REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać wzajemne rozrachunki

Joanna Dyczkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka świadczy usługi na rzecz kontrahentów, którzy jednocześnie są dla niej dostawcami. Czy trzeba tworzyć kompensatę należności i zobowiązań w postaci pisemnej (potwierdzenia sald), czy wystarczy uzgodnić to drogą telefoniczną i dokonać przelewu różnicy między zobowiązaniami i należnościami? Kto może podpisać zgodność sald należności i zobowiązań?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Rozliczenie wzajemnych należności i zobowiązań z tytułu dostaw może nastąpić np. poprzez złożenie dostawcy oświadczenia o dokonaniu potrącenia. W przypadku stałych dostawców warunki takiego rozliczenia można ustalić w umowie i przyjąć np. rozliczanie saldami. Za potwierdzenia sald należności i zobowiązań zawsze odpowiada kierownik jednostki, nawet jeżeli obowiązki w zakresie rachunkowości wypełnia inna osoba.

UZASADNIENIE

W ustawie o rachunkowości obowiązuje zakaz kompensat, zgodnie z którym nie można kompensować ze sobą wartości różnych co do rodzaju aktywów i pasywów, związanych z nimi przychodów i kosztów oraz zysków i strat nadzwyczajnych.

W przedstawionym problemie mamy do czynienia z wzajemnym rozliczeniem należności i zobowiązań. Do potrącenia wzajemnego wierzytelności stosuje się przepisy kodeksu cywilnego. Na podstawie art. 498 k.c., gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i wierzycielami, każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości, oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskutek potrącenia obie wierzytelności umarzają się nawzajem do wysokości wierzytelności niższej. Należy przy tym mieć na względzie warunki zawarte w art. 499 k.c., zgodnie z którym potrącenia dokonuje się przez oświadczenie złożone drugiej stronie. Dlatego nie powinno się poprzestać jedynie na uzgodnieniach telefonicznych. Oświadczenie woli jest skuteczne tylko wtedy, gdy jest złożone przez osobę uprawnioną do reprezentowania firmy. Reprezentacja z kolei wynika z formy prawnej i stosunków wewnętrznych jednostki.

Jeżeli wzajemne rozrachunki dotyczą stałych dostawców (odbiorców), warunki wzajemnego rozliczenia można ustalić w umowie, przyjmując rozliczanie saldami. W przypadku jednorazowych usług rozliczenia należy dokonać na podstawie złożonego oświadczenia o wzajemnym potrąceniu.

Przy potwierdzaniu sald trzeba mieć na względzie zapisy ustawy o rachunkowości. Okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów to element rachunkowości. Odpowiedzialność za wykonywanie określonych ustawą obowiązków ponosi kierownik jednostki, również w przypadku, gdy obowiązki te zostaną powierzone innej osobie za jej zgodą, przy czym przyjęcie odpowiedzialności przez inną osobę powinno być stwierdzone w formie pisemnej.

Przykład

Rozliczanie saldami

Alfa spółka z o.o. świadczy (w sposób ciągły) na rzecz Beta spółki z o.o. usługi marketingowe. Miesięczny koszt obsługi ustalono na 1000 zł netto. W październiku 2007 r. Alfa wykonała dodatkową usługę reklamową za 3000 zł netto. Wykonanie usług potwierdzają faktury VAT. Z kolei Beta świadczy na rzecz Alfa usługi księgowe. Stała opłata za obsługę księgową wynosi 1000 zł netto. W listopadzie 2007 r. spółka Alfa wykonała dodatkową usługę księgową za 2000 zł netto. Wykonanie usług potwierdzają faktury VAT. Zgodnie z zawartą umową Alfa i Beta na koniec każdego kwartału rozliczają wzajemne płatności saldami. Po dokonaniu kompensaty strona będąca zobowiązaną dokonuje zapłaty salda. Na 31 grudnia 2007 r. spółki dokonały rozliczenia salda.

Ewidencja księgowa

Księgi Alfa Sp. z o.o.

Należności od Beta

1. Faktury VAT za usługi marketingowe stałe w danym kwartale - wartość brutto 3660 zł.

2. Faktura VAT za usługę reklamową dodatkową - wartość brutto 3660 zł.

Należności łącznie - 7320 zł.

Zobowiązania wobec Beta

1. Faktury VAT za usługi księgowe stałe w danym kwartale - wartość brutto 3660 zł

2. Faktura VAT za usługę księgową dodatkową - wartość brutto 2440 zł.

Zobowiązania łącznie - 6100 zł.

1. Kompensata wzajemnych rozrachunków:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 6 100

- w analityce „Beta Sp. z o.o.”

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 6 100

- w analityce „Beta Sp. z o.o.”

Salda po kompensacie:

• zobowiązania wobec Beta - 0 zł,

• należności od Beta - 1220 zł.

2. Po dokonaniu kompensaty na rachunek bankowy spółki Alfa wpłynęła zapłata od spółki Beta:

Wn „Rachunek bankowy” 1 220

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 220

- w analityce „Beta Sp. z o.o.”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgi Beta Sp. z o.o.

Zobowiązania wobec Alfa

1. Faktury VAT za usługi marketingowe stałe w kwartale - wartość brutto 3660 zł.

2. Faktura VAT za usługę reklamową dodatkową - wartość brutto 3660 zł.

Zobowiązania łącznie - 7320 zł.

Należności od Alfa

1. Faktury VAT za usługi księgowe stałe w kwartale - wartość brutto 3660 zł.

2. Faktura VAT za usługę księgową dodatkową - wartość brutto 2440 zł.

Należności łącznie - 6100 zł.

1. Kompensata wzajemnych rozrachunków:

Wn „Rozrachunki z dostawcami 6 100

- w analityce „Alfa Sp. z o.o.”

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 6 100

- w analityce „Alfa Sp. z o.o.”

Salda po kompensacie:

• zobowiązania wobec Alfa - 1220 zł,

• należności od Alfa - 0 zł.

2. Uregulowanie zobowiązania wobec spółki Alfa:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 1 220

- w analityce „Alfa Sp. z o.o.”

Ma „Rachunek bankowy” 1 220

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku kompensaty poprzez złożenie jednorazowego oświadczenia ewidencja księgowa przebiegać będzie w taki sam sposób jak w przykładzie powyżej. Zmieni się tylko forma udokumentowania wzajemnego potrącenia.

• art. 489 i 499 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. z 1971 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1287

• art. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Dyczkowska

dyrektor biura rachunkowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA