REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zakup samochodu o wartości ponad 20 tys. euro

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP

REKLAMA

Jak zaksięgować różnicę między wartością początkową samochodu osobowego a limitem w ustawie o podatku dochodowym, który pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów do 20 tys. euro wartości samochodu?

Jeżeli jednostka stosuje przepisy ustawy o rachunkowości, wówczas ujmuje w ewidencji bilansowej środki trwałe nabyte w drodze zakupu według ich wartości początkowej ustalonej na poziomie ceny nabycia. W skład ceny nabycia, stanowiącej wartość początkową samochodu wprowadzonego do ewidencji środków trwałych jednostki, powinny zostać zaliczone koszty wymienione w art. 28 ust. 2 i 8 ustawy o rachunkowości, w tym koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem go do używania, np. koszty ubezpieczenia w drodze, wydatki poniesione na dodatkowe wyposażenie i jego montaż przed przyjęciem samochodu do użytkowania, koszty związane z dopuszczeniem do ruchu drogowego (koszty opłaty skarbowej od wniosku o rejestrację, koszt tablic rejestracyjnych itp.).

Jeżeli zgodnie z obowiązującymi przepisami naliczony podatek od towarów i usług wykazany w fakturze dokumentującej zakup nie podlega odliczeniu od podatku należnego, to do ceny nabycia należy również dodać jego wartość. W przypadku samochodu osobowego podatnik ma prawo odliczyć kwotę podatku naliczonego stanowiącą 60 proc. kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. Pozostała kwota podatku naliczonego, która nie może być odliczona przy zakupie, zwiększa wartość początkową samochodu.

Jednostka dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych według zasad określonych w art. 32 ustawy o rachunkowości, z tym że do naliczania odpisów może przyjąć stawki wynikające z przepisów podatkowych, jeżeli określony tak okres amortyzacji pokrywa się z okresem ekonomicznej użyteczności.

Nie cała kwota odpisu stanowić może jednak koszt uzyskania przychodu w rachunku podatkowym. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 tys. euro przeliczonej na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania.

Przykładowo, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zakupiła 7 maja samochód osobowy (faktura na 134 tys. zł, w tym 22 proc. VAT). Do naliczania odpisów amortyzacyjnych przyjęła stawkę określoną dla samochodów osobowych wynoszącą 20 proc. Średni kurs euro wg NBP z dnia przekazania samochodu do używania wyniósł 3,7767 zł. Zakup samochodu osobowego księguje się następująco: 1) cena zakupu - 1a) łączna kwota zobowiązania wobec sprzedawcy 134 200 zł: Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu”, Ma konto 24 „Pozostałe rozrachunki”; 1b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 6 tys. zł.: Wn konto 22 „VAT naliczony i jego rozliczenie”, Ma Konto 30 „Rozliczenie zakupu”; 2) Przyjęcie do używania samochodu pochodzącego z zakupu 128 200 zł: Wn konto 01 „Środki trwałe”, Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”; 3) Amortyzacja miesięczna - 3a) odpis w części stanowiącej koszt uzyskania przychodu (od wartości początkowej do 20 tys. euro włącznie) 1258,90 zł: Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” - analityka: Amortyzacja koszt stanowiący koszt uzyskania przychodu; 3b) odpis w części niestanowiącej kosztu uzyskania przychodu (od wartości początkowej powyżej 20 tys. euro) 877,77 zł: Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” - analityka: Amortyzacja koszt niestanowiący kosztu uzyskania przychodu; 3c) łączny miesięczny odpis amortyzacyjny od samochodu osobowego 2136,67 zł: Ma konto 07 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”.

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 28 ust. 2 i 8 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).
JOANNA LAKS

menedżer, HLB Frąckowiak i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA