REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja kosztów rodzajowych zależy od potrzeb informacyjnych jednostki

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

We wrześniu firma dokonała zakupu modułu i wygrzewacza do kopiarki stanowiącej środek trwały. Średnio wymienia się je raz do roku. Koszt zakupu był wyższy niż 3500 zł brutto za każdą część. W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych te zakupy (usługa obca czy zużycie materiałów eksploatacyjnych)?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie ma sztywnych reguł ewidencji kosztów rodzajowych lub według funkcji na poszczególne konta wynikowe, dlatego spółka sama powinna dostosować sposób kwalifikacji kosztów do swoich potrzeb. Ewidencja tych kosztów zależy od tego, kto przeprowadził wymianę. Jeśli wymiany dokonuje firma zewnętrzna, wykorzystując własny materiał, to otrzymaną fakturę należy zaewidencjonować na koncie „Usługi obce”. Jeżeli zakupu i wymiany części dokonuje sama jednostka, wówczas części zamienne księguje się na koncie „Zużycie materiałów”.

UZASADNIENIE

Kwalifikując koszty do odpowiedniego rodzaju lub funkcji, należy kierować się treścią ekonomiczną danej operacji gospodarczej. Ważne są również oczekiwania kierownictwa co do informacji, jaką chcieliby uzyskać za pośrednictwem ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

Jeśli ponoszone koszty są dla jednostki istotne, wówczas w polityce rachunkowości powinno się opisać zasady kwalifikowania kosztów do odpowiednich rodzajów lub funkcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli po zakupie i wymianie części zamiennych w postaci modułu i wygrzewacza kopiarka będzie wykonywała te same operacje i nie zmieni się jej wydajność oraz parametry techniczne, dzięki którym zwiększy się jakość wykonywanych operacji, wówczas wymianę tę należy zakwalifikować do kosztów bieżącego okresu sprawozdawczego.

Taka wymiana części powinna więc być potraktowana jako remont, ponieważ istotą remontu jest przywrócenie pierwotnej wartości użytkowej środka trwałego, nawet jeśli w wyniku postępu technicznego wymiana na identyczne części nie jest możliwa, a dostępne w sprzedaży części zamienne są nowocześniejsze.

Ustawa o rachunkowości nie precyzuje, do jakich kont rodzajowych powinno się kwalifikować poszczególne operacje gospodarcze. Można jednak posłużyć się wzorcowym planem kont, gdzie znajdziemy wskazówki, które mogą pomóc w rozwiązaniu wątpliwości co do sposobu kwalifikowania kosztów.

Ewidencjonując operacje gospodarcze, należy więc kierować się treścią ekonomiczną, z której wynika, czy dana operacja jest usługą remontową, czy też wiąże się z wydaniem materiałów z magazynu i dokonaniem wymiany części we własnym zakresie. Jeśli więc wymiany części zamiennych dokonuje firma zewnętrzna, która wystawia fakturę na usługę powiększoną o wartość materiałów, to księgowania można dokonać na koncie „Usługi obce”.

Jeżeli części zostały kupione przez jednostkę i przekazane do magazynu, to wydane z magazynu materiały do wymiany części w środku trwałym ewidencjonuje się na koncie „Zużycie materiałów”.

 

Warto wspomnieć, że kwota 3500 zł, wydana na zakup części zamiennych, nie ma wpływu na sposób kwalifikacji kosztów. Wartość wydatków ma natomiast znaczenie w przypadku, gdy środek trwały jest ulepszany, przerabiany lub rozbudowywany. Gdyby wydatki poniesione na ulepszenie środka trwałego przekroczyły kwotę 3500 zł, to w myśl przepisów podatkowych zwiększyłyby jego wartość początkową.

Z punktu widzenia bilansowego zwiększenie wartości środka trwałego nie ma zastosowania w danym przykładzie.

Przykład

1. Faktura za kupione części zamienne do środków trwałych:

Wn„Rozliczenie zakupu” 8 000

Wn„VAT naliczony” 1 760

Ma„Rozrachunki z dostawcami” 9 760

2. Przyjęcie kupionych części zamiennych do magazynu:

Wn„Materiały” 8 000

Ma„Rozliczenie zakupu” 8 000

3. Wydanie części zamiennych w celu wykorzystania do remontu środka trwałego:

Wn„Koszty według rodzajów” 8 000

- w analityce „Zużycie materiałów”

Ma„Materiały 8 000

4. Księgowanie równoległe na kontach zespołu 5:

Wnodpowiednie konto zespołu 5 8 000

Ma„Rozliczenie kosztów” 8 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 10 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA