REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować koszty związane z rozbiórką budynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka kupiła grunt wraz z budynkiem gospodarczym przeznaczonym do rozbiórki. Na tym gruncie zamierza wybudować własny budynek biurowy. W akcie notarialnym oddzielnie wpisano kwotę zakupu gruntu i kwotę zakupu budynku. Jak to zaksięgować? Czy budynek przeznaczony do rozbiórki należy w momencie nabycia zaliczyć do środków trwałych, a w chwili jego likwidacji wyksięgować?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kupiony budynek, który już w momencie nabycia jest przeznaczony do rozbiórki, nie stanowi środka trwałego. Koszty związane z jego rozbiórką powinny zostać odniesione na zwiększenie kosztów budowy nowego środka trwałego, tj. budynku biurowego. W konsekwencji o kwotę kosztów związanych z rozbiórką budynku gospodarczego zwiększona zostanie wartość początkowa nowo wybudowanego budynku.

UZASADNIENIE

Kupiony przez spółkę budynek nie spełnia definicji aktywów określonej w ustawie o rachunkowości, ponieważ nie jest kompletny i zdatny do użytku. Dlatego nie należy zaliczać go do środków trwałych.

REKLAMA

W związku z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego, w przedstawionym przykładzie - budynku biurowego, jednostka będzie ponosiła koszty, które w jej ewidencji bilansowej powinny być gromadzone na koncie „Środki trwałe w budowie”. Do kosztów tych należy również zaliczyć koszt rozbiórki budynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki trwałe w budowie wyceniane są w wysokości ogółu kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem w okresie ich budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania.

Mogą to być np. koszty:

• dokumentacji projektowej, badania i pomiaru geodezyjnego,

• przygotowania gruntu pod budowę, w tym m.in. niwelacji terenu, rozbiórki zbędnych budowli, tymczasowego doprowadzenia energii i wody,

• ubezpieczeń majątkowych budowanych obiektów,

• odsetek, prowizji, różnic kursowych od kredytów i pożyczek zaciągniętych za okres realizacji budowy.

Do kosztów budowy środków trwałych zalicza się więc w szczególności koszty przygotowania terenu pod budowę, w tym również koszty likwidacji starych, zbędnych nieruchomości niegruntowych istniejących na tym terenie, np. koszty rozbiórki budynków i budowli, koszty wywozu gruzu.

Podobnie tę kwestię regulują przepisy podatkowe. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztu wytworzenia środka trwałego zalicza się m.in. inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Zatem koszty przygotowania budowy, również dla celów podatkowych, zwiększą wartość początkową powstającego budynku.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w odpowiedzi z 2 stycznia 2007 r., nr IS.I/2-4230/12/06: wyjaśnił, że pojęcie „inne koszty” jest nieograniczonym katalogiem, do którego można zaliczyć wszelkie koszty związane bezpośrednio lub pośrednio z wytworzeniem nowego środka trwałego, które nie mogą być zaliczone do żadnej konkretnej kategorii kosztów wymienionych w art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. A zatem mogą to być koszty likwidacji - rozbiórki budynków i budowli w związku z prowadzoną inwestycją.

Nakłady związane z budową środka trwałego należy pomniejszyć o równowartość odzysków otrzymanych w wyniku przeprowadzonej rozbiórki. Odzyski z rozbiórki i demontażu odnosi się wtedy na konto „Materiały w magazynie” w korespondencji z kontem „Środki trwałe w budowie”.

Po oddaniu budynku do używania następuje przeksięgowanie nakładów ujętych na koncie „Środki trwałe w budowie” na konto „Środki trwałe”.

Przykład

Jednostka kupiła grunt wraz z budynkiem gospodarczym. W akcie notarialnym ujęta została łączna kwota za nabyty grunt z budynkiem gospodarczym - 115 000 zł netto + 22% VAT, w tym:

• wartość gruntu - 100 000 zł netto,

• wartość budynku - 15 000 zł netto.

Jednostka przeznaczyła kupiony budynek gospodarczy do rozbiórki, ponieważ chce wybudować w tym miejscu budynek biurowy. Poniesiono koszty wywozu gruzu z likwidowanego budynku w wysokości 20 000 zł netto, VAT - 4400 zł. Wartość odzyskanych materiałów z rozbiórki to 5000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Faktura za zakup gruntu wraz z budynkiem gospodarczym:

a) wartość gruntu

Wn „Środki trwałe” 100 000

- w analityce „Grunty”

b) wartość budynku gospodarczego 15 000

Wn „Środki trwałe w budowie”

- w analityce „Budynek biurowy”

c) VAT

Wn „VAT naliczony” 25 300

d) wartość brutto faktury

Ma „Pozostałe rozrachunki” 140 300

2. Faktura za wywóz gruzu z rozbieranego budynku gospodarczego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 20 000

- w analityce „Budynek biurowy”

Wn „VAT naliczony” 4 400

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 24 400

3. Wartość odzyskanych materiałów z rozbiórki budynku gospodarczego:

Wn „Materiały” 5 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 5 000

- w analityce „Budynek biurowy”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 16, art. 28 ust. 1 pkt 2, art. 28 ust. 8, art. 31 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 16g ust. 1 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paradoks: Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły. Co będzie dalej?

Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły, na przekór narracji płynącej z rynku złota i innych metali szlachetnych, których rajd miałby być wyrazem spadającego zaufania do dolara, obligacji i całego systemu fiducjarnego. Czy można pogodzić dwa trendy o przeciwnym charakterze? Na to pytanie, w cotygodniowym komentarzu Catalyst odpowiada Emil Szweda (Obligacje.pl).

Skarbówka wchodzi na nasze konta i sprawdza transakcje bez nakazu jak się fiskusowi tylko podoba: STIR, DAC7 – warto wiedzieć, co to jest i jak działa

Fiskus ma prawo do prowadzenia kontroli kont bankowych. Dotyczy to osób prywatnych oraz przedsiębiorców i firm. Dla sprawdzenia historii transakcji na koncie bankowym nie musi być prowadzone przeciwko nam żadne postępowanie ani wszczęta kontrola. Skarbówce wystarczy samo podejrzenie popełnienia wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, aby sięgnąć do banku po informacje o dokonywanych przez nas transakcjach. Poza tym zautomatyzowane systemy same badają na bieżąco historię bankową naszych kont i wyłapują transakcje podejrzane.

Firmowe to firmowe. Dlaczego warto oddzielić finanse prywatne od firmowych. Cztery konta, które dają przedsiębiorcy spokój

Właściciele małych firm często powtarzają: „to przecież wszystko moje pieniądze”. I rzeczywiście – formalnie tak jest. Ale kiedy pieniądze są wspólne, problemy finansowe też robią się wspólne. Dopóki na koncie jest płynność, granica między finansami firmowymi a prywatnymi wydaje się niewidoczna. Ale wystarczy większy wydatek, spadek sprzedaży albo poślizg w płatnościach od klientów – i zaczyna się chaos. Nie w dokumentach – w codziennym zarządzaniu.

Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

REKLAMA

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

Darowizna samochodu żonie po wycofaniu z firmy. Czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

REKLAMA

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA