REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zakup samochodu o wartości ponad 20 tys. euro

AP

REKLAMA

Jak zaksięgować różnicę między wartością początkową samochodu osobowego a limitem w ustawie o podatku dochodowym, który pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów do 20 tys. euro wartości samochodu?

Jeżeli jednostka stosuje przepisy ustawy o rachunkowości, wówczas ujmuje w ewidencji bilansowej środki trwałe nabyte w drodze zakupu według ich wartości początkowej ustalonej na poziomie ceny nabycia. W skład ceny nabycia, stanowiącej wartość początkową samochodu wprowadzonego do ewidencji środków trwałych jednostki, powinny zostać zaliczone koszty wymienione w art. 28 ust. 2 i 8 ustawy o rachunkowości, w tym koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem go do używania, np. koszty ubezpieczenia w drodze, wydatki poniesione na dodatkowe wyposażenie i jego montaż przed przyjęciem samochodu do użytkowania, koszty związane z dopuszczeniem do ruchu drogowego (koszty opłaty skarbowej od wniosku o rejestrację, koszt tablic rejestracyjnych itp.).

Jeżeli zgodnie z obowiązującymi przepisami naliczony podatek od towarów i usług wykazany w fakturze dokumentującej zakup nie podlega odliczeniu od podatku należnego, to do ceny nabycia należy również dodać jego wartość. W przypadku samochodu osobowego podatnik ma prawo odliczyć kwotę podatku naliczonego stanowiącą 60 proc. kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. Pozostała kwota podatku naliczonego, która nie może być odliczona przy zakupie, zwiększa wartość początkową samochodu.

Jednostka dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych według zasad określonych w art. 32 ustawy o rachunkowości, z tym że do naliczania odpisów może przyjąć stawki wynikające z przepisów podatkowych, jeżeli określony tak okres amortyzacji pokrywa się z okresem ekonomicznej użyteczności.

Nie cała kwota odpisu stanowić może jednak koszt uzyskania przychodu w rachunku podatkowym. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 tys. euro przeliczonej na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania.

Przykładowo, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zakupiła 7 maja samochód osobowy (faktura na 134 tys. zł, w tym 22 proc. VAT). Do naliczania odpisów amortyzacyjnych przyjęła stawkę określoną dla samochodów osobowych wynoszącą 20 proc. Średni kurs euro wg NBP z dnia przekazania samochodu do używania wyniósł 3,7767 zł. Zakup samochodu osobowego księguje się następująco: 1) cena zakupu - 1a) łączna kwota zobowiązania wobec sprzedawcy 134 200 zł: Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu”, Ma konto 24 „Pozostałe rozrachunki”; 1b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 6 tys. zł.: Wn konto 22 „VAT naliczony i jego rozliczenie”, Ma Konto 30 „Rozliczenie zakupu”; 2) Przyjęcie do używania samochodu pochodzącego z zakupu 128 200 zł: Wn konto 01 „Środki trwałe”, Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”; 3) Amortyzacja miesięczna - 3a) odpis w części stanowiącej koszt uzyskania przychodu (od wartości początkowej do 20 tys. euro włącznie) 1258,90 zł: Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” - analityka: Amortyzacja koszt stanowiący koszt uzyskania przychodu; 3b) odpis w części niestanowiącej kosztu uzyskania przychodu (od wartości początkowej powyżej 20 tys. euro) 877,77 zł: Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” - analityka: Amortyzacja koszt niestanowiący kosztu uzyskania przychodu; 3c) łączny miesięczny odpis amortyzacyjny od samochodu osobowego 2136,67 zł: Ma konto 07 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”.

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 28 ust. 2 i 8 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).
JOANNA LAKS

menedżer, HLB Frąckowiak i Wspólnicy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA