REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować poniesione w imieniu kontrahenta wydatki z tytułu opłat sądowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dyczkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka działająca w imieniu swojego kontrahenta poniosła koszty w postaci opłat sądowych. Koszty te zostaną jej zwrócone. Jakim dokumentem spółka powinna obciążyć kontrahenta w celu otrzymania zwrotu poniesionych wydatków oraz jak to zaksięgować?

RADA

REKLAMA

Kontrahent może być obciążony na podstawie zarówno noty księgowej, jak i faktury VAT. Wszystko zależy od rodzaju poniesionych wydatków, sposobu ich udokumentowania i szczegółowych zapisów w umowie. Jeżeli dokumenty potwierdzające poniesione opłaty sądowe są wystawione na spółkę działającą w imieniu kontrahenta, to wydatki te należy odnieść na konto kosztowe „Podatki i opłaty”. Jeśli natomiast dowody te są wystawione na kontrahenta, ale opłacone zostały przez spółkę działającą w jego imieniu, to właściwe będzie zaksięgowanie tego wydatku na odpowiednim koncie rozrachunkowym, np. „Pozostałe rozrachunki”.

UZASADNIENIE

W praktyce gospodarczej przypadki wydatkowania w imieniu kontrahenta sum pieniężnych z tytułu różnego rodzaju opłat urzędowych zdarzają się stosunkowo często. Organy podatkowe odwołują się niekiedy do przepisów unijnych, z których wynika, że do podstawy opodatkowania nie należy doliczać m.in. kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym. W takiej sytuacji podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.

Jeżeli więc dokument potwierdzający wniesienie opłat sądowych jest wystawiony na klienta, a wydatkowane kwoty są zaksięgowane na jego koncie rozrachunkowym, to można uznać, że na podstawie uregulowań przytoczonego wyżej przepisu dokumentem właściwym do rozliczenia poniesionych wydatków będzie nota księgowa. Należy jednak mieć na względzie, że w linii interpretacyjnej zdarzają się przypadki potraktowania zwrotu poniesionych w cudzym imieniu wydatków jako kwoty należnej z tytułu wykonania usługi. Przykładem takiego stanowiska jest postanowienie Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek z 20 grudnia 2006 r., nr 1437/ZI/443/398/DJW/06

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład 1

Spółka Alfa świadczy na rzecz spółki Beta usługi w zakresie pośrednictwa w interesach. Cena obejmuje wynagrodzenie za wykonanie usługi (5000 zł netto) i zwrot poniesionych wydatków. W kwietniu 2008 r. w związku z realizacją umowy spółka Alfa poniosła następujące wydatki:

• opłata za wydanie odpisu z KRS - 30 zł,

• opłaty pocztowe - 17 zł,

• usługi transportowe - 183 zł brutto (zakup udokumentowany fakturą VAT).

Faktura zakupu, dowód uiszczenia opłaty sądowej oraz opłat pocztowych wystawione są na spółkę Alfa i zostały opłacone gotówką. 30 kwietnia spółka Alfa wystawiła spółce Beta fakturę za usługi wykonane w tym miesiącu. Dane z faktury:

• wartość netto - 5197,00 zł (5000 zł + 150 zł + 30 zł + 17 zł),

• VAT 22% - 1143,34 zł,

• wartość brutto/kwota do zapłaty - 6340,34 zł.

Ewidencja księgowa w spółce Alfa

Zgodnie z przyjętą w spółce polityką rachunkowości koszty ewidencjonowane są wyłącznie w układzie rodzajowym.

1. Opłata za wydanie odpisu z KRS - 30 zł:

Wn „Koszty podatków i opłat” 30,00

Ma „Kasa” 30,00

2. Opłaty pocztowe - 17 zł:

Wn „Koszty usług obcych” 17,00

Ma „Kasa” 17,00

3. Usługi transportowe - 183 zł:

Wn „Koszty usług obcych” 150,00

Wn „VAT naliczony” 33,00

Ma „Kasa” 183,00

4. Faktura VAT sprzedaży:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 6 340,34

- w analityce „Spółka Beta”

Ma „VAT należny” 1 143,34

Ma „Przychody ze sprzedaży usług” 5 197,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Przykład 2

Spółka Alfa świadczy na rzecz spółki Beta usługi sklasyfikowane w zakresie pośrednictwa w interesach. Za wykonanie usługi strony ustaliły wynagrodzenie w wysokości 5000 zł netto. W uzasadnionych przypadkach, w celu właściwego zabezpieczenia interesów spółki Beta, spółka Alfa może ponosić w imieniu i na rzecz spółki Beta dodatkowe wydatki. Są one zwracane przez spółkę Beta po przedstawieniu przez spółkę Alfa dowodów ich poniesienia.

W kwietniu 2008 r. w związku z realizacją umowy spółka Alfa poniosła następujące wydatki:

• opłata za wydanie odpisu z KRS - 30 zł,

• opłaty pocztowe - 17,00 zł,

• usługi transportowe - 183 zł brutto (zakup udokumentowany fakturą VAT).

Dokumenty zakupu oraz dowód uiszczenia opłaty sądowej wystawione są na spółkę Beta i zostały opłacone przez spółkę Alfa gotówką. 30 kwietnia spółka Alfa wystawiła spółce Beta fakturę za usługi wykonane w tym miesiącu oraz notę księgową na dokonane w imieniu i na rzecz spółki Beta wydatki. Dane z faktury:

• wartość netto - 5000 zł,

• VAT 22% - 1100 zł,

• wartość brutto/kwota do zapłaty - 6100 zł.

Ewidencja księgowa w spółce Alfa

Zgodnie z przyjętą w spółce polityką rachunkowości koszty ewidencjonowane są wyłącznie w układzie rodzajowym.

1. Opłata za wydanie odpisu z KRS - 30 zł:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 30,00

- w analityce „Spółka Beta”

Ma „Kasa” 30,00

2. Opłaty pocztowe - 17 zł:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 17,00

- w analityce „Spółka Beta”

Ma „Kasa” 17,00

3. Usługi transportowe - 183 zł:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 183,00

- w analityce „Spółka Beta”

Ma „Kasa” 183,00

4. Faktura VAT sprzedaży:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 6 100,00

- w analityce „Spółka Beta”

Ma „VAT należny” 1 100,00

Ma „Przychody ze sprzedaży usług” 5 000,00

5. Zwrot poniesionych wydatków - na podstawie wystawionej noty obciążeniowej:

Wn „Rachunek bankowy” 230,00

Ma „Pozostałe rozrachunki” 230,00

- w analityce „Spółka Beta”

• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• art. 78 i 79 Dyrektywy Rady UE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dyrektywa 2006 /112/WE, Dz.U. UE. L. 06.347.1

Joanna Dyczkowska

dyrektor biura rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA