REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować import towaru do Polski oclonego w innym państwie członkowskim

Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo zaksięgować towar zakupiony w Chinach, oclony w Hamburgu i sprowadzony do Polski?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprowadzenie towaru spoza Wspólnoty Europejskiej do innego państwa członkowskiego niż Polska oraz dopuszczenie go do obrotu w tym państwie stanowi import towarów dokonany w tym państwie, co rodzi obowiązek zapłaty cła i VAT od importu (w tym przypadku w Niemczech). W sytuacji gdy towar transportowany jest następnie do Polski w celu dalszej odsprzedaży, ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Podatnik powinien więc dokonać rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie faktury wewnętrznej w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Jednocześnie ma w tym przypadku zastosowanie zwolnienie od VAT w Niemczech. Ewidencję księgową tych zdarzeń gospodarczych przedstawiamy w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Polska funkcjonuje w ramach Wspólnotowego Obszaru Celnego. Dlatego zarówno cło, jak i VAT należny związany z importem towarów powstają w wyniku wprowadzenia towaru na obszar celny Wspólnoty. Oczywiście w zależności od tego, w którym kraju Wspólnoty to nastąpi, inne będzie miejsce spełniania obowiązków związanych z rozliczeniem się z cła oraz z VAT.

REKLAMA

Gdy towar importowany z Chin zostaje „ostatecznie” odprawiony w Niemczech, to tam powstaje obowiązek zapłacenia cła oraz VAT od importu. W takiej sytuacji jest to oczywiście niemiecki podatek od wartości dodanej (MwSt), ponieważ import uznawany jest w tym przypadku za dokonany na terytorium Niemiec (w miejscu wprowadzenia towarów na wspólnotowy obszar celny). Jeżeli importowane towary są następnie przeznaczone do przewozu na terytorium Polski, należy uznać, że ma miejsce wewnątrzwspólnotowe przemieszczenie, które zrównane jest z wewnątrzwspólnotowym nabyciem. Oznacza to, że powstaje VAT należny w Polsce z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (przemieszczonych do Polski z Niemiec po zakończeniu odprawy celnej w Niemczech).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji jednak wcześniejszy import tych towarów jest zwolniony od niemieckiego VAT. Zasadą we wspólnotowym zharmonizowanym systemie VAT jest bowiem to, że zwolniony od podatku jest import towarów, które mają być następnie wywiezione do innego państwa członkowskiego w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowej (art. 143 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej). Zasada ta ma odzwierciedlenie w § 5 ust. 1 pkt 3 niemieckiej ustawy o podatku od wartości dodanej. W Polsce taka regulacja zawarta jest w przepisach § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W opisanej w pytaniu sytuacji należałoby zatem zapłacić cło w Niemczech. Import mający miejsce w Niemczech byłby tam zwolniony od niemieckiego VAT, a następnie w Polsce powstałby VAT należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia (przemieszczenia) towarów.

WAŻNE!

Sprowadzenie towaru spoza Wspólnoty Europejskiej do innego państwa członkowskiego niż Polska oraz dopuszczenie go do obrotu w tym państwie stanowi import towarów dokonany w tym państwie, co rodzi obowiązek zapłaty cła i podatku VAT od importu w tym państwie. Przemieszczenie tego towaru do Polski oznacza wewnątrzwspólnotowe nabycie, które powinno być rozliczone na podstawie faktury wewnętrznej w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od WNT.

Taki sposób postępowania potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być postanowienie Naczelnika II Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty z 21 kwietnia 2006 r. (sygn. III-2/443-14.1/16369/06/PJ), w którym czytamy:

(...) przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od towarów i usług (uprzednio zaimportowanych przez niego z Chin i odprawionych w Niemczech) z Niemiec do Polski jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, a zatem na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma obowiązek wystawić fakturę wewnętrzną i rozliczyć podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w Polsce (...)

W terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, należy rozliczyć VAT z zastosowaniem stawki krajowej dla danego towaru, wystawiając fakturę wewnętrzną. Wystawiona z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów faktura wewnętrzna powinna być ujęta zarówno po stronie podatku należnego, jak i naliczonego.

Podstawą opodatkowania w przypadku przemieszczenia do Polski wcześniej zaimportowanego na teren innego państwa członkowskiego UE towaru jest cena nabycia (art. 31 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług). Wspomniana cena nabycia obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów, wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia.

PRZYKŁAD

Jednostka dokonała zakupu towarów w Chinach. Towary zostały dostarczone do Hamburga i tam dokonano odprawy celnej. Jednostka zgłosiła zamiar przemieszczenia towarów na terytorium Polski, w związku z czym zastosowane zostało zwolnienie z niemieckiego VAT.

Założenia:

a) wartość transakcji zgodnie z fakturą 5000 USD

b) cło naliczone w Niemczech 500 EUR

c) koszty manipulacyjne pobrane przez niemiecki urząd celny 50 EUR

Ponieważ jest to przemieszczenie towaru, fakturę wewnętrzną wystawia się w dniu powstania obowiązku podatkowego. Dzień powstania obowiązku podatkowego w przypadku przemieszczenia towarów powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów.

Wystawiając fakturę wewnętrzną, przeliczamy kwoty w walutach obcych składające się na cenę nabycia według średniego kursu walut z dnia powstania obowiązku podatkowego dla tego typu transakcji.

Przepisy ustaw o podatku dochodowym nakazują natomiast koszty wyrażone w walucie obcej przeliczyć według kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Taki sposób wyceny wynika z przepisów art. 15 ust. 1 updop i art. 22 ust. 1 updof.

Z kolei ustawa o rachunkowości nakazuje operacje gospodarcze wyrażone w walucie obcej przeliczać według kursu średniego NBP ustalonego na dzień przeprowadzenia operacji gospodarczej (art. 30 ust. 2 pkt 2), a więc w omawianym przypadku będzie to kurs z dnia wystawienia faktury przez kontrahenta zagranicznego. Należy jednak zauważyć, że w ustawie o rachunkowości została określona między innymi zasada istotności (art. 4 ust. 4). Zgodnie z tą zasadą jednostka może w ramach przyjętej polityki rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na jasne i rzetelne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. W ramach przyjętych uproszczeń jednostki mogą przyjąć do przeliczeń operacji wyrażonych w walutach obcych zasady określone dla celów podatkowych. Jednostka może więc przyjąć w ZPK zasadę, że do wyceny będzie stosować kurs średni NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu - analogicznie jak dla celów podatkowych.

Dla celów przykładu:

1. Średni kurs NBP w dniu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT wynosił: 2,7685 PLN/USD

2. Średni kurs NBP w dniu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT wynosił: 3,7587 PLN/EUR

3. Średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu wynosił: 2,8400 PLN/USD

4. Średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień odprawy celnej w Niemczech: 3,7800 PLN/EUR

5. Kurs sprzedaży banku, z którego usług korzysta jednostka, z dnia zapłaty kontrahentowi chińskiemu: 2,8641 PLN/USD

Zgodnie z polityką rachunkowości jednostka do wyceny operacji gospodarczych wyrażonych w walucie obcej stosuje kurs waluty z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

1. Ustalenie kwoty zobowiązania wobec dostawcy zagranicznego:

5000 USD (zgodnie z fakturą) × 2,8400 PLN/USD = 14 200 zł

(średni kurs NBP z dnia poprzedzającego wystawienie faktury)

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 14 200,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 14 200,00 zł

2. Naliczone cło 500 euro × 3,7800 PLN/EUR = 1890,00 zł

(średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień odprawy celnej)

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 1 890,00 zł

Ma konto 241„Pozostałe rozrachunki” - w analityce: „Rozrachunki z zagranicznymi urzędami celnymi” 1 890,00 zł

3. Naliczone koszty manipulacyjne 50 euro × 3,7800 PLN/EUR = 189 zł (średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień odprawy celnej)

Wn konto 403„Podatki i opłaty” 189,00 zł

Ma konto 241„Pozostałe rozrachunki” - w analityce: „Rozrachunki z zagranicznymi urzędami celnymi” 189,00 zł

4. Koszty transportu zwiększające wartość celną towaru (300 EUR × 3,7800 zł) 1134 zł

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 1 134,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 1 134,00 zł

5. Przyjęcie towarów do magazynu w kwocie 17 224 zł

Wn konto 330„Towary” 17 224,00 zł

Ma konto 300„Rozliczenie zakupu” 17 224,00 zł

6. Faktura wewnętrzna VAT według wartości uwzględniającej dodatkowo poniesione koszty 17 131,85 zł

a) faktura zakupu towarów przeliczona według kursu z dnia powstania obowiązku podatkowego w VAT (5000,00 × 2,7685) 13 842,50 zł

b) cło obliczone według kursu średniego z dnia powstania obowiązku podatkowego 500 EUR × 3,7587 = 1879,35 zł

c) transport 1134,00 zł

Podatek VAT 16 855,85 × 22% = 3708,29 zł (po zaokrągleniu do pełnych złotych - 3708,00 zł)

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 3 708,00 zł

Ma konto 222„Rozliczenie podatku VAT należnego” 3 708,00 zł

7. Zapłata zobowiązania za zakupiony towar (według kursu z dnia zapłaty - 2,8641) 14 320,50 zł

Wn konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 14 320,50 zł

Ma konto 131„Bieżący rachunek bankowy” 14 320,50 zł

8. Zarachowanie ujemnej różnicy kursowej:

Wn konto 755„Koszty finansowe” 120,50 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 120,50 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 143 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dyrektywa 2006/112/WE, Dz.U.UE.L.06.347.1

• art. 4 ust. 4, art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1784

• art. 31 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Anna Kędziora

księgowa, konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA