po miesiącu, w którym prawo to zostało wprowadzone do ewidencji jako wartość niematerialna i prawna. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Prawo do znaku towarowego stanowi wartość niematerialną i prawną. Podlega amortyzacji w przypadku wykorzystywania dłużej niż rok na potrzeby prowadzonej działalności. Amortyzacja nabytego znaku towarowego będzie obowiązkowa, gdy wartość początkowa tego znaku przekracza 3500 zł (art. 16b ust. 1 updop).

REKLAMA

Znaki towarowe podlegające amortyzacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Amortyzacji podlegają jedynie nabyte wartości niematerialne i prawne. Tym samym wydatki poniesione na wytworzenie we własnym zakresie prawa do znaku towarowego podatnik może zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. W tym przypadku wydatków tych nie można powiązać z określonymi przychodami, można je więc uznać za koszt w dacie ich poniesienia.

WAŻNE!

Amortyzacji podlegają jedynie nabyte znaki towarowe.

W Państwa przypadku spółka z o.o. „A” nabywa własność znaków towarowych stanowiących część przedsiębiorstwa. Znaki te zostały wniesione do spółki „A” aportem. Wniesione jako wkład niepieniężny znaki towarowe stanowią wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji. Amortyzacji podlegają bowiem prawa określone w ustawie z 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej; dalej: PWP (art. 16b ust. 1 pkt 6 updop). Amortyzacji podlegają zatem wszystkie prawa do znaków towarowych regulowane tą ustawą. Ustawa ta reguluje znaki towarowe niezależnie od ich rejestracji w Urzędzie Patentowym. Tym samym niezarejestrowane w Urzędzie Patentowym znaki podlegają amortyzacji, jeżeli można je uznać za prawo majątkowe. Należy przy tym zaznaczyć, że stanowisko to może budzić kontrowersje. WSA w wyroku z 30 października 2007 r. (sygn. akt I SA/Bk 401/07) orzekł, że aby firma mogła amortyzować prawo do znaku towarowego, konieczne jest uzyskanie prawa ochronnego. Przyznaje je specjalną decyzją Urząd Patentowy.

Oczywiście nabyte znaki towarowe, by podlegać amortyzacji, muszą spełnić także dodatkowe warunki konieczne dla uznania praw do znaków towarowych za wartości niematerialne i prawne, tj.:

1) nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu ich przyjęcia do używania,

2) przewidywany okres ich używania wynosi więcej niż rok,

3) będą wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez spółkę działalnością (art. 16b ust. 1 pkt 6 updop).

 

Przeniesienie prawa do znaku towarowego

Dla skutecznego przeniesienia prawa ochronnego oraz prawa do zgłoszonego znaku towarowego w myśl PWP konieczna jest forma pisemna zastrzeżona pod rygorem nieważności (odpowiednio art. 162 PWP w związku z art. 67 PWP oraz art. 127 PWP). Dla skuteczności przejścia praw do znaków towarowych bez znaczenia jest kwestia ich rejestracji w Urzędzie Patentowym. W konsekwencji spółka nabędzie prawa do znaków towarowych z chwilą podpisania aktu notarialnego dokumentującego aport przedsiębiorstwa.

Stanowisko to potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 3 czerwca 2008 r. (nr IP-PB3-423-412/08-4/MS):

Jeżeli w związku z wniesieniem do spółki przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzi również zarejestrowany znak towarowy, zachowana jest forma notarialna, mająca pierwszeństwo nad formą pisemną, to w takim przypadku dochodzi również do skutecznego przeniesienia na spółkę prawa do znaku towarowego. Wpis do rejestru patentowego stanowi jedynie przesłankę domniemania co do praw własności, nie decyduje jednak o prawie do korzystania.

Stanowisko to potwierdza także Ministerstwo Finansów - Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w piśmie zatytułowanym: „Skutki podatkowe otrzymania przez spółkę znaku towarowego wchodzącego w skład przedsiębiorstwa, wniesionego do niej tytułem wkładu niepieniężnego”, opublikowanym w Biuletynie Skarbowym nr 4/2007:

Na podstawie art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacji podlegają prawa określone w Prawie własności przemysłowej, nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia ich do używania. Z kolei z art. 67 ust. 3 Prawa własności przemysłowej wynika, iż przeniesienie tego prawa staje się skuteczne wobec osób trzecich z chwilą wpisu do rejestru patentowego. Zatem, jeżeli w związku z wniesieniem do spółki z o.o. przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzi również zarejestrowany znak towarowy, zachowana jest forma notarialna, (...) to w takim przypadku dochodzi także do skutecznego przeniesienia na spółkę prawa do tego znaku, czyli nabycia takiego prawa.

Moment rozpoczęcia amortyzacji

Spółka z o.o. nabędzie prawo do znaku towarowego z momentem wniesienia aportu, tj. z dniem wniesienia przedsiębiorstwa. Dzień ten jest zapewne określony w akcie notarialnym, na podstawie którego dokonywany jest aport. Jeżeli jednak w akcie notarialnym nie została wskazana data wydania spółce z o.o. przedsiębiorstwa wraz z prawem do znaku towarowego, to za najwcześniejszą datę przekazania do używania prawa do znaku towarowego należy uznać dzień podpisania aktu notarialnego. Amortyzację prawa do znaku towarowego należy rozpocząć od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do wydania przedsiębiorstwa spółce. Prawo do znaku towarowego podlega ujęciu w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych. Wpis powinien mieć miejsce najpóźniej w miesiącu przekazania prawa do używania. W praktyce będzie to data wydania przedsiębiorstwa spółce.

PRZYKŁAD

Wspólnicy spółki akcyjnej wnieśli jako wkład niepieniężny do spółki z o.o. zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci oddziału produkcyjnego spółki. W skład aktywów należących do wniesionej zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodziło również prawo do znaku towarowego. Akt notarialny, na podstawie którego wniesiono aportem przedsiębiorstwo, został podpisany 1 sierpnia 2008 r. Datę wydania zorganizowanej części przedsiębiorstwa z prawami do znaku towarowego spółce z o.o. określono na 30 września. Za datę przekazania do używania prawa do znaku towarowego spółka z o.o. może przyjąć najwcześniej 30 września. Tym samym amortyzację tego prawa spółka może rozpocząć dopiero od 1 października.

Stawka amortyzacji prawa do znaku towarowego

Okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od znaków towarowych jako wartości niematerialnych i prawnych nie może być krótszy niż 60 miesięcy (art. 16m ust. 1 pkt 4 updop). Tym samym roczna stawka amortyzacji prawa do znaku towarowego nie może przekroczyć 20%.

WAŻNE!

Roczna stawka amortyzacji prawa do znaku towarowego nie może przekroczyć 20%.

• art. 16m ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA