REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować sprzedaż za pośrednictwem komisu

Maryla Piotrowska

REKLAMA

Prowadzimy pracownię brązowniczą. Zamierzamy wstawić do galerii nasze wyroby rękodzielnicze (rzeźby, płaskorzeźby). Na jakiej podstawie galeria może przyjąć nasze rzeźby? Kiedy powinniśmy zaewidencjonować przychód?

RADA

Pracownia może wstawić swoje wyroby na podstawie umowy komisu. Zakładając, że pracownia prowadzi księgi rachunkowe, do czasu otrzymania należności od galerii wykazuje wartość wstawionych do komisu wyrobów na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.

UZASADNIENIE

Umowa zawarta między pracownią brązowniczą a galerią, dotycząca sprzedaży wyrobów rękodzielniczych, jest umową komisu. Umowa komisu uregulowana jest w przepisach kodeksu cywilnego.

Przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja), w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym. Właściciel galerii (komisant) powinien przekazać środki pieniężne, które nabył w wyniku przeprowadzonej transakcji, na rachunek komitenta. Również jeżeli galeria sprzeda wyroby pracowni na warunkach korzystniejszych od warunków zawartych w umowie komisu (oznaczonych przez komitenta), uzyskaną korzyść należy przekazać komitentowi (galerii).

UWAGA!

Zgodnie z kodeksem cywilnym, jeżeli komisant sprzedał oddaną mu do sprzedaży rzecz za cenę niższą od ceny oznaczonej przez komitenta, obowiązany jest zapłacić komitentowi różnicę. Jednocześnie komitent nie może żądać zapłacenia różnicy ceny ani odmówić zgody na wyższą cenę, jeżeli zlecenie nie mogło być wykonane po cenie oznaczonej, a zawarcie umowy uchroniło komitenta od szkody.

Galeria (komisant) nabywa roszczenie o zapłatę prowizji z chwilą, gdy pracownia (komitent) otrzymała zapłatę. Komisant może żądać prowizji także wtedy, gdy umowa nie została wykonana z przyczyn dotyczących komitenta.

Ewidencja księgowa sprzedaży za pośrednictwem komisu

Wstawiając swoje wyroby do komisu, komitent (pracownia brązownicza) powinien dokonać przeksięgowań w ramach konta „Produkty gotowe”, ponieważ przekazane w komis wyroby znajdują się poza magazynem jednostki:

Wn „Produkty gotowe i półprodukty”

- w analityce „Produkty poza jednostką”,

Ma „Produkty gotowe i półprodukty”

- w analityce „Magazyn własny”.

Po wydaniu wyrobów należy (w ciągu siedmiu dni) wystawić fakturę, która nie powoduje jeszcze powstania obowiązku podatkowego w VAT ani powstania przychodu w podatku dochodowym:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami”,

Ma „Rozrachunki z tytułu VAT”

- w analityce „VAT do rozliczenia w późniejszym terminie”,

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.

Komisant, po dokonaniu sprzedaży na rzecz komitenta, wpłaca na jego konto uzyskaną należność:

Wn „Rachunek bieżący”,

Ma „Rozrachunki z odbiorcami”.

Po otrzymaniu należności u komitenta powstaje przychód i obowiązek VAT:

l uzyskany przychód jest równy kwocie zadeklarowanej początkowo

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,

Ma „Sprzedaż produktów”,

Wn „Rozrachunki z tytułu VAT”

- w analityce „VAT do rozliczenia w późniejszym terminie”,

Ma „Rozrachunki z tytułu VAT”

- w analityce „VAT należny”,

l uzyskany przychód jest wyższy niż zakładano - na różnicę wystawia się fakturę VAT

Wn „Rozrachunki z odbiorcami”,

Ma „Rozrachunki z tytułu VAT”

- w analityce „VAT należny”,

Ma „Sprzedaż produktów”,

l uzyskany przychód jest niższy, niż zakładano, np. z powodu wycofywania z rynku danego produktu. Wystawienie faktury korygującej

- ewidencja przychodu w kwocie rzeczywiście otrzymanej

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,

Ma „Sprzedaż produktów”,

- ewidencja VAT proporcjonalnie do uzyskanej należności:

Wn „Rozrachunki z tytułu VAT”

- w analityce „VAT do rozliczenia w późniejszym terminie”,

Ma „Rozrachunki z tytułu VAT”

- w analityce „VAT należny”,

- rozliczenie różnicy

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,

Wn „Rozrachunki z tytułu VAT”

- w analityce „VAT do rozliczenia w późniejszym terminie”,

Ma „Rozrachunki z odbiorcami”.

Wyroby rękodzielnicze przyjęte w komis stanowią własność pracowni brązowniczej aż do czasu sprzedaży ostatecznemu nabywcy. Dopiero w momencie sprzedaży (czyli po otrzymaniu zapłaty za wydany towar) u komitenta powstaje przychód.

Według przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za datę powstania przychodu przyjmuje się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie późniejszy niż dzień:

l wystawienia faktury albo

l uregulowania należności.

W ocenie organów skarbowych również momentu sprzedaży przez komisanta nie można uznać za moment powstania przychodu u komitenta, gdyż komitent nie jest stroną takiej umowy kupna-sprzedaży.

Dopiero moment wydania komitentowi uzyskanych przez komisanta należności należy uznać za moment powstania przychodu należnego z tytułu sprzedaży towarów za pośrednictwem komisu.

Obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta (na rzecz osoby trzeciej).

Podstawę opodatkowania stanowi kwota należna, bez prowizji płaconej komisantowi.

Przykład 1

Pracownia brązownicza podpisała z galerią umowę komisu na sprzedaż wyrobów rękodzielniczych.

Koszt wytworzenia - 7000 zł.

Cena sprzedaży netto - 10 000 zł.

Komisant sprzedał rzeźby za cenę ustaloną przez komitenta (10 000 zł).

Ewidencja księgowa

1. Wydanie rzeźby z magazynu:

Wn „Produkty gotowe i półprodukty” 7 000

- w analityce „Produkty poza jednostką”

Ma „Produkty gotowe i półprodukty” 7 000

- w analityce „Magazyn własny”

2. Wystawienie faktury VAT (w ciągu siedmiu dni od daty wydania rzeźby):

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 12 200

Ma „Rozrachunki z tytułu VAT” 2 200

- w analityce „VAT do rozliczenia w późniejszym terminie”

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 000

3. Komisant sprzedał rzeźbę i wpłacił na konto komitenta należność:

Wn „Rachunek bieżący” 12 200

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 12 200

4. PK - zaksięgowanie sprzedaży:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 000

Ma „Sprzedaż produktów” 10 000

5. Równoległe księgowanie kosztu własnego:

Wn „Koszt własny sprzedanych produktów” 7 000

Ma „Produkty gotowe i półprodukty” 7 000

- w analityce „Produkty poza jednostką”

6. Przeksięgowanie VAT:

Wn „Rozrachunki z tytułu VAT” 2 200

- w analityce „VAT do rozliczenia w późniejszym terminie”

Ma „Rozrachunki z tytułu VAT” 2 200

- w analityce „VAT należny”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Pracownia brązownicza podpisała z galerią umowę komisu na sprzedaż wyrobów rękodzielniczych.

Koszt wytworzenia - 7000 zł.

Cena sprzedaży netto - 10 000 zł.

Komisant sprzedał rzeźby za cenę wyższą niż ustalona przez komitenta - 12 000 zł netto.

Ewidencja księgowa

1. Wydanie rzeźby z magazynu:

Wn „Produkty gotowe i półprodukty” 7 000

- w analityce „Produkty poza jednostką”

Ma „Produkty gotowe i półprodukty” 7 000

- w analityce „Magazyn własny”

2. Wystawienie faktury VAT (w ciągu siedmiu dni od daty wydania rzeźby):

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 12 200

Ma „Rozrachunki z tytułu VAT” 2 200

- w analityce „VAT do rozliczenia w późniejszym terminie”

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 000

3. Komisant sprzedał rzeźbę i wpłacił na konto komitenta należność:

Wn „Rachunek bieżący” 14 640

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 14 640

4. PK - zaksięgowanie sprzedaży:

a) wartość sprzedaży ustalona wstępnie

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 000

Ma „Sprzedaż produktów” 10 000

b) faktura na różnicę (nadwyżkę)

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 2 440

Ma „Rozrachunki z tytułu VAT” 440

- w analityce „VAT należny”

Ma „Sprzedaż produktów” 2 000

5. Równoległe księgowanie kosztu własnego:

Wn „Koszt własny sprzedanych produktów 7 000

Ma „Produkty gotowe i półprodukty” 7 000

- w analityce „Produkty poza jednostką”

6. Przeksięgowanie VAT:

Wn „Rozrachunki z tytułu VAT” 2 200

- w analityce „VAT do rozliczenia w późniejszym terminie”

Ma „Rozrachunki z tytułu VAT” 2 200

- w analityce „VAT należny”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

Pracownia brązownicza podpisała z galerią umowę komisu na sprzedaż wyrobów rękodzielniczych.

Koszt wytworzenia - 7000 zł.

Cena sprzedaży netto - 10 000 zł.

Komisant sprzedał rzeźby za cenę niższą niż ustalona przez komitenta - za 9000 zł netto. Była to najwyższa cena, możliwa do uzyskania, ponieważ produkt jest wycofywany z rynku.

Ewidencja księgowa

1. Wydanie rzeźby z magazynu:

Wn „Produkty gotowe i półprodukty” 7 000

- w analityce „Produkty poza jednostką”

Ma „Produkty gotowe i półprodukty” 7 000

- w analityce „Magazyn własny”

2. Wystawienie faktury VAT (w ciągu siedmiu dni od daty wydania rzeźby):

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 12 200

Ma „Rozrachunki z tytułu VAT” 2 200

- w analityce „VAT do rozliczenia w późniejszym terminie”

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 000

3. Komisant sprzedał rzeźbę i wpłacił na konto komitenta należność:

Wn „Rachunek bieżący” 10 980

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 10 980

4. Wystawienie faktury korygującej:

a) ewidencja przychodu w kwocie rzeczywiście otrzymanej

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 9 000

Ma „Sprzedaż produktów” 9 000

b) ewidencja VAT proporcjonalnie do uzyskanej należności

Wn „Rozrachunki z tytułu VAT” 1 980

- w analityce „VAT do rozliczenia w późniejszym terminie”

Ma „Rozrachunki z tytułu VAT” 1 980

- w analityce „VAT należny”

c) rozliczenie różnicy

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 000

Wn „Rozrachunki z tytułu VAT”

- w analityce „VAT do rozliczenia w późniejszym terminie” 220

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 220

5. Równoległe księgowanie kosztu własnego:

Wn „Koszt własny sprzedanych produktów 7 000

Ma „Produkty gotowe i półprodukty” 7 000

- w analityce „Produkty poza jednostką”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

- art. 765-773 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

- art. 7 ust. 1 pkt 3, art. 19 ust. 16a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA