REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir podróż służbową właściciela firmy

Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu obuwiem. Ostatnio musiałem skorzystać z prywatnego samochodu osobowego, ponieważ firmowy był w naprawie. Czy do kosztów uzyskania przychodów mogę zaliczyć wydatek na paliwo do tego samochodu? Czy jako właściciel firmy mogę zaliczyć do kosztów diety naliczone za czas podróży, którą odbyłem w celu zakupu towaru? Jak taką podróż rozliczyć w pkpir?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wydatek na paliwo kupione do prywatnego samochodu osobowego można zaliczyć do kosztów wyłącznie w ramach limitu tzw. kilometrówki. W przedstawionych okolicznościach przedsiębiorca ma prawo zaliczyć do kosztów diety naliczone z tytułu podróży służbowej. Wydatki związane z podróżą służbową właściciela ujmujemy w kolumnie 13 pkpir. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Diety. Przedsiębiorcy mają prawo zaliczyć do kosztów diety z tytułu własnych podróży służbowych oraz podróży osób z nimi współpracujących (art. 23 ust. 1 pkt 52 updof). Do kosztów zaliczamy diety naliczone według zasad określonych dla pracowników. Obecnie dieta w krajowej podróży służbowej wynosi 23 zł za dobę. Należność z tytułu diet w podróży krajowej oblicza się w następujący sposób:

REKLAMA

• jeżeli podróż trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- od 8 do 12 godzin - przysługuje połowa diety,

- ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości;

• jeżeli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej wysokości, a za niepełną, ale rozpoczętą dobę:

- do 8 godzin - przysługuje połowa diety,

- ponad 8 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.

Kluczową kwestią jest ustalenie, czy dana podróż przedsiębiorcy jest delegacją. Organy podatkowe konsekwentnie odmawiają prawa zaliczenia do kosztów diet w tych przypadkach, w których podróżowanie jest istotą świadczonych usług. Stanowisko takie dotyczy firm transportowych. A jak jest w przypadku przedsiębiorcy, który zajmuje się sprzedażą obuwia? Należy stwierdzić, że odbywanie podróży nie jest istotą prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie handlu obuwiem. Przedsiębiorcy takiemu przysługuje prawo zaliczenia do kosztów diet naliczonych w związku z podróżą. W pkpir diety ujmuje się w kolumnie 13 na podstawie sporządzonego dowodu wewnętrznego.

Samochód. Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki związane z używaniem prywatnego samochodu osobowego do celów służbowych, ale tylko w ramach limitu zwanego kilometrówką. Limit ten jest iloczynem ilości przejechanych kilometrów i obowiązującej stawki za 1 kilometr przebiegu, właściwej dla danego pojazdu. Obecnie stawki za 1 km przebiegu wynoszą:

a) dla samochodów osobowych o poj. skok. do 900 cm3 - 0,5214,

b) dla samochodów osobowych o poj. skok. pow. 900 cm3 - 0,8358.

Dla ustalenia tego limitu przedsiębiorca ma obowiązek prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Wykazuje w niej wszystkie kilometry przejechane na potrzeby działalności gospodarczej. Ewidencja przebiegu pojazdu musi zawierać co najmniej następujące dane:

• nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu,

• numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika,

• kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu,

• opis trasy, liczbę faktycznie przejechanych kilometrów,

• stawkę za jeden kilometr przebiegu,

• kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu,

• podpis podatnika i jego dane.

Przedsiębiorca musi posiadać również faktury dokumentujące wydatki poniesione na eksploatację samochodu, np. zakup paliwa. Wydatki poniesione na używanie samochodu, rozliczanego według ewidencji przebiegu pojazdu, wpisuje się do pkpir na koniec każdego miesiąca. Podstawą tego zapisu jest zestawienie faktur dokumentujących poniesione wydatki, które muszą zawierać numer rejestracyjny pojazdu. Do kosztów zaliczamy wydatki mieszczące się w limicie wynikającym z ewidencji przebiegu pojazdu. Zapisu dokonujemy w kolumnie 13 pkpir.

PRZYKŁAD

Pan Kowalski, właściciel sklepu obuwniczego, wyjechał do Białegostoku w celu przeprowadzenia rozmów handlowych z kontrahentem. Trasa wynosiła 475 km w obie strony. Samochód służbowy potrzebny był pracownikowi w firmie. Pan Kowalski wybrał się w podróż prywatnym samochodem o pojemności skok. powyżej 900 cm3. Delegacja trwała od godz. 8:00 24 sierpnia 2009 r. do 21:00 25 sierpnia 2009 r. Rachunek za nocleg wyniósł 60 zł. Inne wydatki wyniosły:

faktura za paliwo - 156 zł,

paragon za parking - 10 zł,

faktura za obiad - 78 zł.

Przedsiębiorca przebywał w podróży 1 dobę i 13 godzin. Może zaliczyć do kosztów 2 diety, co daje kwotę 46 zł. Do kosztów zaliczy również wydatki na paliwo i parking, w sumie 166 zł. Kwota ta mieści się w limicie wynikającym z ewidencji przebiegu pojazdu: 397 zł (475 km x 0,8358).

Wydatek poniesiony na obiad nie może być kosztem uzyskania przychodów.

Zapis w pkpir

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 23 ust. 1 pkt 46 i 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1052

• § 14 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Justyna Michałowska

księgowa

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA