REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabyte usługi hostingowe - ewidencja księgowa, rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Nabyte usługi hostingowe - ewidencja księgowa, rozliczenie VAT
Nabyte usługi hostingowe - ewidencja księgowa, rozliczenie VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ujmując w ewidencji rachunkowej wydatki związane z nabyciem usługi hostingowej, należy się kierować zasadą memoriałową określoną w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Ustawodawca nie uregulował w sposób szczególny powstania obowiązku podatkowego w VAT dla usług hostingowych (usług wynajmu powierzchni serwera). Będą zatem miały zastosowanie zasady ogólne (art. 19a ust. 1–3 i 8 ustawy o VAT).

W dobie globalnej informatyzacji dostęp do internetu decyduje o funkcjonowaniu czy nawet przetrwaniu firmy na rynku. Korzystanie z sieci umożliwia bowiem dostęp do informacji, ofert handlowych oraz nowych klientów.

REKLAMA

REKLAMA

Ponadto firmowa strona internetowa stanowi źródło informacji o przedsiębiorstwie i oferowanych przez niego towarach (usługach). Kluczową rolę w zakresie obsługi internetowej odgrywają usługi hostingowe świadczone przez wyspecjalizowane podmioty zajmujące się kompleksową obsługą internautów.

Hosting należy do umów nienazwanych, których treść kształtuje art. 3531 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Hosting jest usługą internetową polegającą na udostępnianiu (wynajmowaniu) klientom zasobów serwera w celu umieszczenia tam aplikacji internetowych (domen internetowych, kont elektronicznych). Usługi hostingowe obejmują nie tylko udostępnianie (wynajęcie) określonej powierzchni serwerów, ale również czynności dodatkowe (np. zarządzanie serwerem, w tym w zakresie jego połączenia z internetem).

Usługa hostingowa jest związana z tworzeniem firmowych stron internetowych służących do promocji i reklamy własnej działalności oraz zapewniających szybką, ogólnie dostępną i tanią informację. Stanowi ona jeden z etapów zakładania firmowej strony internetowej, obok zakupu i rejestracji domeny internetowej (adresu internetowego, pod którym strona internetowa podmiotu, który wykupił prawo do jego używania, będzie funkcjonowała), a także usługi pozycjonowania strony (polegającej na jej umieszczeniu w czołówce wyświetlanych przez wyszukiwarkę internetową wyników dla najbardziej popularnych słów kluczowych związanych z tematyką zakładanej witryny) oraz prac w zakresie nadania stronie internetowej określonego kształtu graficzno-tekstowego.

Ewidencja

Ujmując w ewidencji rachunkowej wydatki związane z nabyciem usługi hostingowej, należy się kierować zasadą memoriałową określoną w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Nakazuje ona zaliczać przychody i koszty do okresu, którego dotyczą. Zarezerwowanie miejsca na zewnętrznym serwerze w celu udostępnienia domeny oraz treści zawartych na stronie w internecie wiąże się z opłatami, które zasadniczo wnosi się za cały rok z góry, a następnie – jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych – rozlicza w czasie z zachowaniem zasady ostrożności (art. 39 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Nabycie usługi hostingowej wymaga dokonania w księgach następujących zapisów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Otrzymanie faktury za wynajem serwera:

• Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu”;

• Wn konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

• Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami” lub konto 24 „Pozostałe rozrachunki”;

2. Zaksięgowanie całej kwoty:

• Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” (usługi obce);

• Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”;

3. Zakwalifikowanie wydatku do rozliczenia w czasie:

• Wn konto 64 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”;

• Ma konto 49 „Rozliczenie kosztów”;

4. Zaliczenie wydatku w ciężar kosztów bieżącego okresu:

• Wn odpowiednie konto zespołu 5;

• Ma konto 64 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

VAT

REKLAMA

Na gruncie VAT usługi hostingowe należą do usług elektronicznych. Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy o VAT przez usługi elektroniczne należy rozumieć usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011. Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ww. rozporządzenia, do usług świadczonych drogą elektroniczną należą usługi świadczone za pomocą internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie ze względu na ich charakter jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. W szczególności obejmują one m.in. hosting witryn internetowych.

Usługi hostingowe mogą być realizowane zarówno na rynku krajowym, jak i w obrocie transgranicznym. W tym drugim przypadku powstaje konieczność ustalenia miejsca świadczenia dla celów VAT.

Zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą transakcji między przedsiębiorcami, miejscem świadczenia usług hostingowych będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 1–3 ustawy o VAT). Będziemy wówczas mieli do czynienia z eksportem/importem usługi hostingowej.

Uwzględnienia wymaga jednak, że pod pojęciem usług hostingowych mogą się kryć zróżnicowane pod wieloma względami świadczenia, w tym pod względem stopnia związania z nieruchomością. W związku z powyższym niekiedy może znaleźć zastosowanie również reguła szczególna (art. 28e ustawy o VAT). Prawidłowa kwalifikacja miejsca świadczenia usługi hostingowej wymaga kompleksowej oceny zakresu wzajemnych świadczeń, rozłożenia ciężaru odpowiedzialności oraz potrzeb nabywcy. Miejsce opodatkowania hostingu będzie wyznaczać potrzeba dostępu przez odbiorcę do fizycznej części systemu (sposób administrowania systemem zlokalizowanym w określonej nieruchomości).

Monitor Księgowego – prenumerata


Jeżeli administrowanie systemem jest możliwe w sposób zdalny dzięki dostarczonemu przez świadczeniodawcę oprogramowaniu, wówczas dla nabywcy nie ma znaczenia położenia budynku, za pomocą którego świadczone są usługi hostingowe (w takim przypadku znajdzie zastosowanie zasada ogólna). Niekiedy jednak usługobiorca musi brać pod uwagę lokalizację nieruchomości. Będzie tak się działo w sytuacji, gdy konieczne będzie umożliwienie nabywcy dostępu do określonych fizycznych zasobów świadczeniodawcy. Może się tak zdarzyć w związku z obowiązkiem przestrzegania określonych procedur bezpieczeństwa lub obciążeniem nabywcy odpowiedzialnością za funkcjonowanie określonych urządzeń w ramach architektury systemu (wówczas będzie miała zastosowanie reguła szczególna).

Jeżeli usługi hostingowe są świadczone na rzecz konsumentów, za miejsce ich świadczenia uznaje się miejsce, w którym posiadają oni siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28k ustawy o VAT). Usługodawca świadczący usługi hostingowe na rzecz unijnych konsumentów może jednak skorzystać z procedury szczególnej rozliczania VAT objętej uzgodnieniami dotyczącymi małego punktu kompleksowej obsługi (ang. MOSS; Mini One Stop Shop – art. 131–134c ustawy o VAT). Dzięki takiemu rozwiązaniu usługodawcy nie muszą się rejestrować dla celów rozliczenia VAT w każdym państwie członkowskim, w którym świadczą tego typu usługi.

Ustawodawca nie uregulował w sposób szczególny powstania obowiązku podatkowego w VAT dla usług hostingowych (usług wynajmu powierzchni serwera). Będą zatem miały zastosowanie zasady ogólne (art. 19a ust. 1–3 i 8 ustawy o VAT).

Marek Barowicz,  specjalista z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA