Kategorie

Faktura pro forma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura proforma a VAT. Nie wszyscy przedsiębiorcy wiedzą, że gdy wysyłają towar, np. próbki, zamienniki w ramach reklamacji czy towary na badania, klientowi poza obszar UE i na fakturze pro forma, powstaje obowiązek zapłaty VAT.
Podatnik wystawił fakturę VAT pro forma, która następnie została zapłacona w 100%. Część towaru została dostarczona w tym samym miesiącu, w którym opłacono fakturę pro forma, a druga część w następnym miesiącu. Czy podatnik powinien wystawić fakturę zaliczkową tylko na kwotę za towary, które zostały dostarczone w następnym miesiącu?
Faktura proforma jest powszechnie stosowana w obrocie gospodarczym, chociaż nie jest uregulowana żadnymi przepisami i właściwie z punktu prawnego nie istnieje. Jednakże, dla celów gospodarczych pełni istotną rolę i wręcz nie sposób zrezygnować z funkcji, jakie faktura proforma pełni. Pomimo, że proforma nie jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT, to jej otrzymanie może powodować obowiązek uregulowania płatności w mechanizmie podzielonej płatności (split payment).
Podatnik dokonał przelewu z wykorzystaniem split payment za fakturę pro forma. Kontrahent twierdzi, że mechanizm podzielonej płatności nie ma zastosowania do faktury pro forma. Czy ma rację? Czy kontrahent może zwrócić kwotę, a podatnik jeszcze raz powinien wykonać przelew - na rachunek rozliczeniowy? Czy z tego powodu grożą konsekwencje podatkowe?
W obrocie gospodarczym faktura pro forma traktowana jest często jako propozycja (oferta) zawarcia umowy sprzedaży towaru lub świadczenia usługi. Przy czym pełni ona jedynie rolę informacyjną i nie jest dowodem zawarcia transakcji, ani dokumentem księgowym. Faktura tego rodzaju wystawiana jest w celu uzyskania przedpłaty lub zaliczki od nabywcy.
Jak wynika z praktyki stosowanej w obrocie gospodarczym, faktura pro forma ma zastosowanie jako propozycja (oferta) zawarcia umowy sprzedaży towaru lub świadczenia usługi. Faktura pro forma nie jest dokumentem księgowym, spełnia jedynie rolę informacyjną i nie stanowi dowodu zawarcia transakcji między stronami. Wystawiana jest najczęściej w celu uzyskania przedpłaty lub zaliczki od nabywcy.
Firma otrzymała fakturę pro forma i na jej podstawie zapłaciła za zamówiony towar. Dotychczas nie wpłynęła jeszcze faktura za ten zakup. Czy wobec tego koszt zakupu towaru powinna ująć w ewidencji na podstawie faktury pro forma?
Przepisy dotyczące podatku VAT nie przewidują, w celu dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wystawiania faktur pro forma. Dokument o nazwie pro forma lub faktura pro forma nie zobowiązuje więc do zapłaty VAT należnego wykazanego w tym dokumencie, natomiast nabywcy nie daje prawa do odliczenia VAT naliczonego.
Wystawiłem kontrahentowi fakturę pro forma na poczet zaliczki, którą ma zapłacić w związku z dostawą towarów na jego rzecz. Faktura ta potwierdza przyjęcie zamówienia do realizacji. Czy powinienem już teraz rozliczyć tę fakturę, czy czekać, aż wpłynie zaliczka na konto? A jeśli dla mnie wystawiono fakturę pro forma, na której mam wyszczególniony podatek, to czy mogę odliczyć z niej VAT?
Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie przewidują, w celu dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wystawiania dokumentów nazywanych fakturami pro forma (stosuje się też określenie „proforma”). Dlatego też faktura pro forma nie powoduje żadnych skutków w VAT, ani po stronie wystawcy, ani po stronie odbiorcy (nabywcy).
Wyraźne oznaczenie dokumentu wyrazami "faktura pro forma" powoduje, że nie można przypisać mu waloru faktury VAT, gdyż podmiot wystawiający taki dokument jednoznacznie wskazuje, że nie jest to faktura. Wystawienie tego dokumentu nie powoduje zatem skutków w zakresie podatku VAT.
Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie przewidują, w celu dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wystawiania dokumentów określanych mianem faktur pro-forma. Faktury pro-forma nie są dowodami księgowymi.
Wielu przedsiębiorców, chcąc usprawnić prowadzenie działalności, zastanawia się, w jaki sposób zmniejszyć ilość faktur wystawianych klientom. Dość oczywistym pomysłem wydają się rozliczenia ze stałymi kontrahentami w cyklach rozliczeniowych i wystawianie faktur na koniec cyklów – zazwyczaj na koniec miesiąca. Takie rozwiązanie wymaga jednak, aby świadczenie usług lub dostawa towaru kwalifikowane było – dla celów podatku VAT – jako sprzedaż ciągła.
Spółka musi wystawić fakturę pro forma, ponieważ odbiorca płaci za usługę transportową jeszcze przed załadunkiem. Po wystawieniu tej faktury odbiorca dokonał płatności. Zapłata została ujęta w księgach, w wyniku czego pojawiła się przedpłata. Spółka nie wystawiła faktury VAT, ponieważ w tym momencie usługa ta się nie zakończyła. Czy jest to prawidłowe postępowanie?