REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w księgach rachunkowych wydanie nagród rzeczowych w ramach programu lojalnościowego

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka nie posiada własnej sieci sprzedaży. Całą sprzedaż swoich produktów prowadzi poprzez sieć hurtowni. W najbliższym czasie planujemy realizację programu lojalnościowego, w ramach którego zgodnie z zapisami określonymi w regulaminie hurtownie za sprzedane wyroby naszej spółki uzyskiwać będą punkty, które następnie będą wymieniane na różnego typu nagrody rzeczowe. Czy wydanie tych nagród będzie podlegać opodatkowaniu VAT? Czy od wydanych nagród będziemy musieli pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia planowanych działań w księgach rachunkowych spółki.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nieodpłatne przekazanie nagród wydanych w ramach realizacji programu lojalnościowego co do zasady podlega opodatkowaniu VAT. Wydatki poniesione na zakup nagród, jako pośrednio przyczyniające się do uzyskania przychodu, mogą być uwzględnione w kosztach podatkowych. Przekazane nagrody będą stanowić dla otrzymujących je hurtowni przychód z działalności gospodarczej. Pytająca spółka nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od przekazanych nagród. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W ramach swojej działalności firmy stosują różnego typu narzędzia mogące przyczynić się do wzrostu sprzedaży produkowanych przez nie wyrobów. Jednym z nich jest organizowanie różnego typu programów lojalnościowych, mających na celu zapewnienie stałej sprzedaży na odpowiednio wysokim poziomie.

Organizacja programu lojalnościowego - skutki w VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z zasadą określoną w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie towarów (przy czym interpretacja celowościowa wskazuje, że chodzi o ich przekazanie zarówno na cele związane, jak i niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem), od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku, podlega opodatkowaniu VAT. Podatnik zobowiązany jest do udokumentowania tego typu operacji w wystawionej fakturze wewnętrznej. Zwolnione z tego obowiązku jest jednak wydanie prezentów o małej wartości oraz próbek. Przy czym przez prezenty o małej wartości ustawodawca rozumie (uwzględniając zmiany w art. 7 ustawy o VAT, które nastąpiły z dniem 1 stycznia 2008 r.):

• prezenty, których wartość rynkowa nie przekracza kwoty 5 zł,

• prezenty o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł - przy spełnieniu dodatkowego warunku prowadzenia imiennej ewidencji osób, którym te prezenty przekazano.

Natomiast zgodnie z definicją określoną w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT za próbki uważa się niewielkie ilości towaru reprezentujące określony rodzaj lub kategorię towarów, które zachowują skład i wszystkie właściwości tego towaru, z założeniem, że wartość lub ilość przekazywanych próbek nie wskazują na działanie o charakterze handlowym.

Tak jak to zaznaczono na wstępie, organy podatkowe w swoich interpretacjach nakazują opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów, bez względu na istnienie lub brak związku tego przekazania z działalnością przedsiębiorstwa. Należy jednak zaznaczyć, że pojawiły się wyroki sądów orzekające o braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzoną działalnością (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 3 kwietnia 2007 r., sygn. akt I SA/Wr 152/07; wyrok WSA w Warszawie z 17 sierpnia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 984/07). Oczywiście rozstrzygają one jedynie indywidualne spory konkretnych podatników, jednak może się okazać, że utwalona linia orzecznicza wpłynie w przyszłości na zmianę wydawanych interpretacji w omawianym zakresie.

Organizacja programu lojalnościowego - skutki w podatku dochodowym

Organizowanie dla hurtowni programów lojalnościowych to typowe narzędzie o charakterze promocyjnym, którego celem jest zwiększenie przychodów spółki poprzez wzrost sprzedaży produkowanych wyrobów. Jednocześnie tego typu wydatki nie są ujęte w zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych katalogu wydatków wyłączonych przez ustawodawcę z kosztu uzyskania przychodu. Dlatego wydatki poniesione na zakup produktów wydanych następnie w ramach przyznanych nagród mogą stanowić koszty uzyskania przychodu na zasadach ogólnych. Oczywiście należy przy tym zadbać o prawidłowe udokumentowanie prowadzonych działań (opracowanie regulaminu programu, udokumentowanie przekazania nagród).

Odnośnie do ewentualnego obowiązku pobrania zaliczki na podatek od wydawanych nagród należy stwierdzić, że nie dotyczy on omawianej sytuacji. Jednostki prowadzące działalność gospodarczą obowiązane są do samodzielnego doliczenia wartości otrzymanej nagrody do przychodów z działalności gospodarczej i obliczenia zaliczki na podatek od zarachowanej kwoty przychodu.

PRZYKŁAD

W styczniu spółka zakupiła towary o łącznej wartości 47 000 zł netto w celu przekazania ich kontrahentom w ramach prowadzonego programu lojalnościowego. Towary te objęte są ewidencją magazynową prowadzoną w cenach zakupu.

W tym samym miesiącu spółka wydała towary o wartości 18 000 zł hurtowniom, które spełniły warunki regulaminu programu.

1. Zakup towarów na potrzeby programu lojalnościowego

Wn konto 303 „Rozliczenie zakupu towarów” 47 000 zł

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 10 340 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 57 340 zł

2. Przyjęcie towarów do magazynu

Wn konto 330 „Towary” 47 000 zł

Ma konto 303 „Rozliczenie zakupu towarów” 47 000 zł

3. Wydanie części towarów w ramach realizacji programu

Wn konto 409 „Pozostałe koszty” (w analityce: Koszty reklamy) 18 000 zł

Ma konto 330 „Towary” 18 000 zł

4. Faktura wewnętrzna dokumentująca opodatkowanie nieodpłatnego przekazania części towarów (18 000,00 × 22%)

Wn konto 403 „Podatki i opłaty” 3960 zł

Ma konto 222 „Rozliczenie podatku VAT należnego” 3960 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 7 ust. 3, art. 7 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA