REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować kradzież towaru ze sklepu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszym sklepie nastąpiła kradzież towaru. Została powiadomiona Policja, która wszczęła postępowanie. Zostało ono jednak umorzone. Byliśmy ubezpieczeni i firma ubezpieczeniowa wypłaciła już odszkodowanie. Jak zaksięgować w pkpir skradziony towar i otrzymane odszkodowanie?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Wartość straty z tytułu skradzionego towaru należy wyksięgować z kolumny 10 „Zakup towarów handlowych wg cen zakupu” i zaksięgować w kolumnie 13 pkpir „Pozostałe wydatki”. Należy to zrobić w miesiącu zaistnienia straty i sporządzenia protokołu (policyjnego i na jego podstawie protokołu straty). Natomiast otrzymane odszkodowanie należy zaliczyć do „Pozo

uzasadnienie

Stratę z tytułu kradzieży towaru podatnicy mogą zrekompensować zaliczeniem jej wartości w koszty uzyskania przychodu. Jednak muszą być spełnione pewne warunki.

REKLAMA

Przypomnijmy, że na podstawie art. 22 ust. 1 updof kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Towary, które zostały skradzione, z pewnością zostały nabyte w celu osiągnięcia przychodu. Warunek ten nie jest jednak wystarczający, aby stratę związaną z ich kradzieżą zaliczyć do kosztów. Dodatkowe warunki wynikają z praktyki i orzecznictwa. Zgodnie z orzecznictwem, zaliczenie strat w majątku obrotowym do kosztów uzyskania przychodów jest możliwe, gdy strata:

• nie powstała w wyniku lekkomyślności i zaniedbania podatnika,

• jest stratą rzeczywistą i

• jest należycie udokumentowana.

Jeśli więc strata była zdarzeniem losowym niezależnym od Czytelnika i jest udokumentowana, jej wartość można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Podobne stanowisko zajął Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna w postanowieniu z 21 czerwca 2007 r., nr I-415/50/07, w którym czytamy:

(...) W listopadzie 2006 r. do prowadzonego przez Panią sklepu dokonano włamania. W wyniku tego włamania skradzione zostały towary handlowe. Postępowanie w sprawie zostało umorzone. W dniu kradzieży towary nie były ubezpieczone od tego typu zdarzeń, a tym samym nie będzie wypłacone z tego tytułu żadne odszkodowanie.

(...) Strata z tytułu kradzieży towarów handlowych nie została wymieniona w zamkniętym katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Zaś przepisy art. 22 nie wymagają, aby poniesiony w celu osiągnięcia przychodu wydatek w każdym przypadku skutkował uzyskaniem lub zwiększeniem przychodu. Istotny jest zatem przymiot celowości działania, a nie jego skutek. (...) Zatem skoro okoliczność ta nie została wymieniona w przepisach art. 23 jako koszty niestanowiące uzyskania przychodów i towary zostały nabyte w celu uzyskania przychodów, to brak jest podstaw prawnych do wyłączenia wartości skradzionych towarów z kosztów uzyskania przychodów.

Jak wspomnieliśmy, należy również pamiętać o właściwej dokumentacji straty. Podstawą do zaliczenia wartości skradzionych towarów do kosztów uzyskania przychodów będzie protokół policyjny. Na jego podstawie należy sporządzić protokół strat, określający: datę wystawienia, przedmiot operacji, określenie straty ilościowo i wartościowo oraz podpis podatnika.

Prezentujemy przykładowy wzór protokołu strat:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na temat dokumentacji strat powstałych w wyniku kradzieży wypowiadają się również organy skarbowe. Przykładowo, w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piszu z 27 września 2005 r., nr PD-415/P/ /17/2005, czytamy:

(...) Właściwym dokumentem na okoliczność szkody powstałej w wyniku kradzieży jest posiadanie protokołu szkód potwierdzonego przez właściwe organy, np. policję, instytucję ubezpieczeniową. Dokument ten winien określać rodzaj szkody, jej ilość, wartość, przyczynę powstania straty, podpisy osób uprawnionych oraz datę. Istotne jest przy tym zachowanie należytej staranności podatnika przejawiające się przede wszystkim w zastosowaniu odpowiednich dla danej sytuacji środków ostrożności oraz przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa.

Na podstawie protokołu strat należy skorygować wartość zakupionych towarów handlowych według cen zakupu. Należy zatem wpisać wartość straty wykazanej w protokole w kolumnie 10 pkpir ze znakiem minus bądź na czerwono. Jednocześnie na podstawie tego samego protokołu strat należy wpisać wartość poniesionej straty w kolumnie 13 - „Pozostałe wydatki”.

Jeżeli nie jest możliwe określenie, jaki towar został skradziony i jaka jest jego wartość, należy sporządzić spis z natury na dzień powstania straty i w ten sposób określić jej wartość.

Warto wspomnieć, że ustawodawca nie uzależnił możliwości zaliczenia strat w majątku obrotowym do kosztów uzyskania przychodów od tego, czy majątek ten został ubezpieczony. Czytelnik w pytaniu zaznaczył, że otrzymał odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej za poniesione straty. W związku z tym na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 12 updof wartość otrzymanego odszkodowania stanowi przychód podatnika. W dniu otrzymania odszkodowania jego wartość należy więc zaliczyć do kolumny 8 pkpir - „Pozostałe przychody”.

PRZYKŁAD

3 marca 2008 r. pan Jan prowadzący kiosk wielobranżowy stwierdził kradzież towarów. Straty oszacował w ilości 20 sztuk kart telefonicznych o łącznej wartości 500 zł (cena zakupu). Pan Jan powiadomił organy ścigania, a fakt kradzieży został potwierdzony protokołem policyjnym z 3 marca 2008 r. Na jego podstawie pan Jan sporządził protokół strat nr 1/2008, który ujął w księdze. Wartość skradzionych kart została wyksięgowana z kolumny 10 „Zakup towarów wg cen zakupu” i wpisana w kolumnę 13 „Pozostałe wydatki”.

Z uwagi na to, że pan Jan posiadał ubezpieczenie sklepu m.in. od kradzieży, firma ubezpieczeniowa wpłaciła 31 marca 2008 r. na konto podatnika odszkodowanie w wysokości utraconych towarów. Operację tę należy ująć w kolumnie 8 „Pozostałe przychody” na podstawie wyciągu bankowego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 14 ust. 2 pkt 12, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Justyna Tarantowicz

księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA