REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w księgach rachunkowych ująć częściową refundację z Urzędu Pracy

Izabela Grochola

REKLAMA

W ramach organizacji nowych stanowisk pracy firma zakupiła środki trwałe oraz materiały (narzędzia) na łączną kwotę 28 745 zł. W terminie 30 dni (w następnym miesiącu) mamy otrzymać częściową refundację z Urzędu Pracy w wysokości 23 000 zł. Jaka powinna być prawidłowa dekretacja zakupów i refundacji, co z odliczeniem VAT? Jeśli refundacja nie stanowi przychodu podatkowego, a amortyzacja nie będzie w części kosztem podatkowym - jak ująć zapisy w księgach?

 

rada

 

Kwota otrzymanej refundacji stanowi u otrzymującej ją spółki przychód podatkowy. W części dotyczącej zakupu środków trwałych jest on jednak zwolniony z opodatkowania. Odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środków trwałych, która została spółce zwrócona, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. VAT naliczony od dokonanych zakupów podlega odliczeniu na zasadach ogólnych, bez względu na źródło ich sfinansowania. Szczegóły wraz z dekretacją - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Pracodawca zatrudniający osoby bezrobotne, po spełnieniu określonych warunków, może skorzystać z dofinansowania z Funduszu Pracy kosztów wyposażenia nowo utworzonego stanowiska pracy. Kwota przyznanego dofinansowania do jednego utworzonego stanowiska nie może przekroczyć 5-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

Refundacja otrzymana z Urzędu Pracy - ujęcie podatkowe

Środki otrzymane z Urzędu Pracy z tytułu refundacji części kosztów wyposażenia nowego stanowiska pracy stanowią, co do zasady, u otrzymującej je spółki przychód podatkowy. Momentem powstania tego przychodu jest dzień faktycznego wpływu refundacji na rachunek bankowy, a nie dzień wydania czy otrzymania decyzji Urzędu Pracy o jej przyznaniu.

To, że otrzymana refundacja stanowi przychód, nie oznacza, iż będzie ona w pełni opodatkowana. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ta część uzyskanej kwoty, która dotyczy zakupionych środków trwałych, podlega zwolnieniu z opodatkowania.

Zwolnienie to ma jednak swoje konsekwencje w postaci braku możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środka trwałego, która została spółce zwrócona. Ograniczenie to ustawodawca określił w art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Źródło finansowania zakupu środków trwałych, jak też materiałów, nie ma jednak znaczenia dla oceny możliwości odliczenia VAT. Podstawową przesłanką, warunkującą możliwość odliczenia, jest tu związek dokonanych zakupów z działalnością opodatkowaną spółki (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w jednolitych w tym zakresie interpretacjach urzędowych. W postanowieniu Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kaliszu z 19 kwietnia 2005 r., nr PP/443-9/13/05, czytamy m.in.:

(...) W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Przytoczony przepis nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji w myśl art. 88 ust. 3 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt otrzymania przez podatnika środków pieniężnych na pokrycie (refundacja) kosztów związanych z nabyciem wyposażenia oraz środków trwałych podlegających amortyzacji, wykorzystywanych następnie do wykonywania czynności opodatkowanych, nie powoduje u podatnika, w myśl cytowanych wyżej przepisów, utraty prawa określonego w art. 86 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku VAT (...)

Refundacja otrzymana z Urzędu Pracy - ujęcie rachunkowe

Kwota otrzymanej refundacji, jako pośrednio związana z działalnością jednostki, podlega ujęciu w księgach rachunkowych spółki jako pozostały przychód operacyjny.

W części dotyczącej refundacji kosztu zakupionych narzędzi otrzymane środki ujmujemy w przychodach jednorazowo - w momencie ich otrzymania.

Inaczej jest w przypadku refundacji wydatku poniesionego na zakup środków trwałych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych należy zaliczyć do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Kwoty te zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych.

PRZYKŁAD

W styczniu 2007 r., w ramach organizacji nowych stanowisk pracy, spółka zakupiła środki trwałe i materiały (narzędzia) o łącznej wartości 28 000 zł netto, w tym:

- środki trwałe za 15 000 zł,

- materiały za 13 000 zł.

Zakupione środki trwałe wprowadzono do ewidencji w styczniu i ustalono dla nich stawkę amortyzacyjną w wysokości 20%.

W lutym na konto spółki wpłynęła refundacja z Urzędu Pracy w wysokości 22 400 zł.

Udział refundacji w ogólnej wartości zakupów: (22 400/28 000) × 100% = 80%, w tym w części dotyczącej:

- środków trwałych: 15 000 × 80% = 12 000 zł,

- materiałów: 13 000 × 80% = 10 400 zł.

Zapisy w księgach rachunkowych stycznia:

1. Faktura dotycząca zakupu środków trwałych:

  Wn konto 010 „Środki trwałe” 15 000 zł

  Wn konto 223 „Rozliczenie VAT naliczonego” 3 300 zł

  Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” - w analityce konto imienne kontrahenta 18 300 zł

2. Faktura dotycząca zakupu materiałów:

  Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii” - w analityce - Narzędzia 13 000 zł

  Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2 860 zł

  Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” - w analityce konto imienne kontrahenta 15 860 zł

Zapisy w księgach rachunkowych lutego:

1. Wpływ na rachunek bieżący kwoty refundacji z Urzędu Pracy:

  Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 22 400 zł

  w tym:

  w części dotyczącej zakupu środków trwałych

  Ma konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 12 000 zł

  w części dotyczącej zakupu materiałów i opakowań

  Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 10 400 zł

2. Miesięczny odpis amortyzacyjny od zakupionych środków trwałych:

  (15 000 × 20%)/12 = 250 zł

  Wn konto 400 „Amortyzacja” 250 zł

  Ma konto 070 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 250 zł

3. Część odpisu amortyzacyjnego w części pokrytej refundacją 250 × 80% = 200 zł:

  Wn konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 200 zł

  Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 200 zł

W kosztach podatkowych spółka może ująć koszt amortyzacji w wysokości 50 zł. Dla zapewnienia większej przejrzystości spółka może rozbudować analitykę konta „Amortyzacja”, tak by koszty podatkowe i niepodatkowe ujmować na oddzielnych kontach.

- art. 16 ust. 1 pkt 21, art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

- art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA