REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim momencie zaksięgować koszty reklamy

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak zaksięgować w koszty reklamę w Panoramie Firm na 2008 rok, gdy fakturę otrzymaliśmy w sierpniu 2007 r. Zasada istotności określa, że gdy koszt nie ma znaczącego wpływu na wynik, może zostać ujęty w okresie, w którym wystąpił wydatek. Czy ten przepis można zastosować w przypadku kosztów takiej reklamy? Jeżeli tak, to czy zaksięgować go w sierpniu 2007 r. czy styczniu 2008 r.?

EKSPERT WYJAŚNIA

MARTA TOPIK

ekspert księgowy, dyrektor w dziale audytu, Deloitte

Najpierw odpowiedzmy na tę część pytania, która odnosi się do kosztu mającego nieznaczny wpływu na wynik. Rzeczywiście, zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości, jeżeli koszt reklamy miałby nieistotną, z punktu widzenia rachunku wyników, wartość, można by go ująć od razu w kosztach.

Zasada ogólna, którą powinniśmy stosować w stosunku do wszystkich kosztów (i przychodów), znajduje się jednak w art. 6 ustawy o rachunkowości, który mówi, że ujęcie kosztów i przychodów następuje w roku obrotowym, którego dotyczą niezależnie od terminu płatności. Skoro koszty dotyczą usługi reklamowej, która zostanie faktycznie zrealizowana w 2008 roku, to koszt ten należy ująć w rachunku wyników tego roku. Fakt uiszczenia opłaty z tego tytułu w sierpniu 2007 r. nie wpływa na istotę transakcji, według której wydatek ten należy traktować z ekonomicznego punktu widzenia jako przedpłatę na poczet usług, które wykonane zostaną na rzecz jednostki w roku kolejnym. Przedpłata ta powinna być ujęta w aktywach do momentu, kiedy usługa zostanie zrealizowana. W praktyce aktywa takie ujmowane są bądź jako należności, bądź jako rozliczenia międzyokresowe, przy czym wybór samego modelu prezentacji uzależniony jest od polityki rachunkowości przyjętej w tym zakresie przez poszczególne podmioty. Bezsprzecznym jednak wydaje się, że tego rodzaju składnik aktywów spełnia warunki ujęcia stawiane przez wymogi ustawy, a więc wiarygodność pomiaru, przyszłe korzyści ekonomiczne oraz sprawowanie kontroli (np. gdyby usługa nie została zrealizowana, czyli ogłoszenie nie ukazałoby się w Panoramie Firm w 2008 roku, to można by się domagać zwrotu wpłaconych środków).

Oczywiście może zrodzić się kolejne pytanie - czy koszty usługi reklamowej należy ująć w kosztach w styczniu 2008 r., czy można je ewentualnie dalej rozłożyć w czasie. Tutaj musimy sobie zadać pytanie, jak ustalić przychody współmierne do kosztów reklamy. Nie wydaje się, że jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie przychodów do konkretnego kosztu reklamy. Nawet gdybyśmy wiedzieli, że dany kontrahent zwrócił się do nas, bo znalazł nasze ogłoszenie w Panoramie Firm za 2008 rok, to nie wydaje się możliwym ustalenie czy oszacowanie populacji klientów, którzy zostali pozyskani poprzez ten rodzaj reklamy, innymi słowy wiarygodne ustalenie relacji poniesionego kosztu i uzyskanego przychodu. Poza tym, jak udowodnić, że przychód wygenerowany ze współpracy z danym kontrahentem jest wynikiem reklamy, a nie jakości naszego wyrobu czy warunków kontraktu. Gdyby to było możliwe, to zarówno koszt, jak i bezpośrednio przyporządkowany temu kosztowi przychód ujęlibyśmy w jednym okresie. Skoro nie jest to możliwe, musimy ująć koszty w rachunku wyników tego okresu lub okresów, w którym zostały skonsumowane korzyści płynące z faktu, że jednostka poczyniła określone działania, które miały na celu zwiększenie przychodów. Niezależnie od przyjętego modelu samego rozliczenia ujęcie transakcji powinno jak najwierniej odzwierciedlać zasadę współmierności przychodów i kosztów.

Odpowiedź na powyższe pytanie, w kontekście standardów międzynarodowych, byłaby podobna.

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 6 oraz art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA