REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach zakup środków trwałych sfinansowanych z PFRON

Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup środka trwałego dla osoby niepełnosprawnej? Zakup ten będzie refundowany z PFRON. Czy środek trwały będzie mógł być amortyzowany? Czy spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT? Jak rozliczyć otrzymane dofinansowanie?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia środków trwałych zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Następnie zwiększają one stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych.

UZASADNIENIE

Zasady dofinansowania pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne reguluje ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Pracodawca, który przez okres co najmniej 36 miesięcy zatrudni osoby niepełnosprawne spełniające określone warunki, może otrzymać, na wniosek, ze środków Funduszu, zwrot kosztów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób, stosownie do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,

• adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych,

• adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej funkcjonowanie w zakładzie pracy.

UWAGA!

Zwrot kosztów związanych z przystosowaniem istniejących lub tworzonych stanowisk pracy dotyczy wyłącznie dodatkowych kosztów pracodawcy wynikających z zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Aktywa trwałe kupione ze środków PFRON księguje się na zasadach ogólnych. Odpisy amortyzacyjne przeprowadzane są zgodnie z polityką rachunkowości stosowaną w spółce. Należy jedynie pamiętać, że aby poszczególne składniki majątku można było zaliczyć do środków trwałych, muszą one być kompletne, zdatne do użytku, przeznaczone na potrzeby jednostki o okresie użytkowania dłuższym niż rok.

Kwotę otrzymanego z PFRON dofinansowania zakupu wyposażenia ewidencjonuje się następująco:

Wn „Rachunek bankowy”,

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”.

Konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” służy do zaksięgowania środków otrzymanych na zakup niefinansowych aktywów trwałych, jak również otrzymanych nieodpłatnie niefinansowych aktywów trwałych. Wartość tych przychodów podlega rozliczeniu w czasie w korespondencji z kontem „Pozostałe przychody operacyjne”, równoległe do odpisów amortyzacyjnych środków trwałych kupionych dzięki otrzymanym dotacjom lub otrzymanym nieodpłatnie aktywom trwałym.

Nabycie środka trwałego z otrzymanej na ten cel dotacji PFRON:

Wn „Środki trwałe”,

Ma „Rozrachunki z odbiorcami”.

Umorzenie oddanego do używania środka trwałego, kupionego z dotacji:

Wn „Amortyzacja”,

Ma „Umorzenie środków trwałych”.

Równoległe księgowanie (na podstawie polecenia księgowania):

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”,

Ma „Pozostałe przychody operacyjne”.

 

Pracodawca, który uzyskał pomoc w kwocie wyższej od należnej, obowiązany jest do jej zwrotu w terminie do 15 lutego następnego roku. W tym samym terminie składa on informację o wysokości faktycznie poniesionych w okresie sprawozdawczym podwyższonych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych, która jest podstawą do ustalenia wysokości zwrotu.

Przykład

Spółka otrzymała dotację w wysokości 10 000 zł na zakup środka trwałego przeznaczonego dla pracownika niepełnosprawnego.

Państwowa Inspekcja Pracy wydała pozytywną opinię o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na tym stanowisku.

Całkowita wartość środka trwałego oddanego do używania wynosi 15 000 zł.

Spółka oceniła, że dodatkowy koszt przystosowania stanowiska pracy (montaż dodatkowych urządzeń) wyniósł 5000 zł, w związku z czym zobowiązana jest do zwrotu części otrzymanej dotacji, tj. 5000 zł.

Środek trwały będzie amortyzowany przez pięć lat.

1. Otrzymanie dotacji z PFRON na zakup środka trwałego:

Wn „Rachunek bankowy” 10 000,00

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 000,00

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”

2. Zakup środka trwałego oraz instalacja dodatkowych urządzeń:

Wn „Środki trwałe w budowie” 15 000,00

Wn „VAT naliczony” 3 300,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300,00

3. Przeksięgowanie wszystkich kosztów związanych bezpośrednio z zakupem i montażem środka trwałego pod datą przekazania go do używania:

Wn „Środki trwałe” 15 000,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 15 000,00

4. W następnym miesiącu naliczono i zaksięgowano amortyzację bilansową:

15 000 zł : 5 lat = 3000 zł

3000 zł : 12 miesięcy = 250 zł

Wn „Amortyzacja” 250,00

Ma „Umorzenie środków trwałych” 250,00

5. Równoległe księgowanie (na podstawie polecenia księgowania):

5000 zł : 5 lat = 1000 zł

1000 zł : 12 miesięcy = 83,33 zł

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 83,33

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 83,33

Ponieważ z otrzymanej dotacji przedsiębiorca wykorzystał na przystosowanie miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej tylko część pieniędzy, ma on obowiązek zwrócić na konto PFRON nienależne środki.

6. Zwrot na konto Funduszu niewykorzystanych środków:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 5 000,00

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”

Ma „Rachunek bankowy” 5 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!

Dofinansowanie otrzymane z PFRON na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, a odpisy amortyzacyjne w proporcji do otrzymanego dofinansowania nie są kosztami uzyskania przychodów.

Prawo do odliczenia VAT od środków trwałych kupionych z dopłat uzyskanych z funduszu wynika bezpośrednio z przepisów ustawy o VAT. Jeżeli przedsiębiorca jest podatnikiem podatku od towarów i usług i podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych, wówczas będzie miał zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

• art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 3 ust. 1 pkt 15, art. 28 ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 26 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 791

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA