REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak utworzyć i rozliczyć rezerwę na nagrody jubileuszowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kawczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka chce utworzyć rezerwę na nagrody jubileuszowe. Będą one wypłacone w 2008 r. W jaki sposób przeprowadzić ewidencję księgową oraz dokonać rozliczenia wypłaconych nagród (rachunkowo i podatkowo)?

 

rada

 

Rezerwę na nagrody jubileuszowe tworzy się, w przypadku prowadzenia kosztów jedynie w układzie rodzajowym, zapisem Wn „Rozliczenie kosztów”, Ma „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Rozwiązanie wcześniej utworzonej rezerwy następuje zapisem odwrotnym.

uzasadnienie

Ustawa o rachunkowości wskazuje na konieczność ujmowania w bilansie zobowiązań z tytułu pozapłacowych świadczeń pracowniczych. Rezerwę należy ujmować w bilansie zawsze wtedy, gdy jej wysokość jest istotna.

Świadczenia, na które trzeba tworzyć rezerwy, to:

- odprawy emerytalne

- odprawy rentowe

- odprawy pośmiertne

nagrody jubileuszowe

- opieka medyczna

- mieszkania służbowe

- niewykorzystane urlopy

- świadczenia, które wypłaca zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

- inne świadczenia wynikające z zobowiązań pracodawcy wobec pracowników

Wysokość świadczeń może być ustalana w układach zbiorowych lub przyjęta zgodnie z kodeksem pracy.

W polskich przepisach nie ma szczegółowych uregulowań dotyczących tworzenia i rozwiązywania rezerw na świadczenia pracownicze. Dlatego należy odnieść się w tym przypadku do MSR nr 19 „Świadczenia pracownicze”.

Wypełnij formularz - Rezerwy aktuarialne

Według tego Standardu świadczenia pracownicze obejmują:

krótkoterminowe świadczenia pracownicze, takie jak wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne, płatne urlopy wypoczynkowe i zwolnienia lekarskie, wypłaty z zysku i premie (jeśli podlegają wypłacie w ciągu 12 miesięcy od końca okresu) oraz świadczenia niepieniężne (takie jak opieka medyczna, mieszkania służbowe, samochody i inne nieodpłatnie przekazane rzeczy lub usługi) dla obecnie zatrudnionych pracowników,

świadczenia po okresie zatrudnienia, takie jak emerytury i inne świadczenia emerytalne, ubezpieczenie na życie po okresie zatrudnienia oraz opieka medyczna po okresie zatrudnienia,

inne długoterminowe świadczenia pracownicze, w tym urlopy z tytułu długiego stażu pracy, urlopy naukowe, nagrody jubileuszowe i inne świadczenia z tytułu długiego stażu pracy, długoterminowe renty inwalidzkie oraz, jeśli nie podlegają one w całości wypłacie w ciągu 12 miesięcy od zakończenia okresu, wypłaty z zysku, premie i odroczone wynagrodzenia, a także

świadczenia z tytułu rozwiązania stosunku pracy.

Jeżeli spółka tworzy rezerwę na nagrody jubileuszowe, które zostaną wypłacone w następnym roku obrotowym, to klasyfikuje się je jako krótkoterminowe. W przeciwnym razie stanowią one długoterminowe świadczenia pracownicze.

Rezerwy na nagrody jubileuszowe ujmuje się w pasywach bilansu w pozycji B.I.2 „Rezerwa na świadczenia emerytalne i podobne”.

Dla celów podatkowych tworzenie rezerw nie stanowi kosztu. Dlatego jednostki podlegające obowiązkowemu badaniu przez biegłego rewidenta powinny ustalać aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego.

Ewidencja księgowa

1. Utworzenie rezerwy na nagrody jubileuszowe:

Wn „Rozliczenie kosztów”,

Ma „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

2. Ustalenie aktywa z tytułu podatku odroczonego:

Wn „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”,

Ma „Podatek odroczony”.

3. Naliczenie nagród jubileuszowych:

Wn „Wynagrodzenia”,

Ma „Rozrachunki z pracownikami”.

4. Wypłata nagród jubileuszowych:

Wn „Rozrachunki z pracownikami”,

Ma „Rachunek bankowy”.

5. Rozliczenie rezerwy:

Wn „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”,

Ma „Rozliczenie kosztów”.

6. Rozwiązanie niewykorzystanej części podatku odroczonego:

Wn „Podatek odroczony”,

Ma „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Przykład

W 2006 r. spółka X utworzyła rezerwę na nagrody jubileuszowe w wysokości 50 000 zł. W 2007 r. spółka wypłaciła nagrody w kwocie 48 000 zł.

Ewidencja księgowa w 2006 r.

1. Utworzenie rezerwy na nagrody jubileuszowe:

Wn„Rozliczenie kosztów” 50 000

Ma„Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 50 000

2. Ustalenie aktywa z tytułu podatku odroczonego:

50 000 zł × 19% = 9500 zł

Wn„Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 9 500

Ma„Podatek odroczony” 9 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w 2007 r.

1. Naliczenie nagród jubileuszowych w wysokości 48 000 zł:

Wn„Wynagrodzenia” 48 000

Ma„Rozrachunki z pracownikami” 48 000

2. Rozwiązanie wykorzystanej rezerwy na nagrody jubileuszowe:

Wn„Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 50 000

Ma„Rozliczenie kosztów” 50 000

3. Rozwiązanie niewykorzystanej części podatku odroczonego. Spółka z utworzonej rezerwy w wysokości 50 000 zł wykorzystała 48 000 zł, w związku z tym wartość utworzonego aktywa z tytułu podatku odroczonego zmniejszy się o:

2000 zł × 19% = 380 zł

Wn„Podatek odroczony” 380

Ma„Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 380

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Utworzona rezerwa nie stanowi kosztu uzyskania przychodu dla spółki oraz nie jest przychodem dla pracownika.

Podatkowo nagrodę jubileuszową będzie można rozliczyć w momencie wypłaty. Dopiero wtedy wypłacone świadczenie stanowi koszt dla pracodawcy oraz przychód dla pracownika.

Z punktu widzenia ubezpieczeń społecznych wolne od składek są nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co pięć lat. Decyduje tutaj data nabycia prawa do nagrody jubileuszowej przez pracownika.

W związku z tym, jeżeli pracownik nabył prawo do nagrody jubileuszowej np. w 2004 r., natomiast w 2007 r. przysługuje mu następna nagroda jubileuszowa, to druga gratyfikacja jest objęta składkami na ubezpieczenia społeczne, ponieważ została przyznana przed upływem pięciu lat od daty przyznania pierwszej. Nie ma znaczenia moment wypłaty nagrody.

- art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 16 ust. 1 pkt 27 i 57 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 174, poz. 1238

- art. 11 i 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

- § 1 i 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalne z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - Dz.U. Nr 161, poz. 1106; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2434

- Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 19 - „Świadczenia pracownicze”


Małgorzata Kawczyńska

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA