REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logo na odzieży ochronnej w księgach

Teresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma budowlana zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy kupiła odzież ochronną przeznaczoną dla pracowników zatrudnionych na budowie. Na odzieży dodatkowo wykonano nadruk logo firmy. Jak ująć w księgach zakup odzieży i wydruk logo? Spółka prowadzi pełny rachunek kosztów.

rada

REKLAMA

REKLAMA

Odzież ochronną należy ujmować w księgach jako rzeczowe aktywa obrotowe, których wydanie obciąża koszty świadczeń pracowniczych. W zespole 5 koszty te powinny być zaliczane do kosztów działalności produkcyjnej.

uzasadnienie

Odzież ochronną przeznaczoną dla pracowników zatrudnionych na budowie należy zakwalifikować do rzeczowych składników aktywów obrotowych oraz traktować jak materiały. Kierownik jednostki podejmuje decyzję o stosowaniu jednej z czterech metod ewidencji dla grup tych składników.

REKLAMA

Najczęściej stosowane metody ewidencji materiałów to: ewidencja ilościowo-wartościowa, w której ujmuje się dla każdego składnika obroty i stany w jednostkach naturalnych i pieniężnych (prowadzenie gospodarki magazynowej), odpisywanie w koszty wartości materiałów na dzień ich zakupu oraz nie później niż na dzień bilansowy ustalenie ich stanu, dokonanie wyceny tego stanu i korekta kosztów o wartość tego stanu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Materiały ujmuje się w księgach rachunkowych według ceny nabycia lub ceny zakupu. W danym przypadku ze względu na dodatkowe koszty z tytułu nadruku logo lepszym rozwiązaniem jest ujmowanie wartości odzieży w cenie nabycia. Na cenę tę składa się cena zakupu odzieży oraz cena wykonania nadruku. Spółka powinna ustalić cenę nabycia jednej sztuki każdego rodzaju odzieży ochronnej na podstawie odpowiedniej kalkulacji.

Przykład 1

Firma kupiła 500 sztuk odzieży roboczych i przyjęła je do magazynu według cen nabycia. Odzież wydawana jest pracownikom z magazynu na podstawie dowodów RW.

Ewidencja księgowa

1. Faktura VAT za zakup odzieży: 500 szt. × 60 zł/szt. = 30 000 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 30 000

Wn „VAT naliczony” 6 600

Ma „Zobowiązania z tytułu dostaw” 36 600

2. Faktura VAT za wykonanie nadruku logo firmy: 500 szt. × 7 zł/szt. = 3500 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 3 500

Wn „VAT naliczony” 770

Ma „Zobowiązania z tytułu dostaw” 4 270

3. Przyjęcie odzieży do magazynu:

Wn „Materiały” 33 500

Ma „Rozliczenie zakupu” 33 500

4. Wydanie odzieży pracownikom budowy - 200 sztuk: 200 szt. × 67 zł = 13 400 zł

Wn „Świadczenie na rzecz pracowników” 13 400

Ma „Materiały” 13 400

5. Przeniesienie kosztów na konta zespołu 5:

Wn „Rozliczenie kosztów” 13 400

Ma „Koszty działalności produkcyjnej” 13 400

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Kupione 500 sztuk odzieży roboczej firma odpisuje w całości w ciężar kosztów w dniu zakupu. Wycena odzieży dokonywana jest według cen nabycia.

Na koniec okresu sprawozdawczego ustalany jest stan i wartość niewydanej pracownikom odzieży oraz dokonywana jest korekta odpowiednich kosztów.

Ewidencja księgowa

1. Faktura VAT za zakup odzieży: 500 szt. × 60 zł/szt. = 30 000 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 30 000

Wn „VAT naliczony” 6 600

Ma „Zobowiązania z tytułu dostaw” 36 600

2. Faktura VAT za wykonanie nadruku logo firmy: 500 szt. × 7 zł/szt. = 3500 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 3 500

Wn „VAT naliczony” 770

Ma „Zobowiązania z tytułu dostaw” 4 270

3. Odpis odzieży w koszty:

Wn „Świadczenie na rzecz pracowników” 33 500

Ma „Rozliczenie zakupu” 33 500

4. Ustalenie i wycena stanu na koniec okresu sprawozdawczego (spis z natury): 100 szt. × 67 zł = 6700 zł

Wn „Materiały” 6 700

Ma „Świadczenie na rzecz pracowników” 6 700

5. Przeniesienie kosztów na konta zespołu 5:

Wn „Rozliczenie kosztów” 26 800

Ma „Koszty działalności produkcyjnej”26 800

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 28 ust. 1 pkt 6, art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Teresa Fołta

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA