REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logo na odzieży ochronnej w księgach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma budowlana zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy kupiła odzież ochronną przeznaczoną dla pracowników zatrudnionych na budowie. Na odzieży dodatkowo wykonano nadruk logo firmy. Jak ująć w księgach zakup odzieży i wydruk logo? Spółka prowadzi pełny rachunek kosztów.

rada

REKLAMA

Odzież ochronną należy ujmować w księgach jako rzeczowe aktywa obrotowe, których wydanie obciąża koszty świadczeń pracowniczych. W zespole 5 koszty te powinny być zaliczane do kosztów działalności produkcyjnej.

uzasadnienie

Odzież ochronną przeznaczoną dla pracowników zatrudnionych na budowie należy zakwalifikować do rzeczowych składników aktywów obrotowych oraz traktować jak materiały. Kierownik jednostki podejmuje decyzję o stosowaniu jednej z czterech metod ewidencji dla grup tych składników.

REKLAMA

Najczęściej stosowane metody ewidencji materiałów to: ewidencja ilościowo-wartościowa, w której ujmuje się dla każdego składnika obroty i stany w jednostkach naturalnych i pieniężnych (prowadzenie gospodarki magazynowej), odpisywanie w koszty wartości materiałów na dzień ich zakupu oraz nie później niż na dzień bilansowy ustalenie ich stanu, dokonanie wyceny tego stanu i korekta kosztów o wartość tego stanu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Materiały ujmuje się w księgach rachunkowych według ceny nabycia lub ceny zakupu. W danym przypadku ze względu na dodatkowe koszty z tytułu nadruku logo lepszym rozwiązaniem jest ujmowanie wartości odzieży w cenie nabycia. Na cenę tę składa się cena zakupu odzieży oraz cena wykonania nadruku. Spółka powinna ustalić cenę nabycia jednej sztuki każdego rodzaju odzieży ochronnej na podstawie odpowiedniej kalkulacji.

Przykład 1

Firma kupiła 500 sztuk odzieży roboczych i przyjęła je do magazynu według cen nabycia. Odzież wydawana jest pracownikom z magazynu na podstawie dowodów RW.

Ewidencja księgowa

1. Faktura VAT za zakup odzieży: 500 szt. × 60 zł/szt. = 30 000 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 30 000

Wn „VAT naliczony” 6 600

Ma „Zobowiązania z tytułu dostaw” 36 600

2. Faktura VAT za wykonanie nadruku logo firmy: 500 szt. × 7 zł/szt. = 3500 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 3 500

Wn „VAT naliczony” 770

Ma „Zobowiązania z tytułu dostaw” 4 270

3. Przyjęcie odzieży do magazynu:

Wn „Materiały” 33 500

Ma „Rozliczenie zakupu” 33 500

4. Wydanie odzieży pracownikom budowy - 200 sztuk: 200 szt. × 67 zł = 13 400 zł

Wn „Świadczenie na rzecz pracowników” 13 400

Ma „Materiały” 13 400

5. Przeniesienie kosztów na konta zespołu 5:

Wn „Rozliczenie kosztów” 13 400

Ma „Koszty działalności produkcyjnej” 13 400

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Kupione 500 sztuk odzieży roboczej firma odpisuje w całości w ciężar kosztów w dniu zakupu. Wycena odzieży dokonywana jest według cen nabycia.

Na koniec okresu sprawozdawczego ustalany jest stan i wartość niewydanej pracownikom odzieży oraz dokonywana jest korekta odpowiednich kosztów.

Ewidencja księgowa

1. Faktura VAT za zakup odzieży: 500 szt. × 60 zł/szt. = 30 000 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 30 000

Wn „VAT naliczony” 6 600

Ma „Zobowiązania z tytułu dostaw” 36 600

2. Faktura VAT za wykonanie nadruku logo firmy: 500 szt. × 7 zł/szt. = 3500 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 3 500

Wn „VAT naliczony” 770

Ma „Zobowiązania z tytułu dostaw” 4 270

3. Odpis odzieży w koszty:

Wn „Świadczenie na rzecz pracowników” 33 500

Ma „Rozliczenie zakupu” 33 500

4. Ustalenie i wycena stanu na koniec okresu sprawozdawczego (spis z natury): 100 szt. × 67 zł = 6700 zł

Wn „Materiały” 6 700

Ma „Świadczenie na rzecz pracowników” 6 700

5. Przeniesienie kosztów na konta zespołu 5:

Wn „Rozliczenie kosztów” 26 800

Ma „Koszty działalności produkcyjnej”26 800

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 28 ust. 1 pkt 6, art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Teresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA