REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego

REKLAMA

W ewidencji środków trwałych prowadzonej przez naszą firmę znajdują się środki trwałe, których stan uniemożliwia ich dalszą eksploatację. Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację tych środków trwałych? Jak zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Zarówno koszty, jak i ewentualne przychody powstałe w wyniku likwidacji środka trwałego powinny być odnoszone na pozostałe koszty operacyjne lub pozostałe przychody operacyjne. Szczegóły dotyczące przeprowadzenia likwidacji - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W procesie likwidacji środka trwałego w praktyce zawsze występują dwa zdarzenia:

1. Postawienie środka trwałego w stan likwidacji - na podstawie decyzji kierownika jednostki o jego nieprzydatności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Fizyczna likwidacja środka trwałego.

Postawienie środka trwałego w stan likwidacji

Postawienie środka trwałego w stan likwidacji powinno być prawidłowo udokumentowane. Najczęściej jest to wewnętrzny dokument „LT - Likwidacja środka trwałego”, wystawiony z datą faktycznego postawienia środka trwałego w stan likwidacji. Może to być również inny dokument stosowany przez podmiot gospodarczy w takich przypadkach. Dokument ten stanowi podstawę do wyksięgowania środka trwałego z ewidencji bilansowej, a także do ujęcia tego środka w ewidencji pozabilansowej aż do momentu jego fizycznej likwidacji (np.: złomowania, wywiezienia na wysypisko, utylizacji, rozbiórki itp.). Ujmuje się go w ewidencji pozabilansowej w wartości początkowej na koncie, np. 090 „Środki trwałe w likwidacji” (Wn). Po całkowitym zakończeniu likwidacji środka trwałego zostaje on wyksięgowany z konta 090 „Środki trwałe w likwidacji” (Ma).

Oryginał dokumentu LT przechowywany jest przez dział księgowości. Kopię z kolei powinien posiadać dział, w którym dany środek trwały był użytkowany.

Sam fakt postawienia środka trwałego w stan likwidacji nie rodzi skutków podatkowych - ani w VAT, ani w podatku dochodowym.

Likwidacja środka trwałego

Dokonanie fizycznej likwidacji środka trwałego powinno zostać każdorazowo potwierdzone protokołem likwidacji tego środka trwałego. Protokół ten sporządzany jest na wniosek komisji likwidacyjnej potwierdzony decyzją kierownika jednostki. Powinien być sporządzony w trzech egzemplarzach - oryginał dla księgowości, pierwsza kopia dla pracownika odpowiedzialnego za gospodarowanie środkami trwałymi w jednostce, druga kopia dla działu, w którym środek trwały był użytkowany. Protokół likwidacji środka trwałego powinien być sporządzony i podpisany przez komisję likwidacyjną w dniu dokonania likwidacji.

Protokół likwidacji środka trwałego powinien zawierać co najmniej:

• miejsce i datę sporządzenia,

• numer kolejny protokołu,

• imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji likwidacyjnej,

• nazwę likwidowanego środka trwałego,

• numer inwentarzowy środka trwałego,

• sposób likwidacji środka trwałego,

• nazwę i adres jednostki lub pieczątkę jednostki,

• podpisy członków komisji likwidacyjnej,

• załączniki (np. wniosek komisji likwidacyjnej, decyzja kierownika jednostki).

Likwidacja środków trwałych nie powoduje skutków w podatku od towarów i usług, nawet jeżeli nastąpi w tzw. okresie korekty. Takie stanowisko potwierdzają też organy podatkowe. Przykładowo: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 17 lutego 2009 r. (nr IPPP2/443-1737/08-2/Asi) stwierdził:

(...) w przepisach art. 91 ww. ustawy stanowiącego o korektach utrata lub zużycie środków trwałych nie zostały wymienione jako przesłanki powodujące obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego. Podkreślenia wymaga również, że dla celów dowodowych fakt zużycia środka trwałego powinien być przez podatnika należycie udokumentowany.

W związku z powyższym, w opinii tut. Organu Wnioskodawca powinien zaprzestać dokonywania korekty podatku VAT naliczonego począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło wykreślenie środka trwałego z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z powodu jego likwidacji. (...)

 

Straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Tak stanowi art. 23 ust. 1 pkt 6 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 6 updop. Natomiast kosztem podatkowym będą straty związane z likwidacją środka trwałego, powstałe z innych przyczyn niż zmiana rodzaju działalności.

Ewidencja księgowa

1. Dowód LT - wyksięgowanie z ewidencji bilansowej środka trwałego:

• wartość początkowa

Ma konto 010 „Środki trwałe”

• dotychczasowe umorzenie

Wn konto 070 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”

• w części nieumorzonej (wartość netto)

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

2. Koszt usług obcych związanych z likwidacją środka trwałego (dla uproszczenia pominięto pozostałe księgowania związane z otrzymaniem faktury):

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”

3. Odzyski z likwidacji:

• jednostka prowadzi ewidencję materiałów w toku składowania

Wn konto 310 „Materiały”

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”

jednostka nie prowadzi ewidencji materiałów w toku składowania

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.

• art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278

• art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473

• art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473

Jolanta Oleńska

ekonomista, księgowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

REKLAMA

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA

QUIZ. Korpomowa. Czy rozumiesz język korporacji? 15/15 to wielki sukces
Korpomowa, czyli specyficzny język korporacji, stał się nieodłącznym elementem życia zawodowego wielu z nas. Z jednej strony jest obiektem żartów, z drugiej - niezbędnym narzędziem komunikacji w wielu firmach. Czy jesteś w stanie rozpoznać i zrozumieć najważniejsze pojęcia z tego języka? Czy potrafisz poruszać się w świecie korporacyjnych skrótów, terminów i zwrotów? Sprawdź się w naszym quizie!
Ile zwrotu z ulgi na dziecko w 2025 roku? Podstawowe warunki, limity oraz przykładowe wysokości zwrotu w rozliczeniu PIT

Ulga na dziecko to znaczące wsparcie podatkowe dla rodziców i opiekunów. W 2025 roku, podobnie jak w ubiegłych latach, rodzice mogą liczyć na konkretne kwoty ulgi w zależności od liczby dzieci. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyliczenia i warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z przysługującego zwrotu w rozliczeniu PIT.

REKLAMA