REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalizacja fakturowania – faktury proforma i faktury zaliczkowe

Bartosz Nowodworski
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
faktury proforma, faktury zaliczkowe, faktura VAT
faktury proforma, faktury zaliczkowe, faktura VAT

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców, chcąc usprawnić prowadzenie działalności, zastanawia się, w jaki sposób zmniejszyć ilość faktur wystawianych klientom. Dość oczywistym pomysłem wydają się rozliczenia ze stałymi kontrahentami w cyklach rozliczeniowych i wystawianie faktur na koniec cyklów – zazwyczaj na koniec miesiąca. Takie rozwiązanie wymaga jednak, aby świadczenie usług lub dostawa towaru kwalifikowane było – dla celów podatku VAT – jako sprzedaż ciągła.

Okazało się jednak, że zarówno organy skarbowe, jak i sądy administracyjne bardzo rygorystycznie podchodzą do kwalifikacji świadczenia usług lub dostaw towarów jako tego rodzaju sprzedaży.

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż ciągła

Przepisy ustawy o VAT, a także rozporządzeń wydanych na podstawie tej ustawy, nie definiują pojęcia sprzedaży ciągłej.

Dlatego też interpretując to pojęcie należy odwołać się do orzecznictwa sądów administracyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo, w wyroku z 27 grudnia 2011 r. (sygn. I FSK 157/11), NSA przychylił się do stanowiska Ministra Finansów, zgodnie z którym pod pojęciem sprzedaży ciągłej należy rozumieć wynikające ze zobowiązania o charakterze ciągłym świadczenie, polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu się strony zobowiązanej do świadczenia.

Jak są opodatkowane VAT usługi ciągłe?

Zgodnie z tezami ww. wyroku za sprzedaż ciągłą można  uznać każdą dostawę lub usługę, która posiada wszystkie poniższe cechy:

- jest stale w fazie wykonywania, co oznacza, że wykonywana jest nieprzerwanie przez czas trwania umowy;

- można określić jedynie moment rozpoczęcia jej świadczenia;

- moment jej zakończenia rozumianego jako definitywne wykonanie nie jest z góry określony - jest on wyznaczony przez datę obowiązywania umowy między kontrahentami.

Jak widać trudno spełnić powyższe warunki, w szczególności w stosunku do dostaw towarów.

Na marginesie warto zauważyć, iż dość często spotykana w handlu praktyka polegająca na umożliwieniu klientowi pobierania towaru, za który faktura wystawiana jest po zakończeniu miesiąca, jest nieprawidłowa.

Faktury proforma

Czy zatem przedsiębiorca świadczący na rzecz kontrahenta wielokrotnie tego samego rodzaju usługi, często o niewielkiej wartości, zmuszony jest do każdorazowego wystawienia faktury?

Dalsza cześć niniejszego artykułu poświęcona będzie odpowiedzi na to pytanie, przy czym dla zobrazowania problemu zostanie on przedstawiony na przykładzie myjni samochodowej.

Klientem przedsiębiorcy prowadzącego niewielką myjnię samochodową jest firma zajmująca się sprzedażą dóbr luksusowych. Firma ta, z uwagi na charakter działalności, w tym wymaganą od przedstawicieli tej firmy stosowną prezencję, zdecydowała zawrzeć umowę z przedsiębiorcą, zgodnie z którą przedsiębiorca zobowiązany jest do niezwłocznego umycia podstawionego samochodu na każde wezwanie przedstawicieli firmy.

Na wstępie trzeba zauważyć, iż – pomimo, że byłoby to korzystne dla obydwu stron   niedopuszczalne jest przyjęcie, że świadczona przez przedsiębiorcę usługa stanowi sprzedaż ciągłą, nie sposób bowiem stwierdzić, że usługa jest stale (nieprzerwanie) wykonywana. 

Z racji tego, że w przypadku mycia samochodów można jednoznacznie i precyzyjnie określić, kiedy została ona faktycznie wykonana, niespełniona pozostaje podstawowa przesłanka dla zastosowania konstrukcji sprzedaży ciągłej.

W tej sytuacji, co do zasady przedsiębiorca stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur, wystawia fakturę nie później niż siódmego dnia od dnia wykonania poszczególnej usługi.

REKLAMA

Wyjątek od powyższej zasady przewiduje § 10 ust. 6 w zw. z ust. 1 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym, jeżeli faktury stwierdzające otrzymanie należności przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru (w szczególności: przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty) tj. faktury zaliczkowe obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 9.

Należy jednak pamiętać, iż stosownie do § 10 ust. 1, fakturę zaliczkową wystawia się po faktycznym otrzymaniu kwoty zaliczki. Dlatego też, jeżeli kontrahent oczekuje, że otrzyma dokument stanowiący dla niego podstawę do dokonania płatności, właściwym jest wystawianie faktury proforma, która nie stanowi dowodu księgowego, ani też nie powoduje jakichkolwiek skutków w zakresie podatku VAT.

Dlatego też – na gruncie omawianego przypadku - mając na uwadze wymagania ustawy o VAT oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, zaproponować można następujący model rozliczenia:

1. Usługodawca wystawia fakturę proforma na kwotę odpowiadającą przykładowo dwudziestokrotności wynagrodzenia za pojedynczą usługę;

2. Klient na tej podstawie dokonuje zapłaty;

3. Przedsiębiorca wystawia fakturę w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaliczki;

4. Wykonywanie usług do momentu wykorzystania przez klienta puli, która została przedpłacona, nie powoduje obowiązku wystawiania (dalszych) faktur.

Faktura zaliczkowa powinna odnosić się do konkretnego rodzaju usług lub towarów.

Kiedy odliczyć VAT z faktury zaliczkowej?

Kwota przekazana kontrahentowi bez doprecyzowania (co powinno znaleźć odzwierciedlenie w treści wystawionej faktury zaliczkowej) na poczet jakiego rodzaju usług (i ich ilości) jest wpłacana, nie stanowi zaliczki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA