REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować import towaru do Polski oclonego w innym państwie członkowskim

Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo zaksięgować towar zakupiony w Chinach, oclony w Hamburgu i sprowadzony do Polski?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprowadzenie towaru spoza Wspólnoty Europejskiej do innego państwa członkowskiego niż Polska oraz dopuszczenie go do obrotu w tym państwie stanowi import towarów dokonany w tym państwie, co rodzi obowiązek zapłaty cła i VAT od importu (w tym przypadku w Niemczech). W sytuacji gdy towar transportowany jest następnie do Polski w celu dalszej odsprzedaży, ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Podatnik powinien więc dokonać rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie faktury wewnętrznej w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Jednocześnie ma w tym przypadku zastosowanie zwolnienie od VAT w Niemczech. Ewidencję księgową tych zdarzeń gospodarczych przedstawiamy w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Polska funkcjonuje w ramach Wspólnotowego Obszaru Celnego. Dlatego zarówno cło, jak i VAT należny związany z importem towarów powstają w wyniku wprowadzenia towaru na obszar celny Wspólnoty. Oczywiście w zależności od tego, w którym kraju Wspólnoty to nastąpi, inne będzie miejsce spełniania obowiązków związanych z rozliczeniem się z cła oraz z VAT.

REKLAMA

Gdy towar importowany z Chin zostaje „ostatecznie” odprawiony w Niemczech, to tam powstaje obowiązek zapłacenia cła oraz VAT od importu. W takiej sytuacji jest to oczywiście niemiecki podatek od wartości dodanej (MwSt), ponieważ import uznawany jest w tym przypadku za dokonany na terytorium Niemiec (w miejscu wprowadzenia towarów na wspólnotowy obszar celny). Jeżeli importowane towary są następnie przeznaczone do przewozu na terytorium Polski, należy uznać, że ma miejsce wewnątrzwspólnotowe przemieszczenie, które zrównane jest z wewnątrzwspólnotowym nabyciem. Oznacza to, że powstaje VAT należny w Polsce z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (przemieszczonych do Polski z Niemiec po zakończeniu odprawy celnej w Niemczech).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji jednak wcześniejszy import tych towarów jest zwolniony od niemieckiego VAT. Zasadą we wspólnotowym zharmonizowanym systemie VAT jest bowiem to, że zwolniony od podatku jest import towarów, które mają być następnie wywiezione do innego państwa członkowskiego w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowej (art. 143 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej). Zasada ta ma odzwierciedlenie w § 5 ust. 1 pkt 3 niemieckiej ustawy o podatku od wartości dodanej. W Polsce taka regulacja zawarta jest w przepisach § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W opisanej w pytaniu sytuacji należałoby zatem zapłacić cło w Niemczech. Import mający miejsce w Niemczech byłby tam zwolniony od niemieckiego VAT, a następnie w Polsce powstałby VAT należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia (przemieszczenia) towarów.

WAŻNE!

Sprowadzenie towaru spoza Wspólnoty Europejskiej do innego państwa członkowskiego niż Polska oraz dopuszczenie go do obrotu w tym państwie stanowi import towarów dokonany w tym państwie, co rodzi obowiązek zapłaty cła i podatku VAT od importu w tym państwie. Przemieszczenie tego towaru do Polski oznacza wewnątrzwspólnotowe nabycie, które powinno być rozliczone na podstawie faktury wewnętrznej w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od WNT.

Taki sposób postępowania potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być postanowienie Naczelnika II Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty z 21 kwietnia 2006 r. (sygn. III-2/443-14.1/16369/06/PJ), w którym czytamy:

(...) przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od towarów i usług (uprzednio zaimportowanych przez niego z Chin i odprawionych w Niemczech) z Niemiec do Polski jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, a zatem na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma obowiązek wystawić fakturę wewnętrzną i rozliczyć podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w Polsce (...)

W terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, należy rozliczyć VAT z zastosowaniem stawki krajowej dla danego towaru, wystawiając fakturę wewnętrzną. Wystawiona z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów faktura wewnętrzna powinna być ujęta zarówno po stronie podatku należnego, jak i naliczonego.

Podstawą opodatkowania w przypadku przemieszczenia do Polski wcześniej zaimportowanego na teren innego państwa członkowskiego UE towaru jest cena nabycia (art. 31 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług). Wspomniana cena nabycia obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów, wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia.

PRZYKŁAD

Jednostka dokonała zakupu towarów w Chinach. Towary zostały dostarczone do Hamburga i tam dokonano odprawy celnej. Jednostka zgłosiła zamiar przemieszczenia towarów na terytorium Polski, w związku z czym zastosowane zostało zwolnienie z niemieckiego VAT.

Założenia:

a) wartość transakcji zgodnie z fakturą 5000 USD

b) cło naliczone w Niemczech 500 EUR

c) koszty manipulacyjne pobrane przez niemiecki urząd celny 50 EUR

Ponieważ jest to przemieszczenie towaru, fakturę wewnętrzną wystawia się w dniu powstania obowiązku podatkowego. Dzień powstania obowiązku podatkowego w przypadku przemieszczenia towarów powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów.

Wystawiając fakturę wewnętrzną, przeliczamy kwoty w walutach obcych składające się na cenę nabycia według średniego kursu walut z dnia powstania obowiązku podatkowego dla tego typu transakcji.

Przepisy ustaw o podatku dochodowym nakazują natomiast koszty wyrażone w walucie obcej przeliczyć według kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Taki sposób wyceny wynika z przepisów art. 15 ust. 1 updop i art. 22 ust. 1 updof.

Z kolei ustawa o rachunkowości nakazuje operacje gospodarcze wyrażone w walucie obcej przeliczać według kursu średniego NBP ustalonego na dzień przeprowadzenia operacji gospodarczej (art. 30 ust. 2 pkt 2), a więc w omawianym przypadku będzie to kurs z dnia wystawienia faktury przez kontrahenta zagranicznego. Należy jednak zauważyć, że w ustawie o rachunkowości została określona między innymi zasada istotności (art. 4 ust. 4). Zgodnie z tą zasadą jednostka może w ramach przyjętej polityki rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na jasne i rzetelne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. W ramach przyjętych uproszczeń jednostki mogą przyjąć do przeliczeń operacji wyrażonych w walutach obcych zasady określone dla celów podatkowych. Jednostka może więc przyjąć w ZPK zasadę, że do wyceny będzie stosować kurs średni NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu - analogicznie jak dla celów podatkowych.

Dla celów przykładu:

1. Średni kurs NBP w dniu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT wynosił: 2,7685 PLN/USD

2. Średni kurs NBP w dniu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT wynosił: 3,7587 PLN/EUR

3. Średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu wynosił: 2,8400 PLN/USD

4. Średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień odprawy celnej w Niemczech: 3,7800 PLN/EUR

5. Kurs sprzedaży banku, z którego usług korzysta jednostka, z dnia zapłaty kontrahentowi chińskiemu: 2,8641 PLN/USD

Zgodnie z polityką rachunkowości jednostka do wyceny operacji gospodarczych wyrażonych w walucie obcej stosuje kurs waluty z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

1. Ustalenie kwoty zobowiązania wobec dostawcy zagranicznego:

5000 USD (zgodnie z fakturą) × 2,8400 PLN/USD = 14 200 zł

(średni kurs NBP z dnia poprzedzającego wystawienie faktury)

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 14 200,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 14 200,00 zł

2. Naliczone cło 500 euro × 3,7800 PLN/EUR = 1890,00 zł

(średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień odprawy celnej)

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 1 890,00 zł

Ma konto 241„Pozostałe rozrachunki” - w analityce: „Rozrachunki z zagranicznymi urzędami celnymi” 1 890,00 zł

3. Naliczone koszty manipulacyjne 50 euro × 3,7800 PLN/EUR = 189 zł (średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień odprawy celnej)

Wn konto 403„Podatki i opłaty” 189,00 zł

Ma konto 241„Pozostałe rozrachunki” - w analityce: „Rozrachunki z zagranicznymi urzędami celnymi” 189,00 zł

4. Koszty transportu zwiększające wartość celną towaru (300 EUR × 3,7800 zł) 1134 zł

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 1 134,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 1 134,00 zł

5. Przyjęcie towarów do magazynu w kwocie 17 224 zł

Wn konto 330„Towary” 17 224,00 zł

Ma konto 300„Rozliczenie zakupu” 17 224,00 zł

6. Faktura wewnętrzna VAT według wartości uwzględniającej dodatkowo poniesione koszty 17 131,85 zł

a) faktura zakupu towarów przeliczona według kursu z dnia powstania obowiązku podatkowego w VAT (5000,00 × 2,7685) 13 842,50 zł

b) cło obliczone według kursu średniego z dnia powstania obowiązku podatkowego 500 EUR × 3,7587 = 1879,35 zł

c) transport 1134,00 zł

Podatek VAT 16 855,85 × 22% = 3708,29 zł (po zaokrągleniu do pełnych złotych - 3708,00 zł)

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 3 708,00 zł

Ma konto 222„Rozliczenie podatku VAT należnego” 3 708,00 zł

7. Zapłata zobowiązania za zakupiony towar (według kursu z dnia zapłaty - 2,8641) 14 320,50 zł

Wn konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 14 320,50 zł

Ma konto 131„Bieżący rachunek bankowy” 14 320,50 zł

8. Zarachowanie ujemnej różnicy kursowej:

Wn konto 755„Koszty finansowe” 120,50 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 120,50 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 143 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dyrektywa 2006/112/WE, Dz.U.UE.L.06.347.1

• art. 4 ust. 4, art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1784

• art. 31 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Anna Kędziora

księgowa, konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA