REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w księgach rachunkowych wydanie nagród rzeczowych w ramach programu lojalnościowego

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka nie posiada własnej sieci sprzedaży. Całą sprzedaż swoich produktów prowadzi poprzez sieć hurtowni. W najbliższym czasie planujemy realizację programu lojalnościowego, w ramach którego zgodnie z zapisami określonymi w regulaminie hurtownie za sprzedane wyroby naszej spółki uzyskiwać będą punkty, które następnie będą wymieniane na różnego typu nagrody rzeczowe. Czy wydanie tych nagród będzie podlegać opodatkowaniu VAT? Czy od wydanych nagród będziemy musieli pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia planowanych działań w księgach rachunkowych spółki.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nieodpłatne przekazanie nagród wydanych w ramach realizacji programu lojalnościowego co do zasady podlega opodatkowaniu VAT. Wydatki poniesione na zakup nagród, jako pośrednio przyczyniające się do uzyskania przychodu, mogą być uwzględnione w kosztach podatkowych. Przekazane nagrody będą stanowić dla otrzymujących je hurtowni przychód z działalności gospodarczej. Pytająca spółka nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od przekazanych nagród. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W ramach swojej działalności firmy stosują różnego typu narzędzia mogące przyczynić się do wzrostu sprzedaży produkowanych przez nie wyrobów. Jednym z nich jest organizowanie różnego typu programów lojalnościowych, mających na celu zapewnienie stałej sprzedaży na odpowiednio wysokim poziomie.

REKLAMA

Organizacja programu lojalnościowego - skutki w VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z zasadą określoną w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie towarów (przy czym interpretacja celowościowa wskazuje, że chodzi o ich przekazanie zarówno na cele związane, jak i niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem), od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku, podlega opodatkowaniu VAT. Podatnik zobowiązany jest do udokumentowania tego typu operacji w wystawionej fakturze wewnętrznej. Zwolnione z tego obowiązku jest jednak wydanie prezentów o małej wartości oraz próbek. Przy czym przez prezenty o małej wartości ustawodawca rozumie (uwzględniając zmiany w art. 7 ustawy o VAT, które nastąpiły z dniem 1 stycznia 2008 r.):

• prezenty, których wartość rynkowa nie przekracza kwoty 5 zł,

• prezenty o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł - przy spełnieniu dodatkowego warunku prowadzenia imiennej ewidencji osób, którym te prezenty przekazano.

Natomiast zgodnie z definicją określoną w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT za próbki uważa się niewielkie ilości towaru reprezentujące określony rodzaj lub kategorię towarów, które zachowują skład i wszystkie właściwości tego towaru, z założeniem, że wartość lub ilość przekazywanych próbek nie wskazują na działanie o charakterze handlowym.

Tak jak to zaznaczono na wstępie, organy podatkowe w swoich interpretacjach nakazują opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów, bez względu na istnienie lub brak związku tego przekazania z działalnością przedsiębiorstwa. Należy jednak zaznaczyć, że pojawiły się wyroki sądów orzekające o braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzoną działalnością (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 3 kwietnia 2007 r., sygn. akt I SA/Wr 152/07; wyrok WSA w Warszawie z 17 sierpnia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 984/07). Oczywiście rozstrzygają one jedynie indywidualne spory konkretnych podatników, jednak może się okazać, że utwalona linia orzecznicza wpłynie w przyszłości na zmianę wydawanych interpretacji w omawianym zakresie.

Organizacja programu lojalnościowego - skutki w podatku dochodowym

Organizowanie dla hurtowni programów lojalnościowych to typowe narzędzie o charakterze promocyjnym, którego celem jest zwiększenie przychodów spółki poprzez wzrost sprzedaży produkowanych wyrobów. Jednocześnie tego typu wydatki nie są ujęte w zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych katalogu wydatków wyłączonych przez ustawodawcę z kosztu uzyskania przychodu. Dlatego wydatki poniesione na zakup produktów wydanych następnie w ramach przyznanych nagród mogą stanowić koszty uzyskania przychodu na zasadach ogólnych. Oczywiście należy przy tym zadbać o prawidłowe udokumentowanie prowadzonych działań (opracowanie regulaminu programu, udokumentowanie przekazania nagród).

Odnośnie do ewentualnego obowiązku pobrania zaliczki na podatek od wydawanych nagród należy stwierdzić, że nie dotyczy on omawianej sytuacji. Jednostki prowadzące działalność gospodarczą obowiązane są do samodzielnego doliczenia wartości otrzymanej nagrody do przychodów z działalności gospodarczej i obliczenia zaliczki na podatek od zarachowanej kwoty przychodu.

PRZYKŁAD

W styczniu spółka zakupiła towary o łącznej wartości 47 000 zł netto w celu przekazania ich kontrahentom w ramach prowadzonego programu lojalnościowego. Towary te objęte są ewidencją magazynową prowadzoną w cenach zakupu.

W tym samym miesiącu spółka wydała towary o wartości 18 000 zł hurtowniom, które spełniły warunki regulaminu programu.

1. Zakup towarów na potrzeby programu lojalnościowego

Wn konto 303 „Rozliczenie zakupu towarów” 47 000 zł

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 10 340 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 57 340 zł

2. Przyjęcie towarów do magazynu

Wn konto 330 „Towary” 47 000 zł

Ma konto 303 „Rozliczenie zakupu towarów” 47 000 zł

3. Wydanie części towarów w ramach realizacji programu

Wn konto 409 „Pozostałe koszty” (w analityce: Koszty reklamy) 18 000 zł

Ma konto 330 „Towary” 18 000 zł

4. Faktura wewnętrzna dokumentująca opodatkowanie nieodpłatnego przekazania części towarów (18 000,00 × 22%)

Wn konto 403 „Podatki i opłaty” 3960 zł

Ma konto 222 „Rozliczenie podatku VAT należnego” 3960 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 7 ust. 3, art. 7 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA