REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura pro forma a faktura zaliczkowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Zdunek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka musi wystawić fakturę pro forma, ponieważ odbiorca płaci za usługę transportową jeszcze przed załadunkiem. Po wystawieniu tej faktury odbiorca dokonał płatności. Zapłata została ujęta w księgach, w wyniku czego pojawiła się przedpłata. Spółka nie wystawiła faktury VAT, ponieważ w tym momencie usługa ta się nie zakończyła. Czy jest to prawidłowe postępowanie?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wartość otrzymanej zaliczki należy ująć na koncie „Rachunek bankowy” w korespondencji z kontem „Rozrachunki z odbiorcami”. Na wartość zaliczki należy wystawić fakturę VAT zaliczkową. Faktura pro forma pełni jedynie funkcję informacyjną.

UZASADNIENIE

W obrocie gospodarczym faktura pro forma odgrywa przede wszystkim rolę informacyjną. Kontrahent uzyskuje informację o wysokości i sposobie, w jaki nastąpi rozliczenie należności (wartość netto i brutto, podatek) za wykonanie usługi lub wydanie towaru. Dlatego można wystawić fakturę pro forma, jednak nie stanowi ona podstawy do rozliczeń podatkowych. Jest raczej rodzajem wezwania do zapłaty. W przepisach o podatku od towarów i usług nie ma zasad określających sposób wystawiania faktur pro forma. Często faktura ta opiewa na inne wartości niż właściwa faktura VAT. Dla wystawcy i odbiorcy faktura ta nie jest dokumentem księgowym. Podatnicy nie mogą na jej podstawie zaewidencjonować kosztów lub przychodów w księgach. Zarówno sprzedawca, jak i nabywca nie ujmują jej w ewidencji VAT ani w składanej za dany okres deklaracji dla podatku VAT. Z rozliczeniem usługi lub dostawy należy poczekać do czasu wystawienia (otrzymania) właściwej faktury dokumentującej dokonanie transakcji.

REKLAMA

Otrzymanie zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT i obowiązek wystawienia faktury. Wpłacona kwota stanowi wartość brutto faktury, dlatego należy wyliczyć wartość netto i VAT należny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Równowartość otrzymanych od kontrahentów środków z tytułu świadczeń, których wykonanie nastąpi w przyszłych okresach sprawozdawczych, należy zaliczać do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, których zaliczka dotyczy, kwotę zaliczki ujętą na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” należy przenieść na konto przychodów ze sprzedaży towarów (usług).

W bilansie zaliczki otrzymane na poczet przyszłych dostaw i usług wykazuje się w pasywach w pozycji B.III.2 lit. e) - jako zaliczki otrzymane na dostawy.

Przykład

Wariant 1

Otrzymano zaliczkę na 100% wartości usługi.

7 maja 2008 r. na konto PHU „AGAWA” wpłynęła kwota 24 400 zł tytułem zaliczki na poczet usługi transportu, która będzie wykonana w czerwcu 2008 r.

Ewidencja księgowa

1. WB - otrzymanie zaliczki:

Wn „Rachunek bieżący” 24 400

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 24 400

2. Faktura VAT stwierdzająca otrzymanie zaliczki:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 24 400

Ma „VAT należny” 4 400

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 20 000

3. Zarachowanie do przychodów zaliczki w momencie wykonania usług:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 20 000

Ma „Sprzedaż usług” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wariant 2

Otrzymano zaliczkę na 50% wartości usługi.

W przypadku otrzymania zaliczki w kwocie niższej niż wartość wykonanej usługi ewidencja obejmuje fakturę zaliczkową i fakturę końcową.

Wartość usługi wyniosła 12 000 zł.

20 maja 2008 r. kontrahent dokonał przedpłaty w kwocie 5000 zł, a pozostałą część zobowiązania uregulował po wykonaniu usługi i otrzymaniu faktury końcowej w czerwcu 2008 r.

Ewidencja księgowa

1. Wpływ przedpłaty na podstawie wyciągu bankowego:

Wn „Rachunek bieżący” 5 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 5 000

2. Faktura VAT dokumentująca otrzymaną zaliczkę:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 5 000

Ma „VAT należny” 902

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 4 098

3. Faktura VAT dokumentująca sprzedaż faktycznie wykonanej usługi:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 7 000

Ma „VAT należny” 1 262

Ma „Sprzedaż usług” 5 738

4. Zarachowanie przychodów ze sprzedaży w miesiącu faktycznego zrealizowania usługi:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 4 098

Ma „Sprzedaż usług” 4 098

5. Wpływ pozostałego wynagrodzenia na podstawie wyciągu bankowego:

Wn „Rachunek bieżący” 7 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 7 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 19 ust. 11, art. 29 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• § 14 rozporządzenia MF z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Bożena Zdunek

księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA