Kategorie

Jak zaewidencjonować import towaru do Polski oclonego w innym państwie członkowskim

Anna Kędziora
inforCMS
Jak prawidłowo zaksięgować towar zakupiony w Chinach, oclony w Hamburgu i sprowadzony do Polski?

rada

Sprowadzenie towaru spoza Wspólnoty Europejskiej do innego państwa członkowskiego niż Polska oraz dopuszczenie go do obrotu w tym państwie stanowi import towarów dokonany w tym państwie, co rodzi obowiązek zapłaty cła i VAT od importu (w tym przypadku w Niemczech). W sytuacji gdy towar transportowany jest następnie do Polski w celu dalszej odsprzedaży, ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Podatnik powinien więc dokonać rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie faktury wewnętrznej w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Jednocześnie ma w tym przypadku zastosowanie zwolnienie od VAT w Niemczech. Ewidencję księgową tych zdarzeń gospodarczych przedstawiamy w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Polska funkcjonuje w ramach Wspólnotowego Obszaru Celnego. Dlatego zarówno cło, jak i VAT należny związany z importem towarów powstają w wyniku wprowadzenia towaru na obszar celny Wspólnoty. Oczywiście w zależności od tego, w którym kraju Wspólnoty to nastąpi, inne będzie miejsce spełniania obowiązków związanych z rozliczeniem się z cła oraz z VAT.

Gdy towar importowany z Chin zostaje „ostatecznie” odprawiony w Niemczech, to tam powstaje obowiązek zapłacenia cła oraz VAT od importu. W takiej sytuacji jest to oczywiście niemiecki podatek od wartości dodanej (MwSt), ponieważ import uznawany jest w tym przypadku za dokonany na terytorium Niemiec (w miejscu wprowadzenia towarów na wspólnotowy obszar celny). Jeżeli importowane towary są następnie przeznaczone do przewozu na terytorium Polski, należy uznać, że ma miejsce wewnątrzwspólnotowe przemieszczenie, które zrównane jest z wewnątrzwspólnotowym nabyciem. Oznacza to, że powstaje VAT należny w Polsce z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (przemieszczonych do Polski z Niemiec po zakończeniu odprawy celnej w Niemczech).

W takiej sytuacji jednak wcześniejszy import tych towarów jest zwolniony od niemieckiego VAT. Zasadą we wspólnotowym zharmonizowanym systemie VAT jest bowiem to, że zwolniony od podatku jest import towarów, które mają być następnie wywiezione do innego państwa członkowskiego w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowej (art. 143 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej). Zasada ta ma odzwierciedlenie w § 5 ust. 1 pkt 3 niemieckiej ustawy o podatku od wartości dodanej. W Polsce taka regulacja zawarta jest w przepisach § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W opisanej w pytaniu sytuacji należałoby zatem zapłacić cło w Niemczech. Import mający miejsce w Niemczech byłby tam zwolniony od niemieckiego VAT, a następnie w Polsce powstałby VAT należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia (przemieszczenia) towarów.

WAŻNE!

Sprowadzenie towaru spoza Wspólnoty Europejskiej do innego państwa członkowskiego niż Polska oraz dopuszczenie go do obrotu w tym państwie stanowi import towarów dokonany w tym państwie, co rodzi obowiązek zapłaty cła i podatku VAT od importu w tym państwie. Przemieszczenie tego towaru do Polski oznacza wewnątrzwspólnotowe nabycie, które powinno być rozliczone na podstawie faktury wewnętrznej w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od WNT.

Taki sposób postępowania potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być postanowienie Naczelnika II Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty z 21 kwietnia 2006 r. (sygn. III-2/443-14.1/16369/06/PJ), w którym czytamy:

(...) przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od towarów i usług (uprzednio zaimportowanych przez niego z Chin i odprawionych w Niemczech) z Niemiec do Polski jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, a zatem na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma obowiązek wystawić fakturę wewnętrzną i rozliczyć podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w Polsce (...)

W terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, należy rozliczyć VAT z zastosowaniem stawki krajowej dla danego towaru, wystawiając fakturę wewnętrzną. Wystawiona z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów faktura wewnętrzna powinna być ujęta zarówno po stronie podatku należnego, jak i naliczonego.

Podstawą opodatkowania w przypadku przemieszczenia do Polski wcześniej zaimportowanego na teren innego państwa członkowskiego UE towaru jest cena nabycia (art. 31 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług). Wspomniana cena nabycia obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów, wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia.

PRZYKŁAD

Jednostka dokonała zakupu towarów w Chinach. Towary zostały dostarczone do Hamburga i tam dokonano odprawy celnej. Jednostka zgłosiła zamiar przemieszczenia towarów na terytorium Polski, w związku z czym zastosowane zostało zwolnienie z niemieckiego VAT.

Założenia:

a) wartość transakcji zgodnie z fakturą 5000 USD

b) cło naliczone w Niemczech 500 EUR

c) koszty manipulacyjne pobrane przez niemiecki urząd celny 50 EUR

Ponieważ jest to przemieszczenie towaru, fakturę wewnętrzną wystawia się w dniu powstania obowiązku podatkowego. Dzień powstania obowiązku podatkowego w przypadku przemieszczenia towarów powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów.

Wystawiając fakturę wewnętrzną, przeliczamy kwoty w walutach obcych składające się na cenę nabycia według średniego kursu walut z dnia powstania obowiązku podatkowego dla tego typu transakcji.

Przepisy ustaw o podatku dochodowym nakazują natomiast koszty wyrażone w walucie obcej przeliczyć według kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Taki sposób wyceny wynika z przepisów art. 15 ust. 1 updop i art. 22 ust. 1 updof.

Z kolei ustawa o rachunkowości nakazuje operacje gospodarcze wyrażone w walucie obcej przeliczać według kursu średniego NBP ustalonego na dzień przeprowadzenia operacji gospodarczej (art. 30 ust. 2 pkt 2), a więc w omawianym przypadku będzie to kurs z dnia wystawienia faktury przez kontrahenta zagranicznego. Należy jednak zauważyć, że w ustawie o rachunkowości została określona między innymi zasada istotności (art. 4 ust. 4). Zgodnie z tą zasadą jednostka może w ramach przyjętej polityki rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na jasne i rzetelne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. W ramach przyjętych uproszczeń jednostki mogą przyjąć do przeliczeń operacji wyrażonych w walutach obcych zasady określone dla celów podatkowych. Jednostka może więc przyjąć w ZPK zasadę, że do wyceny będzie stosować kurs średni NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu - analogicznie jak dla celów podatkowych.

Dla celów przykładu:

1. Średni kurs NBP w dniu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT wynosił: 2,7685 PLN/USD

2. Średni kurs NBP w dniu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT wynosił: 3,7587 PLN/EUR

3. Średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu wynosił: 2,8400 PLN/USD

4. Średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień odprawy celnej w Niemczech: 3,7800 PLN/EUR

5. Kurs sprzedaży banku, z którego usług korzysta jednostka, z dnia zapłaty kontrahentowi chińskiemu: 2,8641 PLN/USD

Zgodnie z polityką rachunkowości jednostka do wyceny operacji gospodarczych wyrażonych w walucie obcej stosuje kurs waluty z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

1. Ustalenie kwoty zobowiązania wobec dostawcy zagranicznego:

5000 USD (zgodnie z fakturą) × 2,8400 PLN/USD = 14 200 zł

(średni kurs NBP z dnia poprzedzającego wystawienie faktury)

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 14 200,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 14 200,00 zł

2. Naliczone cło 500 euro × 3,7800 PLN/EUR = 1890,00 zł

(średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień odprawy celnej)

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 1 890,00 zł

Ma konto 241„Pozostałe rozrachunki” - w analityce: „Rozrachunki z zagranicznymi urzędami celnymi” 1 890,00 zł

3. Naliczone koszty manipulacyjne 50 euro × 3,7800 PLN/EUR = 189 zł (średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień odprawy celnej)

Wn konto 403„Podatki i opłaty” 189,00 zł

Ma konto 241„Pozostałe rozrachunki” - w analityce: „Rozrachunki z zagranicznymi urzędami celnymi” 189,00 zł

4. Koszty transportu zwiększające wartość celną towaru (300 EUR × 3,7800 zł) 1134 zł

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 1 134,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 1 134,00 zł

5. Przyjęcie towarów do magazynu w kwocie 17 224 zł

Wn konto 330„Towary” 17 224,00 zł

Ma konto 300„Rozliczenie zakupu” 17 224,00 zł

6. Faktura wewnętrzna VAT według wartości uwzględniającej dodatkowo poniesione koszty 17 131,85 zł

a) faktura zakupu towarów przeliczona według kursu z dnia powstania obowiązku podatkowego w VAT (5000,00 × 2,7685) 13 842,50 zł

b) cło obliczone według kursu średniego z dnia powstania obowiązku podatkowego 500 EUR × 3,7587 = 1879,35 zł

c) transport 1134,00 zł

Podatek VAT 16 855,85 × 22% = 3708,29 zł (po zaokrągleniu do pełnych złotych - 3708,00 zł)

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 3 708,00 zł

Ma konto 222„Rozliczenie podatku VAT należnego” 3 708,00 zł

7. Zapłata zobowiązania za zakupiony towar (według kursu z dnia zapłaty - 2,8641) 14 320,50 zł

Wn konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 14 320,50 zł

Ma konto 131„Bieżący rachunek bankowy” 14 320,50 zł

8. Zarachowanie ujemnej różnicy kursowej:

Wn konto 755„Koszty finansowe” 120,50 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 120,50 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 143 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dyrektywa 2006/112/WE, Dz.U.UE.L.06.347.1

• art. 4 ust. 4, art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1784

• art. 31 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Anna Kędziora

księgowa, konsultant podatkowy

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych z aktywnymi drukami online
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych z aktywnymi drukami online
Tylko teraz
Źródło: Monitor Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ulga na społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) od 2022 r.

    Ulga na społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). W ramach Polskiego Ładu ustawodawca planuje wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową, kulturalną oraz szkolnictwo wyższe i naukę. Ulga na CSR ma wejść w życie od 2022 roku.

    Zwalczanie pożyczek lichwiarskich - projekt ustawy

    Zwalczanie pożyczek lichwiarskich. Jest zgoda na prace nad tzw. ustawą antylichwiarską, której projekt uzyskał wpis do planu prac rządu. To daje resortowi "zielone światło" do kolejnych kroków legislacyjnych i działań, aby projekt ten mógł być jak najszybciej przyjęty - powiedział PAP wiceminister sprawiedliwości Michał Woś.

    Czasowa rejestracja samochodu a zwrot akcyzy

    Zwrot akcyzy od samochodu. Fiskus nie może odmówić zwrotu akcyzy przedsiębiorcy tylko dlatego, że ten przed sprzedażą samochodu dokonał jego czasowej rejestracji w Polsce - tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

    Informacje TPR - będą zmiany rozporządzeń

    Informacje TPR. Ministerstwo Finansów informuje, że na stronach Rządowego Centrum Legislacji zostały opublikowane projekty rozporządzeń zmieniających rozporządzenia TPR w zakresie podatku PIT i CIT.

    Wydatki na ubranie, a koszty uzyskania przychodów

    Wydatki na ubranie, a koszty uzyskania przychodu. Istnieje wiele profesji w których wymagane jest korzystanie z określonego rodzaju garderoby. Mogą to być ubrania wskazane jako konieczne dla bezpieczeństwa pracowników – np. specjalny stój na budowie - zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, lub też ze względu na inne regulacje prawne – jak na przykład obowiązkowa toga dla adwokata podczas rozprawy na sali sądowej. Poza ścisłymi regulacjami wynikającymi z przepisów istnieją również reguły wyznaczane przez tradycje czy zwyczaje – chociażby konieczność dostosowania stroju do oficjalnych wystąpień publicznych, czy na wysokiej rangi spotkaniach biznesowych. W wielu sytuacjach zakup stroju staje się więc obowiązkiem pracodawcy lub przedsiębiorcy. Powstaje więc pytanie - jakie wydatki związane z garderobą stanowić mogą koszty uzyskania przychodu? Na jakich zasadach oceniać konieczność, prawidłowość oraz wysokość zakupu?

    Granice opodatkowania budynku w podatku od nieruchomości

    Budynek jako przedmiot opodatkowania podatkiem do nieruchomości to „obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach”.

    Zmiany w opodatkowaniu gruntów kolejowych

    Opodatkowanie gruntów kolejowych. Podatkiem od nieruchomości zostaną objęte grunty, na których przedsiębiorstwa kolejowe prowadzą działalność komercyjną inną niż kolejową - tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

    Kantor wymiany walut - wymogi formalne

    Prowadzenie kantoru wymiany walut to jedna z tych form działalności, które w ostatnich latach cieszą się ogromną popularnością. Łatwy dostęp do podróżowania i powszechność emigracji z kraju np. w celach zarobkowych, to główne powody, dla których taki biznes jest szczególnie opłacalny. Kantor to punkt usługowy oferujący sprzedaż i zakup obcej waluty po określonych kursach. Wydawałoby się, że to dość prosta sprawa, jednak samo założenie takiej firmy nie jest łatwe. Jeżeli chcemy prowadzić kantor, musimy uzyskać zezwolenie i spełnić kilka istotnych warunków.

    Wirtualna kasa fiskalna nie będzie musiała drukować paragonów

    Wirtualne kasy fiskalne. Kasa fiskalna w postaci oprogramowania (czyli tzw. wirtualna kasa fiskalna) nie będzie musiała drukować paragonów, jeśli została umieszczona w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług. Taka zmiana wynika z projektu rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej opublikowanego w czwartek 16 września 2021 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

    Kwota wolna od podatku w 2022 roku

    Kwota wolna od podatku. W ramach Polskiego Ładu ustawodawca proponuje podwyższenie do 30 000 zł kwoty wolnej od podatku. Zmiana ma wejść w życie od 2022 roku.

    Składy podatkowe - zmiany w akcyzie

    Składy podatkowe. Jeśli dany podmiot przejmie od innego skład podatkowy, to dotychczasowy posiadacz składu nie będzie musiał zapłacić akcyzy od produktów znajdujących się w nim - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który trafi do dalszych prac w sejmowej komisji energii.

    Czy dobrowolne opłaty za toalety podlegają VAT?

    Dobrowolne opłaty za toalety a VAT. Czy otrzymane środki pieniężne (dobrowolne opłaty za skorzystanie z toalety) powinny być uznane za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług?

    TSUE kontra Belgia. Zwolnienia podatkowe niezgodne z prawem UE

    Zwolnienia podatkowe. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że zwolnienia podatkowe przyznawane przez Belgię przedsiębiorstwom międzynarodowym stanowią system pomocy państwowej niezgodnej z prawem Unii. Przyznał tym samym rację Komisji Europejskiej i uchylił wyrok Sądu UE z 2019 roku.

    Jaka stawka ryczałtu od przychodów z działalności produkcyjnej (wytwórczej)

    Stawka ryczałtu dla działalności produkcyjnej. Ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych można opodatkować przychody osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przychody z działalności produkcyjnej (wytwórczej) mogą być opodatkowane albo stawką 8,5% albo 5,5%. Od czego zależy zastosowanie jednej z tych stawek do działalności produkcyjnej?

    Grzywny za przestępstwa i wykroczenia skarbowe w 2022 roku

    Grzywny za przestępstwa i wykroczenia skarbowe w 2022 roku. W roku 2022 podatnikom grozić będą wyższe niż w 2021 r. kwoty grzywien, jakie można wymierzyć za popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego.

    Kiedy e-faktury będą obligatoryjne? Jak się przygotować?

    E-faktury. Z końcem sierpnia br. Rada Ministrów przyjęła projekt zmian do ustawy VAT wdrażającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Choć początkowo z powyższego rozwiązania będzie można korzystać dobrowolnie, już od 2023 roku stanie się ono obligatoryjne. Jakie są korzyści i wyzwania dla przedsiębiorców wynikające z jego wdrożenia?

    Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa

    Prosta Spółka Akcyjna (PSA) jest szczególnie atrakcyjna dla młodych innowatorów, którzy dysponują unikalnym know-how i chcą otworzyć biznes, ale nie mają na to własnego majątku. Możesz ją szybko zarejestrować, a jej obsługa jest bardzo prosta. O tym, jak krok po kroku założyć PSA i jakie płyną z tego korzyści dla przedsiębiorców, rozmawiali 15 września 2021 r. uczestniczy konferencji online, zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości.

    Drugi samochód w jednoosobowej działalności a koszty podatkowe

    Samochód w działalności gospodarczej. W związku z tym, że przepisy nie zabraniają posiadania więcej niż jednego samochodu w ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, przedsiębiorcy decydują się na zakup kolejnego pojazdu do swojej działalności. Część z nich ma jednak pewne wątpliwości i dostrzega potencjalne ryzyko podatkowe związane z zakupem drugiego auta. Dlatego decyduje się wystąpić o potwierdzenie planowanego zakupu oraz jego skutków podatkowych w ramach interpretacji indywidualnej. Stanowisko fiskusa jest korzystne dla podatników, jednak zawiera pewne warunki.

    Polski Ład. Przedsiębiorcy będą rezygnować z podatku liniowego

    Polski Ład. Około 700 tys. przedsiębiorców rozliczających się podatkiem liniowym zostanie najmocniej dotkniętych planowanymi zmianami w ramach Polskiego Ładu. Zwiększenie im obciążeń, nawet jeśli wyniesie 4,9 proc. zamiast 9 proc., bez możliwości odliczenia kwoty wolnej od podatku, czyli planowanych 30 tys. zł, może spowodować, że część przedsiębiorców zrezygnuje z tej formy opodatkowania. – Tymczasem od 2004 roku, kiedy ją wprowadzono, przyniosła ona wiele korzyści zarówno dla firm, jak i budżetu państwa – mówi Rzecznik MŚP Adam Abramowicz, który zbiera podpisy pod petycją w sprawie zablokowania niekorzystnych zmian. Podpisało ją już ponad 52 tys. osób.

    Polski Ład a „szara strefa” w zatrudnieniu

    Polski Ład a „szara strefa” w zatrudnieniu. Według raportu Głównego Urzędu Statystycznego skala „szarej strefy” w zatrudnieniu w Polsce szacowana jest na 880 tysięcy osób (ok. 5,4% ogólnej liczby pracujących) [1]. Trzeba jednak zaznaczyć, że badania statystyczne nie odkrywają rzeczywistej skali zjawiska. Realnie praca nierejestrowana może obejmować nawet 16% osób w wieku produkcyjnym [2].

    Polski Ład. Kontrola podatkowa na wniosek

    Polski Ład. Podatnik, który dostanie od szefa Krajowej Administracji Skarbowej ostrzeżenie przed podejrzanym kontrahentem, będzie mógł wnioskować o przeprowadzenie kontroli podatkowej w zakresie będącym przedmiotem tego ostrzeżenia.

    Przekształcasz działalność gospodarczą w jednoosobową sp. z o.o.? Sprawdź co zmieni się w Twojej księgowości!

    Zmiana dotychczasowej formy prawnej firmy z jednoosobowej działalności gospodarczej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oznacza rewolucję w obowiązkach księgowych. Jeśli przed przekształceniem prowadziłeś podatkową księgę przychodów i rozchodów, zakładając spółkę z o.o. musi przejść na księgi rachunkowe.

    PIT od działalności gospodarczej w 2022 roku - skala podatkowa, podatek liniowy, ryczałt

    PIT od działalności gospodarczej w 2022 roku. Kluczowym elementem nowego Polskiego Ładu są istotne zmiany w podatkach. Zmiany te obejmą system opodatkowania działalności gospodarczej w Polsce, wsparcie innowacyjnych rozwiązań, pobudzenie inwestycji o nowe rozwiązania dla inwestorów strategicznych.

    Ulga na powrót od 1 stycznia 2022 r.

    Ulga na powrót. Polski Ład przewiduje wprowadzenie ulgi w podatku dochodowym dla podatników osiedlających się w Polsce, tzw. ulga na powrót. Proponuje się, aby ulga na powrót weszła w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Kto będzie miał prawo do nowej ulgi i jaka będzie jej wysokość?

    Tarcza Finansowa PFR dla Dużych Firm - wnioski do 30 września

    Tarcza Finansowa PFR dla Dużych Firm. Polski Fundusz Rozwoju ponownie uruchomił Tarczę Finansową dla Dużych Firm. 14 września 2021 r. PFR poinformował o udostępnieniu możliwości składania wniosków o finansowanie preferencyjne w ramach tej Tarczy. Finansowanie służy pokryciu szkody powstałej na skutek zakłóceń w funkcjonowaniu gospodarki w związku z COVID-19. Program został uruchomiony w związku z przyjęciem przez Radę Ministrów zmian do programu rządowego Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm, po uzyskaniu uprzednio decyzji Komisji Europejskiej. Termin na zgłoszenie wniosków upływa 30 września 2021 r.