REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w księgach rachunkowych remont i modernizację maszyn i urządzeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych firmy wydatki poniesione na remont i modernizację maszyny produkcyjnej?


RADA

REKLAMA

W myśl przepisów prawa podatkowego remonty zalicza się do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Natomiast przepisy ustawy o rachunkowości stanowią, że ujęcie w księgach rachunkowych remontu (jak każdego innego zdarzenia gospodarczego) powinno spełnić zasady zapewniające rzetelne przedstawienie sytuacji majątkowej.

Z kolei wydatki poniesione na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość początkową i podlegają amortyzacji. Taki tryb postępowania w przypadku ulepszenia wskazują zarówno ustawy o podatku dochodowym, jak i ustawa o rachunkowości.

UZASADNIENIE

Aby prawidłowo kwalifikować i rozliczyć koszty remontu i modernizacji środka trwałego, należy przede wszystkim pamiętać o konieczności odróżnienia remontu środka trwałego od jego ulepszenia w wyniku przeprowadzonej modernizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Remont

Remont jest działaniem powodującym jedynie przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego do jego poprzedniego stanu (np. wymiana zużytej części na nową). W myśl przepisów prawa podatkowego remonty zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Natomiast przepisy ustawy o rachunkowości stanowią, że ujęcie w księgach rachunkowych remontu powinno spełnić zasady zapewniające rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej, finansowej, wyniku finansowego oraz rentowności jednostki. Najważniejsze z nich to:

1) zasada memoriałowa (art. 6 ust. 1), która polega na ujęciu w księgach rachunkowych oraz sprawozdaniu finansowym wszystkich zdarzeń gospodarczych dotyczących danego roku, niezależnie od tego, czy zostały one opłacone, czy nie,

2) zasada współmierności przychodów i kosztów (art. 6 ust. 2, art. 39, art. 41), zgodnie z którą na wynik finansowy wpływają osiągnięte w danym roku przychody i związane z nimi (współmierne do nich) koszty ich osiągnięcia. Z punktu widzenia czasowej zgodności koszty, niezależnie od tego, kiedy zostaną poniesione, powinny być zarachowane do okresu, w którym ich związek z przychodami jest oczywisty. Zasada ta jest przestrzegana również w prawie podatkowym,

3) zasada istotności (art. 8 ust. 1), zgodnie z którą, dokonując wyboru rozwiązań dopuszczonych ustawą i dostosowując je do potrzeb jednostki, należy zapewnić wyodrębnienie w rachunkowości wszystkich zdarzeń istotnych dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej.

WAŻNE!

Zasady rachunkowości powinny być stosowane w taki sposób, aby obraz sytuacji majątkowej i finansowej jednostki był przedstawiony rzetelnie, zgodnie ze stanem faktycznym, niezależnie od ograniczeń wynikających z obowiązujących przepisów prawa podatkowego.

Jeżeli więc koszty remontu poniesione w bieżącym okresie są na tyle duże, że mogą w istotny sposób obniżać wynik finansowy tego okresu, oraz jeśli oczywisty jest ich związek z osiąganiem przychodów w przyszłych okresach, to należy je aktywować poprzez dokonywanie czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów (zgodnie z art. 39 ustawy o rachunkowości). Ustawa o rachunkowości pozostawia jednocześnie pewien stopień dowolności, dając jednostce możliwość wypracowania własnych reguł rachunkowości, które powinny być dokładnie omówione w opracowanym przez nią zakładowym planie kont. Decyzję o dokonywaniu czynnych rozliczeń międzyokresowych podejmuje kierownik jednostki. Jeżeli uzna on, że poniesione koszty remontu nie wpływają w istotny sposób na wynik finansowy jednostki (nie zniekształcają go), może podjąć decyzję o jednorazowym zarachowaniu poniesionych wydatków w koszty.

PRZYKŁAD 1

W przedsiębiorstwie przeprowadzono remont maszyny produkcyjnej, której wartość początkowa wynosiła 50 000 zł. Koszt remontu wyniósł 20 000 zł netto. Zakładowy plan kont przedsiębiorstwa przewiduje, że wydatki na remont środków trwałych, których koszt przekracza 10% wartości początkowej środka trwałego, będą aktywowane poprzez dokonywanie czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, a decyzję o okresie, na jaki koszty będą rozłożone, będzie każdorazowo podejmował kierownik jednostki. Kierownik jednostki zdecydował, że koszty remontu maszyny zostaną rozłożone na 24 miesiące.

1. Faktura VAT za wykonane usługi remontowe:

a) wartość netto usługi

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 20 000,00 zł

b) podatek VAT naliczony w fakturze

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 4 400,00 zł

c) wartość brutto usługi

Wn Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 24 400,00 zł

2. Zarachowanie poniesionego kosztu do rozliczeń międzyokresowych kosztów:

Wn konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 20 000,00 zł

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 20 000,00 zł

3. Zarachowanie w koszty części przypadającej na bieżący miesiąc:

Wn konto 402 „Usługi obce” 833,33 zł

Ma konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 833,33 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 2

W tym samym przedsiębiorstwie dokonano remontu innego środka trwałego, którego wartość początkowa wynosiła 40 000 zł. Koszt remontu stanowił kwotę 2000 zł netto. Poniesiony wydatek został zaliczony w całości do kosztów bieżącego okresu.

1. Faktura VAT za wykonane usługi remontowe:

a) wartość netto usługi

Wn konto 402 „Usługi obce” 2 000,00 zł

b) podatek VAT naliczony w fakturze

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 440,00 zł

c) wartość brutto usługi

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 2 440,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ulepszenie

Ulepszenie środka trwałego następuje natomiast wtedy, gdy wydatki poniesione na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację powodują wzrost ich wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Wspomniany wzrost wartości użytkowej mierzy się w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Modernizacją będzie więc np. zainstalowanie dodatkowego oprzyrządowania poprawiającego jakość produkowanych przez tę maszynę wyrobów. Wydatki poniesione na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość początkową i podlegają amortyzacji. Taki tryb postępowania w przypadku ulepszenia wskazują zarówno ustawy o podatku dochodowym, jak i ustawa o rachunkowości.

PRZYKŁAD 3

W przedsiębiorstwie przeprowadzono modernizację maszyny produkcyjnej o wartości początkowej 120 000 zł. Maszyna była używana przez 5 lat. Amortyzacji dokonywano według stawki 10%, tj. 1000 zł miesięcznie. Dotychczasowe umorzenie wynosi 60 000 zł. Koszt przeprowadzonej modernizacji wyniósł 30 000 zł. O kwotę tę podwyższono wartość początkową maszyny.

Dokonano wyliczenia miesięcznej kwoty umorzenia po modernizacji:

120 000 zł + 30 000 zł = 150 000 zł

Miesięczna kwota umorzenia od nowej wartości maszyny:

150 000 zł × 10% = 15 000 zł

15 000 zł / 12 miesięcy = 1250 zł

1. Faktura VAT za wykonaną modernizację:

a) wartość netto usługi

Wn konto 010 „Środki trwałe” 30 000,00 zł

b) podatek VAT naliczony w fakturze

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 6 600,00 zł

c) wartość brutto usługi

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 36 600,00 zł

2. Umorzenie miesięczne w miesiącu dokonania modernizacji:

Wn konto 408 „Amortyzacja” 1 000,00 zł

Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 1 000,00 zł

3. Umorzenie miesięczne w miesiącu następnym 1 250,00 zł:

Wn konto 408 „Amortyzacja” 1 250,00 zł

Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 1 250,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 6 ust. 1-2, art. 8 ust. 1, art. 39, art. 41 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Anna Kędziora

księgowa, konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA