REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zapłacić za fakturę pro forma, korzystając ze split payment

Subskrybuj nas na Youtube
Czy można zapłacić za fakturę pro forma, korzystając ze split payment
Czy można zapłacić za fakturę pro forma, korzystając ze split payment

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik dokonał przelewu z wykorzystaniem split payment za fakturę pro forma. Kontrahent twierdzi, że mechanizm podzielonej płatności nie ma zastosowania do faktury pro forma. Czy ma rację? Czy kontrahent może zwrócić kwotę, a podatnik jeszcze raz powinien wykonać przelew - na rachunek rozliczeniowy? Czy z tego powodu grożą konsekwencje podatkowe?

Według stanowiska Ministerstwa Finansów faktura pro forma nie jest fakturą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Dlatego do takiego dokumentu nie należy stosować mechanizmu podzielonej płatności. Kontrahent nie ma możliwości zwrotu należności, ponieważ zapłata dotyczy rzeczywistej transakcji i jest dokonana na rzecz właściwego podmiotu. Sprzedawca i nabywca nie poniosą negatywnych konsekwencji błędnego zastosowania mechanizmu podzielonej płatności.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

VAT 2019

Mechanizm podzielonej płatności (MPP, ang. split payment) jest to sposób dokonywania płatności za pośrednictwem rachunków bankowych lub SKOK z tytułu należności udokumentowanych wystawioną fakturą z kwotą VAT. Podstawowym założeniem tego mechanizmu jest podział należności na:

REKLAMA

  • kwotę odpowiadającą kwocie VAT wykazanej na fakturze, która trafia na specjalny rachunek dostawcy, zwany rachunkiem VAT, oraz
  • kwotę odpowiadającą wartości sprzedaży netto wykazanej na fakturze, która jest przelewana na rachunek rozliczeniowy powiązany z rachunkiem VAT.

Nabywca, w celu dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury przy wykorzystaniu mechanizmu podzielonej płatności, musi skorzystać z przeznaczonego do tego celu rodzaju przelewu, używając tzw. komunikatu, udostępnianego przez bank/SKOK. Podziału płatności automatycznie dokonuje bank/SKOK, który przekazuje określone w komunikacie kwoty na rachunek VAT oraz na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy. W komunikacie przelewu należy uzupełnić dodatkowe pola, takie jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. kwota VAT (lub część),
  2. kwota sprzedaży brutto (lub część),
  3. numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność,
  4. NIP dostawcy.

Wynika z tego, że zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest uzależnione od posiadania faktury, na podstawie której płatność ma być zrealizowana. Jednak jak wskazuje Ministerstwo Finansów w objaśnieniach podatkowych z 29 czerwca 2018 r. dotyczących stosowania mechanizmu podzielonej płatności, zastosowanie tego mechanizmu nie będzie możliwe w przypadku otrzymania przed dostawą towarów czy świadczeniem usług dokumentu zwanego potocznie fakturą pro forma. Dokument ten nie jest bowiem fakturą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Podobnie wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 12 czerwca 2013 r. (sygn. IPPP2/443-463/13-2/KOM), stwierdzając, że:

Dokument nazywany fakturą pro forma nie jest dowodem księgowym. Jest to dokument wystawiany w obrocie gospodarczym i jego celem może być np. potwierdzenie złożenia oferty, czy przyjęcia zamówienia do realizacji. Wyraźne oznaczenie tego dokumentu wyrazami „pro forma” powoduje, że nie można przypisać mu waloru faktury w rozumieniu przepisów o VAT, gdyż podmiot wystawiający taki dokument jednoznacznie wskazuje, że nie jest to faktura.

Technicznie możliwa jest jednak zapłata z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności ze wskazaniem danych wynikających z faktury pro forma, ponieważ bank nie weryfikuje poprawności działania nabywcy.

W przypadku błędnego zastosowania mechanizmu podzielonej płatności do faktury pro forma, nabywca dokonujący zapłaty traci przywileje określone w art. 108c ust. 1 i 2 ustawy o VAT, związane z prawidłowym stosowaniem split payment. U otrzymującego zapłatę nie wystąpią negatywne skutki ww. transakcji. Zgromadzi on jedynie dodatkowe środki na wydzielonym rachunku VAT. Będzie mógł je wykorzystać przede wszystkim do:

  • zapłaty kwoty VAT wykazanej na fakturze, otrzymanej od dostawcy lub usługodawcy z tytułu nabycia towarów lub usług lub
  • do uregulowania rozliczeń z urzędem skarbowym (np. wpłaty na rachunek urzędu skarbowego podatku VAT).

Podatnik ma również możliwość uwolnienia środków zgromadzonych na rachunku VAT. Może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zgody na przekazanie środków (w celu swobodnego dysponowania tymi środkami) z rachunku VAT na powiązany z tym rachunkiem rachunek rozliczeniowy.

Ustawa przewiduje możliwość zwrotu do nabywcy, wpłaconej na rachunek VAT kwoty, w ściśle określonych przypadkach. Jest to możliwe w sytuacji:

  • nienależnego otrzymania płatności przez podatnika, który nie jest dostawcą towaru lub usługodawcą, oraz
  • gdy wpłacona kwota VAT wynika z faktury, do której następnie została wystawiona faktura korygująca.

Tym samym nie ma formalnych podstaw do zwrotu środków w przypadku zapłaty należności z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności na podstawie faktury pro forma. Nie można uznać takiej zapłaty za płatność nienależną, w sytuacji gdy dotyczy ona transakcji niekwestionowanej przez strony oraz dokonanej na rzecz właściwego podmiotu.

Podsumowując, w razie wykorzystania mechanizmu podzielonej płatności do zapłaty należności wynikającej z faktury pro forma zarówno nabywca, jak i sprzedawca nie poniosą negatywnych konsekwencji.

Płacący, który błędnie zastosował omawiany mechanizm, straci korzyści wynikające z ustawy o VAT. Taka płatność nie będzie wyłączała odpowiedzialności solidarnej, dodatkowego zobowiązania oraz podwyższonych odsetek od zaległości. Otrzymujący zapłatę zgromadzi jedynie na rachunku VAT dodatkowe środki, które będzie mógł wykorzystać w rozliczeniach z kontrahentami lub z urzędem skarbowym. W analizowanej sytuacji podatnik może również wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego z pisemnym wnioskiem, o wyrażenie zgody na przekazanie środków z rachunku VAT na powiązany z nim rachunek rozliczeniowy podatnika.

Brak jest również formalnych podstaw zwrotu środków do nabywcy, ponieważ nie można uznać, że jest to płatność otrzymana nienależnie przez dostawcę, w sytuacji gdy dotyczy rzeczywistej transakcji oraz właściwego podmiotu.

Podstawa prawna:

  • art. 62b ust. 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2187; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2354

  • art. 108a, 108b, 108c ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2354

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA