REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta w związku z przekroczeniem rocznej podstawy wymiaru składek ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lidia Michalska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik naliczający wynagrodzenia popełnił błąd, sporządzając listę płac – nie uwzględnił przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Błąd został szybko wychwycony, jednak zapisy w księgach już wprowadzono w niewłaściwych wartościach. Jak zaewidencjonować w księgach korektę związaną z błędnie naliczoną listą płac? Kiedy wypłacone wyrównanie należy opodatkować?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Korektę zapisów księgowych można przeprowadzić na dwa sposoby: wystornować w całości wprowadzony wcześniej zapis i ująć w księgach wartości prawidłowe lub dokonać korekty poprzez wyksięgowanie różnicy. Należne wyrównanie trzeba opodatkować w miesiącu dokonania zwrotu. Jeśli spółka odprowadziła już do ZUS nienależne składki, to niezwłocznie musi skorygować raport RCA i deklarację DRA.

UZASADNIENIE

Roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy. W 2009 r. wynosi ona 95 790 zł.

Dodatek do wynagrodzenia w podstawie wymiaru składek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po przekroczeniu przez ubezpieczonego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek pracodawca (płatnik) jest zobowiązany do zaprzestania obliczania oraz potrącania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracownika. Efektem tego jest zwiększenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Jeśli spółka odprowadziła już do ZUS nienależne składki, to niezwłocznie musi skorygować raport RCA oraz deklarację DRA. Za datę stwierdzenia nienależnie opłaconych składek uważa się datę otrzymania przez ZUS imiennego raportu miesięcznego korygującego i deklaracji rozliczeniowej korygującej. Korekty deklaracji należy dokonać za miesiąc, w którym błędnie naliczono składki na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Czy przedsiębiorca na zasiłku opiekuńczym może zmniejszyć podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne

Nienależnie opłacone składki (nadpłata) mogą być rozliczone w następujący sposób:

• podlegać zaliczeniu na poczet zaległych wpłat,

• podlegać zaliczeniu na poczet bieżących wpłat,

• podlegać zaliczeniu na poczet przyszłych składek,

• podlegać zwrotowi.

Nienależnie pobrane składki należy bezzwłocznie zwrócić pracownikowi. Zwrot nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu przekroczenia rocznej podstawy ich wymiaru stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy w miesiącu, w którym ten zwrot zostanie dokonany. W miesiącu dokonania zwrotu należy więc nadpłatę składek na ubezpieczenia społeczne doliczyć pracownikowi do wynagrodzenia brutto i opodatkować.

UWAGA

Zwrotu nienależnie opłaconych składek nie można dochodzić, jeżeli od daty ich opłacenia upłynęło 10 lat.

Przykład

Spółka X zatrudnia pracownika - pana Jana Kowalskiego. Jego miesięczne wynagrodzenie wynosi 18 000 zł. Jest ono płatne do 28 dnia każdego miesiąca z dołu. W kwietniu Jan Kowalski otrzymał premię kwartalną w wysokości 26 000 zł. Na skutek pomyłki pracownika naliczającego płace panu Kowalskiemu zostały potrącone składki na ubezpieczenia społeczne mimo przekroczenia rocznej kwoty ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Pracownik zauważył błąd, więc przeprowadzono w księgach odpowiednie zapisy korygujące. W przykładzie przyjęto, że właściwa dla jednostki stopa procentowa składki wypadkowej wynosi 1,47%.

Tabela 1. Podsumowanie wynagrodzeń wypłaconych pracownikowi w okresie styczeń-kwiecień 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kwota, od której nie należało obliczać składki na ubezpieczenia społeczne, wynosiła: 98 000 zł - 95 790 zł = 2210 zł

Wariant I

Pracownik działu płac ponownie naliczył wynagrodzenie za kwiecień. Należne pracownikowi wyrównanie w wysokości 200,45 zł wypłacono z kasy spółki 30 kwietnia 2009 r. Korektę w księgach przeprowadzono poprzez wystornowanie błędnych zapisów i zaksięgowanie prawidłowych wartości. Spółka nie wpłaciła jeszcze do ZUS należnych składek oraz nie wysłała deklaracji rozliczeniowych.

Tabela 2. Prawidłowe naliczenie wynagrodzenia za kwiecień i wykazanie różnic

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa

1. Wynagrodzenie brutto - kwiecień 2009 r.:

Wn „Koszty wynagrodzeń” 44 000,00

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 44 000,00

2. Składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrytej przez pracownika - kwiecień 2009 r.:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 6 032,40

Ma „Rozrachunki z ZUS 6 032,40

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne”

3. Składki na ubezpieczenie zdrowotne - kwiecień 2009 r.:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 3 417,08

Ma „Rozrachunki z ZUS” 3 417,08

- w analityce „Składki na ubezpieczenia zdrowotne”

4. Zaliczka na podatek dochodowy - kwiecień 2009 r.:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 3 825,00

Ma „Rozrachunki z US” 3 825,00

5. Składki na ubezpieczenie w części pokrytej przez pracodawcę - kwiecień 2009 r.:

a) społeczne

Wn „Koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń” 6 921,20

Ma „Rozrachunki z ZUS” 6 921,20

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne”

b) Fundusz Pracy i FGŚP - kwiecień 2009 r.

Wn „Koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń” 1 122,00

Ma „Rozrachunki z ZUS” 1 122,00

- w analityce „Składki na Fundusz Pracy i FGŚP”

6. Wypłata wynagrodzenia - 28 kwietnia 2009 r.:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 30 725,52

Ma „Rachunek bankowy” 30 725,52

7. Księgowania korygujące zapisy związane z listą płac za kwiecień 2009 r.:

a) składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrytej przez pracownika

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” -6 032,40

Ma „Rozrachunki z ZUS” -6 032,40

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne”

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 5 783,55

Ma „Rozrachunki z ZUS” 5 783,55

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne”

b) składki na ubezpieczenie zdrowotne

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” -3 417,08

Ma „Rozrachunki z ZUS” -3 417,08

- w analityce „Składki na ubezpieczenia zdrowotne”

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 3 439,48

Ma „Rozrachunki z ZUS” 3 439,48

- w analityce „Składki na ubezpieczenia zdrowotne”

c) zaliczka na podatek dochodowy

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” -3 825,00

Ma „Rozrachunki z US” -3 825,00

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 3 851,00

Ma „Rozrachunki z US” 3 851,00

d) składki na ubezpieczenie w części pokrytej przez pracodawcę

Wn „Koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń” -6 921,20

Ma „Rozrachunki z ZUS” -6 921,20

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne”

Wn „Koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń” 6 606,05

Ma „Rozrachunki z ZUS” 6 606,05

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne”

 

8. Wypłata z kasy należnego pracownikowi wyrównania:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 200,45

Ma „Kasa” 200,45

Tabela 3. Lista płac za maj 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 9. Wynagrodzenie brutto - maj 2009 r.:

Wn „Koszty wynagrodzeń” 18 000,00

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 18 000,00

10. Składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrytej przez pracownika:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 441,00

Ma „Rozrachunki z ZUS” 441,00

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne”

11. Składki na ubezpieczenie zdrowotne:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 1 580,31

Ma „Rozrachunki z ZUS” 1 580,31

- w analityce „Składki na ubezpieczenia zdrowotne”

12. Zaliczka na podatek dochodowy:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 4 176,00

Ma „Rozrachunki z US” 4 176,00

13. Składki na ubezpieczenie w części pokrytej przez pracodawcę - maj 2009 r.:

a) społeczne

Wn „Koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń” 264,60

Ma „Rozrachunki z ZUS” 264,60

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne”

b) Fundusz Pracy i FGŚP - maj 2009 r.

Wn „Koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń” 459,00

Ma „Rozrachunki z ZUS” 459,00

- w analityce „Składki na Fundusz Pracy i FGŚP”

14. Wypłata wynagrodzenia za maj:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 11 802,69

Ma „Rachunek bankowy” 11 802,69

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant II

Należne pracownikowi wyrównanie za kwiecień wypłacono wraz z wynagrodzeniem za maj. Spółka uregulowała zobowiązanie do ZUS w zawyżonej wartości. W związku z tym wystąpiono z prośbą o zaliczenie nadpłat na poczet przyszłych zobowiązań spółki. Korektę w księgach przeprowadzono poprzez wyksięgowanie różnicy.

Tabela 4. Zestawienie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne za kwiecień 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela 5. Lista płac za maj 2009 r. uwzględniająca zwrot pracownikowi niesłusznie potrąconej kwoty

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa listy płac za kwiecień przebiega jak w pkt 1-5 w wariancie I.

1. Korekta składek ZUS za kwiecień 2009 r. - w części finansowanej przez pracownika:

Wn „Rozrachunki z ZUS”

- w analityce „Rozliczenie nadpłat” 564,00

- w analityce „Składki na ubezpieczenia zdrowotne” 22,40

Ma „Rozrachunki z ZUS”

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne” 564,00

- w analityce „Rozliczenie nadpłat” 22,40

2. Korekta składek na ubezpieczenie społeczne za kwiecień 2009 r. - w części pokrytej przez pracodawcę:

Wn „Rozrachunki z ZUS” 315,15

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne”

Ma „Koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń” 315,15

3. Wynagrodzenie brutto za maj 2009 r.:

Wn „Koszty wynagrodzeń” 18 000,00

Wn „Rozrachunki z ZUS” 248,85

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne”

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 18 248,85

4. Składki na ubezpieczenie chorobowe w części pokrytej przez pracownika:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 441,00

Ma „Rozrachunki z ZUS” 441,00

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne”

5. Składki na ubezpieczenie zdrowotne:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 1 602,71

Ma „Rozrachunki z ZUS” 1 602,71

- w analityce „Składki na ubezpieczenia zdrowotne”

6. Zaliczka na podatek dochodowy:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 4 237,00

Ma „Rozrachunki z US” 4 237,00

7. Składki na ubezpieczenie w części pokrytej przez pracodawcę:

a) społeczne

Wn „Koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń” 264,60

Ma „Rozrachunki z ZUS” 264,60

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne”

b) Fundusz Pracy i FGŚP

Wn „Koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń 459,00

Ma „Rozrachunki z ZUS” 459,00

- w analityce „Składki na Fundusz Pracy i FGŚP”

8. Wypłata wynagrodzenia:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 11 968,14

Ma „Rachunek bankowy”

9. Przeksięgowanie nadpłaty na poczet zobowiązań - przeksięgowanie to będzie możliwe po uzyskaniu pisemnej zgody ZUS na skompensowanie nadpłaty z zobowiązaniem wobec ZUS:

Wn „Rozrachunki z ZUS”

- w analityce „Składki na ubezpieczenia społeczne 541,60

Ma „Rozrachunki z ZUS”

- w analityce „Rozliczenie nadpłat” 541,60

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 24 ust. 6a-8e oraz ust. 9 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 67, poz. 411

• obwieszczenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 grudnia 2008 r. w sprawie kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2009 oraz przyjętej do jej ustalenia kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia - M.P. Nr 97, poz. 850

• § 6-8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - Dz.U. Nr 161, poz. 1106; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2434

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 16 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków - Dz.U. Nr 43, poz. 350

• art. 15 ust. 4g-4h, art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666

• art. 22, art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666

Lidia Michalska

księgowa z licencją MF

 

 

1 Ustalenie kwoty pdof do odprowadzenia do US w kwietniu: 44 000,00 zł - 6032,40 zł = 37 967,60 zł; 37 967,60 zł - 111,25 zł = 37 856,35 zł; 37 856,00 zł x 18% = 6814,08 zł; 6814,08 zł - 46,33 zł = 6767,75 zł; 6767,75 zł - 2942,49 zł = 3825,26 zł; po zaokrągleniu 3825 zł.

2 Ustalenie kwoty pdof do odprowadzenia do US w kwietniu po korekcie listy płac:

44 000,00 zł - 5783,55 zł = 38 216,45 zł; 38 216,45 zł - 111,25 zł = 38 105,20 zł; 38 105,00 zł x 18% = 6858,90 zł; 6858,90 zł - 46,33 zł = 6812,57 zł; 6812,57 zł - 2961,77 zł = 3850,80 zł; po zaokrągleniu 3851 zł.

3 Ustalenie kwoty pdof do odprowadzenia do US w maju:

18 000,00 zł - 441,00 zł = 17 559,00 zł; 17 559,00 zł - 111,25 zł = 17 447,75 zł; 17 448,00 zł x 32% = 5583,36 zł; 5583,36 zł - 46,33 zł = 5537,03 zł; 5537,03 zł - 1360,82 zł = 4176,21 zł, po zaokrągleniu 4176 zł.

4 Ustalenie kwoty pdof do odprowadzenia do US w maju:

18 248,85 zł - 441,00 zł = 17 807,85 zł; 17 807,85 zł - 111,25 zł = 17 696,60 zł; 17 697,00 zł x 32% = 5663,04 zł; 5663,04 zł - 46,33 zł = 5616,71 zł; 5616,71 zł - 1380,11 zł = 4236,60 zł, po zaokrągleniu 4237 zł.

5 W deklaracji ZUS za maj ubezpieczenie zdrowotne należy wykazać w kwocie 1580,31 zł [(18 000 zł - 441 zł) x 9%]. Pozostała kwota w wysokości 22,40 zł zostanie wykazana w deklaracji korygującej za kwiecień.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA