REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych prywatne rozmowy pracowników dokonywane z telefonów służbowych

Irena Pazio

REKLAMA

Nasi pracownicy korzystający ze służbowych telefonów komórkowych mają odpowiednią ilość darmowych minut (150, 225, 300) wynikających z abonamentu. W dniu otrzymania telefonu podpisali oświadczenie, że jeśli przekroczą ilość darmowych minut, potrącona zostanie im kwota „przekroczenia”. Rozmowy te (tj. ponad limit) traktujemy jako prywatne. W koszty księgujemy całość faktury za telefony oraz odliczamy VAT. Zdarza się, że pracownik przekroczy swój limit. Kwotę netto potrącam pracownikowi na pasku wypłat i księguję na konto „potrącenia z telefonów”. Jak powinniśmy zaksięgować fakturę wewnętrzną na powyższe zdarzenie?


RADA

REKLAMA

Autopromocja

Na kwotę przekroczenia limitu powinni Państwo wystawić nie fakturę wewnętrzną, lecz fakturę VAT na pracownika (tzw. refakturę), gdyż w rozpatrywanym przypadku dochodzi do odsprzedaży usług telekomunikacyjnych. Ponieważ podatnicy nie mają bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, to jednostka może ten fakt udokumentować dowolnym dokumentem (w praktyce jednostki sporządzają listę obciążanych pracowników, z której wynika kwota do zwrotu przez pracownika i kwota VAT należnego). Faktura wewnętrzna, o której Państwo wspominają, byłaby wystawiona w przypadku, gdyby jako pracodawca pokrywali Państwo koszt prywatnych rozmów swoich pracowników (tj. gdyby nieodpłatnie świadczyli Państwo usługi na rzecz pracowników). Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

Jednostki gospodarcze, chcąc mieć kontrolę nad kosztami prywatnych rozmów telefonicznych dokonywanych przez pracowników, w praktyce stosują dwa warianty ich rozliczania:

• pracownik identyfikuje koszty wszystkich prowadzonych rozmów prywatnych (opisuje wszystkie pozycje na comiesięcznych wykazach rozmów telefonicznych, tzw. billingach),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• pracodawca ustala indywidualne limity kosztów z danego numeru telefonicznego, po których przekroczeniu wszystkie rozmowy „ponadlimitowe” uznaje się za rozmowy prywatne (jak ma to miejsce w opisanym przez Czytelnika przypadku).

Niezależnie od wymienionych sposobów wydzielenia rozmów prywatnych pracowników, koszt tych rozmów może być w całości (lub części) zwracany przez pracowników lub też w całości (lub części) pokrywany (sfinansowany) przez pracodawcę. Powoduje to określone (odmienne) konsekwencje podatkowe (w zakresie VAT i podatków dochodowych), a zatem również odpowiednio odmienne ujęcie ich w księgach rachunkowych. Poniżej omawiamy skutki prawno-rachunkowe w przypadku, gdy pracownik pokrywa kwotę między wartością rachunku miesięcznego usług telekomunikacyjnych a przyznanym limitem, traktując tę kwotę jako koszt swoich rozmów prywatnych.


Pełną treść artykułu znajdziesz w Monitorze Księgowego


Zamów prenumeratę Monitora Księgowego >>

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA