REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaną zyski i straty nadzwyczajne

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zyski i straty nadzwyczajne to skutki finansowe zdarzeń losowych, występujące nieoczekiwanie i niepowtarzalnie, poza zwykłą działalnością jednostki. Nie należy mylić ich ze stratami i zyskami ustalanymi w rachunku zysków i strat jako efekt działalności jednostki za dany okres sprawozdawczy.

Finansowe skutki zdarzeń trudnych do przewidzenia oraz zdarzeń niezwiązanych z ryzykiem prowadzenia działalności przez jednostkę zalicza się odpowiednio do zysków lub strat nadzwyczajnych. Do tej kategorii nie należy zaliczać skutków zdarzeń powstałych w wyniku zwykłej działalności operacyjnej jednostki, związanych z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia.

REKLAMA

Autopromocja

Przy kwalifikowaniu poszczególnych zdarzeń do pozycji nadzwyczajnych trzeba wykazać się dużą ostrożnością. Istnieje bowiem tendencja do zmniejszania liczby pozycji uznawanych za nadzwyczajne. Co prawda w ustawie o rachunkowości kategoria ta nadal funkcjonuje, ale już MSR zupełnie ją wyeliminowały. W § 85 MSR nr 1 „Prezentacja sprawozdań finansowych” zapisano, że jednostka nie może prezentować żadnych pozycji przychodów lub kosztów jako pozycji nadzwyczajnych w rachunku zysków i strat ani w informacji dodatkowej.

Tabela 1. Typowe operacje gospodarcze ewidencjonowane na kontach strat i zysków nadzwyczajnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W księgach rachunkowych straty i zyski nadzwyczajne ujmowane są z uwzględnieniem zasady ostrożności. Dlatego w wyniku finansowym należy uwzględnić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wyłącznie niewątpliwe zyski nadzwyczajne, np. należne od ubezpieczyciela odszkodowanie - jeśli w posiadaniu jednostki jest pisemna decyzja ubezpieczyciela o przyznaniu ubezpieczenia, prawomocny wyrok sądowy, z którego wynika, że jednostce należy się odszkodowanie,

• wszystkie poniesione straty nadzwyczajne.

Przed zakwalifikowaniem kosztów do strat nadzwyczajnych jednostka musi każdorazowo dokonać analizy, czy koszty te nie mają związku z ryzykiem prowadzonej działalności. W takiej sytuacji są one odnoszone w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

W ciągu roku zyski nadzwyczajne ewidencjonuje się po stronie Ma, natomiast straty - po stronie Wn w korespondencji z różnymi kontami (zespołów 0, 1, 2, 3, 6, 8). Na koniec roku salda tych kont należy przenieść na wynik finansowy.

Zysków i strat nadzwyczajnych nie należy kompensować. Wykazuje się je w rachunku zysków i strat oddzielnie.

Tabela 2. Przykładowe operacje gospodarcze dotyczące szkód powstałych w składnikach majątku spowodowanych zdarzeniem losowym

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

W jednostce powstała szkoda w składnikach majątku trwałego spowodowana zdarzeniem losowym. Wartość środków trwałych brutto - 200 000 zł, umorzenie - 50 000 zł, nieumorzona wartość - 150 000 zł. Koszty związane z likwidacją szkody wyniosły 20 000 zł netto + 22% VAT. Zakład ubezpieczeń przekazał decyzję o przyznaniu ubezpieczenia w wysokości 160 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Wyksięgowanie środków trwałych w związku z powstałą szkodą:

Wn „Umorzenie środków trwałych” 50 000

Wn „Straty nadzwyczajne” 150 000

Ma „Środki trwałe” 200 000

2. Koszty usług obcych poniesione w związku z likwidacją szkody:

Wn „Straty nadzwyczajne” 20 000

Wn „VAT naliczony” 4 400

Ma „Pozostałe rozrachunki” 24 400

3. Decyzja ubezpieczyciela o przyznaniu odszkodowania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 160 000

- w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”

Ma „Zyski nadzwyczajne” 160 000

4. Zapłata za usługi obce związane z likwidacją szkody:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 24 400

Ma „Rachunek bankowy” 24 400

5. Wpływ na rachunek bankowy odszkodowania:

Wn „Rachunek bankowy” 160 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 160 000

- w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Do strat nadzwyczajnych zalicza się także skutki finansowe likwidacji działalności zakładu jednostki, dokonywanej w wyniku decyzji organów władzy lokalnej lub państwowej, nakazującej zaniechanie działalności w związku np. z nadmierną emisją zanieczyszczeń środowiska lub z innych powodów niezależnych od jednostki.

Tabela 3. Przykładowe operacje gospodarcze dotyczące likwidacji działalności jednostki z przyczyn od niej niezależnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak wcześniej wspomniano, przy kwalifikowaniu operacji do zdarzeń nadzwyczajnych jednostki muszą się wykazać dużą ostrożnością, szczególnie że definicja zysków i strat zawarta w uor jest bardzo ogólna. Ryzyko jest wpisane w działalność każdej jednostki, jednak niektóre rodzaje działalności są na to ryzyko narażone bardziej, inne mniej. Omówione skutki finansowe likwidacji działalności z przyczyn niezależnych od jednostki (w wyniku decyzji administracyjnej) można równie dobrze zaliczyć do pozostałych kosztów operacyjnych. Tego rodzaju decyzje nie są wydawane z dnia na dzień. Na zastosowanie rozwiązań nałożonych na jednostkę przez organy władzy lokalnej (państwowej) zwykle jest trochę czasu. Likwidacja pewnego rodzaju działalności na skutek decyzji administracyjnej może być wynikiem zaniedbań ze strony przedsiębiorstwa. W tym przypadku skutki finansowe z tym związane powinny obciążać koszty zwykłej działalności operacyjnej.

Dla uniknięcia niepewności i zachowania konsekwencji przy klasyfikowaniu zdarzeń gospodarczych sposób postępowania powinien być opisany w polityce rachunkowości przedsiębiorstwa.

• art. 4a pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

• art. 3 ust. 1 pkt 33, art. 7 ust. 1 pkt 1-3, art. 35d ust. 1-2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA