REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować w księdze usługę podnajmu

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Wynajmuję lokal użytkowy przeznaczony na cele działalności. Ponieważ na razie nie wykorzystuję go w całości (obecnie jest to dla mnie za duża powierzchnia), za zgodą wynajmującego podnająłem część lokalu innemu przedsiębiorcy. W umowie podnajmu ustaliliśmy płatność czynszu za okresy miesięczne. Jak powinienem zaewidencjonować w księdze tę operację?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W opisanej sytuacji powinien Pan przenieść część kosztów najmu na faktycznego odbiorcę (podnajemcę) zgodnie z zawartą z nim umową. Takie przeniesienie w praktyce obrotu gospodarczego określane jest mianem refakturowania. Fakturę za usługę najmu wystawianą na Pana firmę przez właściciela lokalu powinien Pan ująć w pkpir po stronie kosztów w dacie poniesienia. Natomiast przychód z tytułu usługi podnajmu wykaże Pan w księdze w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie zawartej z podnajemcą.

UZASADNIENIE

Pojęcie refakturowania nie zostało zdefiniowane w prawie podatkowym. Jest ono jednak czynnością, która funkcjonuje w praktyce obrotu gospodarczego. Również orzecznictwo dopuszcza tzw. refaktury. Refakturowanie polega na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. W takiej sytuacji podmiot pośredniczący pomiędzy świadczącym usługę a jej bezpośrednim i finalnym odbiorcą ogranicza się wyłącznie do wystawienia finalnemu odbiorcy faktury za zakupione - formalnie przez siebie - usługi od świadczeniodawcy. W tym ujęciu refakturujący świadczy w istocie usługę, z której faktycznie korzysta ostateczny odbiorca.

Refakturowanie usług może nastąpić pod warunkiem, że pomiędzy odbiorcą a wystawcą refaktury istnieje umowa, z której wynika, że taka usługa jest przedmiotem świadczenia i odrębnego fakturowania. Ponadto z umowy powinien wynikać sposób rozliczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Refakturowanie usług może nastąpić pod warunkiem, że pomiędzy odbiorcą a wystawcą refaktury istnieje umowa, z której wynika, że taka usługa jest przedmiotem świadczenia i odrębnego fakturowania. Z umowy powinien również wynikać sposób rozliczenia.

Tak samo traktują zjawisko refakturowania organy podatkowe. Przykładem jest postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów z 25 stycznia 2007 r., nr 1438/DF2/415-211/340/06/AZ:

Refakturowanie usług nastąpić może pod warunkiem, że strony łączy umowa określająca sprzedaż usług o charakterze zasadniczym, zaś refakturowanie jest jedynie uboczną sprzedażą służącą realizacji zawartej umowy. Podmiot refakturujący usługi dokonuje ich sprzedaży, dlatego u ostatecznego odbiorcy faktura może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, przy spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z treści złożonego wniosku wynika, iż wynajmujący refakturuje na Wnioskodawcę całość opłat czynszowych wnoszonych do Wspólnoty Mieszkaniowej. Skoro zatem Strona dysponuje fakturą potwierdzającą nabycie usług związanych z użytkowaniem lokalu (opłat czynszowych), natomiast wpłaty na rachunek Wspólnoty Mieszkaniowej dokonuje bezpośrednio właściciel lokalu - to prawidłowym dokumentem, na podstawie którego można dokonać zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów po stronie kosztów, jest faktura.

Z pytania wynika, że część wynajmowanego lokalu za zgodą jego właściciela podnajmuje Pan innemu podmiotowi na podstawie zawartej umowy podnajmu. Jest Pan więc zobowiązany do ujęcia tej operacji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Ponieważ z tytułu tego zdarzenia powstanie u Pana zarówno koszt, jak i przychód, musi Pan odpowiednio zaewidencjonować oba te zdarzenia.

Czynsz najmu za lokal służący Pana działalności gospodarczej niewątpliwie może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Ujmie Pan go w księdze w kolumnie 13 jako pozostały wydatek (koszt). Fakturę od właściciela lokalu dokumentującą usługę najmu za dany okres rozliczeniowy powinien Pan ująć jako koszt w dacie jej wystawienia. Wynika to z art. 22 ust. 6b updof u podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów:

za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Z tytułu zawarcia z innym podmiotem umowy podnajmu części lokalu, w którym prowadzi Pan działalność gospodarczą, przy „przenoszeniu” na ten podmiot części kosztów najmu lokalu poprzez ich refakturowanie powstanie u Pana przychód związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przychód ten powinien Pan wykazać w pkpir. Wartość wynikającą z faktury wystawionej na rzecz podnajemcy należy ująć w kolumnie 8 jako pozostały przychód. Ponieważ zarówno najem, jak i podnajem są usługami ze swej istoty mającymi charakter ciągły, są rozliczane w okresach ustalonych przez strony w umowie najmu (podnajmu) - np. miesięcznie, kwartalnie, półrocznie, nie rzadziej jednak niż rocznie. Tym samym datę powstania przychodu z tytułu podnajmu powinien Pan ustalić zgodnie z art. 14 ust. 1e updof. Na podstawie tego przepisu, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. W opisanej w pytaniu sytuacji za datę powstania przychodu z tytułu usługi podnajmu powinien Pan zatem uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie podnajmu (czyli ostatni dzień okresu miesięcznego przyjętego do rozliczenia tej usługi).

PRZYKŁAD

Pan Andrzej Kowalski jako przedsiębiorca wynajmuje lokal na cele prowadzonej działalności. Część powierzchni biurowej tego lokalu (za zgodą jego właściciela) podnajął spółce ABC. Z umowy zawartej ze spółką wynika, że czynsz za podnajmowaną powierzchnię biurową jest ona zobowiązana opłacać w okresach miesięcznych, na podstawie wystawionej przez pana Andrzeja Kowalskiego faktury. Zgodnie z obowiązującymi przepisami wystawia on fakturę w terminie 7 dni po zakończeniu danego miesiąca. Strony w umowie podnajmu określiły miesięczny okres rozliczeniowy tej usługi. Przychód z tytułu podnajmu powstanie więc u pana Kowalskiego w ostatnim dniu miesiąca, za który wystawiana jest faktura (np. przychód z faktury wystawionej 7 listopada za październik powstanie 31 października). Koszt w spółce ABC powstanie w dacie wystawienia faktury, czyli 7 listopada. Gdyby jednak faktura została wystawiona 31 października, to koszt w spółce ABC powstałby również w tym dniu.

• art. 14 ust. 1e, art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA