REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim momencie zaksięgować koszty reklamy

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak zaksięgować w koszty reklamę w Panoramie Firm na 2008 rok, gdy fakturę otrzymaliśmy w sierpniu 2007 r. Zasada istotności określa, że gdy koszt nie ma znaczącego wpływu na wynik, może zostać ujęty w okresie, w którym wystąpił wydatek. Czy ten przepis można zastosować w przypadku kosztów takiej reklamy? Jeżeli tak, to czy zaksięgować go w sierpniu 2007 r. czy styczniu 2008 r.?

EKSPERT WYJAŚNIA

MARTA TOPIK

ekspert księgowy, dyrektor w dziale audytu, Deloitte

Najpierw odpowiedzmy na tę część pytania, która odnosi się do kosztu mającego nieznaczny wpływu na wynik. Rzeczywiście, zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości, jeżeli koszt reklamy miałby nieistotną, z punktu widzenia rachunku wyników, wartość, można by go ująć od razu w kosztach.

Zasada ogólna, którą powinniśmy stosować w stosunku do wszystkich kosztów (i przychodów), znajduje się jednak w art. 6 ustawy o rachunkowości, który mówi, że ujęcie kosztów i przychodów następuje w roku obrotowym, którego dotyczą niezależnie od terminu płatności. Skoro koszty dotyczą usługi reklamowej, która zostanie faktycznie zrealizowana w 2008 roku, to koszt ten należy ująć w rachunku wyników tego roku. Fakt uiszczenia opłaty z tego tytułu w sierpniu 2007 r. nie wpływa na istotę transakcji, według której wydatek ten należy traktować z ekonomicznego punktu widzenia jako przedpłatę na poczet usług, które wykonane zostaną na rzecz jednostki w roku kolejnym. Przedpłata ta powinna być ujęta w aktywach do momentu, kiedy usługa zostanie zrealizowana. W praktyce aktywa takie ujmowane są bądź jako należności, bądź jako rozliczenia międzyokresowe, przy czym wybór samego modelu prezentacji uzależniony jest od polityki rachunkowości przyjętej w tym zakresie przez poszczególne podmioty. Bezsprzecznym jednak wydaje się, że tego rodzaju składnik aktywów spełnia warunki ujęcia stawiane przez wymogi ustawy, a więc wiarygodność pomiaru, przyszłe korzyści ekonomiczne oraz sprawowanie kontroli (np. gdyby usługa nie została zrealizowana, czyli ogłoszenie nie ukazałoby się w Panoramie Firm w 2008 roku, to można by się domagać zwrotu wpłaconych środków).

Oczywiście może zrodzić się kolejne pytanie - czy koszty usługi reklamowej należy ująć w kosztach w styczniu 2008 r., czy można je ewentualnie dalej rozłożyć w czasie. Tutaj musimy sobie zadać pytanie, jak ustalić przychody współmierne do kosztów reklamy. Nie wydaje się, że jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie przychodów do konkretnego kosztu reklamy. Nawet gdybyśmy wiedzieli, że dany kontrahent zwrócił się do nas, bo znalazł nasze ogłoszenie w Panoramie Firm za 2008 rok, to nie wydaje się możliwym ustalenie czy oszacowanie populacji klientów, którzy zostali pozyskani poprzez ten rodzaj reklamy, innymi słowy wiarygodne ustalenie relacji poniesionego kosztu i uzyskanego przychodu. Poza tym, jak udowodnić, że przychód wygenerowany ze współpracy z danym kontrahentem jest wynikiem reklamy, a nie jakości naszego wyrobu czy warunków kontraktu. Gdyby to było możliwe, to zarówno koszt, jak i bezpośrednio przyporządkowany temu kosztowi przychód ujęlibyśmy w jednym okresie. Skoro nie jest to możliwe, musimy ująć koszty w rachunku wyników tego okresu lub okresów, w którym zostały skonsumowane korzyści płynące z faktu, że jednostka poczyniła określone działania, które miały na celu zwiększenie przychodów. Niezależnie od przyjętego modelu samego rozliczenia ujęcie transakcji powinno jak najwierniej odzwierciedlać zasadę współmierności przychodów i kosztów.

Odpowiedź na powyższe pytanie, w kontekście standardów międzynarodowych, byłaby podobna.

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 6 oraz art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA