REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w księgach rachunkowych remont i modernizację maszyn i urządzeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych firmy wydatki poniesione na remont i modernizację maszyny produkcyjnej?


RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W myśl przepisów prawa podatkowego remonty zalicza się do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Natomiast przepisy ustawy o rachunkowości stanowią, że ujęcie w księgach rachunkowych remontu (jak każdego innego zdarzenia gospodarczego) powinno spełnić zasady zapewniające rzetelne przedstawienie sytuacji majątkowej.

Z kolei wydatki poniesione na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość początkową i podlegają amortyzacji. Taki tryb postępowania w przypadku ulepszenia wskazują zarówno ustawy o podatku dochodowym, jak i ustawa o rachunkowości.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Aby prawidłowo kwalifikować i rozliczyć koszty remontu i modernizacji środka trwałego, należy przede wszystkim pamiętać o konieczności odróżnienia remontu środka trwałego od jego ulepszenia w wyniku przeprowadzonej modernizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Remont

Remont jest działaniem powodującym jedynie przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego do jego poprzedniego stanu (np. wymiana zużytej części na nową). W myśl przepisów prawa podatkowego remonty zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Natomiast przepisy ustawy o rachunkowości stanowią, że ujęcie w księgach rachunkowych remontu powinno spełnić zasady zapewniające rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej, finansowej, wyniku finansowego oraz rentowności jednostki. Najważniejsze z nich to:

1) zasada memoriałowa (art. 6 ust. 1), która polega na ujęciu w księgach rachunkowych oraz sprawozdaniu finansowym wszystkich zdarzeń gospodarczych dotyczących danego roku, niezależnie od tego, czy zostały one opłacone, czy nie,

2) zasada współmierności przychodów i kosztów (art. 6 ust. 2, art. 39, art. 41), zgodnie z którą na wynik finansowy wpływają osiągnięte w danym roku przychody i związane z nimi (współmierne do nich) koszty ich osiągnięcia. Z punktu widzenia czasowej zgodności koszty, niezależnie od tego, kiedy zostaną poniesione, powinny być zarachowane do okresu, w którym ich związek z przychodami jest oczywisty. Zasada ta jest przestrzegana również w prawie podatkowym,

3) zasada istotności (art. 8 ust. 1), zgodnie z którą, dokonując wyboru rozwiązań dopuszczonych ustawą i dostosowując je do potrzeb jednostki, należy zapewnić wyodrębnienie w rachunkowości wszystkich zdarzeń istotnych dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej.

WAŻNE!

Zasady rachunkowości powinny być stosowane w taki sposób, aby obraz sytuacji majątkowej i finansowej jednostki był przedstawiony rzetelnie, zgodnie ze stanem faktycznym, niezależnie od ograniczeń wynikających z obowiązujących przepisów prawa podatkowego.

Jeżeli więc koszty remontu poniesione w bieżącym okresie są na tyle duże, że mogą w istotny sposób obniżać wynik finansowy tego okresu, oraz jeśli oczywisty jest ich związek z osiąganiem przychodów w przyszłych okresach, to należy je aktywować poprzez dokonywanie czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów (zgodnie z art. 39 ustawy o rachunkowości). Ustawa o rachunkowości pozostawia jednocześnie pewien stopień dowolności, dając jednostce możliwość wypracowania własnych reguł rachunkowości, które powinny być dokładnie omówione w opracowanym przez nią zakładowym planie kont. Decyzję o dokonywaniu czynnych rozliczeń międzyokresowych podejmuje kierownik jednostki. Jeżeli uzna on, że poniesione koszty remontu nie wpływają w istotny sposób na wynik finansowy jednostki (nie zniekształcają go), może podjąć decyzję o jednorazowym zarachowaniu poniesionych wydatków w koszty.

PRZYKŁAD 1

W przedsiębiorstwie przeprowadzono remont maszyny produkcyjnej, której wartość początkowa wynosiła 50 000 zł. Koszt remontu wyniósł 20 000 zł netto. Zakładowy plan kont przedsiębiorstwa przewiduje, że wydatki na remont środków trwałych, których koszt przekracza 10% wartości początkowej środka trwałego, będą aktywowane poprzez dokonywanie czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, a decyzję o okresie, na jaki koszty będą rozłożone, będzie każdorazowo podejmował kierownik jednostki. Kierownik jednostki zdecydował, że koszty remontu maszyny zostaną rozłożone na 24 miesiące.

1. Faktura VAT za wykonane usługi remontowe:

a) wartość netto usługi

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 20 000,00 zł

b) podatek VAT naliczony w fakturze

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 4 400,00 zł

c) wartość brutto usługi

Wn Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 24 400,00 zł

2. Zarachowanie poniesionego kosztu do rozliczeń międzyokresowych kosztów:

Wn konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 20 000,00 zł

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 20 000,00 zł

3. Zarachowanie w koszty części przypadającej na bieżący miesiąc:

Wn konto 402 „Usługi obce” 833,33 zł

Ma konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 833,33 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 2

W tym samym przedsiębiorstwie dokonano remontu innego środka trwałego, którego wartość początkowa wynosiła 40 000 zł. Koszt remontu stanowił kwotę 2000 zł netto. Poniesiony wydatek został zaliczony w całości do kosztów bieżącego okresu.

1. Faktura VAT za wykonane usługi remontowe:

a) wartość netto usługi

Wn konto 402 „Usługi obce” 2 000,00 zł

b) podatek VAT naliczony w fakturze

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 440,00 zł

c) wartość brutto usługi

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 2 440,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ulepszenie

Ulepszenie środka trwałego następuje natomiast wtedy, gdy wydatki poniesione na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację powodują wzrost ich wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Wspomniany wzrost wartości użytkowej mierzy się w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Modernizacją będzie więc np. zainstalowanie dodatkowego oprzyrządowania poprawiającego jakość produkowanych przez tę maszynę wyrobów. Wydatki poniesione na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość początkową i podlegają amortyzacji. Taki tryb postępowania w przypadku ulepszenia wskazują zarówno ustawy o podatku dochodowym, jak i ustawa o rachunkowości.

PRZYKŁAD 3

W przedsiębiorstwie przeprowadzono modernizację maszyny produkcyjnej o wartości początkowej 120 000 zł. Maszyna była używana przez 5 lat. Amortyzacji dokonywano według stawki 10%, tj. 1000 zł miesięcznie. Dotychczasowe umorzenie wynosi 60 000 zł. Koszt przeprowadzonej modernizacji wyniósł 30 000 zł. O kwotę tę podwyższono wartość początkową maszyny.

Dokonano wyliczenia miesięcznej kwoty umorzenia po modernizacji:

120 000 zł + 30 000 zł = 150 000 zł

Miesięczna kwota umorzenia od nowej wartości maszyny:

150 000 zł × 10% = 15 000 zł

15 000 zł / 12 miesięcy = 1250 zł

1. Faktura VAT za wykonaną modernizację:

a) wartość netto usługi

Wn konto 010 „Środki trwałe” 30 000,00 zł

b) podatek VAT naliczony w fakturze

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 6 600,00 zł

c) wartość brutto usługi

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 36 600,00 zł

2. Umorzenie miesięczne w miesiącu dokonania modernizacji:

Wn konto 408 „Amortyzacja” 1 000,00 zł

Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 1 000,00 zł

3. Umorzenie miesięczne w miesiącu następnym 1 250,00 zł:

Wn konto 408 „Amortyzacja” 1 250,00 zł

Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 1 250,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 6 ust. 1-2, art. 8 ust. 1, art. 39, art. 41 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Anna Kędziora

księgowa, konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA