REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić i zaewidencjonować listy wynagrodzeń wypłaconych w ratach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Szczepankiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy spółki powinni otrzymywać wynagrodzenia (z tytułu umów o pracę) na koniec miesiąca. Ponieważ firma znajduje się w ciężkiej sytuacji finansowej, często wypłaca wynagrodzenia w częściach. Na przykład - wynagrodzenie za styczeń zostało wypłacone częściowo w styczniu (500 zł zaliczki), a reszta w lutym. Wynagrodzenie za luty zostało wypłacone w całości 29 lutego. W marcu pracownicy otrzymali jedynie zaliczki w kwocie 600 zł. Jak prawidłowo zrobić i zaksięgować listę płac?

Czy należy księgować na podstawie rzeczywiście wypłaconych kwot w danym miesiącu czy kwot, które powinny być wypłacone? Jak wykazywać zobowiązania spółki wobec pracowników? Sporządziłam listy płac według kwot wynikających z umów o pracę. Czy muszę korygować wszystko od początku roku w programie płacowym i naliczyć składki oraz PIT-4 od rzeczywiście wypłaconych kwot? Powstaje problem z małymi kwotami wynagrodzeń, ponieważ składka zdrowotna jest wówczas niższa. Analogicznie - podatek dochodowy, który czasem w ogóle nie występuje (np. w styczniu). Obawiam się zarzutu, że zaniżamy składki i nie płacimy podatku dochodowego, wypłacając wynagrodzenia w ten sposób.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Składki ubezpieczeniowe oraz podatek powinny zostać naliczone od kwot wypłaconych wynagrodzeń. Konieczna więc będzie ich korekta. Koszty wynagrodzeń obciążające księgowo dany okres to koszty wszystkich należnych pracownikom wynagrodzeń brutto oraz koszty naliczonych od nich składek na ubezpieczenia społeczne (zgodnie z zasadą memoriału). Natomiast księgowania zobowiązań z tytułu podatku dochodowego, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych powinny odzwierciedlać realny stan zobowiązań, wynikający z odpowiednich deklaracji za dany miesiąc i miesiące minione, oraz ich spłatę, czyli odnosić się do wynagrodzeń wypłaconych (zasada kasowa). Chcąc zadośćuczynić obu zasadom (memoriałowej i kasowej), jednostki przyjmują w praktyce różne rozwiązania. W uzasadnieniu podano propozycję jednego z nich.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Na wstępie należy zaznaczyć, że terminowa i prawidłowa wypłata wynagrodzeń jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy (art. 94 pkt 5 Kodeksu pracy). Zatem opóźnienie wypłat wynagrodzeń jest łamaniem podstawowych praw pracowniczych i naraża pracodawcę na różnorodne sankcje (np. kary ze strony Państwowej Inspekcji Pracy, odsetki z tytułu wypłacenia wynagrodzenia z opóźnieniem, rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika bez wypowiedzenia za odszkodowaniem itp.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie informacje dotyczące wynagrodzeń powinna dostarczać ewidencja księgowa

Należne pracownikom wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę za dany miesiąc oraz koszty obciążeń publicznoprawnych z nimi związanych (zgodnie z zasadą memoriału) należy księgować w koszty miesiąca, którego dotyczą. Listy wynagrodzeń za dany miesiąc powinny zawierać informację o wynagrodzeniach brutto należnych pracownikowi, również o wynagrodzeniach wypłaconych i pozostających do wypłaty. Jednakże składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, podatek dochodowy, składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych powinny zostać naliczone w odniesieniu do wynagrodzeń faktycznie wypłaconych w danym miesiącu.

Takie naliczenie składek i podatku pozwoli ustalić zgodne z deklaracjami miesięcznymi (DRA, RSA, RCA, RZA) zobowiązania wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz prawidłowo określić wysokość kwot zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od wynagrodzeń. Wszystkie te zobowiązania powstają bowiem dopiero w momencie wypłaty wynagrodzenia i od tego faktu zależne są terminy ich zapłaty. Tylko na podstawie takich list płac prawidłowo zostanie sporządzona informacja PIT-11 czy deklaracja PIT-4R, ponieważ te dotyczą wynagrodzeń faktycznie wypłaconych (postawionych do dyspozycji pracownika).

Ewidencja księgowa powinna również dostarczać informacji pozwalających na prawidłowe zaliczanie wynagrodzeń i związanych z nimi składek do kosztów podatkowych. Ponieważ stają się one kosztem dopiero w miesiącu ich zapłaty, ewidencja powinna umożliwiać podział wynagrodzeń i składek na zapłacone i niezapłacone.

Jak „ustawić” ewidencję księgową, by zachować zasadę memoriału i jednocześnie precyzyjne ustalić kwoty wymaganych zobowiązań publicznoprawnych

Zgodnie z zasadą memoriału w danym okresie sprawozdawczym w księgach rachunkowych należy ująć wszystkie dotyczące go i poniesione koszty. W odniesieniu do wynagrodzeń pracowniczych oznacza to księgowanie kosztów z tytułu wynagrodzeń w kwocie brutto należnej według umów o pracę i regulaminu wynagradzania, niezależnie od faktu i terminu wypłaty środków i wysokości faktycznych kwot wypłat. W przypadku wypłat na raty rozłożonych w czasie na kilka miesięcy rodzą się problemy związane z podziałem zaksięgowanych zobowiązań na część w odniesieniu do wynagrodzeń wypłaconych i jeszcze niewypłaconych (a więc zobowiązań wymagalnych w przyszłym okresie w terminie do 15. - ZUS czy 20. - PIT-4 dnia następnego miesiąca) i część tych odłożonych na miesiąc jeszcze późniejszy.

Podział ten okazuje się tym trudniejszy, że naliczone od sumy wypłat składki i podatki nie są sumą składek i podatków od wypłat częściowych, co wynika ze sposobu ich naliczenia, związanego z przepisami prawa (porównaj wyliczenia w tabeli nr 1). Problem ten dodatkowo komplikuje się, gdy podział następuje pomiędzy grudzień i styczeń roku następnego. Na przełomie roku następuje bowiem zmiana naliczeń parametrów podatków i składek. Jednym słowem - zwykle nie można rozdzielić kwot zobowiązań z listy płac naliczonej i zaksięgowanej memoriałowo na dwie części bez dokonania żmudnych i drobiazgowych korekt w odniesieniu do każdego z pracowników.

Problematyka ta niejednokrotnie poruszana była również na łamach naszego czasopisma („MONITOR księgowego” nr 1/2008 i nr 1/2007). W poradach proponuje się zwykle rozwiązania polegające na sporządzaniu i zaksięgowaniu list płac w odniesieniu do pełnych wynagrodzeń i wszystkich związanych z nimi składek, podatków i świadczeń, zgodnie z zasadą memoriału, a następnie doksięgowaniu korekt składek i podatku, koniecznych wskutek przesunięcia terminu wypłaty wynagrodzeń.

 

Poniżej przedstawiamy propozycję zawierającą łatwiejszy sposób postępowania ze względów praktycznych. Pozwala on nie tylko dokładnie określić w księgach rachunkowych wymagalne zobowiązania publicznoprawne z tytułu składek i podatków, lecz również zachować zasadę memoriału wymaganą przez ustawę o rachunkowości.

Krok 1

Należy sporządzić załącznik do listy płac, który będzie zawierał informacje na temat kwot: brutto wynagrodzeń należnych (a niewypłaconych) za miesiące poprzednie oraz kwoty brutto wynagrodzenia należnego za miesiąc bieżący. Informacja ta pozwoli na właściwe uzgodnienie zobowiązań wobec pracownika z tytułu wynagrodzeń oraz właściwe określenie kosztów okresu. Następnie w załączniku należy wydzielić:

a) kwoty brutto odpowiadające wypłaconym w danym miesiącu kwotom netto, w tym również mogą być wynagrodzenia za miesiące ubiegłe,

b) pozostałe kwoty brutto wynagrodzeń niewypłaconych do końca bieżącego miesiąca.

Krok 2

Należy sporządzić listę płac wyłącznie w odniesieniu do wynagrodzeń wypłaconych w danym miesiącu. Naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatków na liście odnoszą się tylko do wynagrodzeń brutto, które są pochodną wypłaconych kwot netto i są zgodne z deklaracją DRA oraz z wyliczeniem kwot do zapłaty z tytułu PIT za dany miesiąc.

Krok 3

Należy zaksięgować na podstawie list płac: wynagrodzenia brutto (wypłacone), składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, w tym od pracownika i od płatnika, oraz podatek dochodowy.

Krok 4

Należy zaksięgować na podstawie załącznika do listy płac, o którym mowa w kroku 1:

a) koszty należne za dany miesiąc, a dotyczące niewypłaconych kwot wynagrodzeń brutto, jako zobowiązania wobec poszczególnych pracowników,

b) koszty składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracodawcę, jako bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, w kwocie szacowanej od sumy wynagrodzeń niewypłaconych ogółem.

Krok 5

Należy zaksięgować korekty na podstawie załącznika do listy płac, o którym mowa w kroku 1, w odniesieniu do części niewypłaconych wynagrodzeń brutto za miesiące poprzednie, dla której w ubiegłym okresie uczyniono księgowania jak w kroku 4:

a) korekty zobowiązania wobec poszczególnych pracowników z tytułu wynagrodzeń zaległych za miesiąc poprzedni, a wypłaconych w miesiącu bieżącym, jako korekty kosztów wynagrodzeń,

b) korekty - zmniejszenia kosztów naliczonych od wynagrodzeń niewypłaconych, składek na ubezpieczenia społeczne w części od pracodawcy, jako zmniejszenia stanu biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Wykorzystanie biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w celu zaksięgowania przyszłych zobowiązań z tytułu świadczeń pracowniczych związanych z niewypłaconymi wynagrodzeniami za okresy poprzednie nie jest sprzeczne z ustawą o rachunkowości. Brak sprzeczności z ustawą o rachunkowości wynika z tego, że art. 39 ust. 2 poprzez użycie wyrażenia „w szczególności” pozostawia otwarty katalog ewentualnych wykorzystań biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Należy również zauważyć, że nowelizacja ustawy o rachunkowości z 18 marca 2008 r. do katalogu biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów wprost dodaje przyszłe świadczenia na rzecz pracowników.

PRZYKŁAD

Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę powinien otrzymywać wynagrodzenie miesięczne w wysokości 2000,00 zł. Jednakże ze względu na kłopoty finansowe pracodawcy otrzymał w styczniu wynagrodzenie w postaci zaliczki w kwocie netto 500 zł (kwota brutto w przeliczeniu to 615,04 zł). W lutym pracownik otrzymał wynagrodzenie za luty w całości (2000 zł) oraz wyrównanie wynagrodzenia za styczeń w wysokości 1384,96 zł (2000 zł - - 615,04 zł = 1384,96). W marcu pracownik otrzymał jedynie część należnego wynagrodzenia za marzec, w kwocie 600 zł wypłaconej zaliczki, co odpowiada kwocie brutto 763,96 zł.

 

Dla uproszczenia w przykładzie pominięto koszty z tytułu składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, które również należy księgować od wynagrodzeń wypłaconych, analogicznie jak inne obciążenia.

Tab. 1. Przykład różnic wysokości naliczonych kwot ubezpieczenia zdrowotnego i podatku w przypadku wypłat dokonywanych częściowo

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tab. 2. Naliczenie elementów obciążeń wynagrodzeń dla zilustrowania przykładu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tab. 3. Załącznik do listy płac za miesiąc marzec

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Styczeń 2008 r.

W styczniu sporządzono listę płac, w której wykazano i zaksięgowano:

- kwotę wynagrodzenia brutto należną, lecz niewypłaconą 1384,96 zł

- kwotę wynagrodzenia brutto wypłaconą 615,04 zł

- składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika 84,33 zł

- składkę na ubezpieczenie zdrowotne za pracownika 30,71 zł

- składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę 98,78 zł

- wypłaconą kwotę wynagrodzenia netto 500,00 zł

1. Lista płac

a) kwota wynagrodzenia brutto należna, lecz niewypłacona

Wn konto 406-2„Wynagrodzenia pracowników - niewypłacone” 1384,96 zł

Ma konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 1384,96 zł

b) kwota wynagrodzenia brutto wypłacona

Wn konto 406-1„Wynagrodzenia pracowników - wypłacone” 615,04 zł

Ma konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 615,04 zł

c) składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika

Wn konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 84,33 zł

Ma konto 220-1„Zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne” 84,33 zł

d) składka na ubezpieczenie zdrowotne za pracownika

Wn konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 30,71 zł

Ma konto 220-2„Zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne” 30,71 zł

e) składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę

Wn konto 407-1„Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”, w analityce: od wynagrodzeń wypłaconych 98,78 zł

Ma konto 220-1„Zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne” 98,78 zł

f) wypłacona kwota wynagrodzenia netto

Wn konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 500,00 zł

Ma konto 100„Kasa” 500,00 zł

2. Na podstawie polecenia księgowania zaksięgowano naliczone od niewypłaconej kwoty (1384,96 zł brutto) składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę w kwocie 222,42 zł (składka emerytalna, rentowa, wypadkowa), obciążając koszty operacyjne miesiąca stycznia. Na tak naliczone przyszłe zobowiązania utworzono rezerwę w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów

Wn konto 407-2„Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”, w analityce: od wynagrodzeń niewypłaconych 222,42 zł

Ma konto 653-1„Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”, w analityce: zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzeń niewypłaconych 222,42 zł

Luty 2008 r.

W lutym sporządzono listę płac, w której wykazano i zaksięgowano:

- kwotę wynagrodzenia brutto wypłaconą za luty 2000,00 zł

- kwotę wynagrodzenia brutto należną za styczeń, a wypłaconą w lutym 1384,96 zł

- składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika (naliczone od kwoty 3384,96 zł) 464,07 zł

- składkę na ubezpieczenie zdrowotne za pracownika (naliczone od kwoty 3384,96 zł) 262,88 zł

- podatek dochodowy PIT 259,00 zł

- składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę 543,62 zł

- wypłaconą kwotę wynagrodzenia netto 2399,01 zł

3. Lista płac

a) kwota wynagrodzenia brutto wypłacona

 

Wn konto 406-1„Wynagrodzenia pracowników - wypłacone” 3384,96 zł

Ma konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 3384,96 zł

b) składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika

Wn konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 464,07 zł

Ma konto 220-1„Zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne” 464,07 zł

c) składka na ubezpieczenie zdrowotne za pracownika

Wn konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 262,88 zł

Ma konto 220-2„Zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne” 262,88 zł

d) podatek dochodowy

Wn konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 259,00 zł

Ma konto 221-1„Zobowiązania wobec urzędu skarbowego z tytułu PIT-4” 259,00 zł

e) składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę

Wn konto 407-1„Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”, w analityce: od wynagrodzeń wypłaconych 543,62 zł

Ma konto 220-1„Zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne” 543,62 zł

f) wypłacona kwota wynagrodzenia netto

Wn konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 2399,01 zł

Ma konto 100„Kasa” 2399,01 zł

4. Na podstawie polecenia księgowania wyksięgowano naliczone od niewypłaconej w styczniu kwoty (1384,96 zł brutto) składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę w kwocie 222,42 zł (składka emerytalna, rentowa, wypadkowa), pomniejszając koszty operacyjne miesiąca lutego oraz zmniejszając na tak naliczone przyszłe zobowiązania utworzoną w styczniu rezerwę w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w całości wobec wypłaty wynagrodzenia i księgowań według listy płac (ustała przyczyna utworzenia rezerwy).

Wyksięgowano również widniejące na koncie 406-2 koszty niewypłaconych wynagrodzeń, wobec ich wypłacenia.

a) Wyksięgowano naliczone od niewypłaconej w styczniu kwoty 1384,96 zł brutto składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę w kwocie 222,42 zł

Wn konto 407-2„Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”, w analityce: od wynagrodzeń niewypłaconych (-) 222,42 zł

Ma konto 653-1„Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”, w analityce: zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzeń niewypłaconych (-) 222,42 zł

b) Wyksięgowano koszty niewypłaconych wynagrodzeń, wobec ich wypłacenia

Wn konto 406-2„Wynagrodzenia pracowników - niewypłacone” (-)1384,96 zł

Ma konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” (-)1384,96 zł

Marzec 2008 r.

W marcu sporządzono listę płac, w której wykazano i zaksięgowano:

- kwotę wynagrodzenia brutto należną, lecz niewypłaconą (2000,00 zł - 763,96 zł) 1236,04 zł

- kwotę wynagrodzenia brutto wypłaconą 763,96 zł

- składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika 104,74 zł

- składkę na ubezpieczenie zdrowotne za pracownika 55,22 zł

- podatek 4,00 zł

- składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę 122,69 zł

- wypłaconą kwotę wynagrodzenia netto 600,00 zł

5. Lista płac

a) kwota wynagrodzenia brutto należna, lecz niewypłacona

Wn konto 406-2„Wynagrodzenia pracowników - niewypłacone” 1236,04 zł

Ma konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 1236,04 zł

 

b) kwota wynagrodzenia brutto wypłacona

Wn konto 406-1„Wynagrodzenia pracowników - wypłacone” 763,96 zł

Ma konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 763,96 zł

c) składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika

Wn konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 104,74 zł

Ma konto 220-1„Zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne” 104,74 zł

d) składka na ubezpieczenie zdrowotne za pracownika

Wn konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 55,22 zł

Ma konto 220-2„Zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne” 55,22 zł

e) podatek dochodowy

Wn konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 4,00 zł

Ma konto 221-1„Zobowiązania wobec urzędu skarbowego z tytułu PIT-4” 4,00 zł

f) składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę

Wn konto 407-1„Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”, w analityce: od wynagrodzeń wypłaconych 122,69 zł

Ma konto 220-1„Zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne” 122,69 zł

g) wypłacona kwota wynagrodzenia netto

Wn konto 231-P„Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 600,00 zł

Ma konto 100„Kasa” 600,00 zł

6. Na podstawie polecenia księgowania zaksięgowano naliczone od niewypłaconej kwoty (1236,04 zł brutto) składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę w kwocie 198,51 zł (składka emerytalna, rentowa, wypadkowa), obciążając koszty operacyjne miesiąca stycznia, a na tak naliczone przyszłe zobowiązania utworzono rezerwę w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów

Wn konto 407-2„Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”, w analityce: od wynagrodzeń niewypłaconych 198,51 zł

Ma konto 653-1„Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”, w analityce: zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzeń niewypłaconych 198,51 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 6 i 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

• art. 11 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

• art. 18 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 67, poz. 411

Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA