REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych wykup samochodu osobowego z leasingu operacyjnego

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z kończącym się podstawowym okresem umowy leasingu operacyjnego samochodu osobowego planujemy skorzystać z przewidzianej w umowie opcji wykupu.

Czy jeżeli ze względu na niską wartość wykupu samochodu (ok. 2500 zł) zdecydujemy o niezaliczaniu go do środków trwałych, konieczne będzie prowadzenie ewidencji przebiegu dla tego pojazdu? Czy tak niska cena zakupu może zostać zakwestionowana przez urząd skarbowy? Czy dokonując wykupu samochodu, możemy odliczyć część VAT, biorąc pod uwagę fakt, że w trakcie trwania umowy leasingowej wykorzystaliśmy już limit 6000 zł? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia w księgach rachunkowych spółki planowanych operacji.

RADA

Spółka zobowiązana jest do prowadzenia ewidencji przebiegu samochodów niestanowiących składników jej majątku. Fakt niezaliczenia wykupionego samochodu do środków trwałych przez spółkę będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych może budzić wątpliwości, czy stanowi on „składnik majątku” w myśl przepisów podatkowych (a tym samym, czy prowadzić ewidencję przebiegu, czy też nie). Dlatego by uniknąć ewentualnych sporów z organem podatkowym (czy wykupiony samochód jest składnikiem majątku, czy też nie), spółka powinna skorzystać z opcji wprowadzenia samochodu do ewidencji środków trwałych, a następnie dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania tego środka do używania.

Jeżeli wartość wykupionego samochodu nie będzie niższa od tzw. hipotetycznej wartości netto, to taka operacja nie powinna być kwestionowana przez organy podatkowe.

Niezależnie od faktu, że w trakcie trwania umowy spółka wykorzystała limit odliczenia 6000 zł podatku, w momencie wykupu samochodu będzie jej przysługiwać nowy limit odliczenia. Szczegóły wraz z przykładem liczbowym - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Po zakończeniu podstawowego okresu umowy leasingu firmy zazwyczaj korzystają z opcji zakupu samochodu po cenie istotnie odbiegającej od jego wartości rynkowej. Często wartość ta nie przekracza 3500 zł, co daje podatnikom możliwość wyboru w zakresie zaliczenia zakupionego samochodu do środków trwałych.

Wątpliwość podatnika budzą ewentualne skutki bezpośredniego odniesienia w koszty wartości dokonanego zakupu. Wiąże się to zapewne z brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten określa, że kosztów uzyskania przychodu nie stanowią wydatki z tytułu używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z ewidencji przebiegu pojazdu.

Nie wydaje się, by intencją ustawodawcy było nakładanie tego typu ograniczenia w stosunku do wydatków dotyczących samochodu stanowiącego własność spółki tylko dlatego, że nie został on wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

Należy jednak nadmienić, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawodawca mówi wprost o analogicznym ograniczeniu w stosunku do samochodów osobowych niewprowadzonych do ewidencji środków trwałych.

WAŻNE!

Aby uniknąć ewentualnych sporów z organem podatkowym (czy wykupiony samochód jest składnikiem majątku, czy też nie), a jednocześnie wartość zakupu odnieść w koszty bezpośrednio po zakupie, spółka może skorzystać z opcji wprowadzenia samochodu do ewidencji środków trwałych, a następnie dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania tego środka do używania (art. 16d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wartość, po jakiej został zakupiony samochód, nie powinna budzić wątpliwości organu podatkowego, jeżeli nie będzie niższa od tzw. hipotetycznej wartości netto. Wartość tę należy szacować, odejmując od wartości początkowej przedmiotu leasingu odpisy amortyzacyjne przypadające na okres umowy leasingowej, obliczone przy użyciu metody degresywnej z uwzględnieniem współczynnika 3.

Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, to zastosowanie będzie miał art. 17c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazany przepis upoważnia organ podatkowy do wyceny transakcji w wysokości wartości rynkowej, w sytuacji gdy cena przedmiotu leasingu pierwotnie określona przez strony umowy jest niższa od jego hipotetycznej wartości netto.

Odnośnie do odliczenia VAT z tytułu wykupu samochodu po zakończeniu umowy leasingu, należy podkreślić, że kupno samochodu stanowi odrębną od wcześniejszej umowy leasingu operacyjnego transakcję, dla której przysługuje odrębny limit odliczenia VAT. Dlatego spółka będzie miała prawo do odliczenia 60% podatku, nie więcej niż 6000 zł - oczywiście przy założeniu istnienia związku dokonanego zakupu z wykonywaniem przez spółkę czynności opodatkowanych.

PRZYKŁAD

Spółka zawarła 3-letnią umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego. Po upływie podstawowego okresu umowy skorzystała z opcji wykupu samochodu za cenę 2000 zł + 22% VAT. Zakupiony samochód został uwzględniony w ewidencji środków trwałych i zamortyzowany jednorazowo w miesiącu oddania do używania.

Wartość początkowa samochodu w księgach rachunkowych leasingodawcy wynosiła 90 000 zł.

Obliczenie wartości hipotetycznej netto:

Odpisy amortyzacyjne w kolejnych latach:

1. rok: 90 000 × 20% × 3 = 54 000

2. rok: (90 000 - 54 000) × 20% × 3 = 21 600

W trzecim roku amortyzacja obliczona zostaje według metody liniowej, ponieważ odpis obliczony według stawki degresywnej byłby niższy.

3. rok: 90 000 × 20% = 18 000

Hipotetyczna wartość netto = 90 000 - (54 000 + 21 600 + 18 000) = 0

Księgowania:

1. Faktura VAT - zakup samochodu po zakończeniu umowy leasingu 2000 + 440 VAT

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2440 zł

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki”

(w analityce: konto imienne leasingodawcy) 2440 zł

2. Rozliczenie dokonanego zakupu

a) VAT naliczony podlegający odliczeniu: 440 × 60% = 264 zł

Wn konto 223 „VAT naliczony i jego rozliczenie” 264 zł

b) Przyjęcie środka trwałego (OT) - wartość netto faktury wraz z częścią VAT niepodlegającą odliczeniu: 2000 + 176 zł

Wn konto 010 „Środki trwałe” 2176 zł

c) Wartość brutto faktury zakupu

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2440 zł

3. Jednorazowy odpis amortyzacyjny w miesiącu oddania samochodu do używania

Wn konto 408 „Amortyzacja” 2176 zł

Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 2176 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 16 ust. 1 pkt 51, art. 16d ust. 1, art. 17c pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

- art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA