REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabyte usługi hostingowe - ewidencja księgowa, rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Nabyte usługi hostingowe - ewidencja księgowa, rozliczenie VAT
Nabyte usługi hostingowe - ewidencja księgowa, rozliczenie VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ujmując w ewidencji rachunkowej wydatki związane z nabyciem usługi hostingowej, należy się kierować zasadą memoriałową określoną w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Ustawodawca nie uregulował w sposób szczególny powstania obowiązku podatkowego w VAT dla usług hostingowych (usług wynajmu powierzchni serwera). Będą zatem miały zastosowanie zasady ogólne (art. 19a ust. 1–3 i 8 ustawy o VAT).

W dobie globalnej informatyzacji dostęp do internetu decyduje o funkcjonowaniu czy nawet przetrwaniu firmy na rynku. Korzystanie z sieci umożliwia bowiem dostęp do informacji, ofert handlowych oraz nowych klientów.

REKLAMA

Autopromocja

Ponadto firmowa strona internetowa stanowi źródło informacji o przedsiębiorstwie i oferowanych przez niego towarach (usługach). Kluczową rolę w zakresie obsługi internetowej odgrywają usługi hostingowe świadczone przez wyspecjalizowane podmioty zajmujące się kompleksową obsługą internautów.

Hosting należy do umów nienazwanych, których treść kształtuje art. 3531 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Hosting jest usługą internetową polegającą na udostępnianiu (wynajmowaniu) klientom zasobów serwera w celu umieszczenia tam aplikacji internetowych (domen internetowych, kont elektronicznych). Usługi hostingowe obejmują nie tylko udostępnianie (wynajęcie) określonej powierzchni serwerów, ale również czynności dodatkowe (np. zarządzanie serwerem, w tym w zakresie jego połączenia z internetem).

Usługa hostingowa jest związana z tworzeniem firmowych stron internetowych służących do promocji i reklamy własnej działalności oraz zapewniających szybką, ogólnie dostępną i tanią informację. Stanowi ona jeden z etapów zakładania firmowej strony internetowej, obok zakupu i rejestracji domeny internetowej (adresu internetowego, pod którym strona internetowa podmiotu, który wykupił prawo do jego używania, będzie funkcjonowała), a także usługi pozycjonowania strony (polegającej na jej umieszczeniu w czołówce wyświetlanych przez wyszukiwarkę internetową wyników dla najbardziej popularnych słów kluczowych związanych z tematyką zakładanej witryny) oraz prac w zakresie nadania stronie internetowej określonego kształtu graficzno-tekstowego.

Ewidencja

Ujmując w ewidencji rachunkowej wydatki związane z nabyciem usługi hostingowej, należy się kierować zasadą memoriałową określoną w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Nakazuje ona zaliczać przychody i koszty do okresu, którego dotyczą. Zarezerwowanie miejsca na zewnętrznym serwerze w celu udostępnienia domeny oraz treści zawartych na stronie w internecie wiąże się z opłatami, które zasadniczo wnosi się za cały rok z góry, a następnie – jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych – rozlicza w czasie z zachowaniem zasady ostrożności (art. 39 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Nabycie usługi hostingowej wymaga dokonania w księgach następujących zapisów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Otrzymanie faktury za wynajem serwera:

• Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu”;

• Wn konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

• Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami” lub konto 24 „Pozostałe rozrachunki”;

2. Zaksięgowanie całej kwoty:

• Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” (usługi obce);

• Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”;

3. Zakwalifikowanie wydatku do rozliczenia w czasie:

• Wn konto 64 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”;

• Ma konto 49 „Rozliczenie kosztów”;

4. Zaliczenie wydatku w ciężar kosztów bieżącego okresu:

• Wn odpowiednie konto zespołu 5;

• Ma konto 64 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

VAT

Na gruncie VAT usługi hostingowe należą do usług elektronicznych. Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy o VAT przez usługi elektroniczne należy rozumieć usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011. Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ww. rozporządzenia, do usług świadczonych drogą elektroniczną należą usługi świadczone za pomocą internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie ze względu na ich charakter jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. W szczególności obejmują one m.in. hosting witryn internetowych.

Usługi hostingowe mogą być realizowane zarówno na rynku krajowym, jak i w obrocie transgranicznym. W tym drugim przypadku powstaje konieczność ustalenia miejsca świadczenia dla celów VAT.

Zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą transakcji między przedsiębiorcami, miejscem świadczenia usług hostingowych będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 1–3 ustawy o VAT). Będziemy wówczas mieli do czynienia z eksportem/importem usługi hostingowej.

Uwzględnienia wymaga jednak, że pod pojęciem usług hostingowych mogą się kryć zróżnicowane pod wieloma względami świadczenia, w tym pod względem stopnia związania z nieruchomością. W związku z powyższym niekiedy może znaleźć zastosowanie również reguła szczególna (art. 28e ustawy o VAT). Prawidłowa kwalifikacja miejsca świadczenia usługi hostingowej wymaga kompleksowej oceny zakresu wzajemnych świadczeń, rozłożenia ciężaru odpowiedzialności oraz potrzeb nabywcy. Miejsce opodatkowania hostingu będzie wyznaczać potrzeba dostępu przez odbiorcę do fizycznej części systemu (sposób administrowania systemem zlokalizowanym w określonej nieruchomości).

Monitor Księgowego – prenumerata


Jeżeli administrowanie systemem jest możliwe w sposób zdalny dzięki dostarczonemu przez świadczeniodawcę oprogramowaniu, wówczas dla nabywcy nie ma znaczenia położenia budynku, za pomocą którego świadczone są usługi hostingowe (w takim przypadku znajdzie zastosowanie zasada ogólna). Niekiedy jednak usługobiorca musi brać pod uwagę lokalizację nieruchomości. Będzie tak się działo w sytuacji, gdy konieczne będzie umożliwienie nabywcy dostępu do określonych fizycznych zasobów świadczeniodawcy. Może się tak zdarzyć w związku z obowiązkiem przestrzegania określonych procedur bezpieczeństwa lub obciążeniem nabywcy odpowiedzialnością za funkcjonowanie określonych urządzeń w ramach architektury systemu (wówczas będzie miała zastosowanie reguła szczególna).

Jeżeli usługi hostingowe są świadczone na rzecz konsumentów, za miejsce ich świadczenia uznaje się miejsce, w którym posiadają oni siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28k ustawy o VAT). Usługodawca świadczący usługi hostingowe na rzecz unijnych konsumentów może jednak skorzystać z procedury szczególnej rozliczania VAT objętej uzgodnieniami dotyczącymi małego punktu kompleksowej obsługi (ang. MOSS; Mini One Stop Shop – art. 131–134c ustawy o VAT). Dzięki takiemu rozwiązaniu usługodawcy nie muszą się rejestrować dla celów rozliczenia VAT w każdym państwie członkowskim, w którym świadczą tego typu usługi.

Ustawodawca nie uregulował w sposób szczególny powstania obowiązku podatkowego w VAT dla usług hostingowych (usług wynajmu powierzchni serwera). Będą zatem miały zastosowanie zasady ogólne (art. 19a ust. 1–3 i 8 ustawy o VAT).

Marek Barowicz,  specjalista z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA