REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach zakup środków trwałych sfinansowanych z PFRON

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup środka trwałego dla osoby niepełnosprawnej? Zakup ten będzie refundowany z PFRON. Czy środek trwały będzie mógł być amortyzowany? Czy spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT? Jak rozliczyć otrzymane dofinansowanie?

RADA

REKLAMA

Środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia środków trwałych zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Następnie zwiększają one stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych.

UZASADNIENIE

Zasady dofinansowania pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne reguluje ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Pracodawca, który przez okres co najmniej 36 miesięcy zatrudni osoby niepełnosprawne spełniające określone warunki, może otrzymać, na wniosek, ze środków Funduszu, zwrot kosztów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób, stosownie do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,

• adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych,

• adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej funkcjonowanie w zakładzie pracy.

UWAGA!

Zwrot kosztów związanych z przystosowaniem istniejących lub tworzonych stanowisk pracy dotyczy wyłącznie dodatkowych kosztów pracodawcy wynikających z zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Aktywa trwałe kupione ze środków PFRON księguje się na zasadach ogólnych. Odpisy amortyzacyjne przeprowadzane są zgodnie z polityką rachunkowości stosowaną w spółce. Należy jedynie pamiętać, że aby poszczególne składniki majątku można było zaliczyć do środków trwałych, muszą one być kompletne, zdatne do użytku, przeznaczone na potrzeby jednostki o okresie użytkowania dłuższym niż rok.

Kwotę otrzymanego z PFRON dofinansowania zakupu wyposażenia ewidencjonuje się następująco:

Wn „Rachunek bankowy”,

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”.

Konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” służy do zaksięgowania środków otrzymanych na zakup niefinansowych aktywów trwałych, jak również otrzymanych nieodpłatnie niefinansowych aktywów trwałych. Wartość tych przychodów podlega rozliczeniu w czasie w korespondencji z kontem „Pozostałe przychody operacyjne”, równoległe do odpisów amortyzacyjnych środków trwałych kupionych dzięki otrzymanym dotacjom lub otrzymanym nieodpłatnie aktywom trwałym.

Nabycie środka trwałego z otrzymanej na ten cel dotacji PFRON:

Wn „Środki trwałe”,

Ma „Rozrachunki z odbiorcami”.

Umorzenie oddanego do używania środka trwałego, kupionego z dotacji:

Wn „Amortyzacja”,

Ma „Umorzenie środków trwałych”.

Równoległe księgowanie (na podstawie polecenia księgowania):

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”,

Ma „Pozostałe przychody operacyjne”.

 

Pracodawca, który uzyskał pomoc w kwocie wyższej od należnej, obowiązany jest do jej zwrotu w terminie do 15 lutego następnego roku. W tym samym terminie składa on informację o wysokości faktycznie poniesionych w okresie sprawozdawczym podwyższonych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych, która jest podstawą do ustalenia wysokości zwrotu.

Przykład

Spółka otrzymała dotację w wysokości 10 000 zł na zakup środka trwałego przeznaczonego dla pracownika niepełnosprawnego.

Państwowa Inspekcja Pracy wydała pozytywną opinię o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na tym stanowisku.

Całkowita wartość środka trwałego oddanego do używania wynosi 15 000 zł.

Spółka oceniła, że dodatkowy koszt przystosowania stanowiska pracy (montaż dodatkowych urządzeń) wyniósł 5000 zł, w związku z czym zobowiązana jest do zwrotu części otrzymanej dotacji, tj. 5000 zł.

Środek trwały będzie amortyzowany przez pięć lat.

1. Otrzymanie dotacji z PFRON na zakup środka trwałego:

Wn „Rachunek bankowy” 10 000,00

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 000,00

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”

2. Zakup środka trwałego oraz instalacja dodatkowych urządzeń:

Wn „Środki trwałe w budowie” 15 000,00

Wn „VAT naliczony” 3 300,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300,00

3. Przeksięgowanie wszystkich kosztów związanych bezpośrednio z zakupem i montażem środka trwałego pod datą przekazania go do używania:

Wn „Środki trwałe” 15 000,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 15 000,00

4. W następnym miesiącu naliczono i zaksięgowano amortyzację bilansową:

15 000 zł : 5 lat = 3000 zł

3000 zł : 12 miesięcy = 250 zł

Wn „Amortyzacja” 250,00

Ma „Umorzenie środków trwałych” 250,00

5. Równoległe księgowanie (na podstawie polecenia księgowania):

5000 zł : 5 lat = 1000 zł

1000 zł : 12 miesięcy = 83,33 zł

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 83,33

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 83,33

Ponieważ z otrzymanej dotacji przedsiębiorca wykorzystał na przystosowanie miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej tylko część pieniędzy, ma on obowiązek zwrócić na konto PFRON nienależne środki.

6. Zwrot na konto Funduszu niewykorzystanych środków:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 5 000,00

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”

Ma „Rachunek bankowy” 5 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!

Dofinansowanie otrzymane z PFRON na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, a odpisy amortyzacyjne w proporcji do otrzymanego dofinansowania nie są kosztami uzyskania przychodów.

REKLAMA

Prawo do odliczenia VAT od środków trwałych kupionych z dopłat uzyskanych z funduszu wynika bezpośrednio z przepisów ustawy o VAT. Jeżeli przedsiębiorca jest podatnikiem podatku od towarów i usług i podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych, wówczas będzie miał zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

• art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 3 ust. 1 pkt 15, art. 28 ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 26 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 791

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA