REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja wydatków związanych z poręczeniem kredytowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Urszula Kucypera
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka udzieliła gwarancji (poręczenia) podmiotowi ubiegającemu się o kredyt. Niestety, kredytobiorca zaprzestał spłacania rat kredytowych, w związku z tym obowiązek dalszych spłat spadł na spółkę. Gdzie zakwalifikować poniesione koszty i jak to zaewidencjonować?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Udzielone poręczenie wykazuje się w księgach w ewidencji pozabilansowej jako zobowiązania warunkowe. Jeżeli na dzień bilansowy zachodzi prawdopodobieństwo, że kredytobiorca nie będzie mógł spłacić swoich długów, spółka udzielająca poręczenia powinna utworzyć rezerwę w ciężar konta „Inne koszty finansowe”. Jeśli rezerwy nie utworzono, to wartość zobowiązania spisuje się w koszty w momencie otrzymania wezwania do zapłaty.

UZASADNIENIE

W wyniku zawarcia umowy poręczenia podstawowym obowiązkiem poręczyciela jest wykonanie zobowiązania, gdyby nie wykonał go dłużnik główny, czyli ten, kto je zaciągnął.

REKLAMA

Poręczyciel odpowiada za zobowiązania solidarnie z dłużnikiem. Poręczenia mogą udzielać zarówno osoby fizyczne, jak i prawne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji gdy podpisano umowę poręczenia, a kredytobiorca przestaje spłacać dług, wierzyciel (bank) niezwłocznie zawiadamia poręczyciela. Poręczyciel, w stosunku do którego wierzyciel dochodzi roszczenia, powinien niezwłocznie wezwać dłużnika do wzięcia udziału w sprawie. Jeśli poręczyciel dokona spłaty zadłużenia, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym dłużnika. Jednocześnie sam staje się wierzycielem dłużnika, od którego może dochodzić roszczeń z tytułu wykonanego poręczenia.

Poręczenie w księgach rachunkowych

Udzielone poręczenie ewidencjonuje się na koncie pozabilansowym „Zobowiązania warunkowe”.

Po stronie Ma tego konta księgowane są wszelkiego rodzaju zobowiązania warunkowe krajowe i zagraniczne. Natomiast wygaśnięcie zobowiązań warunkowych księgowane jest po stronie Wn.

Wyksięgowanie z ewidencji pozabilansowej następuje pod datą spłaty długu.

Konto pozabilansowe „Zobowiązania warunkowe” może wykazywać tylko saldo Ma, które oznacza stan zobowiązań warunkowych.

Wykazanie poręczenia jako zobowiązania warunkowego wynika z tego, że obowiązek jego wykonania uzależniony jest od zaistnienia określonych zdarzeń. Samo udzielenie poręczenia nie skutkuje jeszcze powstaniem zobowiązania.

Ze względu na to, że sytuacja związana z zobowiązaniami warunkowymi może rozwinąć się w sposób początkowo nieprzewidziany, należy ją oceniać i analizować na bieżąco. Jeśli wystąpi prawdopodobieństwo, że wypływ środków będzie konieczny np. z uwagi na pogorszenie się kondycji finansowej dłużnika (kredytobiorcy), to zgodnie z art. 35d ustawy o rachunkowości należy utworzyć rezerwę na tego typu zobowiązanie.

 

Utworzenie rezerw na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa zobowiązania związane z operacjami finansowymi odnosi się na konto „Inne koszty finansowe”. Natomiast rezerwy niezwiązane bezpośrednio z działalnością operacyjną należy wykazać na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. Poręczenie kredytowe nie jest bezpośrednio związane z działalnością spółki, ale można je również zakwalifikować jako zobowiązanie związane z operacjami finansowymi. Niestety, nie ma jednolitego poglądu na ten temat, dlatego nie będzie też błędem zakwalifikowanie tego rodzaju rezerw do pozostałych kosztów operacyjnych.

Ewidencja księgowa może przebiegać w następujący sposób:

1. Udzielenie poręczenia - ewidencja pozabilansowa:

Ma „Zobowiązania warunkowe”

- w analityce „Poręczenie kredytu”.

2. Utworzenie rezerwy w związku z niewypłacalnością dłużnika. Rezerwa tworzona jest do wysokości kwoty, jaką poręczyciel będzie zobowiązany zapłacić:

Wn „Inne koszty finansowe”, „Pozostałe koszty operacyjne”,

Ma „Rezerwy na zobowiązania”.

3. Uregulowanie zobowiązania objętego poręczeniem:

Wn „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Zobowiązanie z tytułu udzielonego poręczenia”,

Ma „Rachunek bankowy”.

4. Rozwiązanie utworzonej rezerwy:

Wn „Rezerwy na zobowiązania”,

Ma „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Zobowiązanie z tytułu udzielonego poręczenia”.

5. Wykreślenie zobowiązania warunkowego z ewidencji pozabilansowej:

Wn „Zobowiązania warunkowe”

- w analityce „Poręczenie kredytu”.

Jeśli spółka udzielająca poręczenia nie utworzyła wcześniej na nie rezerwy, to w koszty księguje je w momencie otrzymania wezwania do zapłaty, zapisem:

Wn „Inne koszty finansowe”, „Pozostałe koszty operacyjne”,

Ma „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Zobowiązanie z tytułu udzielonego poręczenia”.

Uregulowanie zobowiązania:

Wn „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Zobowiązanie z tytułu udzielonego poręczenia”,

Ma „Rachunek bankowy”.

Jeżeli kredytobiorca ureguluje swoje zobowiązanie wobec poręczyciela, otrzymaną należność trzeba uwzględnić w pozostałych przychodach operacyjnych:

Wn „Rachunek bankowy”,

Ma „Inne przychody finansowe”, „Pozostałe przychody operacyjne”.

W przypadku gdy poręczyciel nie otrzyma od kredytobiorcy należnej kwoty, może dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej.

Przykład

Spółka X udzieliła poręczenia kredytowego spółce Y. Kredyt zaciągnięty przez spółkę Y wynosi 250 000 zł. Na dzień bilansowy spółka X uzyskała informację, że spółka Y ma kłopoty finansowe i istnieje prawdopodobieństwo wykorzystania przez wierzyciela (bank) udzielonego przez spółkę X poręczenia. Koszty rezerwy na poręczenie kredytowe, zgodnie z polityką rachunkowości spółki, odnoszone są w ciężar kosztów finansowych.

Ewidencja księgowa

1. Udzielenie poręczenia - ewidencja pozabilansowa - do wysokości zaciągniętego kredytu:

Ma„Zobowiązania warunkowe” 250 000

- w analityce „Poręczenie kredytu”

2. Utworzenie rezerwy w związku z niewypłacalnością dłużnika. Według analiz przeprowadzonych przez spółkę X wartość prawdopodobnego zobowiązania wynosi 60 000 zł:

Wn„Inne koszty finansowe” 60 000

Ma„Rezerwy na zobowiązania” 60 000

3. Spółka X otrzymała od banku informację, że dłużnik (spółka Y) zaprzestał spłacania rat kredytowych i dlatego wezwano poręczyciela do uregulowania zobowiązania w wysokości 45 000 zł. Spółka X zobowiązanie uregulowała:

Wn„Pozostałe rozrachunki” 45 000

- w analityce „Zobowiązanie z tytułu udzielonego poręczenia”

Ma„Rachunek bankowy” 45 000

4. Rozwiązanie rezerwy do wysokości kwoty kredytu spłaconego przez poręczyciela:

Wn„Rezerwy na zobowiązania” 45 000

Ma„Pozostałe rozrachunki” 45 000

- w analityce „Zobowiązanie z tytułu udzielonego poręczenia”

5. Spółka Y zwróciła spółce X zapłacone przez nią zobowiązanie z tytułu poręczenia:

Wn„Rachunek bankowy” 45 000

Ma„Inne przychody finansowe” 45 000

6. Uzyskano informację, że spółka Y spłaciła kredyt, w związku z czym poręczenie wygasło. Wyksięgowano pozostałą część niewykorzystanej rezerwy:

Wn„Rezerwy na zobowiązania” 15 000

Ma„Inne przychody finansowe” 15 000

7. Wyksięgowanie poręczenia z ewidencji pozabilansowej:

Wn„Zobowiązania warunkowe” 250 000

- w analityce „Poręczenie kredytu”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 876-887 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

• art. 3 ust. 1 pkt 28, art. 35d ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Urszula Kucypera

główna księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA