REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaną zyski i straty nadzwyczajne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zyski i straty nadzwyczajne to skutki finansowe zdarzeń losowych, występujące nieoczekiwanie i niepowtarzalnie, poza zwykłą działalnością jednostki. Nie należy mylić ich ze stratami i zyskami ustalanymi w rachunku zysków i strat jako efekt działalności jednostki za dany okres sprawozdawczy.

Finansowe skutki zdarzeń trudnych do przewidzenia oraz zdarzeń niezwiązanych z ryzykiem prowadzenia działalności przez jednostkę zalicza się odpowiednio do zysków lub strat nadzwyczajnych. Do tej kategorii nie należy zaliczać skutków zdarzeń powstałych w wyniku zwykłej działalności operacyjnej jednostki, związanych z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia.

REKLAMA

Przy kwalifikowaniu poszczególnych zdarzeń do pozycji nadzwyczajnych trzeba wykazać się dużą ostrożnością. Istnieje bowiem tendencja do zmniejszania liczby pozycji uznawanych za nadzwyczajne. Co prawda w ustawie o rachunkowości kategoria ta nadal funkcjonuje, ale już MSR zupełnie ją wyeliminowały. W § 85 MSR nr 1 „Prezentacja sprawozdań finansowych” zapisano, że jednostka nie może prezentować żadnych pozycji przychodów lub kosztów jako pozycji nadzwyczajnych w rachunku zysków i strat ani w informacji dodatkowej.

Tabela 1. Typowe operacje gospodarcze ewidencjonowane na kontach strat i zysków nadzwyczajnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W księgach rachunkowych straty i zyski nadzwyczajne ujmowane są z uwzględnieniem zasady ostrożności. Dlatego w wyniku finansowym należy uwzględnić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wyłącznie niewątpliwe zyski nadzwyczajne, np. należne od ubezpieczyciela odszkodowanie - jeśli w posiadaniu jednostki jest pisemna decyzja ubezpieczyciela o przyznaniu ubezpieczenia, prawomocny wyrok sądowy, z którego wynika, że jednostce należy się odszkodowanie,

• wszystkie poniesione straty nadzwyczajne.

REKLAMA

Przed zakwalifikowaniem kosztów do strat nadzwyczajnych jednostka musi każdorazowo dokonać analizy, czy koszty te nie mają związku z ryzykiem prowadzonej działalności. W takiej sytuacji są one odnoszone w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

W ciągu roku zyski nadzwyczajne ewidencjonuje się po stronie Ma, natomiast straty - po stronie Wn w korespondencji z różnymi kontami (zespołów 0, 1, 2, 3, 6, 8). Na koniec roku salda tych kont należy przenieść na wynik finansowy.

Zysków i strat nadzwyczajnych nie należy kompensować. Wykazuje się je w rachunku zysków i strat oddzielnie.

Tabela 2. Przykładowe operacje gospodarcze dotyczące szkód powstałych w składnikach majątku spowodowanych zdarzeniem losowym

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

W jednostce powstała szkoda w składnikach majątku trwałego spowodowana zdarzeniem losowym. Wartość środków trwałych brutto - 200 000 zł, umorzenie - 50 000 zł, nieumorzona wartość - 150 000 zł. Koszty związane z likwidacją szkody wyniosły 20 000 zł netto + 22% VAT. Zakład ubezpieczeń przekazał decyzję o przyznaniu ubezpieczenia w wysokości 160 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Wyksięgowanie środków trwałych w związku z powstałą szkodą:

Wn „Umorzenie środków trwałych” 50 000

Wn „Straty nadzwyczajne” 150 000

Ma „Środki trwałe” 200 000

2. Koszty usług obcych poniesione w związku z likwidacją szkody:

Wn „Straty nadzwyczajne” 20 000

Wn „VAT naliczony” 4 400

Ma „Pozostałe rozrachunki” 24 400

3. Decyzja ubezpieczyciela o przyznaniu odszkodowania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 160 000

- w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”

Ma „Zyski nadzwyczajne” 160 000

4. Zapłata za usługi obce związane z likwidacją szkody:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 24 400

Ma „Rachunek bankowy” 24 400

5. Wpływ na rachunek bankowy odszkodowania:

Wn „Rachunek bankowy” 160 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 160 000

- w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Do strat nadzwyczajnych zalicza się także skutki finansowe likwidacji działalności zakładu jednostki, dokonywanej w wyniku decyzji organów władzy lokalnej lub państwowej, nakazującej zaniechanie działalności w związku np. z nadmierną emisją zanieczyszczeń środowiska lub z innych powodów niezależnych od jednostki.

Tabela 3. Przykładowe operacje gospodarcze dotyczące likwidacji działalności jednostki z przyczyn od niej niezależnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak wcześniej wspomniano, przy kwalifikowaniu operacji do zdarzeń nadzwyczajnych jednostki muszą się wykazać dużą ostrożnością, szczególnie że definicja zysków i strat zawarta w uor jest bardzo ogólna. Ryzyko jest wpisane w działalność każdej jednostki, jednak niektóre rodzaje działalności są na to ryzyko narażone bardziej, inne mniej. Omówione skutki finansowe likwidacji działalności z przyczyn niezależnych od jednostki (w wyniku decyzji administracyjnej) można równie dobrze zaliczyć do pozostałych kosztów operacyjnych. Tego rodzaju decyzje nie są wydawane z dnia na dzień. Na zastosowanie rozwiązań nałożonych na jednostkę przez organy władzy lokalnej (państwowej) zwykle jest trochę czasu. Likwidacja pewnego rodzaju działalności na skutek decyzji administracyjnej może być wynikiem zaniedbań ze strony przedsiębiorstwa. W tym przypadku skutki finansowe z tym związane powinny obciążać koszty zwykłej działalności operacyjnej.

Dla uniknięcia niepewności i zachowania konsekwencji przy klasyfikowaniu zdarzeń gospodarczych sposób postępowania powinien być opisany w polityce rachunkowości przedsiębiorstwa.

• art. 4a pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

• art. 3 ust. 1 pkt 33, art. 7 ust. 1 pkt 1-3, art. 35d ust. 1-2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA