REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach weksel własny i weksel in blanco

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Grywińska

REKLAMA

Kupiliśmy dość wartościowy środek trwały. Dostawca zgodził się na płatność za trzy miesiące, pod warunkiem że wystawimy weksel własny lub weksel własny in blanco. Weksel ma być wystawiony na trochę większą sumę niż nasze zobowiązanie z tytułu zakupu. Jakie zagrożenia mogą wyniknąć dla nas z wystawienia weksla. Jak go wykazać w księgach?

rada

 

Weksel jest bezwarunkową obietnicą zapłaty określonej w nim kwoty pieniędzy przez jego wystawcę. Dlatego wystawienie weksla oznacza powstanie zobowiązań pod rygorem prawa wekslowego. Ewidencjonuje się go na koncie „Pozostałe rozrachunki”, w analityce jako zobowiązania wekslowe. Powinno to znaleźć odzwierciedlenie w księgach rachunkowych zarówno u jego wystawcy, jak i u remitenta. Weksel własny in blanco do momentu wystąpienia okoliczności, dla których wystawiono go jako formę zabezpieczenia, pozostaje u wystawcy jedynie w ewidencji pozabilansowej.

uzasadnienie

Weksel to papier wartościowy o dokładnie określonej przez prawo wekslowe formie, charakteryzujący się tym, że złożenie na nim podpisu stanowi podstawę i przyczynę zobowiązania wekslowego u podpisującego. Weksel jako wymiennik często jest wykorzystywany w obrocie gospodarczym, co oznacza, że przez jego wystawienie i wydanie można otrzymać w zamian za towar - usługę lub pieniądze. W odpowiedniej formie weksel może również służyć jako zabezpieczenie wierzytelności.

Jakie są obowiązkowe elementy weksla

Zgodnie z art. 101 prawa wekslowego weksel własny powinien zawierać:

l nazwę „weksel” w samym tekście dokumentu, w języku, w jakim go wystawiono,

l przyrzeczenie bezwarunkowe zapłacenia oznaczonej sumy pieniężnej,

l oznaczenie terminu płatności,

l oznaczenie miejsca płatności,

l nazwisko osoby, na której rzecz lub na której zlecenie zapłata ma być dokonana; jeżeli remitentem ma być osoba prawna lub spółka osobowa prawa handlowego, należy podać nazwę przedsiębiorstwa lub firmę,

l oznaczenie daty i miejsca wystawienia weksla,

l podpis wystawcy weksla; jeżeli wystawcą weksla jest osoba prawna, to podpis powinna złożyć osoba uprawniona do reprezentacji danej jednostki.

Weksel własny w księgach rachunkowych

Zgodnie z art. 101 ustawy - Prawo wekslowe weksel własny jest papierem wartościowym sporządzanym w formie określonej w tym przepisie. Zawiera pisemne, bezwarunkowe przyrzeczenie zapłacenia określonej sumy pieniężnej przez wystawcę na rzecz osoby, która weksel posiada.

W przypadku zapłaty za transakcję gospodarczą wekslem należy pamiętać, że jest to sformalizowany zapis długu podlegający prawu wekslowemu, co musi znaleźć swoje odzwierciedlenie w księgach rachunkowych.

Ewidencja księgowa pokrycia zobowiązania wekslem własnym

1. Kwota zobowiązania:

Wn „Rozrachunki z dostawcami”

Ma „Pozostałe rozrachunki”

2. Dyskonto (nadwyżka sumy wekslowej nad zobowiązaniem):

Wn „Koszty finansowe” lub „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”

Ma „Pozostałe rozrachunki”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 1

Spółka kupiła do biura 25 drukarek laserowych w cenie 13 000 zł za sztukę. Wartość zakupu wynosi 325 000 zł brutto, z odroczonym o trzy miesiące terminem płatności. Dostawca zażądał od odbiorcy wystawienia weksla na kwotę 330 000 zł. Odbiorca zgodził się na te warunki i wystawił weksel dla dostawcy.

Ewidencja w księgach rachunkowych odbiorcy - wystawcy weksla

1. Zakup drukarek:

Wn„Środki trwałe”

- w analityce „Drukarki” 325 000

Ma„Rozliczenie zakupu” 325 000

2. Otrzymanie faktury za drukarki:

Wn„Rozliczenie zakupu” 325 000

Ma„Rozrachunki z dostawcami” 325 000

3. Wystawienie weksla:

Wn„Rozrachunki z dostawcami” 325 000

Wn„Koszty finansowe” 5 000

Ma„Pozostałe rozrachunki” 330 000

4. Wykup weksla:

Wn„Pozostałe rozrachunki” 330 000

Ma„Rachunek bankowy” 330 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja wekslowa w księgach rachunkowych dostawcy

1. Sprzedaż towarów:

Wn„Rozrachunki z odbiorcami” 325 000

Ma„Przychody ze sprzedaży” 325 000

2. Otrzymanie weksla:

Wn„Inne środki pieniężne” 330 000

- w analityce „Weksel”

Ma„Przychody finansowe” 5 000

Ma„Rozrachunki z odbiorcami” 325 000

3. Wykup weksla przez odbiorcę - wystawcę weksla:

Wn„Rachunek bankowy” 330 000

Ma„Inne środki pieniężne” 330 000

- w analityce „Weksel”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Weksel in blanco w księgach rachunkowych

Na zabezpieczenie wierzytelności może być złożony weksel własny in blanco, tj. weksel niewypełniony w chwili wystawienia. Wierzyciel wypełni go, gdy powstanie zobowiązanie zabezpieczone wekslem, np. gdy kontrahent nie zapłaci za dostarczony towar. Jest to weksel (zwany również gwarancyjnym), któremu brak istotnych elementów określonych w art. 101 prawa wekslowego.

Weksel ten nie posiada na przykład:

l sumy wekslowej,

l terminu płatności,

l miejsca płatności.

Na wekslu własnym in blanco powinien znajdować się co najmniej podpis wystawcy złożony w zamiarze zaciągnięcia zobowiązania wekslowego.

Głównym przeznaczeniem weksla in blanco jest zabezpieczenie udzielonego kredytu przy sprzedaży na raty, kredycie bankowym oraz zabezpieczenie wierzytelności mogących powstać w przyszłości. Poza tym weksel własny in blanco musi zawierać upoważnienie dla odbiorcy, czyli kredytodawcy, do jego wypełnienia przez wpisanie na nim przede wszystkim:

l kwoty, na jaką opiewa zabezpieczona wierzytelność - jako sumy wekslowej,

l dnia wymagalności zabezpieczonej wierzytelności - jako terminu płatności weksla.

Weksel in blanco pozostaje u wystawcy w ewidencji pozabilansowej do momentu wystąpienia okoliczności, dla powstania których go wystawiono. Ewidencja pozabilansowa prowadzona jest zazwyczaj w formie rejestru zawierającego dane umożliwiające identyfikację poszczególnych wierzycieli i wydanych im weksli in blanco.

W ewidencji bilansowej zapisy wystąpią u wystawcy weksla dopiero wtedy, gdy nie ureguluje on w terminie przewidzianym umową (porozumieniem wekslowym) zobowiązania zagwarantowanego wekslem.

Przykład 2

Spółka zaciągnęła kredyt bankowy na 200 000 zł. Jako zabezpieczenia spłaty kredytu bank zażądał od spółki wystawienia weksla własnego in blanco na kwotę 250 000 zł.

Wariant 1 - kredyt zostanie spłacony

1. Zaciągnięcie kredytu bankowego zabezpieczonego wekslem własnym in blanco:

Wn„Rachunek bankowy” 200 000

Ma„Kredyty bankowe” 200 000

- ewidencja pozabilansowa

Zaksięgowanie weksla w ewidencji pozabilansowej

Ma„Zobowiązania warunkowe” 250 000

2. Spłata kredytu:

Wn„Kredyty bankowe” 200 000

Ma„Rachunek bankowy” 200 000

- ewidencja pozabilansowa

Wyksięgowanie weksla in blanco z ewidencji pozabilansowej

Wn„Zobowiązania warunkowe” 250 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 2 - kredyt nie zostanie spłacony

1. Zaciągnięcie kredytu bankowego zabezpieczonego wekslem własnym in blanco:

Wn„Rachunek bankowy” 200 000

Ma„Kredyty bankowe” 200 000

- ewidencja pozabilansowa

Zaksięgowanie weksla w ewidencji pozabilansowej

Ma„Zobowiązania warunkowe” 250 000

2. Opóźnienie płatności - zawiadomienie o rozpoczęciu procesu egzekucyjnego weksla:

Wn„Koszty finansowe” 250 000

Ma„Pozostałe rozrachunki” 250 000

- ewidencja pozabilansowa

Wyksięgowanie weksla in blanco z ewidencji pozabilansowej

Wn„Zobowiązania warunkowe” 250 000

3. Wyegzekwowanie płatności przez bank:

Wn„Pozostałe rozrachunki” 250 000

Ma„Rachunek bankowy” 250 000

4. Wyksięgowanie kredytu bankowego:

Wn„Kredyt bankowy” 200 000

Ma„Przychody finansowe” 200 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

art. 101 ustawy z 28 kwietnia 1936 r. - Prawo wekslowe - Dz.U. Nr 37, poz. 282; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 37, poz. 501

art. 3 ust. 1 pkt 28 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Justyna Grywińska

księgowa z licencją MF, doradca podatkowy, właścicielka biura księgowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA