REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logo na odzieży ochronnej w księgach

Teresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma budowlana zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy kupiła odzież ochronną przeznaczoną dla pracowników zatrudnionych na budowie. Na odzieży dodatkowo wykonano nadruk logo firmy. Jak ująć w księgach zakup odzieży i wydruk logo? Spółka prowadzi pełny rachunek kosztów.

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odzież ochronną należy ujmować w księgach jako rzeczowe aktywa obrotowe, których wydanie obciąża koszty świadczeń pracowniczych. W zespole 5 koszty te powinny być zaliczane do kosztów działalności produkcyjnej.

uzasadnienie

Odzież ochronną przeznaczoną dla pracowników zatrudnionych na budowie należy zakwalifikować do rzeczowych składników aktywów obrotowych oraz traktować jak materiały. Kierownik jednostki podejmuje decyzję o stosowaniu jednej z czterech metod ewidencji dla grup tych składników.

REKLAMA

Najczęściej stosowane metody ewidencji materiałów to: ewidencja ilościowo-wartościowa, w której ujmuje się dla każdego składnika obroty i stany w jednostkach naturalnych i pieniężnych (prowadzenie gospodarki magazynowej), odpisywanie w koszty wartości materiałów na dzień ich zakupu oraz nie później niż na dzień bilansowy ustalenie ich stanu, dokonanie wyceny tego stanu i korekta kosztów o wartość tego stanu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Materiały ujmuje się w księgach rachunkowych według ceny nabycia lub ceny zakupu. W danym przypadku ze względu na dodatkowe koszty z tytułu nadruku logo lepszym rozwiązaniem jest ujmowanie wartości odzieży w cenie nabycia. Na cenę tę składa się cena zakupu odzieży oraz cena wykonania nadruku. Spółka powinna ustalić cenę nabycia jednej sztuki każdego rodzaju odzieży ochronnej na podstawie odpowiedniej kalkulacji.

Przykład 1

Firma kupiła 500 sztuk odzieży roboczych i przyjęła je do magazynu według cen nabycia. Odzież wydawana jest pracownikom z magazynu na podstawie dowodów RW.

Ewidencja księgowa

1. Faktura VAT za zakup odzieży: 500 szt. × 60 zł/szt. = 30 000 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 30 000

Wn „VAT naliczony” 6 600

Ma „Zobowiązania z tytułu dostaw” 36 600

2. Faktura VAT za wykonanie nadruku logo firmy: 500 szt. × 7 zł/szt. = 3500 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 3 500

Wn „VAT naliczony” 770

Ma „Zobowiązania z tytułu dostaw” 4 270

3. Przyjęcie odzieży do magazynu:

Wn „Materiały” 33 500

Ma „Rozliczenie zakupu” 33 500

4. Wydanie odzieży pracownikom budowy - 200 sztuk: 200 szt. × 67 zł = 13 400 zł

Wn „Świadczenie na rzecz pracowników” 13 400

Ma „Materiały” 13 400

5. Przeniesienie kosztów na konta zespołu 5:

Wn „Rozliczenie kosztów” 13 400

Ma „Koszty działalności produkcyjnej” 13 400

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Kupione 500 sztuk odzieży roboczej firma odpisuje w całości w ciężar kosztów w dniu zakupu. Wycena odzieży dokonywana jest według cen nabycia.

Na koniec okresu sprawozdawczego ustalany jest stan i wartość niewydanej pracownikom odzieży oraz dokonywana jest korekta odpowiednich kosztów.

Ewidencja księgowa

1. Faktura VAT za zakup odzieży: 500 szt. × 60 zł/szt. = 30 000 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 30 000

Wn „VAT naliczony” 6 600

Ma „Zobowiązania z tytułu dostaw” 36 600

2. Faktura VAT za wykonanie nadruku logo firmy: 500 szt. × 7 zł/szt. = 3500 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 3 500

Wn „VAT naliczony” 770

Ma „Zobowiązania z tytułu dostaw” 4 270

3. Odpis odzieży w koszty:

Wn „Świadczenie na rzecz pracowników” 33 500

Ma „Rozliczenie zakupu” 33 500

4. Ustalenie i wycena stanu na koniec okresu sprawozdawczego (spis z natury): 100 szt. × 67 zł = 6700 zł

Wn „Materiały” 6 700

Ma „Świadczenie na rzecz pracowników” 6 700

5. Przeniesienie kosztów na konta zespołu 5:

Wn „Rozliczenie kosztów” 26 800

Ma „Koszty działalności produkcyjnej”26 800

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 28 ust. 1 pkt 6, art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Teresa Fołta

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA