REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych wykup samochodu osobowego z leasingu operacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z kończącym się podstawowym okresem umowy leasingu operacyjnego samochodu osobowego planujemy skorzystać z przewidzianej w umowie opcji wykupu.

Czy jeżeli ze względu na niską wartość wykupu samochodu (ok. 2500 zł) zdecydujemy o niezaliczaniu go do środków trwałych, konieczne będzie prowadzenie ewidencji przebiegu dla tego pojazdu? Czy tak niska cena zakupu może zostać zakwestionowana przez urząd skarbowy? Czy dokonując wykupu samochodu, możemy odliczyć część VAT, biorąc pod uwagę fakt, że w trakcie trwania umowy leasingowej wykorzystaliśmy już limit 6000 zł? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia w księgach rachunkowych spółki planowanych operacji.

RADA

Spółka zobowiązana jest do prowadzenia ewidencji przebiegu samochodów niestanowiących składników jej majątku. Fakt niezaliczenia wykupionego samochodu do środków trwałych przez spółkę będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych może budzić wątpliwości, czy stanowi on „składnik majątku” w myśl przepisów podatkowych (a tym samym, czy prowadzić ewidencję przebiegu, czy też nie). Dlatego by uniknąć ewentualnych sporów z organem podatkowym (czy wykupiony samochód jest składnikiem majątku, czy też nie), spółka powinna skorzystać z opcji wprowadzenia samochodu do ewidencji środków trwałych, a następnie dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania tego środka do używania.

Jeżeli wartość wykupionego samochodu nie będzie niższa od tzw. hipotetycznej wartości netto, to taka operacja nie powinna być kwestionowana przez organy podatkowe.

Niezależnie od faktu, że w trakcie trwania umowy spółka wykorzystała limit odliczenia 6000 zł podatku, w momencie wykupu samochodu będzie jej przysługiwać nowy limit odliczenia. Szczegóły wraz z przykładem liczbowym - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Po zakończeniu podstawowego okresu umowy leasingu firmy zazwyczaj korzystają z opcji zakupu samochodu po cenie istotnie odbiegającej od jego wartości rynkowej. Często wartość ta nie przekracza 3500 zł, co daje podatnikom możliwość wyboru w zakresie zaliczenia zakupionego samochodu do środków trwałych.

Wątpliwość podatnika budzą ewentualne skutki bezpośredniego odniesienia w koszty wartości dokonanego zakupu. Wiąże się to zapewne z brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten określa, że kosztów uzyskania przychodu nie stanowią wydatki z tytułu używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z ewidencji przebiegu pojazdu.

Nie wydaje się, by intencją ustawodawcy było nakładanie tego typu ograniczenia w stosunku do wydatków dotyczących samochodu stanowiącego własność spółki tylko dlatego, że nie został on wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

Należy jednak nadmienić, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawodawca mówi wprost o analogicznym ograniczeniu w stosunku do samochodów osobowych niewprowadzonych do ewidencji środków trwałych.

WAŻNE!

Aby uniknąć ewentualnych sporów z organem podatkowym (czy wykupiony samochód jest składnikiem majątku, czy też nie), a jednocześnie wartość zakupu odnieść w koszty bezpośrednio po zakupie, spółka może skorzystać z opcji wprowadzenia samochodu do ewidencji środków trwałych, a następnie dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania tego środka do używania (art. 16d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wartość, po jakiej został zakupiony samochód, nie powinna budzić wątpliwości organu podatkowego, jeżeli nie będzie niższa od tzw. hipotetycznej wartości netto. Wartość tę należy szacować, odejmując od wartości początkowej przedmiotu leasingu odpisy amortyzacyjne przypadające na okres umowy leasingowej, obliczone przy użyciu metody degresywnej z uwzględnieniem współczynnika 3.

Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, to zastosowanie będzie miał art. 17c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazany przepis upoważnia organ podatkowy do wyceny transakcji w wysokości wartości rynkowej, w sytuacji gdy cena przedmiotu leasingu pierwotnie określona przez strony umowy jest niższa od jego hipotetycznej wartości netto.

Odnośnie do odliczenia VAT z tytułu wykupu samochodu po zakończeniu umowy leasingu, należy podkreślić, że kupno samochodu stanowi odrębną od wcześniejszej umowy leasingu operacyjnego transakcję, dla której przysługuje odrębny limit odliczenia VAT. Dlatego spółka będzie miała prawo do odliczenia 60% podatku, nie więcej niż 6000 zł - oczywiście przy założeniu istnienia związku dokonanego zakupu z wykonywaniem przez spółkę czynności opodatkowanych.

PRZYKŁAD

Spółka zawarła 3-letnią umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego. Po upływie podstawowego okresu umowy skorzystała z opcji wykupu samochodu za cenę 2000 zł + 22% VAT. Zakupiony samochód został uwzględniony w ewidencji środków trwałych i zamortyzowany jednorazowo w miesiącu oddania do używania.

Wartość początkowa samochodu w księgach rachunkowych leasingodawcy wynosiła 90 000 zł.

Obliczenie wartości hipotetycznej netto:

Odpisy amortyzacyjne w kolejnych latach:

1. rok: 90 000 × 20% × 3 = 54 000

2. rok: (90 000 - 54 000) × 20% × 3 = 21 600

W trzecim roku amortyzacja obliczona zostaje według metody liniowej, ponieważ odpis obliczony według stawki degresywnej byłby niższy.

3. rok: 90 000 × 20% = 18 000

Hipotetyczna wartość netto = 90 000 - (54 000 + 21 600 + 18 000) = 0

Księgowania:

1. Faktura VAT - zakup samochodu po zakończeniu umowy leasingu 2000 + 440 VAT

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2440 zł

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki”

(w analityce: konto imienne leasingodawcy) 2440 zł

2. Rozliczenie dokonanego zakupu

a) VAT naliczony podlegający odliczeniu: 440 × 60% = 264 zł

Wn konto 223 „VAT naliczony i jego rozliczenie” 264 zł

b) Przyjęcie środka trwałego (OT) - wartość netto faktury wraz z częścią VAT niepodlegającą odliczeniu: 2000 + 176 zł

Wn konto 010 „Środki trwałe” 2176 zł

c) Wartość brutto faktury zakupu

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2440 zł

3. Jednorazowy odpis amortyzacyjny w miesiącu oddania samochodu do używania

Wn konto 408 „Amortyzacja” 2176 zł

Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 2176 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 16 ust. 1 pkt 51, art. 16d ust. 1, art. 17c pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

- art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA