REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wartość początkową importowanego środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka kupiła środek trwały z importu. W jaki sposób powinniśmy ustalić jego wartość początkową oraz jaki kurs zastosować do wyceny?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wartość początkową środka trwałego stanowi cena jego nabycia. Do wyceny faktury importowej należy zastosować kurs celny zamieszczony w dokumencie SAD.

UZASADNIENIE

Wartość początkową kupionego środka trwałego stanowi cena nabycia, która zdefiniowana jest w art. 28 ust. 2 i 8 ustawy o rachunkowości.

Cena ta obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia środka trwałego, do dnia bilansowego lub przyjęcia go do używania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Według ustawy o rachunkowości operacje gospodarcze wyrażone w walutach obcych należy ująć w księgach rachunkowych na dzień ich przeprowadzenia odpowiednio po średnim kursie ustalonym dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski na ten dzień, chyba że w zgłoszeniu celnym lub innym wiążącym jednostkę dokumencie ustalony został inny kurs. Wynika z tego, że dla celów bilansowych w przypadku importu zastosowanie ma kurs z dokumentu SAD. Zobowiązanie z tytułu importu należy więc wykazać w księgach rachunkowych w kwocie wynikającej z faktury dostawcy przeliczonej na złotówki po kursie zastosowanym w dokumencie SAD. Ustalona w ten sposób kwota zobowiązania, po podwyższeniu jej o naliczone cło, ewentualnie o podatek akcyzowy oraz inne obciążenia, stanowi rzeczywistą cenę zakupu środka trwałego.

Inaczej kwestia wyceny uregulowana jest w przepisach podatkowych. Według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Brak w tych przepisach bezpośredniego odniesienia do importu. Oznacza to, że według przepisów podatkowych zastosować należy kurs średni NBP.

W zależności więc od przyjętego sposobu rozliczania różnic kursowych (według updop lub według uor) spółka stosuje kurs średni lub kurs celny. Niestety, taka alternatywa jest możliwa tylko w przypadku rozliczeń podatkowych. Jeśli do ustalania różnic kursowych wybrano metodę podatkową, to z rachunkowego punktu widzenia taki sposób wyceny jest nieprawidłowy. W takiej sytuacji spółka powinna dokonać odrębnej wyceny dla celów bilansowych oraz dla celów podatkowych.

Co to jest cena nabycia

Cena nabycia środka trwałego to cena obejmująca kwotę należną sprzedającemu:

• pomniejszona o:

- podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy (podlegające odliczeniu),

- rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski, w tym dodatnie różnice kursowe;

• powiększona o:

- obciążenia o charakterze publicznoprawnym - w przypadku importu,

- koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem środka trwałego do stanu zdatnego do używania lub wprowadzenia do obrotu,

- koszty transportu, załadunku, wyładunku, składowania lub wprowadzenia do obrotu,

- ujemne różnice kursowe.

Przykład

Spółka kupiła od kontrahenta z Turcji (import) maszynę o wartości 50 000 USD. Kurs dolara zastosowany w zgłoszeniu celnym wynosił 2,3162 PLN/USD. W polityce rachunkowości spółki zapisano, że do wyceny transakcji wynikających z importu zastosowanie ma kurs przyjęty w dokumencie SAD.

Zgłoszenie celne zawierało ponadto następujące dane:

• naliczone cło - 5000 zł,

• VAT - 26 578 zł.

Oprócz kosztów wykazanych w dokumencie SAD spółka poniosła wydatki związane z transportem maszyny w wysokości 1500 zł netto.

Ewidencja księgowa

1. Import środka trwałego:

a) ustalenie zobowiązania wobec dostawcy

50 000 USD × 2,3162 PLN/USD = 115 810 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 115 810

Ma „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi 115 810

b) cło

Wn „Rozliczenie zakupu” 5 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 5 000

- w analityce „Rozrachunki z UC”

c) VAT podlegający rozliczeniu

Wn „VAT naliczony” 26 578

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 26 578

- w analityce „Rozrachunki z UC”

2. Rozliczenie zakupu środka trwałego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 120 810

Ma „Rozliczenie zakupu” 120 810

3. Uregulowanie zobowiązania wobec dostawcy. Kurs sprzedaży USD w banku obsługującym spółkę wynosił 2,3325 PLN/USD:

50 000 USD × 2,3325 PLN/USD = 116 625 zł

Wn „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi” 116 625

Ma „Rachunek bankowy” 116 625

4. Rozliczenie różnic kursowych:

50 000 USD × (2,3162 - 2,3325) = -815 zł

Ponieważ uregulowanie zobowiązania nastąpiło przed oddaniem środka trwałego do używania, różnice kursowe (ujemne) zwiększyły jego wartość. Gdyby na tej transakcji powstały dodatnie różnice kursowe - wartość środka trwałego uległaby zmniejszeniu.

Wn „Środki trwałe w budowie” 815

Ma „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi” 815

5. Faktura za transport maszyny:

Wn „Rozliczenie zakupu” 1 500

Wn „VAT naliczony” 330

Ma „Rozrachunki z dostawcami krajowymi” 1 830

6. Zwiększenie wartości środka trwałego o koszty transportu:

Wn „Środki trwałe w budowie” 1 500

Ma „Rozliczenie zakupu” 1 500

7. Przyjęcie środka trwałego do używania:

Wn „Środki trwałe” 123 125

Ma „Środki trwałe w budowie” 123 125

Tak ustalona wartość początkowa środka trwałego stanowi podstawę do naliczania odpisów amortyzacyjnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 4 ust. 4, art. 28 ust. 2 i 8, art. 30 ust. 2, art. 31 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 9b i 15a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA