REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim momencie zaksięgować koszty reklamy

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak zaksięgować w koszty reklamę w Panoramie Firm na 2008 rok, gdy fakturę otrzymaliśmy w sierpniu 2007 r. Zasada istotności określa, że gdy koszt nie ma znaczącego wpływu na wynik, może zostać ujęty w okresie, w którym wystąpił wydatek. Czy ten przepis można zastosować w przypadku kosztów takiej reklamy? Jeżeli tak, to czy zaksięgować go w sierpniu 2007 r. czy styczniu 2008 r.?

EKSPERT WYJAŚNIA

MARTA TOPIK

ekspert księgowy, dyrektor w dziale audytu, Deloitte

Najpierw odpowiedzmy na tę część pytania, która odnosi się do kosztu mającego nieznaczny wpływu na wynik. Rzeczywiście, zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości, jeżeli koszt reklamy miałby nieistotną, z punktu widzenia rachunku wyników, wartość, można by go ująć od razu w kosztach.

Zasada ogólna, którą powinniśmy stosować w stosunku do wszystkich kosztów (i przychodów), znajduje się jednak w art. 6 ustawy o rachunkowości, który mówi, że ujęcie kosztów i przychodów następuje w roku obrotowym, którego dotyczą niezależnie od terminu płatności. Skoro koszty dotyczą usługi reklamowej, która zostanie faktycznie zrealizowana w 2008 roku, to koszt ten należy ująć w rachunku wyników tego roku. Fakt uiszczenia opłaty z tego tytułu w sierpniu 2007 r. nie wpływa na istotę transakcji, według której wydatek ten należy traktować z ekonomicznego punktu widzenia jako przedpłatę na poczet usług, które wykonane zostaną na rzecz jednostki w roku kolejnym. Przedpłata ta powinna być ujęta w aktywach do momentu, kiedy usługa zostanie zrealizowana. W praktyce aktywa takie ujmowane są bądź jako należności, bądź jako rozliczenia międzyokresowe, przy czym wybór samego modelu prezentacji uzależniony jest od polityki rachunkowości przyjętej w tym zakresie przez poszczególne podmioty. Bezsprzecznym jednak wydaje się, że tego rodzaju składnik aktywów spełnia warunki ujęcia stawiane przez wymogi ustawy, a więc wiarygodność pomiaru, przyszłe korzyści ekonomiczne oraz sprawowanie kontroli (np. gdyby usługa nie została zrealizowana, czyli ogłoszenie nie ukazałoby się w Panoramie Firm w 2008 roku, to można by się domagać zwrotu wpłaconych środków).

Oczywiście może zrodzić się kolejne pytanie - czy koszty usługi reklamowej należy ująć w kosztach w styczniu 2008 r., czy można je ewentualnie dalej rozłożyć w czasie. Tutaj musimy sobie zadać pytanie, jak ustalić przychody współmierne do kosztów reklamy. Nie wydaje się, że jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie przychodów do konkretnego kosztu reklamy. Nawet gdybyśmy wiedzieli, że dany kontrahent zwrócił się do nas, bo znalazł nasze ogłoszenie w Panoramie Firm za 2008 rok, to nie wydaje się możliwym ustalenie czy oszacowanie populacji klientów, którzy zostali pozyskani poprzez ten rodzaj reklamy, innymi słowy wiarygodne ustalenie relacji poniesionego kosztu i uzyskanego przychodu. Poza tym, jak udowodnić, że przychód wygenerowany ze współpracy z danym kontrahentem jest wynikiem reklamy, a nie jakości naszego wyrobu czy warunków kontraktu. Gdyby to było możliwe, to zarówno koszt, jak i bezpośrednio przyporządkowany temu kosztowi przychód ujęlibyśmy w jednym okresie. Skoro nie jest to możliwe, musimy ująć koszty w rachunku wyników tego okresu lub okresów, w którym zostały skonsumowane korzyści płynące z faktu, że jednostka poczyniła określone działania, które miały na celu zwiększenie przychodów. Niezależnie od przyjętego modelu samego rozliczenia ujęcie transakcji powinno jak najwierniej odzwierciedlać zasadę współmierności przychodów i kosztów.

Odpowiedź na powyższe pytanie, w kontekście standardów międzynarodowych, byłaby podobna.

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 6 oraz art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA