REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować kradzież towaru ze sklepu

Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszym sklepie nastąpiła kradzież towaru. Została powiadomiona Policja, która wszczęła postępowanie. Zostało ono jednak umorzone. Byliśmy ubezpieczeni i firma ubezpieczeniowa wypłaciła już odszkodowanie. Jak zaksięgować w pkpir skradziony towar i otrzymane odszkodowanie?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Wartość straty z tytułu skradzionego towaru należy wyksięgować z kolumny 10 „Zakup towarów handlowych wg cen zakupu” i zaksięgować w kolumnie 13 pkpir „Pozostałe wydatki”. Należy to zrobić w miesiącu zaistnienia straty i sporządzenia protokołu (policyjnego i na jego podstawie protokołu straty). Natomiast otrzymane odszkodowanie należy zaliczyć do „Pozo

uzasadnienie

Stratę z tytułu kradzieży towaru podatnicy mogą zrekompensować zaliczeniem jej wartości w koszty uzyskania przychodu. Jednak muszą być spełnione pewne warunki.

Przypomnijmy, że na podstawie art. 22 ust. 1 updof kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Towary, które zostały skradzione, z pewnością zostały nabyte w celu osiągnięcia przychodu. Warunek ten nie jest jednak wystarczający, aby stratę związaną z ich kradzieżą zaliczyć do kosztów. Dodatkowe warunki wynikają z praktyki i orzecznictwa. Zgodnie z orzecznictwem, zaliczenie strat w majątku obrotowym do kosztów uzyskania przychodów jest możliwe, gdy strata:

• nie powstała w wyniku lekkomyślności i zaniedbania podatnika,

• jest stratą rzeczywistą i

• jest należycie udokumentowana.

Jeśli więc strata była zdarzeniem losowym niezależnym od Czytelnika i jest udokumentowana, jej wartość można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Podobne stanowisko zajął Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna w postanowieniu z 21 czerwca 2007 r., nr I-415/50/07, w którym czytamy:

REKLAMA

(...) W listopadzie 2006 r. do prowadzonego przez Panią sklepu dokonano włamania. W wyniku tego włamania skradzione zostały towary handlowe. Postępowanie w sprawie zostało umorzone. W dniu kradzieży towary nie były ubezpieczone od tego typu zdarzeń, a tym samym nie będzie wypłacone z tego tytułu żadne odszkodowanie.

(...) Strata z tytułu kradzieży towarów handlowych nie została wymieniona w zamkniętym katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Zaś przepisy art. 22 nie wymagają, aby poniesiony w celu osiągnięcia przychodu wydatek w każdym przypadku skutkował uzyskaniem lub zwiększeniem przychodu. Istotny jest zatem przymiot celowości działania, a nie jego skutek. (...) Zatem skoro okoliczność ta nie została wymieniona w przepisach art. 23 jako koszty niestanowiące uzyskania przychodów i towary zostały nabyte w celu uzyskania przychodów, to brak jest podstaw prawnych do wyłączenia wartości skradzionych towarów z kosztów uzyskania przychodów.

Jak wspomnieliśmy, należy również pamiętać o właściwej dokumentacji straty. Podstawą do zaliczenia wartości skradzionych towarów do kosztów uzyskania przychodów będzie protokół policyjny. Na jego podstawie należy sporządzić protokół strat, określający: datę wystawienia, przedmiot operacji, określenie straty ilościowo i wartościowo oraz podpis podatnika.

Prezentujemy przykładowy wzór protokołu strat:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na temat dokumentacji strat powstałych w wyniku kradzieży wypowiadają się również organy skarbowe. Przykładowo, w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piszu z 27 września 2005 r., nr PD-415/P/ /17/2005, czytamy:

(...) Właściwym dokumentem na okoliczność szkody powstałej w wyniku kradzieży jest posiadanie protokołu szkód potwierdzonego przez właściwe organy, np. policję, instytucję ubezpieczeniową. Dokument ten winien określać rodzaj szkody, jej ilość, wartość, przyczynę powstania straty, podpisy osób uprawnionych oraz datę. Istotne jest przy tym zachowanie należytej staranności podatnika przejawiające się przede wszystkim w zastosowaniu odpowiednich dla danej sytuacji środków ostrożności oraz przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa.

Na podstawie protokołu strat należy skorygować wartość zakupionych towarów handlowych według cen zakupu. Należy zatem wpisać wartość straty wykazanej w protokole w kolumnie 10 pkpir ze znakiem minus bądź na czerwono. Jednocześnie na podstawie tego samego protokołu strat należy wpisać wartość poniesionej straty w kolumnie 13 - „Pozostałe wydatki”.

Jeżeli nie jest możliwe określenie, jaki towar został skradziony i jaka jest jego wartość, należy sporządzić spis z natury na dzień powstania straty i w ten sposób określić jej wartość.

Warto wspomnieć, że ustawodawca nie uzależnił możliwości zaliczenia strat w majątku obrotowym do kosztów uzyskania przychodów od tego, czy majątek ten został ubezpieczony. Czytelnik w pytaniu zaznaczył, że otrzymał odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej za poniesione straty. W związku z tym na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 12 updof wartość otrzymanego odszkodowania stanowi przychód podatnika. W dniu otrzymania odszkodowania jego wartość należy więc zaliczyć do kolumny 8 pkpir - „Pozostałe przychody”.

PRZYKŁAD

3 marca 2008 r. pan Jan prowadzący kiosk wielobranżowy stwierdził kradzież towarów. Straty oszacował w ilości 20 sztuk kart telefonicznych o łącznej wartości 500 zł (cena zakupu). Pan Jan powiadomił organy ścigania, a fakt kradzieży został potwierdzony protokołem policyjnym z 3 marca 2008 r. Na jego podstawie pan Jan sporządził protokół strat nr 1/2008, który ujął w księdze. Wartość skradzionych kart została wyksięgowana z kolumny 10 „Zakup towarów wg cen zakupu” i wpisana w kolumnę 13 „Pozostałe wydatki”.

Z uwagi na to, że pan Jan posiadał ubezpieczenie sklepu m.in. od kradzieży, firma ubezpieczeniowa wpłaciła 31 marca 2008 r. na konto podatnika odszkodowanie w wysokości utraconych towarów. Operację tę należy ująć w kolumnie 8 „Pozostałe przychody” na podstawie wyciągu bankowego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 14 ust. 2 pkt 12, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Justyna Tarantowicz

księgowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

Składka zdrowotna 2025: Projekt kompromisowy, zamiast projektu MF

Jeżeli w najbliższym czasie nie będzie ostatecznego projektu Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Zdrowia dotyczącego składki zdrowotnej, to PSL ma przygotowany kompromisowy projekt. W Sejmie mógłby liczyć na głosy ponad 400 posłów. Takiego zdania jest wicepremier, prezes PSL Władysław Kosiniak-Kamysz.

Wynajem mieszkania a VAT. Czy czynsz ze spółdzielni wlicza się do podstawy opodatkowania?

Wiele osób wynajmuje swoje mieszkania, także spółdzielcze. Powstaje w tym przypadku pytanie, czy czynsze ze spółdzielni należy wliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu najmu nieruchomości. 

REKLAMA

Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

REKLAMA