REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nierozliczone rozrachunki ze spółką jawną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W księgach rachunkowych osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (byłego wspólnika zlikwidowanej spółki jawnej) pozostały nierozliczone rozrachunki (zarówno należności, jak i zobowiązania) ze spółką jawną. W jaki sposób dokonać rozliczeń rozrachunków w ewidencji księgowej wspólnika?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sposób rozliczenia wspólników w ramach likwidacji działalności spółki nie powinien mieć wpływu na wyliczenie przychodów i kosztów z pozostałych źródeł poszczególnych wspólników. Pozostałe w księgach rachunkowych salda należy przeksięgować na konto rozrachunków z właścicielem.

UZASADNIENIE

Księgi rachunkowe prowadzone przez przedsiębiorstwo osoby fizycznej dotyczą wyłącznie działalności gospodarczej prowadzonej na własny rachunek i nie obejmują innych sfer działalności właściciela. W przypadku gdy ta sama osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w kilku formach, każda z tych form rozliczana jest w innych księgach. Sytuację komplikuje fakt, że dla każdej formy prawnej może być prowadzony inny rodzaj ksiąg.

REKLAMA

Praktyka pokazuje, że dużym problemem dla księgowych prowadzących księgi rachunkowe osoby fizycznej są przyzwyczajenia właścicieli do uproszczonych form prowadzenia ksiąg, zwłaszcza wtedy, gdy przedsiębiorstwo zwiększyło rozmiary działalności i księgi zostały zaprowadzone po raz pierwszy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Księgowi prowadzący pkpir lub ewidencję sprzedaży na potrzeby ryczałtu na ogół nie wymagają od właścicieli/wspólników potwierdzeń rozliczeń gotówkowych, stąd konieczność przedstawiania tego typu dowodów do ksiąg rachunkowych jest, szczególnie na początku, tematem trudnym. Zwłaszcza przy mniejszych kwotach właściciele/wspólnicy dokonują rozliczeń gotówkowych, często nie informując o tym wszystkich zainteresowanych księgowych. Pracownik, który przyjął od wspólnika (lub wypłacił) gotówkę tytułem rozliczenia za transakcję z jego firmą prywatną, odnotuje to w swojej kasie i wyda stosowny dokument, ale nie będzie powiadamiał o tym fakcie księgowego rozliczonej firmy.

W sytuacji opisanej przez Czytelnika spółka jawna została zlikwidowana. W księgach rachunkowych osoby fizycznej, wspólnika zlikwidowanej spółki, pozostały nierozliczone salda. Nie ma też pewności, czy salda faktycznie pozostały nierozliczone, czy tylko fakt rozliczenia nie został w księgach ujęty. W każdym przypadku pozostałe salda należy przeksięgować na konto rozliczeń z właścicielem. Spółka jawna została zlikwidowana, jednak nie oznacza to, że wszystkie wierzytelności spółki wygasły. Wspólnicy w dalszym ciągu mogą być zobowiązani do spłaty ewentualnych długów spółki i muszą rozliczać się ze wspólnie prowadzonej działalności.

Od strony ksiąg rachunkowych dotyczących działalności gospodarczej nie ma podstaw, aby spisane rozrachunki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako nieściągalne, nie można też mówić o umorzeniu lub przedawnieniu zobowiązań wobec spółki. Sposób rozliczenia wspólników likwidowanej spółki powinien znaleźć swoje odzwierciedlenie w rozliczeniu źródła przychodów, jakim był udział w spółce jawnej. Natomiast nie powinien mieć wpływu na opodatkowanie innych form działalności wspólników.

Przed rozwiązaniem spółki jawnej, co do zasady, przeprowadza się postępowanie likwidacyjne. Likwidatorzy, zgodnie z zapisami ustawy k.s.h., powinni zakończyć bieżące interesy spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki. Majątek pozostały po zaspokojeniu wszystkich wierzycieli dzieli się między wspólników, a jeżeli majątek nie wystarcza na spłatę udziałów i długów, wspólnicy zobowiązani są do wyrównania niedoboru.

Nierozliczone salda rozrachunków po stronie zlikwidowanej spółki jawnej powinny być elementem wpływającym na wartość majątku lub niedoboru do podziału pomiędzy wspólników. Jeżeli zatem właściciel dokonał rozliczeń ze wspólnikami w gotówce lub za pośrednictwem konta prywatnego, pozostałe w księgach rachunkowych salda należy przeksięgować na konto rozrachunków z właścicielem.

Kodeks spółek handlowych zezwala też na rozwiązanie spółki bez postępowania likwidacyjnego. Z pytania Czytelnika nie wynika, jaką procedurę zastosowano w omawianej sytuacji. Sposób rozwiązania spółki nie powinien mieć jednak wpływu na wartość majątku do podziału pomiędzy poszczególnych wspólników ani na rozliczenia podatkowe każdego z nich.

Odrębną kwestią jest rozliczenie podatkowe właściciela, które musi uwzględniać wszystkie formy prowadzonej działalności. Na rozliczenie to nie powinien mieć wpływu fakt uzgodnienia rozrachunków pomiędzy różnymi formami działalności gospodarczej tego samego podatnika. Kluczowy dla sprawy może być sposób rozliczenia wspólników przy rozliczeniu spółki. Jeżeli dokumenty likwidacyjne lub treść porozumienia w sprawie rozwiązania spółki nie rozstrzygają tej kwestii, zasadne może być wystąpienie z wnioskiem o interpretację indywidualną.

• art. 67 § 1, art. 77 § 1, art. 82, art. 83 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 104, poz. 860

Anna Dyczkowska

Marghis Consulting Sp. z o.o.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA