REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura pro forma a faktura zaliczkowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Zdunek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka musi wystawić fakturę pro forma, ponieważ odbiorca płaci za usługę transportową jeszcze przed załadunkiem. Po wystawieniu tej faktury odbiorca dokonał płatności. Zapłata została ujęta w księgach, w wyniku czego pojawiła się przedpłata. Spółka nie wystawiła faktury VAT, ponieważ w tym momencie usługa ta się nie zakończyła. Czy jest to prawidłowe postępowanie?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wartość otrzymanej zaliczki należy ująć na koncie „Rachunek bankowy” w korespondencji z kontem „Rozrachunki z odbiorcami”. Na wartość zaliczki należy wystawić fakturę VAT zaliczkową. Faktura pro forma pełni jedynie funkcję informacyjną.

UZASADNIENIE

W obrocie gospodarczym faktura pro forma odgrywa przede wszystkim rolę informacyjną. Kontrahent uzyskuje informację o wysokości i sposobie, w jaki nastąpi rozliczenie należności (wartość netto i brutto, podatek) za wykonanie usługi lub wydanie towaru. Dlatego można wystawić fakturę pro forma, jednak nie stanowi ona podstawy do rozliczeń podatkowych. Jest raczej rodzajem wezwania do zapłaty. W przepisach o podatku od towarów i usług nie ma zasad określających sposób wystawiania faktur pro forma. Często faktura ta opiewa na inne wartości niż właściwa faktura VAT. Dla wystawcy i odbiorcy faktura ta nie jest dokumentem księgowym. Podatnicy nie mogą na jej podstawie zaewidencjonować kosztów lub przychodów w księgach. Zarówno sprzedawca, jak i nabywca nie ujmują jej w ewidencji VAT ani w składanej za dany okres deklaracji dla podatku VAT. Z rozliczeniem usługi lub dostawy należy poczekać do czasu wystawienia (otrzymania) właściwej faktury dokumentującej dokonanie transakcji.

Otrzymanie zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT i obowiązek wystawienia faktury. Wpłacona kwota stanowi wartość brutto faktury, dlatego należy wyliczyć wartość netto i VAT należny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Równowartość otrzymanych od kontrahentów środków z tytułu świadczeń, których wykonanie nastąpi w przyszłych okresach sprawozdawczych, należy zaliczać do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, których zaliczka dotyczy, kwotę zaliczki ujętą na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” należy przenieść na konto przychodów ze sprzedaży towarów (usług).

W bilansie zaliczki otrzymane na poczet przyszłych dostaw i usług wykazuje się w pasywach w pozycji B.III.2 lit. e) - jako zaliczki otrzymane na dostawy.

Przykład

Wariant 1

Otrzymano zaliczkę na 100% wartości usługi.

7 maja 2008 r. na konto PHU „AGAWA” wpłynęła kwota 24 400 zł tytułem zaliczki na poczet usługi transportu, która będzie wykonana w czerwcu 2008 r.

Ewidencja księgowa

1. WB - otrzymanie zaliczki:

Wn „Rachunek bieżący” 24 400

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 24 400

2. Faktura VAT stwierdzająca otrzymanie zaliczki:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 24 400

Ma „VAT należny” 4 400

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 20 000

3. Zarachowanie do przychodów zaliczki w momencie wykonania usług:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 20 000

Ma „Sprzedaż usług” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wariant 2

Otrzymano zaliczkę na 50% wartości usługi.

W przypadku otrzymania zaliczki w kwocie niższej niż wartość wykonanej usługi ewidencja obejmuje fakturę zaliczkową i fakturę końcową.

Wartość usługi wyniosła 12 000 zł.

20 maja 2008 r. kontrahent dokonał przedpłaty w kwocie 5000 zł, a pozostałą część zobowiązania uregulował po wykonaniu usługi i otrzymaniu faktury końcowej w czerwcu 2008 r.

Ewidencja księgowa

1. Wpływ przedpłaty na podstawie wyciągu bankowego:

Wn „Rachunek bieżący” 5 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 5 000

2. Faktura VAT dokumentująca otrzymaną zaliczkę:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 5 000

Ma „VAT należny” 902

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 4 098

3. Faktura VAT dokumentująca sprzedaż faktycznie wykonanej usługi:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 7 000

Ma „VAT należny” 1 262

Ma „Sprzedaż usług” 5 738

4. Zarachowanie przychodów ze sprzedaży w miesiącu faktycznego zrealizowania usługi:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 4 098

Ma „Sprzedaż usług” 4 098

5. Wpływ pozostałego wynagrodzenia na podstawie wyciągu bankowego:

Wn „Rachunek bieżący” 7 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 7 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 19 ust. 11, art. 29 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• § 14 rozporządzenia MF z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Bożena Zdunek

księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA