REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach zakup środków trwałych sfinansowanych z PFRON

Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup środka trwałego dla osoby niepełnosprawnej? Zakup ten będzie refundowany z PFRON. Czy środek trwały będzie mógł być amortyzowany? Czy spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT? Jak rozliczyć otrzymane dofinansowanie?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia środków trwałych zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Następnie zwiększają one stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych.

UZASADNIENIE

Zasady dofinansowania pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne reguluje ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Pracodawca, który przez okres co najmniej 36 miesięcy zatrudni osoby niepełnosprawne spełniające określone warunki, może otrzymać, na wniosek, ze środków Funduszu, zwrot kosztów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób, stosownie do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,

• adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych,

• adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej funkcjonowanie w zakładzie pracy.

UWAGA!

Zwrot kosztów związanych z przystosowaniem istniejących lub tworzonych stanowisk pracy dotyczy wyłącznie dodatkowych kosztów pracodawcy wynikających z zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Aktywa trwałe kupione ze środków PFRON księguje się na zasadach ogólnych. Odpisy amortyzacyjne przeprowadzane są zgodnie z polityką rachunkowości stosowaną w spółce. Należy jedynie pamiętać, że aby poszczególne składniki majątku można było zaliczyć do środków trwałych, muszą one być kompletne, zdatne do użytku, przeznaczone na potrzeby jednostki o okresie użytkowania dłuższym niż rok.

Kwotę otrzymanego z PFRON dofinansowania zakupu wyposażenia ewidencjonuje się następująco:

Wn „Rachunek bankowy”,

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”.

Konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” służy do zaksięgowania środków otrzymanych na zakup niefinansowych aktywów trwałych, jak również otrzymanych nieodpłatnie niefinansowych aktywów trwałych. Wartość tych przychodów podlega rozliczeniu w czasie w korespondencji z kontem „Pozostałe przychody operacyjne”, równoległe do odpisów amortyzacyjnych środków trwałych kupionych dzięki otrzymanym dotacjom lub otrzymanym nieodpłatnie aktywom trwałym.

Nabycie środka trwałego z otrzymanej na ten cel dotacji PFRON:

Wn „Środki trwałe”,

Ma „Rozrachunki z odbiorcami”.

Umorzenie oddanego do używania środka trwałego, kupionego z dotacji:

Wn „Amortyzacja”,

Ma „Umorzenie środków trwałych”.

Równoległe księgowanie (na podstawie polecenia księgowania):

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”,

Ma „Pozostałe przychody operacyjne”.

 

Pracodawca, który uzyskał pomoc w kwocie wyższej od należnej, obowiązany jest do jej zwrotu w terminie do 15 lutego następnego roku. W tym samym terminie składa on informację o wysokości faktycznie poniesionych w okresie sprawozdawczym podwyższonych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych, która jest podstawą do ustalenia wysokości zwrotu.

Przykład

Spółka otrzymała dotację w wysokości 10 000 zł na zakup środka trwałego przeznaczonego dla pracownika niepełnosprawnego.

Państwowa Inspekcja Pracy wydała pozytywną opinię o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na tym stanowisku.

Całkowita wartość środka trwałego oddanego do używania wynosi 15 000 zł.

Spółka oceniła, że dodatkowy koszt przystosowania stanowiska pracy (montaż dodatkowych urządzeń) wyniósł 5000 zł, w związku z czym zobowiązana jest do zwrotu części otrzymanej dotacji, tj. 5000 zł.

Środek trwały będzie amortyzowany przez pięć lat.

1. Otrzymanie dotacji z PFRON na zakup środka trwałego:

Wn „Rachunek bankowy” 10 000,00

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 000,00

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”

2. Zakup środka trwałego oraz instalacja dodatkowych urządzeń:

Wn „Środki trwałe w budowie” 15 000,00

Wn „VAT naliczony” 3 300,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300,00

3. Przeksięgowanie wszystkich kosztów związanych bezpośrednio z zakupem i montażem środka trwałego pod datą przekazania go do używania:

Wn „Środki trwałe” 15 000,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 15 000,00

4. W następnym miesiącu naliczono i zaksięgowano amortyzację bilansową:

15 000 zł : 5 lat = 3000 zł

3000 zł : 12 miesięcy = 250 zł

Wn „Amortyzacja” 250,00

Ma „Umorzenie środków trwałych” 250,00

5. Równoległe księgowanie (na podstawie polecenia księgowania):

5000 zł : 5 lat = 1000 zł

1000 zł : 12 miesięcy = 83,33 zł

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 83,33

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 83,33

Ponieważ z otrzymanej dotacji przedsiębiorca wykorzystał na przystosowanie miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej tylko część pieniędzy, ma on obowiązek zwrócić na konto PFRON nienależne środki.

6. Zwrot na konto Funduszu niewykorzystanych środków:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 5 000,00

- w analityce „Dofinansowanie z PFRON”

Ma „Rachunek bankowy” 5 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!

Dofinansowanie otrzymane z PFRON na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, a odpisy amortyzacyjne w proporcji do otrzymanego dofinansowania nie są kosztami uzyskania przychodów.

Prawo do odliczenia VAT od środków trwałych kupionych z dopłat uzyskanych z funduszu wynika bezpośrednio z przepisów ustawy o VAT. Jeżeli przedsiębiorca jest podatnikiem podatku od towarów i usług i podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych, wówczas będzie miał zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

• art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 3 ust. 1 pkt 15, art. 28 ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 26 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 791

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA