REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura pro forma a faktura zaliczkowa

Bożena Zdunek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka musi wystawić fakturę pro forma, ponieważ odbiorca płaci za usługę transportową jeszcze przed załadunkiem. Po wystawieniu tej faktury odbiorca dokonał płatności. Zapłata została ujęta w księgach, w wyniku czego pojawiła się przedpłata. Spółka nie wystawiła faktury VAT, ponieważ w tym momencie usługa ta się nie zakończyła. Czy jest to prawidłowe postępowanie?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wartość otrzymanej zaliczki należy ująć na koncie „Rachunek bankowy” w korespondencji z kontem „Rozrachunki z odbiorcami”. Na wartość zaliczki należy wystawić fakturę VAT zaliczkową. Faktura pro forma pełni jedynie funkcję informacyjną.

UZASADNIENIE

W obrocie gospodarczym faktura pro forma odgrywa przede wszystkim rolę informacyjną. Kontrahent uzyskuje informację o wysokości i sposobie, w jaki nastąpi rozliczenie należności (wartość netto i brutto, podatek) za wykonanie usługi lub wydanie towaru. Dlatego można wystawić fakturę pro forma, jednak nie stanowi ona podstawy do rozliczeń podatkowych. Jest raczej rodzajem wezwania do zapłaty. W przepisach o podatku od towarów i usług nie ma zasad określających sposób wystawiania faktur pro forma. Często faktura ta opiewa na inne wartości niż właściwa faktura VAT. Dla wystawcy i odbiorcy faktura ta nie jest dokumentem księgowym. Podatnicy nie mogą na jej podstawie zaewidencjonować kosztów lub przychodów w księgach. Zarówno sprzedawca, jak i nabywca nie ujmują jej w ewidencji VAT ani w składanej za dany okres deklaracji dla podatku VAT. Z rozliczeniem usługi lub dostawy należy poczekać do czasu wystawienia (otrzymania) właściwej faktury dokumentującej dokonanie transakcji.

REKLAMA

Otrzymanie zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT i obowiązek wystawienia faktury. Wpłacona kwota stanowi wartość brutto faktury, dlatego należy wyliczyć wartość netto i VAT należny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Równowartość otrzymanych od kontrahentów środków z tytułu świadczeń, których wykonanie nastąpi w przyszłych okresach sprawozdawczych, należy zaliczać do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, których zaliczka dotyczy, kwotę zaliczki ujętą na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” należy przenieść na konto przychodów ze sprzedaży towarów (usług).

W bilansie zaliczki otrzymane na poczet przyszłych dostaw i usług wykazuje się w pasywach w pozycji B.III.2 lit. e) - jako zaliczki otrzymane na dostawy.

Przykład

Wariant 1

Otrzymano zaliczkę na 100% wartości usługi.

7 maja 2008 r. na konto PHU „AGAWA” wpłynęła kwota 24 400 zł tytułem zaliczki na poczet usługi transportu, która będzie wykonana w czerwcu 2008 r.

Ewidencja księgowa

1. WB - otrzymanie zaliczki:

Wn „Rachunek bieżący” 24 400

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 24 400

2. Faktura VAT stwierdzająca otrzymanie zaliczki:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 24 400

Ma „VAT należny” 4 400

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 20 000

3. Zarachowanie do przychodów zaliczki w momencie wykonania usług:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 20 000

Ma „Sprzedaż usług” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wariant 2

Otrzymano zaliczkę na 50% wartości usługi.

W przypadku otrzymania zaliczki w kwocie niższej niż wartość wykonanej usługi ewidencja obejmuje fakturę zaliczkową i fakturę końcową.

Wartość usługi wyniosła 12 000 zł.

20 maja 2008 r. kontrahent dokonał przedpłaty w kwocie 5000 zł, a pozostałą część zobowiązania uregulował po wykonaniu usługi i otrzymaniu faktury końcowej w czerwcu 2008 r.

Ewidencja księgowa

1. Wpływ przedpłaty na podstawie wyciągu bankowego:

Wn „Rachunek bieżący” 5 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 5 000

2. Faktura VAT dokumentująca otrzymaną zaliczkę:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 5 000

Ma „VAT należny” 902

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 4 098

3. Faktura VAT dokumentująca sprzedaż faktycznie wykonanej usługi:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 7 000

Ma „VAT należny” 1 262

Ma „Sprzedaż usług” 5 738

4. Zarachowanie przychodów ze sprzedaży w miesiącu faktycznego zrealizowania usługi:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 4 098

Ma „Sprzedaż usług” 4 098

5. Wpływ pozostałego wynagrodzenia na podstawie wyciągu bankowego:

Wn „Rachunek bieżący” 7 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 7 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 19 ust. 11, art. 29 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• § 14 rozporządzenia MF z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Bożena Zdunek

księgowa

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA