REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować karę umowną

Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kontrahent spółki wykonał zlecone przez nią prace z 30-dniowym opóźnieniem. Nie dotrzymał również 14-dniowego terminu usunięcia wad stwierdzonych w związku z realizacją robót. Zgodnie z zawartą umową spółka wystąpiła o wypłatę kary umownej. W jaki sposób to zdarzenie udokumentować i wykazać w księgach rachunkowych?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Kara umowna jest zobowiązaniem dłużnika do zapłacenia wierzycielowi pieniędzy za naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania. Jednostka, która poniosła szkodę i otrzymała karę umowną, księguje uzyskane pieniądze na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”. Obciążenie dłużnika następuje na podstawie noty obciążeniowej.

UZASADNIENIE

W obrocie gospodarczym strony zawierające umowę mogą zastrzec, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania nastąpi przez zapłatę kary umownej. Kara umowna zabezpiecza interesy wierzycieli w przypadku umów dotyczących zobowiązań niepieniężnych. Jeżeli zobowiązanie nie zostało wykonane lub zostało wykonane nienależycie, dłużnik ma obowiązek wypłacić wierzycielowi karę umowną w umówionej kwocie, bez względu na wysokość poniesionej szkody. Żądanie odszkodowania przewyższającego wysokość zastrzeżonej kary jest niedopuszczalne, chyba że strony postanowiły inaczej. Otrzymane odszkodowanie, jak również kary i grzywny należy zaliczyć do pozostałych przychodów operacyjnych, ponieważ są one pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki. Podstawą zapisu w księgach rachunkowych jest nota obciążeniowa. Wierzyciel księguje oryginał noty, dłużnik - jej kopię.

Zastrzeżona kara umowna staje się należna w razie stwierdzenia, że kontrahent nie wykonał zobowiązania lub wykonał je nienależycie. Dla celów podatku dochodowego powinna być uznana za przychód w dniu jej faktycznego otrzymania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

Spółka Alfa wystąpiła do kontrahenta z żądaniem wynikającej z umowy zapłaty kary umownej z tytułu niedotrzymania terminu wykonywanego zlecenia. Ponadto zleceniobiorca nie dotrzymał również terminu usunięcia wad stwierdzonych w związku z realizacją robót. Spółka Alfa wystawiła notę księgową obciążającą kontrahenta w następującej wartości:

• kara za niedotrzymanie terminu - 6000 zł,

• kara z tytułu zwłoki w usunięciu wad wykonywanych robót i usług - 1200 zł.

Ewidencja księgowa

1. Zarachowanie noty obciążeniowej:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 7 200

- w analityce imienne konto kontrahenta

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 7 200

2. Ewidencja pozabilansowa:

Ma „Przychody niepodlegające opodatkowaniu” 7 200

3. Otrzymanie należności z tytułu kary umownej:

Wn „Rachunek bieżący” 7 200

Ma „Pozostałe rozrachunki” 7 200

- w analityce imienne konto kontrahenta

4. Ewidencja pozabilansowa - korekta przychodów niepodlegających opodatkowaniu:

Ma „Przychody niepodlegające opodatkowaniu” (-) 7 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Należności powstałe w wyniku zaksięgowania kar umownych, istniejące na dzień bilansowy, podlegają wykazaniu w bilansie tylko wówczas, gdy spełniają kryteria określone dla aktywów w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości, w tym jeżeli spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

W przypadku kary umownej, której stopień prawdopodobieństwa ściągalności jest w ocenie jednostki niski (bo dłużnik odmówił jej zapłaty), nie później niż na dzień bilansowy jednostka powinna dokonać odpisu aktualizującego od części lub od całości należności zagrożonej niespłacalnością.

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 7 200

Ma „Odpisy aktualizujące należności” 7 200

• art. 361-363, art. 415, art. 471-486 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

• art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. f), art. 20 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

• art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 15, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA