REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować koszty związane z rozbiórką budynku

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka kupiła grunt wraz z budynkiem gospodarczym przeznaczonym do rozbiórki. Na tym gruncie zamierza wybudować własny budynek biurowy. W akcie notarialnym oddzielnie wpisano kwotę zakupu gruntu i kwotę zakupu budynku. Jak to zaksięgować? Czy budynek przeznaczony do rozbiórki należy w momencie nabycia zaliczyć do środków trwałych, a w chwili jego likwidacji wyksięgować?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Kupiony budynek, który już w momencie nabycia jest przeznaczony do rozbiórki, nie stanowi środka trwałego. Koszty związane z jego rozbiórką powinny zostać odniesione na zwiększenie kosztów budowy nowego środka trwałego, tj. budynku biurowego. W konsekwencji o kwotę kosztów związanych z rozbiórką budynku gospodarczego zwiększona zostanie wartość początkowa nowo wybudowanego budynku.

UZASADNIENIE

Kupiony przez spółkę budynek nie spełnia definicji aktywów określonej w ustawie o rachunkowości, ponieważ nie jest kompletny i zdatny do użytku. Dlatego nie należy zaliczać go do środków trwałych.

W związku z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego, w przedstawionym przykładzie - budynku biurowego, jednostka będzie ponosiła koszty, które w jej ewidencji bilansowej powinny być gromadzone na koncie „Środki trwałe w budowie”. Do kosztów tych należy również zaliczyć koszt rozbiórki budynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki trwałe w budowie wyceniane są w wysokości ogółu kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem w okresie ich budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania.

Mogą to być np. koszty:

• dokumentacji projektowej, badania i pomiaru geodezyjnego,

• przygotowania gruntu pod budowę, w tym m.in. niwelacji terenu, rozbiórki zbędnych budowli, tymczasowego doprowadzenia energii i wody,

• ubezpieczeń majątkowych budowanych obiektów,

• odsetek, prowizji, różnic kursowych od kredytów i pożyczek zaciągniętych za okres realizacji budowy.

REKLAMA

Do kosztów budowy środków trwałych zalicza się więc w szczególności koszty przygotowania terenu pod budowę, w tym również koszty likwidacji starych, zbędnych nieruchomości niegruntowych istniejących na tym terenie, np. koszty rozbiórki budynków i budowli, koszty wywozu gruzu.

Podobnie tę kwestię regulują przepisy podatkowe. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztu wytworzenia środka trwałego zalicza się m.in. inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Zatem koszty przygotowania budowy, również dla celów podatkowych, zwiększą wartość początkową powstającego budynku.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w odpowiedzi z 2 stycznia 2007 r., nr IS.I/2-4230/12/06: wyjaśnił, że pojęcie „inne koszty” jest nieograniczonym katalogiem, do którego można zaliczyć wszelkie koszty związane bezpośrednio lub pośrednio z wytworzeniem nowego środka trwałego, które nie mogą być zaliczone do żadnej konkretnej kategorii kosztów wymienionych w art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. A zatem mogą to być koszty likwidacji - rozbiórki budynków i budowli w związku z prowadzoną inwestycją.

Nakłady związane z budową środka trwałego należy pomniejszyć o równowartość odzysków otrzymanych w wyniku przeprowadzonej rozbiórki. Odzyski z rozbiórki i demontażu odnosi się wtedy na konto „Materiały w magazynie” w korespondencji z kontem „Środki trwałe w budowie”.

Po oddaniu budynku do używania następuje przeksięgowanie nakładów ujętych na koncie „Środki trwałe w budowie” na konto „Środki trwałe”.

Przykład

Jednostka kupiła grunt wraz z budynkiem gospodarczym. W akcie notarialnym ujęta została łączna kwota za nabyty grunt z budynkiem gospodarczym - 115 000 zł netto + 22% VAT, w tym:

• wartość gruntu - 100 000 zł netto,

• wartość budynku - 15 000 zł netto.

Jednostka przeznaczyła kupiony budynek gospodarczy do rozbiórki, ponieważ chce wybudować w tym miejscu budynek biurowy. Poniesiono koszty wywozu gruzu z likwidowanego budynku w wysokości 20 000 zł netto, VAT - 4400 zł. Wartość odzyskanych materiałów z rozbiórki to 5000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Faktura za zakup gruntu wraz z budynkiem gospodarczym:

a) wartość gruntu

Wn „Środki trwałe” 100 000

- w analityce „Grunty”

b) wartość budynku gospodarczego 15 000

Wn „Środki trwałe w budowie”

- w analityce „Budynek biurowy”

c) VAT

Wn „VAT naliczony” 25 300

d) wartość brutto faktury

Ma „Pozostałe rozrachunki” 140 300

2. Faktura za wywóz gruzu z rozbieranego budynku gospodarczego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 20 000

- w analityce „Budynek biurowy”

Wn „VAT naliczony” 4 400

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 24 400

3. Wartość odzyskanych materiałów z rozbiórki budynku gospodarczego:

Wn „Materiały” 5 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 5 000

- w analityce „Budynek biurowy”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 16, art. 28 ust. 1 pkt 2, art. 28 ust. 8, art. 31 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 16g ust. 1 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Klient chce fakturę a nie zwrócił paragonu. Czy mimo to można mu wystawić?

Czy do wystawianych faktur sprzedający za pomocą kasy fiskalnej musi dołączać kopie paragonów z kasy fiskalnej? Co w sytuacji, gdy do faktur nie są dołączane kopie paragonów z kasy fiskalnej? Prowadzę kiosk handlowy i wystawiam miesięcznie kilka zbiorczych faktur z danego miesiąca, do których nie dołączam kopii paragonów, gdyż klienci ich nie zwracają. Czy to prawidłowa praktyka?

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box w 2025 r. Ministerstwo Finansów potwierdza, że idą zmiany w przepisach podatkowych

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

REKLAMA

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

REKLAMA

KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

REKLAMA