REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować kradzież towaru ze sklepu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszym sklepie nastąpiła kradzież towaru. Została powiadomiona Policja, która wszczęła postępowanie. Zostało ono jednak umorzone. Byliśmy ubezpieczeni i firma ubezpieczeniowa wypłaciła już odszkodowanie. Jak zaksięgować w pkpir skradziony towar i otrzymane odszkodowanie?

rada

REKLAMA

Wartość straty z tytułu skradzionego towaru należy wyksięgować z kolumny 10 „Zakup towarów handlowych wg cen zakupu” i zaksięgować w kolumnie 13 pkpir „Pozostałe wydatki”. Należy to zrobić w miesiącu zaistnienia straty i sporządzenia protokołu (policyjnego i na jego podstawie protokołu straty). Natomiast otrzymane odszkodowanie należy zaliczyć do „Pozo

uzasadnienie

Stratę z tytułu kradzieży towaru podatnicy mogą zrekompensować zaliczeniem jej wartości w koszty uzyskania przychodu. Jednak muszą być spełnione pewne warunki.

REKLAMA

Przypomnijmy, że na podstawie art. 22 ust. 1 updof kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Towary, które zostały skradzione, z pewnością zostały nabyte w celu osiągnięcia przychodu. Warunek ten nie jest jednak wystarczający, aby stratę związaną z ich kradzieżą zaliczyć do kosztów. Dodatkowe warunki wynikają z praktyki i orzecznictwa. Zgodnie z orzecznictwem, zaliczenie strat w majątku obrotowym do kosztów uzyskania przychodów jest możliwe, gdy strata:

• nie powstała w wyniku lekkomyślności i zaniedbania podatnika,

• jest stratą rzeczywistą i

• jest należycie udokumentowana.

Jeśli więc strata była zdarzeniem losowym niezależnym od Czytelnika i jest udokumentowana, jej wartość można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Podobne stanowisko zajął Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna w postanowieniu z 21 czerwca 2007 r., nr I-415/50/07, w którym czytamy:

REKLAMA

(...) W listopadzie 2006 r. do prowadzonego przez Panią sklepu dokonano włamania. W wyniku tego włamania skradzione zostały towary handlowe. Postępowanie w sprawie zostało umorzone. W dniu kradzieży towary nie były ubezpieczone od tego typu zdarzeń, a tym samym nie będzie wypłacone z tego tytułu żadne odszkodowanie.

(...) Strata z tytułu kradzieży towarów handlowych nie została wymieniona w zamkniętym katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Zaś przepisy art. 22 nie wymagają, aby poniesiony w celu osiągnięcia przychodu wydatek w każdym przypadku skutkował uzyskaniem lub zwiększeniem przychodu. Istotny jest zatem przymiot celowości działania, a nie jego skutek. (...) Zatem skoro okoliczność ta nie została wymieniona w przepisach art. 23 jako koszty niestanowiące uzyskania przychodów i towary zostały nabyte w celu uzyskania przychodów, to brak jest podstaw prawnych do wyłączenia wartości skradzionych towarów z kosztów uzyskania przychodów.

Jak wspomnieliśmy, należy również pamiętać o właściwej dokumentacji straty. Podstawą do zaliczenia wartości skradzionych towarów do kosztów uzyskania przychodów będzie protokół policyjny. Na jego podstawie należy sporządzić protokół strat, określający: datę wystawienia, przedmiot operacji, określenie straty ilościowo i wartościowo oraz podpis podatnika.

Prezentujemy przykładowy wzór protokołu strat:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na temat dokumentacji strat powstałych w wyniku kradzieży wypowiadają się również organy skarbowe. Przykładowo, w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piszu z 27 września 2005 r., nr PD-415/P/ /17/2005, czytamy:

(...) Właściwym dokumentem na okoliczność szkody powstałej w wyniku kradzieży jest posiadanie protokołu szkód potwierdzonego przez właściwe organy, np. policję, instytucję ubezpieczeniową. Dokument ten winien określać rodzaj szkody, jej ilość, wartość, przyczynę powstania straty, podpisy osób uprawnionych oraz datę. Istotne jest przy tym zachowanie należytej staranności podatnika przejawiające się przede wszystkim w zastosowaniu odpowiednich dla danej sytuacji środków ostrożności oraz przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa.

Na podstawie protokołu strat należy skorygować wartość zakupionych towarów handlowych według cen zakupu. Należy zatem wpisać wartość straty wykazanej w protokole w kolumnie 10 pkpir ze znakiem minus bądź na czerwono. Jednocześnie na podstawie tego samego protokołu strat należy wpisać wartość poniesionej straty w kolumnie 13 - „Pozostałe wydatki”.

Jeżeli nie jest możliwe określenie, jaki towar został skradziony i jaka jest jego wartość, należy sporządzić spis z natury na dzień powstania straty i w ten sposób określić jej wartość.

Warto wspomnieć, że ustawodawca nie uzależnił możliwości zaliczenia strat w majątku obrotowym do kosztów uzyskania przychodów od tego, czy majątek ten został ubezpieczony. Czytelnik w pytaniu zaznaczył, że otrzymał odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej za poniesione straty. W związku z tym na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 12 updof wartość otrzymanego odszkodowania stanowi przychód podatnika. W dniu otrzymania odszkodowania jego wartość należy więc zaliczyć do kolumny 8 pkpir - „Pozostałe przychody”.

PRZYKŁAD

3 marca 2008 r. pan Jan prowadzący kiosk wielobranżowy stwierdził kradzież towarów. Straty oszacował w ilości 20 sztuk kart telefonicznych o łącznej wartości 500 zł (cena zakupu). Pan Jan powiadomił organy ścigania, a fakt kradzieży został potwierdzony protokołem policyjnym z 3 marca 2008 r. Na jego podstawie pan Jan sporządził protokół strat nr 1/2008, który ujął w księdze. Wartość skradzionych kart została wyksięgowana z kolumny 10 „Zakup towarów wg cen zakupu” i wpisana w kolumnę 13 „Pozostałe wydatki”.

Z uwagi na to, że pan Jan posiadał ubezpieczenie sklepu m.in. od kradzieży, firma ubezpieczeniowa wpłaciła 31 marca 2008 r. na konto podatnika odszkodowanie w wysokości utraconych towarów. Operację tę należy ująć w kolumnie 8 „Pozostałe przychody” na podstawie wyciągu bankowego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 14 ust. 2 pkt 12, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Justyna Tarantowicz

księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA