REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać wzajemne rozrachunki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dyczkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka świadczy usługi na rzecz kontrahentów, którzy jednocześnie są dla niej dostawcami. Czy trzeba tworzyć kompensatę należności i zobowiązań w postaci pisemnej (potwierdzenia sald), czy wystarczy uzgodnić to drogą telefoniczną i dokonać przelewu różnicy między zobowiązaniami i należnościami? Kto może podpisać zgodność sald należności i zobowiązań?

RADA

REKLAMA

Rozliczenie wzajemnych należności i zobowiązań z tytułu dostaw może nastąpić np. poprzez złożenie dostawcy oświadczenia o dokonaniu potrącenia. W przypadku stałych dostawców warunki takiego rozliczenia można ustalić w umowie i przyjąć np. rozliczanie saldami. Za potwierdzenia sald należności i zobowiązań zawsze odpowiada kierownik jednostki, nawet jeżeli obowiązki w zakresie rachunkowości wypełnia inna osoba.

UZASADNIENIE

W ustawie o rachunkowości obowiązuje zakaz kompensat, zgodnie z którym nie można kompensować ze sobą wartości różnych co do rodzaju aktywów i pasywów, związanych z nimi przychodów i kosztów oraz zysków i strat nadzwyczajnych.

W przedstawionym problemie mamy do czynienia z wzajemnym rozliczeniem należności i zobowiązań. Do potrącenia wzajemnego wierzytelności stosuje się przepisy kodeksu cywilnego. Na podstawie art. 498 k.c., gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i wierzycielami, każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości, oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskutek potrącenia obie wierzytelności umarzają się nawzajem do wysokości wierzytelności niższej. Należy przy tym mieć na względzie warunki zawarte w art. 499 k.c., zgodnie z którym potrącenia dokonuje się przez oświadczenie złożone drugiej stronie. Dlatego nie powinno się poprzestać jedynie na uzgodnieniach telefonicznych. Oświadczenie woli jest skuteczne tylko wtedy, gdy jest złożone przez osobę uprawnioną do reprezentowania firmy. Reprezentacja z kolei wynika z formy prawnej i stosunków wewnętrznych jednostki.

Jeżeli wzajemne rozrachunki dotyczą stałych dostawców (odbiorców), warunki wzajemnego rozliczenia można ustalić w umowie, przyjmując rozliczanie saldami. W przypadku jednorazowych usług rozliczenia należy dokonać na podstawie złożonego oświadczenia o wzajemnym potrąceniu.

Przy potwierdzaniu sald trzeba mieć na względzie zapisy ustawy o rachunkowości. Okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów to element rachunkowości. Odpowiedzialność za wykonywanie określonych ustawą obowiązków ponosi kierownik jednostki, również w przypadku, gdy obowiązki te zostaną powierzone innej osobie za jej zgodą, przy czym przyjęcie odpowiedzialności przez inną osobę powinno być stwierdzone w formie pisemnej.

Przykład

Rozliczanie saldami

Alfa spółka z o.o. świadczy (w sposób ciągły) na rzecz Beta spółki z o.o. usługi marketingowe. Miesięczny koszt obsługi ustalono na 1000 zł netto. W październiku 2007 r. Alfa wykonała dodatkową usługę reklamową za 3000 zł netto. Wykonanie usług potwierdzają faktury VAT. Z kolei Beta świadczy na rzecz Alfa usługi księgowe. Stała opłata za obsługę księgową wynosi 1000 zł netto. W listopadzie 2007 r. spółka Alfa wykonała dodatkową usługę księgową za 2000 zł netto. Wykonanie usług potwierdzają faktury VAT. Zgodnie z zawartą umową Alfa i Beta na koniec każdego kwartału rozliczają wzajemne płatności saldami. Po dokonaniu kompensaty strona będąca zobowiązaną dokonuje zapłaty salda. Na 31 grudnia 2007 r. spółki dokonały rozliczenia salda.

Ewidencja księgowa

Księgi Alfa Sp. z o.o.

Należności od Beta

1. Faktury VAT za usługi marketingowe stałe w danym kwartale - wartość brutto 3660 zł.

2. Faktura VAT za usługę reklamową dodatkową - wartość brutto 3660 zł.

Należności łącznie - 7320 zł.

Zobowiązania wobec Beta

1. Faktury VAT za usługi księgowe stałe w danym kwartale - wartość brutto 3660 zł

2. Faktura VAT za usługę księgową dodatkową - wartość brutto 2440 zł.

Zobowiązania łącznie - 6100 zł.

1. Kompensata wzajemnych rozrachunków:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 6 100

- w analityce „Beta Sp. z o.o.”

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 6 100

- w analityce „Beta Sp. z o.o.”

Salda po kompensacie:

• zobowiązania wobec Beta - 0 zł,

• należności od Beta - 1220 zł.

2. Po dokonaniu kompensaty na rachunek bankowy spółki Alfa wpłynęła zapłata od spółki Beta:

Wn „Rachunek bankowy” 1 220

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 220

- w analityce „Beta Sp. z o.o.”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgi Beta Sp. z o.o.

Zobowiązania wobec Alfa

1. Faktury VAT za usługi marketingowe stałe w kwartale - wartość brutto 3660 zł.

2. Faktura VAT za usługę reklamową dodatkową - wartość brutto 3660 zł.

Zobowiązania łącznie - 7320 zł.

Należności od Alfa

1. Faktury VAT za usługi księgowe stałe w kwartale - wartość brutto 3660 zł.

2. Faktura VAT za usługę księgową dodatkową - wartość brutto 2440 zł.

Należności łącznie - 6100 zł.

1. Kompensata wzajemnych rozrachunków:

Wn „Rozrachunki z dostawcami 6 100

- w analityce „Alfa Sp. z o.o.”

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 6 100

- w analityce „Alfa Sp. z o.o.”

Salda po kompensacie:

• zobowiązania wobec Alfa - 1220 zł,

• należności od Alfa - 0 zł.

2. Uregulowanie zobowiązania wobec spółki Alfa:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 1 220

- w analityce „Alfa Sp. z o.o.”

Ma „Rachunek bankowy” 1 220

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku kompensaty poprzez złożenie jednorazowego oświadczenia ewidencja księgowa przebiegać będzie w taki sam sposób jak w przykładzie powyżej. Zmieni się tylko forma udokumentowania wzajemnego potrącenia.

• art. 489 i 499 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. z 1971 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1287

• art. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Dyczkowska

dyrektor biura rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA