REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w księgach rachunkowych ująć częściową refundację z Urzędu Pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola

REKLAMA

W ramach organizacji nowych stanowisk pracy firma zakupiła środki trwałe oraz materiały (narzędzia) na łączną kwotę 28 745 zł. W terminie 30 dni (w następnym miesiącu) mamy otrzymać częściową refundację z Urzędu Pracy w wysokości 23 000 zł. Jaka powinna być prawidłowa dekretacja zakupów i refundacji, co z odliczeniem VAT? Jeśli refundacja nie stanowi przychodu podatkowego, a amortyzacja nie będzie w części kosztem podatkowym - jak ująć zapisy w księgach?

 

rada

 

Kwota otrzymanej refundacji stanowi u otrzymującej ją spółki przychód podatkowy. W części dotyczącej zakupu środków trwałych jest on jednak zwolniony z opodatkowania. Odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środków trwałych, która została spółce zwrócona, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. VAT naliczony od dokonanych zakupów podlega odliczeniu na zasadach ogólnych, bez względu na źródło ich sfinansowania. Szczegóły wraz z dekretacją - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Pracodawca zatrudniający osoby bezrobotne, po spełnieniu określonych warunków, może skorzystać z dofinansowania z Funduszu Pracy kosztów wyposażenia nowo utworzonego stanowiska pracy. Kwota przyznanego dofinansowania do jednego utworzonego stanowiska nie może przekroczyć 5-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

Refundacja otrzymana z Urzędu Pracy - ujęcie podatkowe

Środki otrzymane z Urzędu Pracy z tytułu refundacji części kosztów wyposażenia nowego stanowiska pracy stanowią, co do zasady, u otrzymującej je spółki przychód podatkowy. Momentem powstania tego przychodu jest dzień faktycznego wpływu refundacji na rachunek bankowy, a nie dzień wydania czy otrzymania decyzji Urzędu Pracy o jej przyznaniu.

To, że otrzymana refundacja stanowi przychód, nie oznacza, iż będzie ona w pełni opodatkowana. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ta część uzyskanej kwoty, która dotyczy zakupionych środków trwałych, podlega zwolnieniu z opodatkowania.

Zwolnienie to ma jednak swoje konsekwencje w postaci braku możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środka trwałego, która została spółce zwrócona. Ograniczenie to ustawodawca określił w art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Źródło finansowania zakupu środków trwałych, jak też materiałów, nie ma jednak znaczenia dla oceny możliwości odliczenia VAT. Podstawową przesłanką, warunkującą możliwość odliczenia, jest tu związek dokonanych zakupów z działalnością opodatkowaną spółki (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w jednolitych w tym zakresie interpretacjach urzędowych. W postanowieniu Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kaliszu z 19 kwietnia 2005 r., nr PP/443-9/13/05, czytamy m.in.:

(...) W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Przytoczony przepis nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji w myśl art. 88 ust. 3 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt otrzymania przez podatnika środków pieniężnych na pokrycie (refundacja) kosztów związanych z nabyciem wyposażenia oraz środków trwałych podlegających amortyzacji, wykorzystywanych następnie do wykonywania czynności opodatkowanych, nie powoduje u podatnika, w myśl cytowanych wyżej przepisów, utraty prawa określonego w art. 86 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku VAT (...)

Refundacja otrzymana z Urzędu Pracy - ujęcie rachunkowe

Kwota otrzymanej refundacji, jako pośrednio związana z działalnością jednostki, podlega ujęciu w księgach rachunkowych spółki jako pozostały przychód operacyjny.

W części dotyczącej refundacji kosztu zakupionych narzędzi otrzymane środki ujmujemy w przychodach jednorazowo - w momencie ich otrzymania.

Inaczej jest w przypadku refundacji wydatku poniesionego na zakup środków trwałych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych należy zaliczyć do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Kwoty te zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych.

PRZYKŁAD

W styczniu 2007 r., w ramach organizacji nowych stanowisk pracy, spółka zakupiła środki trwałe i materiały (narzędzia) o łącznej wartości 28 000 zł netto, w tym:

- środki trwałe za 15 000 zł,

- materiały za 13 000 zł.

Zakupione środki trwałe wprowadzono do ewidencji w styczniu i ustalono dla nich stawkę amortyzacyjną w wysokości 20%.

W lutym na konto spółki wpłynęła refundacja z Urzędu Pracy w wysokości 22 400 zł.

Udział refundacji w ogólnej wartości zakupów: (22 400/28 000) × 100% = 80%, w tym w części dotyczącej:

- środków trwałych: 15 000 × 80% = 12 000 zł,

- materiałów: 13 000 × 80% = 10 400 zł.

Zapisy w księgach rachunkowych stycznia:

1. Faktura dotycząca zakupu środków trwałych:

  Wn konto 010 „Środki trwałe” 15 000 zł

  Wn konto 223 „Rozliczenie VAT naliczonego” 3 300 zł

  Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” - w analityce konto imienne kontrahenta 18 300 zł

2. Faktura dotycząca zakupu materiałów:

  Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii” - w analityce - Narzędzia 13 000 zł

  Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2 860 zł

  Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” - w analityce konto imienne kontrahenta 15 860 zł

Zapisy w księgach rachunkowych lutego:

1. Wpływ na rachunek bieżący kwoty refundacji z Urzędu Pracy:

  Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 22 400 zł

  w tym:

  w części dotyczącej zakupu środków trwałych

  Ma konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 12 000 zł

  w części dotyczącej zakupu materiałów i opakowań

  Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 10 400 zł

2. Miesięczny odpis amortyzacyjny od zakupionych środków trwałych:

  (15 000 × 20%)/12 = 250 zł

  Wn konto 400 „Amortyzacja” 250 zł

  Ma konto 070 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 250 zł

3. Część odpisu amortyzacyjnego w części pokrytej refundacją 250 × 80% = 200 zł:

  Wn konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 200 zł

  Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 200 zł

W kosztach podatkowych spółka może ująć koszt amortyzacji w wysokości 50 zł. Dla zapewnienia większej przejrzystości spółka może rozbudować analitykę konta „Amortyzacja”, tak by koszty podatkowe i niepodatkowe ujmować na oddzielnych kontach.

- art. 16 ust. 1 pkt 21, art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

- art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Jaka najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku? Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd proponuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

REKLAMA