REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja przychodów i wydatków we wspólnocie mieszkaniowej

Marianna Sobolewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób ewidencjonować wpłaty członków wspólnoty? Jakie są zasady rozliczania kosztów wspólnoty?

Wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną bez osobowości prawnej. Wspólnotę tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład danej nieruchomości. Wspólnota dysponuje środkami pieniężnymi, które pochodzą z wpłat właścicieli lokali, ponosi też koszty związane z utrzymaniem nieruchomości. Wiąże się z tym określony sposób ewidencjonowania wpłat i kosztów.

REKLAMA

Autopromocja

Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Na gruncie przepisów prawa podatkowego wspólnota ma również swoją podmiotowość. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości odpowiada wspólnota mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości.

Organami wspólnoty mieszkaniowej są:

• zebranie właścicieli lokali - zwoływanie obowiązkowo raz w roku, w terminie do 30 marca,

• zarząd wspólnoty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady wnoszenia opłat przez właścicieli lokali

Ustawa o własności lokali w art. 13 stanowi, iż każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej w wysokości proporcjonalnej do posiadanego udziału w tej nieruchomości. Oznacza to, że każdy właściciel ponosi koszty utrzymania wspólnej nieruchomości proporcjonalnie do wielkości swojego lokalu, przy czym każdy właściciel obciążony jest taką samą jednostkową wysokością tych kosztów przypadających na każdy m2 powierzchni lokalu.

Wyjątek mogą stanowić lokale użytkowe. Ustawa o własności lokali dopuszcza zwiększenie zaliczek dla tych lokali, ale tylko wtedy, gdy sposób korzystania z tych lokali wpływa na zwiększenie kosztów utrzymania nieruchomości.

Poza tym właściciele są także zobowiązani do ponoszenia kosztów związanych z utrzymaniem swojego lokalu, w szczególności kosztów dostawy mediów i świadczeń, jak np. doprowadzenie wody i odprowadzenie ścieków, centralne ogrzewanie, podgrzanie wody i wywóz odpadów.

Zgodnie z art. 15 ustawy o własności lokali, na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie miesięcznych opłat płatnych z góry do dnia 10. każdego miesiąca. Za opóźnienia we wnoszeniu opłat na rzecz wspólnoty mieszkaniowej naliczane są odsetki w wysokości ustawowej, według przepisów Kodeksu cywilnego.

Wspólnota mieszkaniowa posiada odrębny rachunek bankowy, w celu pobierania opłat i regulowania zobowiązań. A zatem, wspólnota dysponuje wyłącznie takimi środkami pieniężnymi, które pochodzą z wpłat właścicieli lokali.

Ewidencja zaliczek wnoszonych przez poszczególnych właścicieli

Operacje gospodarcze:

1. Comiesięczne zaliczki na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości, opłaty wynikające z rozliczenia liczników - okresowe, opłaty wynikające z rozliczenia kosztów - roczne

Wn konto 250 „Rozrachunki z właścicielami lokali”

Ma konto 701 „Przychody z zaliczek”

2. Odsetki naliczane od nieterminowych wpłat właścicieli

Wn konto 250 „Rozrachunki z właścicielami lokali”

Ma konto 751 „Przychody finansowe wspólnoty”

3. Wpłaty dokonane na rachunek bankowy wspólnoty mieszkaniowej, księgowane na podstawie wyciągów bankowych

Wn konto 131 „Rachunek rozliczeniowy”

Ma konto 250 „Rozrachunki z właścicielami lokali”

Do konta 250 „Rozrachunki z właścicielami lokali” prowadzi się ewidencję szczegółową na indywidualnych kontach poszczególnych właścicieli, zgodnie z wielkością obciążeń, które wynikają z podjętych przez wspólnotę uchwał o wysokości opłat.

Konto 701 „Przychody z zaliczek”, będące sumą obciążeń analitycznych właścicieli, można podzielić na tytuły opłat, np.:

- zaliczka eksploatacyjna,

- centralne ogrzewanie,

- podgrzanie wody,

- zimna woda i ścieki,

- ochrona obiektu,

- wywóz odpadów.

 

Zasady rozliczenia kosztów ponoszonych przez wspólnotę mieszkaniową

Koszty wspólnoty mieszkaniowej księguje się na podstawie faktur zakupu, na kontach Zespołu 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie”, w korespondencji z kontami rozrachunków, na których księguje się jednocześnie wysokość zobowiązań wspólnoty wobec dostawców usług. Układ rodzajowy kosztów wspólnoty mieszkaniowej, w Zespole 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie”, należy ustalić analogicznie do podziału opłat na koncie 701 „Przychody z zaliczek”.

Proponowany układ rodzajowy kosztów wspólnoty mieszkaniowej w Zespole 4 jest następujący:

401 „Koszty eksploatacji” (w analityce: podział na rodzaje),

402 „Koszty energii cieplnej” (w analityce: centralne ogrzewanie i podgrzewanie wody),

403 „Koszty wody i ścieków”,

404 „Koszty ochrony”,

405 „Koszty wywozu odpadów”,

406 „Koszty funduszu remontowego”.

Na koniec roku obrotowego dokonuje się podsumowania rocznego i oblicza się wynik finansowy wspólnoty:

REKLAMA

- wynik finansowy wynikający z rozliczeń zaliczki eksploatacyjnej i mediów (różnicy pomiędzy przychodami a kosztami stanowiącej zysk bądź stratę) podlega rozliczeniu na poszczególnych właścicieli, obciążając ich proporcjonalnie w przypadku straty, a uznając w przypadku zysku,

- środki przeznaczane na fundusz remontowy nie podlegają rozliczeniu rocznemu, lecz gromadzone są przez wspólnotę w długim okresie i przeznacza się je zgodnie z uchwałą wspólnoty na przyszłe remonty, których koszt księgowany jest w ciężar funduszu remontowego.

Ewidencja rozliczenia kosztów ponoszonych przez wspólnotę mieszkaniową

Operacje gospodarcze:

1. Koszty wspólnoty mieszkaniowej, wynikające z faktur zakupu

Wn konta Zespołu 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie”

Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami”

2. Zapłata zobowiązań

Wn konto 201 „Rozrachunki z dostawcami”

Ma konto 131 „Rachunek bankowy”

3. Obciążenie proporcjonalnie poszczególnych właścicieli stratą, wynikającą z rozliczenia zaliczki eksploatacyjnej i mediów (nadwyżki kosztów nad przychodami)

Wn konto 250 „Rozrachunki z właścicielami lokali”

Ma konto 860 „Wynik finansowy” (w analityce: Wynik dot. eksploatacji, Wyniki na poszczególnych rodzajach mediów)

4. Uznanie proporcjonalnie poszczególnych właścicieli zyskiem, wynikającym z rozliczenia zaliczki eksploatacyjnej i mediów (nadwyżki przychodów nad kosztami)

Wn konto 860 „Wynik finansowy” (w analityce: Wynik dot. eksploatacji, Wyniki na poszczególnych rodzajach mediów)

Ma konto 250 „Rozrachunki z właścicielami lokali”

5. Uchwała wspólnoty dotycząca przeznaczenia na fundusz remontowy nadwyżki zaliczek na remonty nad kosztami remontów

Wn konto 860 „Wynik finansowy” (w analityce: Wynik dot. remontów)

Ma konto 850 „Fundusz remontowy”

Podstawa prawna:

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),

• ustawa z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn.zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA