REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaną zyski i straty nadzwyczajne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zyski i straty nadzwyczajne to skutki finansowe zdarzeń losowych, występujące nieoczekiwanie i niepowtarzalnie, poza zwykłą działalnością jednostki. Nie należy mylić ich ze stratami i zyskami ustalanymi w rachunku zysków i strat jako efekt działalności jednostki za dany okres sprawozdawczy.

Finansowe skutki zdarzeń trudnych do przewidzenia oraz zdarzeń niezwiązanych z ryzykiem prowadzenia działalności przez jednostkę zalicza się odpowiednio do zysków lub strat nadzwyczajnych. Do tej kategorii nie należy zaliczać skutków zdarzeń powstałych w wyniku zwykłej działalności operacyjnej jednostki, związanych z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia.

REKLAMA

Przy kwalifikowaniu poszczególnych zdarzeń do pozycji nadzwyczajnych trzeba wykazać się dużą ostrożnością. Istnieje bowiem tendencja do zmniejszania liczby pozycji uznawanych za nadzwyczajne. Co prawda w ustawie o rachunkowości kategoria ta nadal funkcjonuje, ale już MSR zupełnie ją wyeliminowały. W § 85 MSR nr 1 „Prezentacja sprawozdań finansowych” zapisano, że jednostka nie może prezentować żadnych pozycji przychodów lub kosztów jako pozycji nadzwyczajnych w rachunku zysków i strat ani w informacji dodatkowej.

Tabela 1. Typowe operacje gospodarcze ewidencjonowane na kontach strat i zysków nadzwyczajnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W księgach rachunkowych straty i zyski nadzwyczajne ujmowane są z uwzględnieniem zasady ostrożności. Dlatego w wyniku finansowym należy uwzględnić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wyłącznie niewątpliwe zyski nadzwyczajne, np. należne od ubezpieczyciela odszkodowanie - jeśli w posiadaniu jednostki jest pisemna decyzja ubezpieczyciela o przyznaniu ubezpieczenia, prawomocny wyrok sądowy, z którego wynika, że jednostce należy się odszkodowanie,

• wszystkie poniesione straty nadzwyczajne.

REKLAMA

Przed zakwalifikowaniem kosztów do strat nadzwyczajnych jednostka musi każdorazowo dokonać analizy, czy koszty te nie mają związku z ryzykiem prowadzonej działalności. W takiej sytuacji są one odnoszone w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

W ciągu roku zyski nadzwyczajne ewidencjonuje się po stronie Ma, natomiast straty - po stronie Wn w korespondencji z różnymi kontami (zespołów 0, 1, 2, 3, 6, 8). Na koniec roku salda tych kont należy przenieść na wynik finansowy.

Zysków i strat nadzwyczajnych nie należy kompensować. Wykazuje się je w rachunku zysków i strat oddzielnie.

Tabela 2. Przykładowe operacje gospodarcze dotyczące szkód powstałych w składnikach majątku spowodowanych zdarzeniem losowym

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

W jednostce powstała szkoda w składnikach majątku trwałego spowodowana zdarzeniem losowym. Wartość środków trwałych brutto - 200 000 zł, umorzenie - 50 000 zł, nieumorzona wartość - 150 000 zł. Koszty związane z likwidacją szkody wyniosły 20 000 zł netto + 22% VAT. Zakład ubezpieczeń przekazał decyzję o przyznaniu ubezpieczenia w wysokości 160 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Wyksięgowanie środków trwałych w związku z powstałą szkodą:

Wn „Umorzenie środków trwałych” 50 000

Wn „Straty nadzwyczajne” 150 000

Ma „Środki trwałe” 200 000

2. Koszty usług obcych poniesione w związku z likwidacją szkody:

Wn „Straty nadzwyczajne” 20 000

Wn „VAT naliczony” 4 400

Ma „Pozostałe rozrachunki” 24 400

3. Decyzja ubezpieczyciela o przyznaniu odszkodowania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 160 000

- w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”

Ma „Zyski nadzwyczajne” 160 000

4. Zapłata za usługi obce związane z likwidacją szkody:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 24 400

Ma „Rachunek bankowy” 24 400

5. Wpływ na rachunek bankowy odszkodowania:

Wn „Rachunek bankowy” 160 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 160 000

- w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Do strat nadzwyczajnych zalicza się także skutki finansowe likwidacji działalności zakładu jednostki, dokonywanej w wyniku decyzji organów władzy lokalnej lub państwowej, nakazującej zaniechanie działalności w związku np. z nadmierną emisją zanieczyszczeń środowiska lub z innych powodów niezależnych od jednostki.

Tabela 3. Przykładowe operacje gospodarcze dotyczące likwidacji działalności jednostki z przyczyn od niej niezależnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak wcześniej wspomniano, przy kwalifikowaniu operacji do zdarzeń nadzwyczajnych jednostki muszą się wykazać dużą ostrożnością, szczególnie że definicja zysków i strat zawarta w uor jest bardzo ogólna. Ryzyko jest wpisane w działalność każdej jednostki, jednak niektóre rodzaje działalności są na to ryzyko narażone bardziej, inne mniej. Omówione skutki finansowe likwidacji działalności z przyczyn niezależnych od jednostki (w wyniku decyzji administracyjnej) można równie dobrze zaliczyć do pozostałych kosztów operacyjnych. Tego rodzaju decyzje nie są wydawane z dnia na dzień. Na zastosowanie rozwiązań nałożonych na jednostkę przez organy władzy lokalnej (państwowej) zwykle jest trochę czasu. Likwidacja pewnego rodzaju działalności na skutek decyzji administracyjnej może być wynikiem zaniedbań ze strony przedsiębiorstwa. W tym przypadku skutki finansowe z tym związane powinny obciążać koszty zwykłej działalności operacyjnej.

Dla uniknięcia niepewności i zachowania konsekwencji przy klasyfikowaniu zdarzeń gospodarczych sposób postępowania powinien być opisany w polityce rachunkowości przedsiębiorstwa.

• art. 4a pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

• art. 3 ust. 1 pkt 33, art. 7 ust. 1 pkt 1-3, art. 35d ust. 1-2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA