REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w księgach rachunkowych wydanie nagród rzeczowych w ramach programu lojalnościowego

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka nie posiada własnej sieci sprzedaży. Całą sprzedaż swoich produktów prowadzi poprzez sieć hurtowni. W najbliższym czasie planujemy realizację programu lojalnościowego, w ramach którego zgodnie z zapisami określonymi w regulaminie hurtownie za sprzedane wyroby naszej spółki uzyskiwać będą punkty, które następnie będą wymieniane na różnego typu nagrody rzeczowe. Czy wydanie tych nagród będzie podlegać opodatkowaniu VAT? Czy od wydanych nagród będziemy musieli pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia planowanych działań w księgach rachunkowych spółki.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nieodpłatne przekazanie nagród wydanych w ramach realizacji programu lojalnościowego co do zasady podlega opodatkowaniu VAT. Wydatki poniesione na zakup nagród, jako pośrednio przyczyniające się do uzyskania przychodu, mogą być uwzględnione w kosztach podatkowych. Przekazane nagrody będą stanowić dla otrzymujących je hurtowni przychód z działalności gospodarczej. Pytająca spółka nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od przekazanych nagród. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W ramach swojej działalności firmy stosują różnego typu narzędzia mogące przyczynić się do wzrostu sprzedaży produkowanych przez nie wyrobów. Jednym z nich jest organizowanie różnego typu programów lojalnościowych, mających na celu zapewnienie stałej sprzedaży na odpowiednio wysokim poziomie.

REKLAMA

Organizacja programu lojalnościowego - skutki w VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z zasadą określoną w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie towarów (przy czym interpretacja celowościowa wskazuje, że chodzi o ich przekazanie zarówno na cele związane, jak i niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem), od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku, podlega opodatkowaniu VAT. Podatnik zobowiązany jest do udokumentowania tego typu operacji w wystawionej fakturze wewnętrznej. Zwolnione z tego obowiązku jest jednak wydanie prezentów o małej wartości oraz próbek. Przy czym przez prezenty o małej wartości ustawodawca rozumie (uwzględniając zmiany w art. 7 ustawy o VAT, które nastąpiły z dniem 1 stycznia 2008 r.):

• prezenty, których wartość rynkowa nie przekracza kwoty 5 zł,

• prezenty o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł - przy spełnieniu dodatkowego warunku prowadzenia imiennej ewidencji osób, którym te prezenty przekazano.

Natomiast zgodnie z definicją określoną w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT za próbki uważa się niewielkie ilości towaru reprezentujące określony rodzaj lub kategorię towarów, które zachowują skład i wszystkie właściwości tego towaru, z założeniem, że wartość lub ilość przekazywanych próbek nie wskazują na działanie o charakterze handlowym.

Tak jak to zaznaczono na wstępie, organy podatkowe w swoich interpretacjach nakazują opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów, bez względu na istnienie lub brak związku tego przekazania z działalnością przedsiębiorstwa. Należy jednak zaznaczyć, że pojawiły się wyroki sądów orzekające o braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzoną działalnością (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 3 kwietnia 2007 r., sygn. akt I SA/Wr 152/07; wyrok WSA w Warszawie z 17 sierpnia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 984/07). Oczywiście rozstrzygają one jedynie indywidualne spory konkretnych podatników, jednak może się okazać, że utwalona linia orzecznicza wpłynie w przyszłości na zmianę wydawanych interpretacji w omawianym zakresie.

Organizacja programu lojalnościowego - skutki w podatku dochodowym

Organizowanie dla hurtowni programów lojalnościowych to typowe narzędzie o charakterze promocyjnym, którego celem jest zwiększenie przychodów spółki poprzez wzrost sprzedaży produkowanych wyrobów. Jednocześnie tego typu wydatki nie są ujęte w zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych katalogu wydatków wyłączonych przez ustawodawcę z kosztu uzyskania przychodu. Dlatego wydatki poniesione na zakup produktów wydanych następnie w ramach przyznanych nagród mogą stanowić koszty uzyskania przychodu na zasadach ogólnych. Oczywiście należy przy tym zadbać o prawidłowe udokumentowanie prowadzonych działań (opracowanie regulaminu programu, udokumentowanie przekazania nagród).

Odnośnie do ewentualnego obowiązku pobrania zaliczki na podatek od wydawanych nagród należy stwierdzić, że nie dotyczy on omawianej sytuacji. Jednostki prowadzące działalność gospodarczą obowiązane są do samodzielnego doliczenia wartości otrzymanej nagrody do przychodów z działalności gospodarczej i obliczenia zaliczki na podatek od zarachowanej kwoty przychodu.

PRZYKŁAD

W styczniu spółka zakupiła towary o łącznej wartości 47 000 zł netto w celu przekazania ich kontrahentom w ramach prowadzonego programu lojalnościowego. Towary te objęte są ewidencją magazynową prowadzoną w cenach zakupu.

W tym samym miesiącu spółka wydała towary o wartości 18 000 zł hurtowniom, które spełniły warunki regulaminu programu.

1. Zakup towarów na potrzeby programu lojalnościowego

Wn konto 303 „Rozliczenie zakupu towarów” 47 000 zł

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 10 340 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 57 340 zł

2. Przyjęcie towarów do magazynu

Wn konto 330 „Towary” 47 000 zł

Ma konto 303 „Rozliczenie zakupu towarów” 47 000 zł

3. Wydanie części towarów w ramach realizacji programu

Wn konto 409 „Pozostałe koszty” (w analityce: Koszty reklamy) 18 000 zł

Ma konto 330 „Towary” 18 000 zł

4. Faktura wewnętrzna dokumentująca opodatkowanie nieodpłatnego przekazania części towarów (18 000,00 × 22%)

Wn konto 403 „Podatki i opłaty” 3960 zł

Ma konto 222 „Rozliczenie podatku VAT należnego” 3960 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 7 ust. 3, art. 7 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA