REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja kosztów rodzajowych zależy od potrzeb informacyjnych jednostki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

We wrześniu firma dokonała zakupu modułu i wygrzewacza do kopiarki stanowiącej środek trwały. Średnio wymienia się je raz do roku. Koszt zakupu był wyższy niż 3500 zł brutto za każdą część. W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych te zakupy (usługa obca czy zużycie materiałów eksploatacyjnych)?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie ma sztywnych reguł ewidencji kosztów rodzajowych lub według funkcji na poszczególne konta wynikowe, dlatego spółka sama powinna dostosować sposób kwalifikacji kosztów do swoich potrzeb. Ewidencja tych kosztów zależy od tego, kto przeprowadził wymianę. Jeśli wymiany dokonuje firma zewnętrzna, wykorzystując własny materiał, to otrzymaną fakturę należy zaewidencjonować na koncie „Usługi obce”. Jeżeli zakupu i wymiany części dokonuje sama jednostka, wówczas części zamienne księguje się na koncie „Zużycie materiałów”.

UZASADNIENIE

Kwalifikując koszty do odpowiedniego rodzaju lub funkcji, należy kierować się treścią ekonomiczną danej operacji gospodarczej. Ważne są również oczekiwania kierownictwa co do informacji, jaką chcieliby uzyskać za pośrednictwem ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

Jeśli ponoszone koszty są dla jednostki istotne, wówczas w polityce rachunkowości powinno się opisać zasady kwalifikowania kosztów do odpowiednich rodzajów lub funkcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli po zakupie i wymianie części zamiennych w postaci modułu i wygrzewacza kopiarka będzie wykonywała te same operacje i nie zmieni się jej wydajność oraz parametry techniczne, dzięki którym zwiększy się jakość wykonywanych operacji, wówczas wymianę tę należy zakwalifikować do kosztów bieżącego okresu sprawozdawczego.

Taka wymiana części powinna więc być potraktowana jako remont, ponieważ istotą remontu jest przywrócenie pierwotnej wartości użytkowej środka trwałego, nawet jeśli w wyniku postępu technicznego wymiana na identyczne części nie jest możliwa, a dostępne w sprzedaży części zamienne są nowocześniejsze.

Ustawa o rachunkowości nie precyzuje, do jakich kont rodzajowych powinno się kwalifikować poszczególne operacje gospodarcze. Można jednak posłużyć się wzorcowym planem kont, gdzie znajdziemy wskazówki, które mogą pomóc w rozwiązaniu wątpliwości co do sposobu kwalifikowania kosztów.

Ewidencjonując operacje gospodarcze, należy więc kierować się treścią ekonomiczną, z której wynika, czy dana operacja jest usługą remontową, czy też wiąże się z wydaniem materiałów z magazynu i dokonaniem wymiany części we własnym zakresie. Jeśli więc wymiany części zamiennych dokonuje firma zewnętrzna, która wystawia fakturę na usługę powiększoną o wartość materiałów, to księgowania można dokonać na koncie „Usługi obce”.

Jeżeli części zostały kupione przez jednostkę i przekazane do magazynu, to wydane z magazynu materiały do wymiany części w środku trwałym ewidencjonuje się na koncie „Zużycie materiałów”.

 

Warto wspomnieć, że kwota 3500 zł, wydana na zakup części zamiennych, nie ma wpływu na sposób kwalifikacji kosztów. Wartość wydatków ma natomiast znaczenie w przypadku, gdy środek trwały jest ulepszany, przerabiany lub rozbudowywany. Gdyby wydatki poniesione na ulepszenie środka trwałego przekroczyły kwotę 3500 zł, to w myśl przepisów podatkowych zwiększyłyby jego wartość początkową.

Z punktu widzenia bilansowego zwiększenie wartości środka trwałego nie ma zastosowania w danym przykładzie.

Przykład

1. Faktura za kupione części zamienne do środków trwałych:

Wn„Rozliczenie zakupu” 8 000

Wn„VAT naliczony” 1 760

Ma„Rozrachunki z dostawcami” 9 760

2. Przyjęcie kupionych części zamiennych do magazynu:

Wn„Materiały” 8 000

Ma„Rozliczenie zakupu” 8 000

3. Wydanie części zamiennych w celu wykorzystania do remontu środka trwałego:

Wn„Koszty według rodzajów” 8 000

- w analityce „Zużycie materiałów”

Ma„Materiały 8 000

4. Księgowanie równoległe na kontach zespołu 5:

Wnodpowiednie konto zespołu 5 8 000

Ma„Rozliczenie kosztów” 8 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 10 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA