REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach weksel własny i weksel in blanco

Justyna Grywińska

REKLAMA

Kupiliśmy dość wartościowy środek trwały. Dostawca zgodził się na płatność za trzy miesiące, pod warunkiem że wystawimy weksel własny lub weksel własny in blanco. Weksel ma być wystawiony na trochę większą sumę niż nasze zobowiązanie z tytułu zakupu. Jakie zagrożenia mogą wyniknąć dla nas z wystawienia weksla. Jak go wykazać w księgach?

rada

 

Weksel jest bezwarunkową obietnicą zapłaty określonej w nim kwoty pieniędzy przez jego wystawcę. Dlatego wystawienie weksla oznacza powstanie zobowiązań pod rygorem prawa wekslowego. Ewidencjonuje się go na koncie „Pozostałe rozrachunki”, w analityce jako zobowiązania wekslowe. Powinno to znaleźć odzwierciedlenie w księgach rachunkowych zarówno u jego wystawcy, jak i u remitenta. Weksel własny in blanco do momentu wystąpienia okoliczności, dla których wystawiono go jako formę zabezpieczenia, pozostaje u wystawcy jedynie w ewidencji pozabilansowej.

uzasadnienie

Weksel to papier wartościowy o dokładnie określonej przez prawo wekslowe formie, charakteryzujący się tym, że złożenie na nim podpisu stanowi podstawę i przyczynę zobowiązania wekslowego u podpisującego. Weksel jako wymiennik często jest wykorzystywany w obrocie gospodarczym, co oznacza, że przez jego wystawienie i wydanie można otrzymać w zamian za towar - usługę lub pieniądze. W odpowiedniej formie weksel może również służyć jako zabezpieczenie wierzytelności.

Jakie są obowiązkowe elementy weksla

Zgodnie z art. 101 prawa wekslowego weksel własny powinien zawierać:

l nazwę „weksel” w samym tekście dokumentu, w języku, w jakim go wystawiono,

l przyrzeczenie bezwarunkowe zapłacenia oznaczonej sumy pieniężnej,

l oznaczenie terminu płatności,

l oznaczenie miejsca płatności,

l nazwisko osoby, na której rzecz lub na której zlecenie zapłata ma być dokonana; jeżeli remitentem ma być osoba prawna lub spółka osobowa prawa handlowego, należy podać nazwę przedsiębiorstwa lub firmę,

l oznaczenie daty i miejsca wystawienia weksla,

l podpis wystawcy weksla; jeżeli wystawcą weksla jest osoba prawna, to podpis powinna złożyć osoba uprawniona do reprezentacji danej jednostki.

Weksel własny w księgach rachunkowych

Zgodnie z art. 101 ustawy - Prawo wekslowe weksel własny jest papierem wartościowym sporządzanym w formie określonej w tym przepisie. Zawiera pisemne, bezwarunkowe przyrzeczenie zapłacenia określonej sumy pieniężnej przez wystawcę na rzecz osoby, która weksel posiada.

W przypadku zapłaty za transakcję gospodarczą wekslem należy pamiętać, że jest to sformalizowany zapis długu podlegający prawu wekslowemu, co musi znaleźć swoje odzwierciedlenie w księgach rachunkowych.

Ewidencja księgowa pokrycia zobowiązania wekslem własnym

1. Kwota zobowiązania:

Wn „Rozrachunki z dostawcami”

Ma „Pozostałe rozrachunki”

2. Dyskonto (nadwyżka sumy wekslowej nad zobowiązaniem):

Wn „Koszty finansowe” lub „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”

Ma „Pozostałe rozrachunki”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 1

Spółka kupiła do biura 25 drukarek laserowych w cenie 13 000 zł za sztukę. Wartość zakupu wynosi 325 000 zł brutto, z odroczonym o trzy miesiące terminem płatności. Dostawca zażądał od odbiorcy wystawienia weksla na kwotę 330 000 zł. Odbiorca zgodził się na te warunki i wystawił weksel dla dostawcy.

Ewidencja w księgach rachunkowych odbiorcy - wystawcy weksla

1. Zakup drukarek:

Wn„Środki trwałe”

- w analityce „Drukarki” 325 000

Ma„Rozliczenie zakupu” 325 000

2. Otrzymanie faktury za drukarki:

Wn„Rozliczenie zakupu” 325 000

Ma„Rozrachunki z dostawcami” 325 000

3. Wystawienie weksla:

Wn„Rozrachunki z dostawcami” 325 000

Wn„Koszty finansowe” 5 000

Ma„Pozostałe rozrachunki” 330 000

4. Wykup weksla:

Wn„Pozostałe rozrachunki” 330 000

Ma„Rachunek bankowy” 330 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja wekslowa w księgach rachunkowych dostawcy

1. Sprzedaż towarów:

Wn„Rozrachunki z odbiorcami” 325 000

Ma„Przychody ze sprzedaży” 325 000

2. Otrzymanie weksla:

Wn„Inne środki pieniężne” 330 000

- w analityce „Weksel”

Ma„Przychody finansowe” 5 000

Ma„Rozrachunki z odbiorcami” 325 000

3. Wykup weksla przez odbiorcę - wystawcę weksla:

Wn„Rachunek bankowy” 330 000

Ma„Inne środki pieniężne” 330 000

- w analityce „Weksel”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Weksel in blanco w księgach rachunkowych

Na zabezpieczenie wierzytelności może być złożony weksel własny in blanco, tj. weksel niewypełniony w chwili wystawienia. Wierzyciel wypełni go, gdy powstanie zobowiązanie zabezpieczone wekslem, np. gdy kontrahent nie zapłaci za dostarczony towar. Jest to weksel (zwany również gwarancyjnym), któremu brak istotnych elementów określonych w art. 101 prawa wekslowego.

Weksel ten nie posiada na przykład:

l sumy wekslowej,

l terminu płatności,

l miejsca płatności.

Na wekslu własnym in blanco powinien znajdować się co najmniej podpis wystawcy złożony w zamiarze zaciągnięcia zobowiązania wekslowego.

Głównym przeznaczeniem weksla in blanco jest zabezpieczenie udzielonego kredytu przy sprzedaży na raty, kredycie bankowym oraz zabezpieczenie wierzytelności mogących powstać w przyszłości. Poza tym weksel własny in blanco musi zawierać upoważnienie dla odbiorcy, czyli kredytodawcy, do jego wypełnienia przez wpisanie na nim przede wszystkim:

l kwoty, na jaką opiewa zabezpieczona wierzytelność - jako sumy wekslowej,

l dnia wymagalności zabezpieczonej wierzytelności - jako terminu płatności weksla.

Weksel in blanco pozostaje u wystawcy w ewidencji pozabilansowej do momentu wystąpienia okoliczności, dla powstania których go wystawiono. Ewidencja pozabilansowa prowadzona jest zazwyczaj w formie rejestru zawierającego dane umożliwiające identyfikację poszczególnych wierzycieli i wydanych im weksli in blanco.

W ewidencji bilansowej zapisy wystąpią u wystawcy weksla dopiero wtedy, gdy nie ureguluje on w terminie przewidzianym umową (porozumieniem wekslowym) zobowiązania zagwarantowanego wekslem.

Przykład 2

Spółka zaciągnęła kredyt bankowy na 200 000 zł. Jako zabezpieczenia spłaty kredytu bank zażądał od spółki wystawienia weksla własnego in blanco na kwotę 250 000 zł.

Wariant 1 - kredyt zostanie spłacony

1. Zaciągnięcie kredytu bankowego zabezpieczonego wekslem własnym in blanco:

Wn„Rachunek bankowy” 200 000

Ma„Kredyty bankowe” 200 000

- ewidencja pozabilansowa

Zaksięgowanie weksla w ewidencji pozabilansowej

Ma„Zobowiązania warunkowe” 250 000

2. Spłata kredytu:

Wn„Kredyty bankowe” 200 000

Ma„Rachunek bankowy” 200 000

- ewidencja pozabilansowa

Wyksięgowanie weksla in blanco z ewidencji pozabilansowej

Wn„Zobowiązania warunkowe” 250 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 2 - kredyt nie zostanie spłacony

1. Zaciągnięcie kredytu bankowego zabezpieczonego wekslem własnym in blanco:

Wn„Rachunek bankowy” 200 000

Ma„Kredyty bankowe” 200 000

- ewidencja pozabilansowa

Zaksięgowanie weksla w ewidencji pozabilansowej

Ma„Zobowiązania warunkowe” 250 000

2. Opóźnienie płatności - zawiadomienie o rozpoczęciu procesu egzekucyjnego weksla:

Wn„Koszty finansowe” 250 000

Ma„Pozostałe rozrachunki” 250 000

- ewidencja pozabilansowa

Wyksięgowanie weksla in blanco z ewidencji pozabilansowej

Wn„Zobowiązania warunkowe” 250 000

3. Wyegzekwowanie płatności przez bank:

Wn„Pozostałe rozrachunki” 250 000

Ma„Rachunek bankowy” 250 000

4. Wyksięgowanie kredytu bankowego:

Wn„Kredyt bankowy” 200 000

Ma„Przychody finansowe” 200 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

art. 101 ustawy z 28 kwietnia 1936 r. - Prawo wekslowe - Dz.U. Nr 37, poz. 282; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 37, poz. 501

art. 3 ust. 1 pkt 28 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Justyna Grywińska

księgowa z licencją MF, doradca podatkowy, właścicielka biura księgowego

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA