REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego

REKLAMA

W ewidencji środków trwałych prowadzonej przez naszą firmę znajdują się środki trwałe, których stan uniemożliwia ich dalszą eksploatację. Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację tych środków trwałych? Jak zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

RADA

Autopromocja

Zarówno koszty, jak i ewentualne przychody powstałe w wyniku likwidacji środka trwałego powinny być odnoszone na pozostałe koszty operacyjne lub pozostałe przychody operacyjne. Szczegóły dotyczące przeprowadzenia likwidacji - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W procesie likwidacji środka trwałego w praktyce zawsze występują dwa zdarzenia:

1. Postawienie środka trwałego w stan likwidacji - na podstawie decyzji kierownika jednostki o jego nieprzydatności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Fizyczna likwidacja środka trwałego.

Postawienie środka trwałego w stan likwidacji

Postawienie środka trwałego w stan likwidacji powinno być prawidłowo udokumentowane. Najczęściej jest to wewnętrzny dokument „LT - Likwidacja środka trwałego”, wystawiony z datą faktycznego postawienia środka trwałego w stan likwidacji. Może to być również inny dokument stosowany przez podmiot gospodarczy w takich przypadkach. Dokument ten stanowi podstawę do wyksięgowania środka trwałego z ewidencji bilansowej, a także do ujęcia tego środka w ewidencji pozabilansowej aż do momentu jego fizycznej likwidacji (np.: złomowania, wywiezienia na wysypisko, utylizacji, rozbiórki itp.). Ujmuje się go w ewidencji pozabilansowej w wartości początkowej na koncie, np. 090 „Środki trwałe w likwidacji” (Wn). Po całkowitym zakończeniu likwidacji środka trwałego zostaje on wyksięgowany z konta 090 „Środki trwałe w likwidacji” (Ma).

Oryginał dokumentu LT przechowywany jest przez dział księgowości. Kopię z kolei powinien posiadać dział, w którym dany środek trwały był użytkowany.

Sam fakt postawienia środka trwałego w stan likwidacji nie rodzi skutków podatkowych - ani w VAT, ani w podatku dochodowym.

Likwidacja środka trwałego

Dokonanie fizycznej likwidacji środka trwałego powinno zostać każdorazowo potwierdzone protokołem likwidacji tego środka trwałego. Protokół ten sporządzany jest na wniosek komisji likwidacyjnej potwierdzony decyzją kierownika jednostki. Powinien być sporządzony w trzech egzemplarzach - oryginał dla księgowości, pierwsza kopia dla pracownika odpowiedzialnego za gospodarowanie środkami trwałymi w jednostce, druga kopia dla działu, w którym środek trwały był użytkowany. Protokół likwidacji środka trwałego powinien być sporządzony i podpisany przez komisję likwidacyjną w dniu dokonania likwidacji.

Protokół likwidacji środka trwałego powinien zawierać co najmniej:

• miejsce i datę sporządzenia,

• numer kolejny protokołu,

• imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji likwidacyjnej,

• nazwę likwidowanego środka trwałego,

• numer inwentarzowy środka trwałego,

• sposób likwidacji środka trwałego,

• nazwę i adres jednostki lub pieczątkę jednostki,

• podpisy członków komisji likwidacyjnej,

• załączniki (np. wniosek komisji likwidacyjnej, decyzja kierownika jednostki).

Likwidacja środków trwałych nie powoduje skutków w podatku od towarów i usług, nawet jeżeli nastąpi w tzw. okresie korekty. Takie stanowisko potwierdzają też organy podatkowe. Przykładowo: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 17 lutego 2009 r. (nr IPPP2/443-1737/08-2/Asi) stwierdził:

(...) w przepisach art. 91 ww. ustawy stanowiącego o korektach utrata lub zużycie środków trwałych nie zostały wymienione jako przesłanki powodujące obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego. Podkreślenia wymaga również, że dla celów dowodowych fakt zużycia środka trwałego powinien być przez podatnika należycie udokumentowany.

W związku z powyższym, w opinii tut. Organu Wnioskodawca powinien zaprzestać dokonywania korekty podatku VAT naliczonego począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło wykreślenie środka trwałego z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z powodu jego likwidacji. (...)

 

Straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Tak stanowi art. 23 ust. 1 pkt 6 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 6 updop. Natomiast kosztem podatkowym będą straty związane z likwidacją środka trwałego, powstałe z innych przyczyn niż zmiana rodzaju działalności.

Ewidencja księgowa

1. Dowód LT - wyksięgowanie z ewidencji bilansowej środka trwałego:

• wartość początkowa

Ma konto 010 „Środki trwałe”

• dotychczasowe umorzenie

Wn konto 070 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”

• w części nieumorzonej (wartość netto)

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

2. Koszt usług obcych związanych z likwidacją środka trwałego (dla uproszczenia pominięto pozostałe księgowania związane z otrzymaniem faktury):

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”

3. Odzyski z likwidacji:

• jednostka prowadzi ewidencję materiałów w toku składowania

Wn konto 310 „Materiały”

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”

jednostka nie prowadzi ewidencji materiałów w toku składowania

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.

• art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278

• art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473

• art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473

Jolanta Oleńska

ekonomista, księgowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Będzie nowelizacja Ordynacji podatkowej. Ministerstwo pracuje nad projektem. Podatnicy zyskają.

    Oprocentowanie nadpłaty, powstałej w wyniku orzeczenia TSUE będzie przysługiwać za cały okres, aż do jej zwrotu. Podobnie będzie z nadpłatami powstałymi wskutek wyroków TK.

    Stawki VAT 2024 - zmiany w stawkach obniżonych od 1 kwietnia

    Stawki VAT od 1 kwietnia 2024 roku ulegną zmianie. Pojawi się nowa lista towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8 proc. Stawka obniżona obejmie m.in. usługi kosmetyczne, manicure i pedicure.

    Fundacja rodzinna - podatkowe konsekwencje zbycia udziałów

    Otaczające nas środowisko prawno-ekonomiczne dynamiczne oddziałuje na wszystkich, dlatego wśród pojawiających się pytań coraz częstszymi są te odnoszące się do fundacji rodzinnej, która zapewnia kuszące preferencje podatkowe.

    Składka zdrowotna 2024. Min. Leszczyna: będą zmiany ale powrót do zasad sprzed Polskiego Ładu zbyt kosztowny

    Jeszcze w bieżącym tygodniu minister zdrowia razem z ministrem finansów przedstawią premierowi Tuskowi propozycje zmian w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców. Taką informację przekazała 18 marca 2024 r. minister zdrowia Izabela Leszczyna.

    Zmiany w akcyzie od 2025 roku - opodatkowanie saszetek nikotynowych

    Ministerstwo Finansów chce zmienić od 2025 roku przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie saszetek nikotynowych. W komunikacie z 18 marca 2024 r. MF przedstawiło propozycje zmian. Resort zaprasza zainteresowanych tymi zmianami na spotkanie w celu uzgodnienia treści tej nowelizacji.

    "Nie stać nas na cztery dni pracy". Jednak skrócenie czasu pracy może ograniczyć zwolnienia

    "Skrócenie czasu pracy, np. do czterech dni w tygodniu nie zostanie zrównoważone przez wzrost zatrudnienia. Produkcja krajowa zmniejszy się, a wraz z nią zmniejszą się dochody ludności" – mówi Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

    Wymiana walut w firmie. Jak to robić z korzyścią dla biznesu?

    Wymiana walut? Pierwsze skojarzenia to zagraniczne wakacje czy kredyt we frankach. Patrząc jednak na oficjalne statystyki wymiany handlowej to firmy operują dziś w wielu walutach. Tym bardziej, że coraz więcej firm prowadzi ekspansję zagraniczną, wychodząc na nowe rynki.

    Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)

    Od 1 stycznia 2025 roku podatnicy objęci podatkiem CIT (osoby prawne) będą mieli obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich w tej formie do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT). Aktualnie Ministerstwo Finansów konsultuje struktury logiczne pliku JPK_KR_PD oraz pliku  JPK_ST, a także przygotowuje zmianę projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie dodatkowych danych dołączanych do przekazywanych ksiąg.

    Inflacja 2024. Skokowy wzrost w kwietniu poza górną granicę celu inflacyjnego. Prognoza eksperta

    W marcu 2024 r. inflacja będzie najniższa w całym roku. A już w kwietniu nastąpi skokowy wzrost inflacji, która znajdzie się poza górną granicą celu. Taką prognozę przedstawił ekspert Konfederacji Lewiatan, Mariusz Zielonka. 

    Obligacje skarbowe 2024. Drastyczna obniżka oprocentowania od marca i kwietnia

    Inflacja w Polsce obniża się tak szybko, że jeszcze rok temu wydawało się to niemal nieprawdopodobne. Większość osób to cieszy, ale nie wszystkich. Hamująca inflacja to informacja, która może rozsierdzić osoby posiadające w portfelu detaliczne obligacje skarbowe. W skrajnym przypadku kwietniowa aktualizacja oprocentowania może doprowadzić do spadku stawki z prawie 20% do niewiele ponad 4%. 

    REKLAMA