REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować poniesione w imieniu kontrahenta wydatki z tytułu opłat sądowych

Joanna Dyczkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka działająca w imieniu swojego kontrahenta poniosła koszty w postaci opłat sądowych. Koszty te zostaną jej zwrócone. Jakim dokumentem spółka powinna obciążyć kontrahenta w celu otrzymania zwrotu poniesionych wydatków oraz jak to zaksięgować?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Kontrahent może być obciążony na podstawie zarówno noty księgowej, jak i faktury VAT. Wszystko zależy od rodzaju poniesionych wydatków, sposobu ich udokumentowania i szczegółowych zapisów w umowie. Jeżeli dokumenty potwierdzające poniesione opłaty sądowe są wystawione na spółkę działającą w imieniu kontrahenta, to wydatki te należy odnieść na konto kosztowe „Podatki i opłaty”. Jeśli natomiast dowody te są wystawione na kontrahenta, ale opłacone zostały przez spółkę działającą w jego imieniu, to właściwe będzie zaksięgowanie tego wydatku na odpowiednim koncie rozrachunkowym, np. „Pozostałe rozrachunki”.

UZASADNIENIE

W praktyce gospodarczej przypadki wydatkowania w imieniu kontrahenta sum pieniężnych z tytułu różnego rodzaju opłat urzędowych zdarzają się stosunkowo często. Organy podatkowe odwołują się niekiedy do przepisów unijnych, z których wynika, że do podstawy opodatkowania nie należy doliczać m.in. kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym. W takiej sytuacji podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.

Jeżeli więc dokument potwierdzający wniesienie opłat sądowych jest wystawiony na klienta, a wydatkowane kwoty są zaksięgowane na jego koncie rozrachunkowym, to można uznać, że na podstawie uregulowań przytoczonego wyżej przepisu dokumentem właściwym do rozliczenia poniesionych wydatków będzie nota księgowa. Należy jednak mieć na względzie, że w linii interpretacyjnej zdarzają się przypadki potraktowania zwrotu poniesionych w cudzym imieniu wydatków jako kwoty należnej z tytułu wykonania usługi. Przykładem takiego stanowiska jest postanowienie Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek z 20 grudnia 2006 r., nr 1437/ZI/443/398/DJW/06

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład 1

Spółka Alfa świadczy na rzecz spółki Beta usługi w zakresie pośrednictwa w interesach. Cena obejmuje wynagrodzenie za wykonanie usługi (5000 zł netto) i zwrot poniesionych wydatków. W kwietniu 2008 r. w związku z realizacją umowy spółka Alfa poniosła następujące wydatki:

• opłata za wydanie odpisu z KRS - 30 zł,

• opłaty pocztowe - 17 zł,

• usługi transportowe - 183 zł brutto (zakup udokumentowany fakturą VAT).

Faktura zakupu, dowód uiszczenia opłaty sądowej oraz opłat pocztowych wystawione są na spółkę Alfa i zostały opłacone gotówką. 30 kwietnia spółka Alfa wystawiła spółce Beta fakturę za usługi wykonane w tym miesiącu. Dane z faktury:

• wartość netto - 5197,00 zł (5000 zł + 150 zł + 30 zł + 17 zł),

• VAT 22% - 1143,34 zł,

• wartość brutto/kwota do zapłaty - 6340,34 zł.

Ewidencja księgowa w spółce Alfa

Zgodnie z przyjętą w spółce polityką rachunkowości koszty ewidencjonowane są wyłącznie w układzie rodzajowym.

1. Opłata za wydanie odpisu z KRS - 30 zł:

Wn „Koszty podatków i opłat” 30,00

Ma „Kasa” 30,00

2. Opłaty pocztowe - 17 zł:

Wn „Koszty usług obcych” 17,00

Ma „Kasa” 17,00

3. Usługi transportowe - 183 zł:

Wn „Koszty usług obcych” 150,00

Wn „VAT naliczony” 33,00

Ma „Kasa” 183,00

4. Faktura VAT sprzedaży:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 6 340,34

- w analityce „Spółka Beta”

Ma „VAT należny” 1 143,34

Ma „Przychody ze sprzedaży usług” 5 197,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Przykład 2

Spółka Alfa świadczy na rzecz spółki Beta usługi sklasyfikowane w zakresie pośrednictwa w interesach. Za wykonanie usługi strony ustaliły wynagrodzenie w wysokości 5000 zł netto. W uzasadnionych przypadkach, w celu właściwego zabezpieczenia interesów spółki Beta, spółka Alfa może ponosić w imieniu i na rzecz spółki Beta dodatkowe wydatki. Są one zwracane przez spółkę Beta po przedstawieniu przez spółkę Alfa dowodów ich poniesienia.

W kwietniu 2008 r. w związku z realizacją umowy spółka Alfa poniosła następujące wydatki:

• opłata za wydanie odpisu z KRS - 30 zł,

• opłaty pocztowe - 17,00 zł,

• usługi transportowe - 183 zł brutto (zakup udokumentowany fakturą VAT).

Dokumenty zakupu oraz dowód uiszczenia opłaty sądowej wystawione są na spółkę Beta i zostały opłacone przez spółkę Alfa gotówką. 30 kwietnia spółka Alfa wystawiła spółce Beta fakturę za usługi wykonane w tym miesiącu oraz notę księgową na dokonane w imieniu i na rzecz spółki Beta wydatki. Dane z faktury:

• wartość netto - 5000 zł,

• VAT 22% - 1100 zł,

• wartość brutto/kwota do zapłaty - 6100 zł.

Ewidencja księgowa w spółce Alfa

Zgodnie z przyjętą w spółce polityką rachunkowości koszty ewidencjonowane są wyłącznie w układzie rodzajowym.

1. Opłata za wydanie odpisu z KRS - 30 zł:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 30,00

- w analityce „Spółka Beta”

Ma „Kasa” 30,00

2. Opłaty pocztowe - 17 zł:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 17,00

- w analityce „Spółka Beta”

Ma „Kasa” 17,00

3. Usługi transportowe - 183 zł:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 183,00

- w analityce „Spółka Beta”

Ma „Kasa” 183,00

4. Faktura VAT sprzedaży:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 6 100,00

- w analityce „Spółka Beta”

Ma „VAT należny” 1 100,00

Ma „Przychody ze sprzedaży usług” 5 000,00

5. Zwrot poniesionych wydatków - na podstawie wystawionej noty obciążeniowej:

Wn „Rachunek bankowy” 230,00

Ma „Pozostałe rozrachunki” 230,00

- w analityce „Spółka Beta”

• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• art. 78 i 79 Dyrektywy Rady UE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dyrektywa 2006 /112/WE, Dz.U. UE. L. 06.347.1

Joanna Dyczkowska

dyrektor biura rachunkowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA