Jak ujmować w księgach rachunkowych wydanie nagród rzeczowych w ramach programu lojalnościowego
REKLAMA
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Nieodpłatne przekazanie nagród wydanych w ramach realizacji programu lojalnościowego co do zasady podlega opodatkowaniu VAT. Wydatki poniesione na zakup nagród, jako pośrednio przyczyniające się do uzyskania przychodu, mogą być uwzględnione w kosztach podatkowych. Przekazane nagrody będą stanowić dla otrzymujących je hurtowni przychód z działalności gospodarczej. Pytająca spółka nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od przekazanych nagród. Szczegóły - w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
W ramach swojej działalności firmy stosują różnego typu narzędzia mogące przyczynić się do wzrostu sprzedaży produkowanych przez nie wyrobów. Jednym z nich jest organizowanie różnego typu programów lojalnościowych, mających na celu zapewnienie stałej sprzedaży na odpowiednio wysokim poziomie.
Organizacja programu lojalnościowego - skutki w VAT
Zgodnie z zasadą określoną w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie towarów (przy czym interpretacja celowościowa wskazuje, że chodzi o ich przekazanie zarówno na cele związane, jak i niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem), od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku, podlega opodatkowaniu VAT. Podatnik zobowiązany jest do udokumentowania tego typu operacji w wystawionej fakturze wewnętrznej. Zwolnione z tego obowiązku jest jednak wydanie prezentów o małej wartości oraz próbek. Przy czym przez prezenty o małej wartości ustawodawca rozumie (uwzględniając zmiany w art. 7 ustawy o VAT, które nastąpiły z dniem 1 stycznia 2008 r.):
• prezenty, których wartość rynkowa nie przekracza kwoty 5 zł,
• prezenty o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł - przy spełnieniu dodatkowego warunku prowadzenia imiennej ewidencji osób, którym te prezenty przekazano.
Natomiast zgodnie z definicją określoną w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT za próbki uważa się niewielkie ilości towaru reprezentujące określony rodzaj lub kategorię towarów, które zachowują skład i wszystkie właściwości tego towaru, z założeniem, że wartość lub ilość przekazywanych próbek nie wskazują na działanie o charakterze handlowym.
Tak jak to zaznaczono na wstępie, organy podatkowe w swoich interpretacjach nakazują opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów, bez względu na istnienie lub brak związku tego przekazania z działalnością przedsiębiorstwa. Należy jednak zaznaczyć, że pojawiły się wyroki sądów orzekające o braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzoną działalnością (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 3 kwietnia 2007 r., sygn. akt I SA/Wr 152/07; wyrok WSA w Warszawie z 17 sierpnia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 984/07). Oczywiście rozstrzygają one jedynie indywidualne spory konkretnych podatników, jednak może się okazać, że utwalona linia orzecznicza wpłynie w przyszłości na zmianę wydawanych interpretacji w omawianym zakresie.
Organizacja programu lojalnościowego - skutki w podatku dochodowym
Organizowanie dla hurtowni programów lojalnościowych to typowe narzędzie o charakterze promocyjnym, którego celem jest zwiększenie przychodów spółki poprzez wzrost sprzedaży produkowanych wyrobów. Jednocześnie tego typu wydatki nie są ujęte w zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych katalogu wydatków wyłączonych przez ustawodawcę z kosztu uzyskania przychodu. Dlatego wydatki poniesione na zakup produktów wydanych następnie w ramach przyznanych nagród mogą stanowić koszty uzyskania przychodu na zasadach ogólnych. Oczywiście należy przy tym zadbać o prawidłowe udokumentowanie prowadzonych działań (opracowanie regulaminu programu, udokumentowanie przekazania nagród).
Odnośnie do ewentualnego obowiązku pobrania zaliczki na podatek od wydawanych nagród należy stwierdzić, że nie dotyczy on omawianej sytuacji. Jednostki prowadzące działalność gospodarczą obowiązane są do samodzielnego doliczenia wartości otrzymanej nagrody do przychodów z działalności gospodarczej i obliczenia zaliczki na podatek od zarachowanej kwoty przychodu.
PRZYKŁAD
W styczniu spółka zakupiła towary o łącznej wartości 47 000 zł netto w celu przekazania ich kontrahentom w ramach prowadzonego programu lojalnościowego. Towary te objęte są ewidencją magazynową prowadzoną w cenach zakupu.
W tym samym miesiącu spółka wydała towary o wartości 18 000 zł hurtowniom, które spełniły warunki regulaminu programu.
1. Zakup towarów na potrzeby programu lojalnościowego
Wn konto 303 „Rozliczenie zakupu towarów” 47 000 zł
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 10 340 zł
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 57 340 zł
2. Przyjęcie towarów do magazynu
Wn konto 330 „Towary” 47 000 zł
Ma konto 303 „Rozliczenie zakupu towarów” 47 000 zł
3. Wydanie części towarów w ramach realizacji programu
Wn konto 409 „Pozostałe koszty” (w analityce: Koszty reklamy) 18 000 zł
Ma konto 330 „Towary” 18 000 zł
4. Faktura wewnętrzna dokumentująca opodatkowanie nieodpłatnego przekazania części towarów (18 000,00 × 22%)
Wn konto 403 „Podatki i opłaty” 3960 zł
Ma konto 222 „Rozliczenie podatku VAT należnego” 3960 zł
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
• art. 7 ust. 3, art. 7 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382
• art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238
Izabela Grochola
główna księgowa w spółce z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat