Jak zaewidencjonować koszty związane z rozbiórką budynku
REKLAMA
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Kupiony budynek, który już w momencie nabycia jest przeznaczony do rozbiórki, nie stanowi środka trwałego. Koszty związane z jego rozbiórką powinny zostać odniesione na zwiększenie kosztów budowy nowego środka trwałego, tj. budynku biurowego. W konsekwencji o kwotę kosztów związanych z rozbiórką budynku gospodarczego zwiększona zostanie wartość początkowa nowo wybudowanego budynku.
UZASADNIENIE
Kupiony przez spółkę budynek nie spełnia definicji aktywów określonej w ustawie o rachunkowości, ponieważ nie jest kompletny i zdatny do użytku. Dlatego nie należy zaliczać go do środków trwałych.
W związku z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego, w przedstawionym przykładzie - budynku biurowego, jednostka będzie ponosiła koszty, które w jej ewidencji bilansowej powinny być gromadzone na koncie „Środki trwałe w budowie”. Do kosztów tych należy również zaliczyć koszt rozbiórki budynku.
Środki trwałe w budowie wyceniane są w wysokości ogółu kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem w okresie ich budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania.
Mogą to być np. koszty:
• dokumentacji projektowej, badania i pomiaru geodezyjnego,
• przygotowania gruntu pod budowę, w tym m.in. niwelacji terenu, rozbiórki zbędnych budowli, tymczasowego doprowadzenia energii i wody,
• ubezpieczeń majątkowych budowanych obiektów,
• odsetek, prowizji, różnic kursowych od kredytów i pożyczek zaciągniętych za okres realizacji budowy.
REKLAMA
Do kosztów budowy środków trwałych zalicza się więc w szczególności koszty przygotowania terenu pod budowę, w tym również koszty likwidacji starych, zbędnych nieruchomości niegruntowych istniejących na tym terenie, np. koszty rozbiórki budynków i budowli, koszty wywozu gruzu.
Podobnie tę kwestię regulują przepisy podatkowe. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztu wytworzenia środka trwałego zalicza się m.in. inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Zatem koszty przygotowania budowy, również dla celów podatkowych, zwiększą wartość początkową powstającego budynku.
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w odpowiedzi z 2 stycznia 2007 r., nr IS.I/2-4230/12/06: wyjaśnił, że pojęcie „inne koszty” jest nieograniczonym katalogiem, do którego można zaliczyć wszelkie koszty związane bezpośrednio lub pośrednio z wytworzeniem nowego środka trwałego, które nie mogą być zaliczone do żadnej konkretnej kategorii kosztów wymienionych w art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. A zatem mogą to być koszty likwidacji - rozbiórki budynków i budowli w związku z prowadzoną inwestycją.
Nakłady związane z budową środka trwałego należy pomniejszyć o równowartość odzysków otrzymanych w wyniku przeprowadzonej rozbiórki. Odzyski z rozbiórki i demontażu odnosi się wtedy na konto „Materiały w magazynie” w korespondencji z kontem „Środki trwałe w budowie”.
Po oddaniu budynku do używania następuje przeksięgowanie nakładów ujętych na koncie „Środki trwałe w budowie” na konto „Środki trwałe”.
Przykład
Jednostka kupiła grunt wraz z budynkiem gospodarczym. W akcie notarialnym ujęta została łączna kwota za nabyty grunt z budynkiem gospodarczym - 115 000 zł netto + 22% VAT, w tym:
• wartość gruntu - 100 000 zł netto,
• wartość budynku - 15 000 zł netto.
Jednostka przeznaczyła kupiony budynek gospodarczy do rozbiórki, ponieważ chce wybudować w tym miejscu budynek biurowy. Poniesiono koszty wywozu gruzu z likwidowanego budynku w wysokości 20 000 zł netto, VAT - 4400 zł. Wartość odzyskanych materiałów z rozbiórki to 5000 zł.
Ewidencja księgowa
1. Faktura za zakup gruntu wraz z budynkiem gospodarczym:
a) wartość gruntu
Wn „Środki trwałe” 100 000
- w analityce „Grunty”
b) wartość budynku gospodarczego 15 000
Wn „Środki trwałe w budowie”
- w analityce „Budynek biurowy”
c) VAT
Wn „VAT naliczony” 25 300
d) wartość brutto faktury
Ma „Pozostałe rozrachunki” 140 300
2. Faktura za wywóz gruzu z rozbieranego budynku gospodarczego:
Wn „Środki trwałe w budowie” 20 000
- w analityce „Budynek biurowy”
Wn „VAT naliczony” 4 400
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 24 400
3. Wartość odzyskanych materiałów z rozbiórki budynku gospodarczego:
Wn „Materiały” 5 000
Ma „Środki trwałe w budowie” 5 000
- w analityce „Budynek biurowy”
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
• art. 3 ust. 1 pkt 16, art. 28 ust. 1 pkt 2, art. 28 ust. 8, art. 31 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540
• art. 16g ust. 1 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238
Joanna Gawrońska
biegły rewident
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat