REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja wydatków związanych z poręczeniem kredytowym

Urszula Kucypera
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka udzieliła gwarancji (poręczenia) podmiotowi ubiegającemu się o kredyt. Niestety, kredytobiorca zaprzestał spłacania rat kredytowych, w związku z tym obowiązek dalszych spłat spadł na spółkę. Gdzie zakwalifikować poniesione koszty i jak to zaewidencjonować?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Udzielone poręczenie wykazuje się w księgach w ewidencji pozabilansowej jako zobowiązania warunkowe. Jeżeli na dzień bilansowy zachodzi prawdopodobieństwo, że kredytobiorca nie będzie mógł spłacić swoich długów, spółka udzielająca poręczenia powinna utworzyć rezerwę w ciężar konta „Inne koszty finansowe”. Jeśli rezerwy nie utworzono, to wartość zobowiązania spisuje się w koszty w momencie otrzymania wezwania do zapłaty.

UZASADNIENIE

W wyniku zawarcia umowy poręczenia podstawowym obowiązkiem poręczyciela jest wykonanie zobowiązania, gdyby nie wykonał go dłużnik główny, czyli ten, kto je zaciągnął.

REKLAMA

Poręczyciel odpowiada za zobowiązania solidarnie z dłużnikiem. Poręczenia mogą udzielać zarówno osoby fizyczne, jak i prawne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji gdy podpisano umowę poręczenia, a kredytobiorca przestaje spłacać dług, wierzyciel (bank) niezwłocznie zawiadamia poręczyciela. Poręczyciel, w stosunku do którego wierzyciel dochodzi roszczenia, powinien niezwłocznie wezwać dłużnika do wzięcia udziału w sprawie. Jeśli poręczyciel dokona spłaty zadłużenia, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym dłużnika. Jednocześnie sam staje się wierzycielem dłużnika, od którego może dochodzić roszczeń z tytułu wykonanego poręczenia.

Poręczenie w księgach rachunkowych

Udzielone poręczenie ewidencjonuje się na koncie pozabilansowym „Zobowiązania warunkowe”.

Po stronie Ma tego konta księgowane są wszelkiego rodzaju zobowiązania warunkowe krajowe i zagraniczne. Natomiast wygaśnięcie zobowiązań warunkowych księgowane jest po stronie Wn.

Wyksięgowanie z ewidencji pozabilansowej następuje pod datą spłaty długu.

Konto pozabilansowe „Zobowiązania warunkowe” może wykazywać tylko saldo Ma, które oznacza stan zobowiązań warunkowych.

Wykazanie poręczenia jako zobowiązania warunkowego wynika z tego, że obowiązek jego wykonania uzależniony jest od zaistnienia określonych zdarzeń. Samo udzielenie poręczenia nie skutkuje jeszcze powstaniem zobowiązania.

Ze względu na to, że sytuacja związana z zobowiązaniami warunkowymi może rozwinąć się w sposób początkowo nieprzewidziany, należy ją oceniać i analizować na bieżąco. Jeśli wystąpi prawdopodobieństwo, że wypływ środków będzie konieczny np. z uwagi na pogorszenie się kondycji finansowej dłużnika (kredytobiorcy), to zgodnie z art. 35d ustawy o rachunkowości należy utworzyć rezerwę na tego typu zobowiązanie.

 

Utworzenie rezerw na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa zobowiązania związane z operacjami finansowymi odnosi się na konto „Inne koszty finansowe”. Natomiast rezerwy niezwiązane bezpośrednio z działalnością operacyjną należy wykazać na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. Poręczenie kredytowe nie jest bezpośrednio związane z działalnością spółki, ale można je również zakwalifikować jako zobowiązanie związane z operacjami finansowymi. Niestety, nie ma jednolitego poglądu na ten temat, dlatego nie będzie też błędem zakwalifikowanie tego rodzaju rezerw do pozostałych kosztów operacyjnych.

Ewidencja księgowa może przebiegać w następujący sposób:

1. Udzielenie poręczenia - ewidencja pozabilansowa:

Ma „Zobowiązania warunkowe”

- w analityce „Poręczenie kredytu”.

2. Utworzenie rezerwy w związku z niewypłacalnością dłużnika. Rezerwa tworzona jest do wysokości kwoty, jaką poręczyciel będzie zobowiązany zapłacić:

Wn „Inne koszty finansowe”, „Pozostałe koszty operacyjne”,

Ma „Rezerwy na zobowiązania”.

3. Uregulowanie zobowiązania objętego poręczeniem:

Wn „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Zobowiązanie z tytułu udzielonego poręczenia”,

Ma „Rachunek bankowy”.

4. Rozwiązanie utworzonej rezerwy:

Wn „Rezerwy na zobowiązania”,

Ma „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Zobowiązanie z tytułu udzielonego poręczenia”.

5. Wykreślenie zobowiązania warunkowego z ewidencji pozabilansowej:

Wn „Zobowiązania warunkowe”

- w analityce „Poręczenie kredytu”.

Jeśli spółka udzielająca poręczenia nie utworzyła wcześniej na nie rezerwy, to w koszty księguje je w momencie otrzymania wezwania do zapłaty, zapisem:

Wn „Inne koszty finansowe”, „Pozostałe koszty operacyjne”,

Ma „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Zobowiązanie z tytułu udzielonego poręczenia”.

Uregulowanie zobowiązania:

Wn „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Zobowiązanie z tytułu udzielonego poręczenia”,

Ma „Rachunek bankowy”.

Jeżeli kredytobiorca ureguluje swoje zobowiązanie wobec poręczyciela, otrzymaną należność trzeba uwzględnić w pozostałych przychodach operacyjnych:

Wn „Rachunek bankowy”,

Ma „Inne przychody finansowe”, „Pozostałe przychody operacyjne”.

W przypadku gdy poręczyciel nie otrzyma od kredytobiorcy należnej kwoty, może dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej.

Przykład

Spółka X udzieliła poręczenia kredytowego spółce Y. Kredyt zaciągnięty przez spółkę Y wynosi 250 000 zł. Na dzień bilansowy spółka X uzyskała informację, że spółka Y ma kłopoty finansowe i istnieje prawdopodobieństwo wykorzystania przez wierzyciela (bank) udzielonego przez spółkę X poręczenia. Koszty rezerwy na poręczenie kredytowe, zgodnie z polityką rachunkowości spółki, odnoszone są w ciężar kosztów finansowych.

Ewidencja księgowa

1. Udzielenie poręczenia - ewidencja pozabilansowa - do wysokości zaciągniętego kredytu:

Ma„Zobowiązania warunkowe” 250 000

- w analityce „Poręczenie kredytu”

2. Utworzenie rezerwy w związku z niewypłacalnością dłużnika. Według analiz przeprowadzonych przez spółkę X wartość prawdopodobnego zobowiązania wynosi 60 000 zł:

Wn„Inne koszty finansowe” 60 000

Ma„Rezerwy na zobowiązania” 60 000

3. Spółka X otrzymała od banku informację, że dłużnik (spółka Y) zaprzestał spłacania rat kredytowych i dlatego wezwano poręczyciela do uregulowania zobowiązania w wysokości 45 000 zł. Spółka X zobowiązanie uregulowała:

Wn„Pozostałe rozrachunki” 45 000

- w analityce „Zobowiązanie z tytułu udzielonego poręczenia”

Ma„Rachunek bankowy” 45 000

4. Rozwiązanie rezerwy do wysokości kwoty kredytu spłaconego przez poręczyciela:

Wn„Rezerwy na zobowiązania” 45 000

Ma„Pozostałe rozrachunki” 45 000

- w analityce „Zobowiązanie z tytułu udzielonego poręczenia”

5. Spółka Y zwróciła spółce X zapłacone przez nią zobowiązanie z tytułu poręczenia:

Wn„Rachunek bankowy” 45 000

Ma„Inne przychody finansowe” 45 000

6. Uzyskano informację, że spółka Y spłaciła kredyt, w związku z czym poręczenie wygasło. Wyksięgowano pozostałą część niewykorzystanej rezerwy:

Wn„Rezerwy na zobowiązania” 15 000

Ma„Inne przychody finansowe” 15 000

7. Wyksięgowanie poręczenia z ewidencji pozabilansowej:

Wn„Zobowiązania warunkowe” 250 000

- w analityce „Poręczenie kredytu”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 876-887 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

• art. 3 ust. 1 pkt 28, art. 35d ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Urszula Kucypera

główna księgowa

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA