REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w księgach rachunkowych wydanie nagród rzeczowych w ramach programu lojalnościowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka nie posiada własnej sieci sprzedaży. Całą sprzedaż swoich produktów prowadzi poprzez sieć hurtowni. W najbliższym czasie planujemy realizację programu lojalnościowego, w ramach którego zgodnie z zapisami określonymi w regulaminie hurtownie za sprzedane wyroby naszej spółki uzyskiwać będą punkty, które następnie będą wymieniane na różnego typu nagrody rzeczowe. Czy wydanie tych nagród będzie podlegać opodatkowaniu VAT? Czy od wydanych nagród będziemy musieli pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia planowanych działań w księgach rachunkowych spółki.

RADA

REKLAMA

Nieodpłatne przekazanie nagród wydanych w ramach realizacji programu lojalnościowego co do zasady podlega opodatkowaniu VAT. Wydatki poniesione na zakup nagród, jako pośrednio przyczyniające się do uzyskania przychodu, mogą być uwzględnione w kosztach podatkowych. Przekazane nagrody będą stanowić dla otrzymujących je hurtowni przychód z działalności gospodarczej. Pytająca spółka nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od przekazanych nagród. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W ramach swojej działalności firmy stosują różnego typu narzędzia mogące przyczynić się do wzrostu sprzedaży produkowanych przez nie wyrobów. Jednym z nich jest organizowanie różnego typu programów lojalnościowych, mających na celu zapewnienie stałej sprzedaży na odpowiednio wysokim poziomie.

Organizacja programu lojalnościowego - skutki w VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z zasadą określoną w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie towarów (przy czym interpretacja celowościowa wskazuje, że chodzi o ich przekazanie zarówno na cele związane, jak i niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem), od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku, podlega opodatkowaniu VAT. Podatnik zobowiązany jest do udokumentowania tego typu operacji w wystawionej fakturze wewnętrznej. Zwolnione z tego obowiązku jest jednak wydanie prezentów o małej wartości oraz próbek. Przy czym przez prezenty o małej wartości ustawodawca rozumie (uwzględniając zmiany w art. 7 ustawy o VAT, które nastąpiły z dniem 1 stycznia 2008 r.):

• prezenty, których wartość rynkowa nie przekracza kwoty 5 zł,

• prezenty o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł - przy spełnieniu dodatkowego warunku prowadzenia imiennej ewidencji osób, którym te prezenty przekazano.

REKLAMA

Natomiast zgodnie z definicją określoną w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT za próbki uważa się niewielkie ilości towaru reprezentujące określony rodzaj lub kategorię towarów, które zachowują skład i wszystkie właściwości tego towaru, z założeniem, że wartość lub ilość przekazywanych próbek nie wskazują na działanie o charakterze handlowym.

Tak jak to zaznaczono na wstępie, organy podatkowe w swoich interpretacjach nakazują opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów, bez względu na istnienie lub brak związku tego przekazania z działalnością przedsiębiorstwa. Należy jednak zaznaczyć, że pojawiły się wyroki sądów orzekające o braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzoną działalnością (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 3 kwietnia 2007 r., sygn. akt I SA/Wr 152/07; wyrok WSA w Warszawie z 17 sierpnia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 984/07). Oczywiście rozstrzygają one jedynie indywidualne spory konkretnych podatników, jednak może się okazać, że utwalona linia orzecznicza wpłynie w przyszłości na zmianę wydawanych interpretacji w omawianym zakresie.

Organizacja programu lojalnościowego - skutki w podatku dochodowym

REKLAMA

Organizowanie dla hurtowni programów lojalnościowych to typowe narzędzie o charakterze promocyjnym, którego celem jest zwiększenie przychodów spółki poprzez wzrost sprzedaży produkowanych wyrobów. Jednocześnie tego typu wydatki nie są ujęte w zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych katalogu wydatków wyłączonych przez ustawodawcę z kosztu uzyskania przychodu. Dlatego wydatki poniesione na zakup produktów wydanych następnie w ramach przyznanych nagród mogą stanowić koszty uzyskania przychodu na zasadach ogólnych. Oczywiście należy przy tym zadbać o prawidłowe udokumentowanie prowadzonych działań (opracowanie regulaminu programu, udokumentowanie przekazania nagród).

Odnośnie do ewentualnego obowiązku pobrania zaliczki na podatek od wydawanych nagród należy stwierdzić, że nie dotyczy on omawianej sytuacji. Jednostki prowadzące działalność gospodarczą obowiązane są do samodzielnego doliczenia wartości otrzymanej nagrody do przychodów z działalności gospodarczej i obliczenia zaliczki na podatek od zarachowanej kwoty przychodu.

PRZYKŁAD

W styczniu spółka zakupiła towary o łącznej wartości 47 000 zł netto w celu przekazania ich kontrahentom w ramach prowadzonego programu lojalnościowego. Towary te objęte są ewidencją magazynową prowadzoną w cenach zakupu.

W tym samym miesiącu spółka wydała towary o wartości 18 000 zł hurtowniom, które spełniły warunki regulaminu programu.

1. Zakup towarów na potrzeby programu lojalnościowego

Wn konto 303 „Rozliczenie zakupu towarów” 47 000 zł

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 10 340 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 57 340 zł

2. Przyjęcie towarów do magazynu

Wn konto 330 „Towary” 47 000 zł

Ma konto 303 „Rozliczenie zakupu towarów” 47 000 zł

3. Wydanie części towarów w ramach realizacji programu

Wn konto 409 „Pozostałe koszty” (w analityce: Koszty reklamy) 18 000 zł

Ma konto 330 „Towary” 18 000 zł

4. Faktura wewnętrzna dokumentująca opodatkowanie nieodpłatnego przekazania części towarów (18 000,00 × 22%)

Wn konto 403 „Podatki i opłaty” 3960 zł

Ma konto 222 „Rozliczenie podatku VAT należnego” 3960 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 7 ust. 3, art. 7 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

REKLAMA