REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować import towaru do Polski oclonego w innym państwie członkowskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo zaksięgować towar zakupiony w Chinach, oclony w Hamburgu i sprowadzony do Polski?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Sprowadzenie towaru spoza Wspólnoty Europejskiej do innego państwa członkowskiego niż Polska oraz dopuszczenie go do obrotu w tym państwie stanowi import towarów dokonany w tym państwie, co rodzi obowiązek zapłaty cła i VAT od importu (w tym przypadku w Niemczech). W sytuacji gdy towar transportowany jest następnie do Polski w celu dalszej odsprzedaży, ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Podatnik powinien więc dokonać rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie faktury wewnętrznej w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Jednocześnie ma w tym przypadku zastosowanie zwolnienie od VAT w Niemczech. Ewidencję księgową tych zdarzeń gospodarczych przedstawiamy w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Polska funkcjonuje w ramach Wspólnotowego Obszaru Celnego. Dlatego zarówno cło, jak i VAT należny związany z importem towarów powstają w wyniku wprowadzenia towaru na obszar celny Wspólnoty. Oczywiście w zależności od tego, w którym kraju Wspólnoty to nastąpi, inne będzie miejsce spełniania obowiązków związanych z rozliczeniem się z cła oraz z VAT.

REKLAMA

Gdy towar importowany z Chin zostaje „ostatecznie” odprawiony w Niemczech, to tam powstaje obowiązek zapłacenia cła oraz VAT od importu. W takiej sytuacji jest to oczywiście niemiecki podatek od wartości dodanej (MwSt), ponieważ import uznawany jest w tym przypadku za dokonany na terytorium Niemiec (w miejscu wprowadzenia towarów na wspólnotowy obszar celny). Jeżeli importowane towary są następnie przeznaczone do przewozu na terytorium Polski, należy uznać, że ma miejsce wewnątrzwspólnotowe przemieszczenie, które zrównane jest z wewnątrzwspólnotowym nabyciem. Oznacza to, że powstaje VAT należny w Polsce z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (przemieszczonych do Polski z Niemiec po zakończeniu odprawy celnej w Niemczech).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji jednak wcześniejszy import tych towarów jest zwolniony od niemieckiego VAT. Zasadą we wspólnotowym zharmonizowanym systemie VAT jest bowiem to, że zwolniony od podatku jest import towarów, które mają być następnie wywiezione do innego państwa członkowskiego w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowej (art. 143 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej). Zasada ta ma odzwierciedlenie w § 5 ust. 1 pkt 3 niemieckiej ustawy o podatku od wartości dodanej. W Polsce taka regulacja zawarta jest w przepisach § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W opisanej w pytaniu sytuacji należałoby zatem zapłacić cło w Niemczech. Import mający miejsce w Niemczech byłby tam zwolniony od niemieckiego VAT, a następnie w Polsce powstałby VAT należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia (przemieszczenia) towarów.

WAŻNE!

Sprowadzenie towaru spoza Wspólnoty Europejskiej do innego państwa członkowskiego niż Polska oraz dopuszczenie go do obrotu w tym państwie stanowi import towarów dokonany w tym państwie, co rodzi obowiązek zapłaty cła i podatku VAT od importu w tym państwie. Przemieszczenie tego towaru do Polski oznacza wewnątrzwspólnotowe nabycie, które powinno być rozliczone na podstawie faktury wewnętrznej w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od WNT.

Taki sposób postępowania potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być postanowienie Naczelnika II Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty z 21 kwietnia 2006 r. (sygn. III-2/443-14.1/16369/06/PJ), w którym czytamy:

(...) przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od towarów i usług (uprzednio zaimportowanych przez niego z Chin i odprawionych w Niemczech) z Niemiec do Polski jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, a zatem na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma obowiązek wystawić fakturę wewnętrzną i rozliczyć podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w Polsce (...)

W terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, należy rozliczyć VAT z zastosowaniem stawki krajowej dla danego towaru, wystawiając fakturę wewnętrzną. Wystawiona z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów faktura wewnętrzna powinna być ujęta zarówno po stronie podatku należnego, jak i naliczonego.

Podstawą opodatkowania w przypadku przemieszczenia do Polski wcześniej zaimportowanego na teren innego państwa członkowskiego UE towaru jest cena nabycia (art. 31 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług). Wspomniana cena nabycia obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów, wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia.

PRZYKŁAD

Jednostka dokonała zakupu towarów w Chinach. Towary zostały dostarczone do Hamburga i tam dokonano odprawy celnej. Jednostka zgłosiła zamiar przemieszczenia towarów na terytorium Polski, w związku z czym zastosowane zostało zwolnienie z niemieckiego VAT.

Założenia:

a) wartość transakcji zgodnie z fakturą 5000 USD

b) cło naliczone w Niemczech 500 EUR

c) koszty manipulacyjne pobrane przez niemiecki urząd celny 50 EUR

Ponieważ jest to przemieszczenie towaru, fakturę wewnętrzną wystawia się w dniu powstania obowiązku podatkowego. Dzień powstania obowiązku podatkowego w przypadku przemieszczenia towarów powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów.

Wystawiając fakturę wewnętrzną, przeliczamy kwoty w walutach obcych składające się na cenę nabycia według średniego kursu walut z dnia powstania obowiązku podatkowego dla tego typu transakcji.

Przepisy ustaw o podatku dochodowym nakazują natomiast koszty wyrażone w walucie obcej przeliczyć według kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Taki sposób wyceny wynika z przepisów art. 15 ust. 1 updop i art. 22 ust. 1 updof.

Z kolei ustawa o rachunkowości nakazuje operacje gospodarcze wyrażone w walucie obcej przeliczać według kursu średniego NBP ustalonego na dzień przeprowadzenia operacji gospodarczej (art. 30 ust. 2 pkt 2), a więc w omawianym przypadku będzie to kurs z dnia wystawienia faktury przez kontrahenta zagranicznego. Należy jednak zauważyć, że w ustawie o rachunkowości została określona między innymi zasada istotności (art. 4 ust. 4). Zgodnie z tą zasadą jednostka może w ramach przyjętej polityki rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na jasne i rzetelne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. W ramach przyjętych uproszczeń jednostki mogą przyjąć do przeliczeń operacji wyrażonych w walutach obcych zasady określone dla celów podatkowych. Jednostka może więc przyjąć w ZPK zasadę, że do wyceny będzie stosować kurs średni NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu - analogicznie jak dla celów podatkowych.

Dla celów przykładu:

1. Średni kurs NBP w dniu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT wynosił: 2,7685 PLN/USD

2. Średni kurs NBP w dniu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT wynosił: 3,7587 PLN/EUR

3. Średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu wynosił: 2,8400 PLN/USD

4. Średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień odprawy celnej w Niemczech: 3,7800 PLN/EUR

5. Kurs sprzedaży banku, z którego usług korzysta jednostka, z dnia zapłaty kontrahentowi chińskiemu: 2,8641 PLN/USD

Zgodnie z polityką rachunkowości jednostka do wyceny operacji gospodarczych wyrażonych w walucie obcej stosuje kurs waluty z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

1. Ustalenie kwoty zobowiązania wobec dostawcy zagranicznego:

5000 USD (zgodnie z fakturą) × 2,8400 PLN/USD = 14 200 zł

(średni kurs NBP z dnia poprzedzającego wystawienie faktury)

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 14 200,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 14 200,00 zł

2. Naliczone cło 500 euro × 3,7800 PLN/EUR = 1890,00 zł

(średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień odprawy celnej)

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 1 890,00 zł

Ma konto 241„Pozostałe rozrachunki” - w analityce: „Rozrachunki z zagranicznymi urzędami celnymi” 1 890,00 zł

3. Naliczone koszty manipulacyjne 50 euro × 3,7800 PLN/EUR = 189 zł (średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień odprawy celnej)

Wn konto 403„Podatki i opłaty” 189,00 zł

Ma konto 241„Pozostałe rozrachunki” - w analityce: „Rozrachunki z zagranicznymi urzędami celnymi” 189,00 zł

4. Koszty transportu zwiększające wartość celną towaru (300 EUR × 3,7800 zł) 1134 zł

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 1 134,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 1 134,00 zł

5. Przyjęcie towarów do magazynu w kwocie 17 224 zł

Wn konto 330„Towary” 17 224,00 zł

Ma konto 300„Rozliczenie zakupu” 17 224,00 zł

6. Faktura wewnętrzna VAT według wartości uwzględniającej dodatkowo poniesione koszty 17 131,85 zł

a) faktura zakupu towarów przeliczona według kursu z dnia powstania obowiązku podatkowego w VAT (5000,00 × 2,7685) 13 842,50 zł

b) cło obliczone według kursu średniego z dnia powstania obowiązku podatkowego 500 EUR × 3,7587 = 1879,35 zł

c) transport 1134,00 zł

Podatek VAT 16 855,85 × 22% = 3708,29 zł (po zaokrągleniu do pełnych złotych - 3708,00 zł)

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 3 708,00 zł

Ma konto 222„Rozliczenie podatku VAT należnego” 3 708,00 zł

7. Zapłata zobowiązania za zakupiony towar (według kursu z dnia zapłaty - 2,8641) 14 320,50 zł

Wn konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 14 320,50 zł

Ma konto 131„Bieżący rachunek bankowy” 14 320,50 zł

8. Zarachowanie ujemnej różnicy kursowej:

Wn konto 755„Koszty finansowe” 120,50 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 120,50 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 143 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dyrektywa 2006/112/WE, Dz.U.UE.L.06.347.1

• art. 4 ust. 4, art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1784

• art. 31 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Anna Kędziora

księgowa, konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA